Lampje lambda sonde brandt

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
StephanXC
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 26.11.2013 - 10:16
Locatie: Limburg

Ik ben een rustige rijder en onlangs ging opeens het lambda sonde lampje branden tijdens stationair draaien. het betreft een 2.5T uit 1997. De motor loopt nog steeds top. Wat te doen? Ik heb weinig trek om een volvo-garage op te zoeken.
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Waarom heb je daar weinig trek in ?
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Toch is het bezoek aan een dealer het enige dat uitkomst biedt.
Het lambdalampje kan vele redenen hebben, bv: lambdasondes kapot, motormanagement niet goed, katalysatorschade etc.
Als de auto aan de werkplaatslaptop ligt, is het zeer waarschijnlijk in enkele ogenblikken duidelijk waar het aan ligt.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
robert31
2nd Gear member
Berichten: 201
Lid geworden op: 09.06.2006 - 20:01

Je hoeft niet per se naar de dealer, de meeste autobedrijven kunnen zelf ook storingen uitlezen. Sommige die doen het gratis, soms ook niet. De apparatuur kost ook wel een aardige duit. Zelf heb ik een uitleesapparaat gekocht (360€) Deze leest een aantal merken w.o. Volvo prima uit en kan ik nu zelf mijn auto's de lampjes resetten en fouten opsporen...
StephanXC
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 26.11.2013 - 10:16
Locatie: Limburg

Dank voor jullie tips! Volvodealer is veelal niet de goedkoopste dus vandaar dat mijn voorkeur niet uitgaat naar een merkgarage.
La Bruja
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19

Bij mijn 2.4 140 pk ging ook het lambda-lampje branden en liep ook nog prima. M'n vermoeden dat een lambda-sensor defect was, werd bevestigd door uitlezen bij Volvo-specialist. Het was de voorste. Dat de motor nog prima loopt duidt erop dat de verwarmingsspiraal in de sensor kapot is. De regelkring is dan nog in orde. Dit is de meest voorkomende oorzaak gezien de verwarmingsspiraal de sensor telkens als je de motor start op een bepaalde optimale bedrijfstemperatuur moet brengen.

Op internet de juiste OEM-sensor (voor mijn motor is dit een Denso. Heeft Denso-motormanagmentsysteem, geen Bosch. Bij mijn motor te zien aan de LMM = Denso) kunnen vinden. Kosten 150,- incl. terwijl bij de dealer deze exact dezelfde 300,- kost. Let wel goed op dat je exact dezelfde koopt en voor de goede positie (voor of achter de kat): mijn motor had dus een Denso-sensor. Vaak worden Bosch-sensoren aangegeven door de diverse aanbieders. uit div. forums blijkt dat deze dan niet werken. Als origineel Bosch gemonteerd is dan moet het geen probleem zijn. De nieuwe sensor was incl. connector en het was in een half uurtje gepiept: van boven bereikbaar. Geen lampje meer gezien na reset storing door de specialist. Dus hier veel geld kunnen besparen.
V70, 1999, MY2000, B5244S2, Denso
StephanXC
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 26.11.2013 - 10:16
Locatie: Limburg

Ok!
Heb hem toch (kostenloos) laten uitlezen bij volvo: blijkt barosensor te zijn. Volgens matthews volvo site is dit een nutteloze sensor. Gereset en na 3 dagen ging t lampje weer branden. Irritant want motor draait top.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29584
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Waarom is de barosensor een nutteloze sensor?
Volvo heeft vast een reden gehad om die sensor aan te brengen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
La Bruja
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19

Deze barosensor is de MAP-sensor. Deze maakt deel uit van je motormanagementsysteem, dus verre van een nutteloze sensor. Wat is de foutmeldingscode precies? Wat zeiden ze bij de garage waar je hem liet uitlezen?

Ga er trouwens maar vanuit dat elke sensor die in je auto zit nut heeft, anders zou deze er niet inzitten. Of het sub-systeem waar een sensor in zit nut, lees belangrijk is, heeft, is iets anders (bijvoorbeeld een zelf-dimmende binnenspiegel). Maar de MAP-sensor is toch wel cruciaal, de foutmelding geeft aan dat er ergens iets niet goed is met de sensor blijkbaar. Het zou me niets verbazen dat een MAP-sensor bij een turbo belangrijker is dan bij een niet-turbo. Ik zou er verder naar kijken nu je motor nog goed loopt. Ik heb zelf geen ervaring met een foutmelding van de MAP-sensor, check het forum eens. Probeer er achter te komen wat de foutmelding precies is (wat zou er dan mis zijn met de sensor) en of dit dan kan kloppen omdat je motor blijkbaar toch goed loopt (of is dit een noodloop-mode) Het zou zomaar kunnen dat de oorzaak ergens anders ligt maar pas bij de MAP-gedetecteerd wordt (LMM?). Het zal de eerste keer niet zijn.
V70, 1999, MY2000, B5244S2, Denso
StephanXC
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 26.11.2013 - 10:16
Locatie: Limburg

Blijkbaar code EFI 422.

Bij volvo geven ze aan dat het niet erg belangrijk is. Iemand bekend met deze foutcode?
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”