Lampje lambda sonde brandt
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 26.11.2013 - 10:16
- Locatie: Limburg
Ik ben een rustige rijder en onlangs ging opeens het lambda sonde lampje branden tijdens stationair draaien. het betreft een 2.5T uit 1997. De motor loopt nog steeds top. Wat te doen? Ik heb weinig trek om een volvo-garage op te zoeken.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Toch is het bezoek aan een dealer het enige dat uitkomst biedt.
Het lambdalampje kan vele redenen hebben, bv: lambdasondes kapot, motormanagement niet goed, katalysatorschade etc.
Als de auto aan de werkplaatslaptop ligt, is het zeer waarschijnlijk in enkele ogenblikken duidelijk waar het aan ligt.
Het lambdalampje kan vele redenen hebben, bv: lambdasondes kapot, motormanagement niet goed, katalysatorschade etc.
Als de auto aan de werkplaatslaptop ligt, is het zeer waarschijnlijk in enkele ogenblikken duidelijk waar het aan ligt.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 09.06.2006 - 20:01
Je hoeft niet per se naar de dealer, de meeste autobedrijven kunnen zelf ook storingen uitlezen. Sommige die doen het gratis, soms ook niet. De apparatuur kost ook wel een aardige duit. Zelf heb ik een uitleesapparaat gekocht (360€) Deze leest een aantal merken w.o. Volvo prima uit en kan ik nu zelf mijn auto's de lampjes resetten en fouten opsporen...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19
Bij mijn 2.4 140 pk ging ook het lambda-lampje branden en liep ook nog prima. M'n vermoeden dat een lambda-sensor defect was, werd bevestigd door uitlezen bij Volvo-specialist. Het was de voorste. Dat de motor nog prima loopt duidt erop dat de verwarmingsspiraal in de sensor kapot is. De regelkring is dan nog in orde. Dit is de meest voorkomende oorzaak gezien de verwarmingsspiraal de sensor telkens als je de motor start op een bepaalde optimale bedrijfstemperatuur moet brengen.
Op internet de juiste OEM-sensor (voor mijn motor is dit een Denso. Heeft Denso-motormanagmentsysteem, geen Bosch. Bij mijn motor te zien aan de LMM = Denso) kunnen vinden. Kosten 150,- incl. terwijl bij de dealer deze exact dezelfde 300,- kost. Let wel goed op dat je exact dezelfde koopt en voor de goede positie (voor of achter de kat): mijn motor had dus een Denso-sensor. Vaak worden Bosch-sensoren aangegeven door de diverse aanbieders. uit div. forums blijkt dat deze dan niet werken. Als origineel Bosch gemonteerd is dan moet het geen probleem zijn. De nieuwe sensor was incl. connector en het was in een half uurtje gepiept: van boven bereikbaar. Geen lampje meer gezien na reset storing door de specialist. Dus hier veel geld kunnen besparen.
Op internet de juiste OEM-sensor (voor mijn motor is dit een Denso. Heeft Denso-motormanagmentsysteem, geen Bosch. Bij mijn motor te zien aan de LMM = Denso) kunnen vinden. Kosten 150,- incl. terwijl bij de dealer deze exact dezelfde 300,- kost. Let wel goed op dat je exact dezelfde koopt en voor de goede positie (voor of achter de kat): mijn motor had dus een Denso-sensor. Vaak worden Bosch-sensoren aangegeven door de diverse aanbieders. uit div. forums blijkt dat deze dan niet werken. Als origineel Bosch gemonteerd is dan moet het geen probleem zijn. De nieuwe sensor was incl. connector en het was in een half uurtje gepiept: van boven bereikbaar. Geen lampje meer gezien na reset storing door de specialist. Dus hier veel geld kunnen besparen.
V70, 1999, MY2000, B5244S2, Denso
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 26.11.2013 - 10:16
- Locatie: Limburg
Ok!
Heb hem toch (kostenloos) laten uitlezen bij volvo: blijkt barosensor te zijn. Volgens matthews volvo site is dit een nutteloze sensor. Gereset en na 3 dagen ging t lampje weer branden. Irritant want motor draait top.
Heb hem toch (kostenloos) laten uitlezen bij volvo: blijkt barosensor te zijn. Volgens matthews volvo site is dit een nutteloze sensor. Gereset en na 3 dagen ging t lampje weer branden. Irritant want motor draait top.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19
Deze barosensor is de MAP-sensor. Deze maakt deel uit van je motormanagementsysteem, dus verre van een nutteloze sensor. Wat is de foutmeldingscode precies? Wat zeiden ze bij de garage waar je hem liet uitlezen?
Ga er trouwens maar vanuit dat elke sensor die in je auto zit nut heeft, anders zou deze er niet inzitten. Of het sub-systeem waar een sensor in zit nut, lees belangrijk is, heeft, is iets anders (bijvoorbeeld een zelf-dimmende binnenspiegel). Maar de MAP-sensor is toch wel cruciaal, de foutmelding geeft aan dat er ergens iets niet goed is met de sensor blijkbaar. Het zou me niets verbazen dat een MAP-sensor bij een turbo belangrijker is dan bij een niet-turbo. Ik zou er verder naar kijken nu je motor nog goed loopt. Ik heb zelf geen ervaring met een foutmelding van de MAP-sensor, check het forum eens. Probeer er achter te komen wat de foutmelding precies is (wat zou er dan mis zijn met de sensor) en of dit dan kan kloppen omdat je motor blijkbaar toch goed loopt (of is dit een noodloop-mode) Het zou zomaar kunnen dat de oorzaak ergens anders ligt maar pas bij de MAP-gedetecteerd wordt (LMM?). Het zal de eerste keer niet zijn.
Ga er trouwens maar vanuit dat elke sensor die in je auto zit nut heeft, anders zou deze er niet inzitten. Of het sub-systeem waar een sensor in zit nut, lees belangrijk is, heeft, is iets anders (bijvoorbeeld een zelf-dimmende binnenspiegel). Maar de MAP-sensor is toch wel cruciaal, de foutmelding geeft aan dat er ergens iets niet goed is met de sensor blijkbaar. Het zou me niets verbazen dat een MAP-sensor bij een turbo belangrijker is dan bij een niet-turbo. Ik zou er verder naar kijken nu je motor nog goed loopt. Ik heb zelf geen ervaring met een foutmelding van de MAP-sensor, check het forum eens. Probeer er achter te komen wat de foutmelding precies is (wat zou er dan mis zijn met de sensor) en of dit dan kan kloppen omdat je motor blijkbaar toch goed loopt (of is dit een noodloop-mode) Het zou zomaar kunnen dat de oorzaak ergens anders ligt maar pas bij de MAP-gedetecteerd wordt (LMM?). Het zal de eerste keer niet zijn.
V70, 1999, MY2000, B5244S2, Denso