De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
VolvoXC70 schreef:Wat ik probeer aan te geven is dat de tank onder extreme hitte altijd zal gaan lekken. Het gas versnelt dit proces vanwege de (druk)belasting die het geeft op de tankwand. Spanten vallen naar binnen door bijvoorbeeld de (druk)belasting van het dak die er op rust.
"Remember die kip die dat ei had gelegd, en niet meer wist of ze ze nu voor dan wel na het ei was ontstaan?"
Oftewel: is het wel zo belangrijk oorzaken en gevolgen in deze om te draaien en/of andersom te benoemen?
Ik had wel zo'n vermoeden dat je dat bedoelde.
Maar sorry dan heb je het verhaal niet begrepen!
Juist de druk maakt het gevaarlijk.
Zonder fik is de druk ongevaarlijk.
DOOR het vuur wordt het metaal (op de lange duur) zwakker.
DAN pas zal de druk de explosie veroorzaken.
Dus zonder vuur geen explosie.
Maar nou kap ik er mee, want dit leidt tot niks...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Hou je vinger maar eens op een fietspomp en begin te pompen, wordt je vinger dan warm? Je hebt geen vuur nodig om iets te laten branden, de juiste temperatuur is het enige wat je nodig hebt.
En die is bij een LPGtank dus veel hoger dan een fietspompdruk kon opleveren. Daar is een stevige fik voor nodig.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Battlecruiser S80 schreef:En die is bij een LPGtank dus veel hoger dan een fietspompdruk kon opleveren. Daar is een stevige fik voor nodig.
En daar is dit allemaal mee begonnen.
Door het weghalen van die 80% beveiliging zal er dus nooit een BLEVE kunnen ontstaan. Hooguit ontstaat, door ontsnappen van gas uit het overdrukventiel een steekvlam als er vuur bijkomt.
En juist door de sterkte van een LPG tank. Is deze veiliger dan een normale benzinetank.
In normale omstandigheden is bij een PKW de brand al geblust voordat de LPG-tank zodanig is opgewarmd voordat er problemen kunnen ontstaan.
Een benzinetank zal veel sneller scheuren.
Battlecruiser S80 schreef:En die is bij een LPGtank dus veel hoger dan een fietspompdruk kon opleveren. Daar is een stevige fik voor nodig.
En daar is dit allemaal mee begonnen.
Door het weghalen van die 80% beveiliging zal er dus nooit een BLEVE kunnen ontstaan. Hooguit ontstaat, door ontsnappen van gas uit het overdrukventiel een steekvlam als er vuur bijkomt.
En juist door de sterkte van een LPG tank. Is deze veiliger dan een normale benzinetank.
In normale omstandigheden is bij een PKW de brand al geblust voordat de LPG-tank zodanig is opgewarmd voordat er problemen kunnen ontstaan.
Nou, dan zijn we toch al heel lang eens met elkaar.
Alleen wisten we dat niet?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Euh Bernard, als je denkt dat je in Duitsland met lpg in de problemen komt dan heb ik nieuws voor je 2 en 3 jaar geleden moest je nog behoorlijk zoeken voor lpg pompen maar ik heb een site gevonden waar je alle lpg pompen in Duitsland op kunt vinden er is enorm in het lpg net geinvesteerd (overigens ook in aardgas).
Hierbij de url http://www.gas-tankstellen.de/ (is ook in het nederlands) het leuke aan de site is dat je je hele route kan inplannen met pompen en dat ze zelfs aangeven waar er pompen worden bij gebouwd.
Ik heb hierdoor heerlijk ontspannen kunnen rijden (ik reed uit kosten overweging uiteraard liever op gas dan op benzine) alle locaties ingeplot op mijn navigatie en dat ging prima.
Er zijn trouwens ook veel 24 uurs pompen aan de snelweg waar gas te vinden was (de enige pompstations die ik heb gebruikt).
In Oostenrijk is lpg trouwens een ander verhaal.
Groet Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis..... V40 2.0 16V 1996 Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
geweldige site kan ik goed gebruiken als ik op wintersport ga
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002
Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967 XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011
XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
Dat is waar ik 'm tot dit jaar ook voor gebruikt heb, ik had een lpg tank van 80 liter en met mijn Jeep een verbruik van ongeveer 1 op 8, de laatste gasstelle had ik zo in de buurt van Kempten uitgedoktert dus dat was ideaal als laatste tankstop voor het ski gebied (zugspitse area)
Waar ga jij trouwens heen op wintersport?
Ik had alle lpg stations op mijn route en eventuele alternatieve routes ingeplot in mijn navigatie en dat werkte perfect. Soms ging ik alleen even tanken om mijn benen te strekken een broodje en een wat te drinken te scoren, terwijl dochter diep in slaap op de achterbank en de bijrijder ditto op zijn stoel (dit jaar eentje die niet dronken in stapt... :drinking: .)
Ik had touwens altijd ook nog 80 liter benzine in de benzinetank voor evt noodgevallen (files, insneeuwen etc) dus met een gemiddeld (negatief geschat verbruik) van 1 op 5 had ik 800 kilometer in 1 keer kunnen rijden. Dat zou vanaf Venlo (laatste keer lpg in Nederland tot aan de grens van Oostenrijk zijn).
Dit jaar voor het eerst met de V-40 ik ben benieuwd hoe dat gaat, iig maar 10 liter benzine mee in twee jerry cans just in case...
Barry (Grillmeister) schreef:
Hierbij de url http://www.gas-tankstellen.de/ (is ook in het nederlands) het leuke aan de site is dat je je hele route kan inplannen met pompen en dat ze zelfs aangeven waar er pompen worden bij gebouwd.
voor degene met een TomTom navigatie, er staat op de site ook een TomTom lpg poi.
als je die ook in de Benelux map plaatst werkt het ook hier.
bij mijn gastank zit er nog een soort beveiliging in de tank
we hadden de 80 procent vuller eruit gehaalt om deze te verplooien naar een 90 % vulling
als we dat spul verplooit hadden en er terug wouden indraaiden ging dit echter Niet meer , blijkbaar zat er iets in de tank waar de 80 procent vuller tegenaanzat met als gevolg dat je hem niet meer kon vast draaien
maar we hebben het dan toch klaar gekregen
veel verschil heb ik niet , een 4 liter ongeveer
ik rij echter nooit van de pomp recht naar huis ofzo (lees de auto thuis zetten of ergens anders als ie juist getankt is)
dus tegen dat ik thuiskom zit er evenveel of minder gas in als het met de 80 % vulling was
mijn benzine tank is maar 29 liter groot dus extra reserves zijn er niet echt veel in de vorm van benzine. Ik heb op lange afstand wel een verbruik van ongeveer 1 op 9-10, met een inhoud van 44L kom ik een heel eind 700KM
Wij gaan normaal gesproken naar het Salzbugerland; Zauchensee), vanuit Oss ongeveer 1080km.
gr
Gideon
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002
Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967 XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011
XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
Nou 1 op 9 is toch voor zo'n grote bak op lpg heel acceptabel? (uiteraard niet voor diesel rijders ::D) en nu onderweg volop gasstelle's dus dat moet helemaal goedkomen!!! \:D/
Groet Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis..... V40 2.0 16V 1996 Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Als je de 80% stop wilt verwijderen, moet je natuurlijk eerst zorgen dat je tank leeg is. Eventuele restje heel langzaam en in de buitenlucht weg laten lopen. Daarna haal je de vulslang los, deze zit op een soort ventiel in de tank. Dit ventielgeval is ook de 80% stop en werkt heel simpel met een vlotter die op de vloeibare LPG drijft. Deze moet je even uit de tank halen om er aan te kunnen werken. Je kunt de stang van de vlotter wat bijbuigen, of deze gewoon helemaal afknippen. Dan moet je wel zorgen dat je het stangetje vastzet in de positie dat je gewoon kan vullen, anders gaat het later misschien rammelen en kan je helemaal niet tanken. De boel weer goed in elkaar zetten (je wilt niet dat je tank lekt!) en klaar.
Het extra risico is alleen in de eerste +/- 50 km dat je na het tanken rijd. Als het erg warm is. En je auto binnen staat. Of het veilig is, hangt er dus vooral van af hoe je er zelf mee omgaat!
Marijn! schreef:Misschien voor de topicstarter nog interessant:
Als je de 80% stop wilt verwijderen, moet je natuurlijk eerst zorgen dat je tank leeg is. Eventuele restje heel langzaam en in de buitenlucht weg laten lopen. Daarna haal je de vulslang los, deze zit op een soort ventiel in de tank. Dit ventielgeval is ook de 80% stop en werkt heel simpel met een vlotter die op de vloeibare LPG drijft. Deze moet je even uit de tank halen om er aan te kunnen werken. Je kunt de stang van de vlotter wat bijbuigen, of deze gewoon helemaal afknippen. Dan moet je wel zorgen dat je het stangetje vastzet in de positie dat je gewoon kan vullen, anders gaat het later misschien rammelen en kan je helemaal niet tanken. De boel weer goed in elkaar zetten (je wilt niet dat je tank lekt!) en klaar.
Het extra risico is alleen in de eerste +/- 50 km dat je na het tanken rijd. Als het erg warm is. En je auto binnen staat. Of het veilig is, hangt er dus vooral van af hoe je er zelf mee omgaat!
Hoe je de druk van de tank haalt vertelt je verhaal niet.
En wat er gebeurt als je dit niet doet.
Oja, als je dit niet doet heb je grote kans dat je de 80% beveiliging voor je kanis krijgt.
Druk kan je van de tank halen door voorzichtig de 4 schroeven van de tankmeter los te draaien.
door het "restje" langzaam te laten weglopen haal je ook wel de druk eraf.
word ook wel toegepast voor een pompvervanging.
écht verstandig is het idd niet, maar je hebt altijd mensen die het wiel opnieuw willen uitvinden.
en uiteindelijk waarom?, 10-15km verder kunnen rijden?.
dat is pas belangrijk... :roll: