Computer 164E?

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Oscar nmgn
2nd Gear member
Contacteer:

Dag mensen,
ik zit met een klein probleempje.

Ik heb een 164E injectie op LPG en bezine.

Nu loopt hij op LPG gewoon prima en benzine ook. Alleen de CO op benzine is VEEELS te hoog.

Ik heb al geprobeerd het te stellen met de schroef op de computer alleen dat helpt niet echt. Varieert dan van 7.0 tot 9.0
Word je ook niet vrolijk van :D

zou ik nu maar gewoon een andere computer moeten monteren of zijn er nog andere tips?
John 145
1st Gear member

Hoi Oscar, de schroef op de computer is alleen een fijn afstelling. Om je CO drastisch naar beneden te krijgen moet je de vacuum meter bijstellen.
Dit is de aluminium bol die met een vacuumslang aan je inlaatspruitstuk vastzit. Deze meter zit met 3 schroeven op je vast op je binnenscherm.
Aaan een kant van je vacuummeter zit een aluminium schroef die je los moet halen, kan wel lastig zijn deze schroef kan nogal vast zitten.
Achter de aliminium schroef zit een klein afstel schroefje die je met een klein schroevendraaiertje kan afstellen.
Han een CO meter aan je uitlaat en draai aan het schroefje en je kan prefect je CO afstellen.
Succes
'74 Volvo 164E handgeschakeld 4 bak+OD B30 inj LPG
'86 Volvo 740 estate 5 bak
Oscar nmgn
2nd Gear member
Contacteer:

aha !!! dat is een welkome tip ..

een aluminium bol met een vacuumslang aan mijn inlaatspruitstuk.
Ik ga even zoeken :) V/d week even proberen te regelen.

ik laat het resultaat even weten
pwassink
1st Gear member

Check eerst even alle slangenboel, als t vacuumslangetje naar de meter een beetje lekt heb je ook al hele vage waarden ..

ik had ook dergelijke waardes, na t vervangen van wat slangetjes kwam hij op beide brandstoffen ZELFS zonder kat met glans door de 4gastest ..
(waar hij niet aan hoeft te voldoen .. DIKKE grijns..)

PWASSINK
Oostelijke Volvo gek met zweefvliegneigingen.
huidig vervoer:
850 2.3 T-5 mte uit 95 roofrail en spoilerloos voor dagelijks vervoer
164 E 3.0 6-in-lijn uit 72 knikbumper voor pret en prutsen
De rest hieronder is commercieel te huur, aanbiedingen per pb !
Oscar nmgn
2nd Gear member
Contacteer:

ik ga t slangenwerk nog even nakijken voor de zekerheid, maar met het vervangen van de koppakking heb ik ook al behoorlijk wat vervangen, maar dat was voornamelijk van het benzinesysteem.

Ik ga er zaterdag mee aan de slag, laat het hier wel even weten als het zover is :)
Oscar nmgn
2nd Gear member
Contacteer:

Nou ik ben er vandaag mee bezig geweest hoor ...

de vacuumleiding heb ik maar gelijk vervangen zonder er naar te kijken, is toch een klein stukje. Toen liep hij al iets benauwder.

Toen ben ik op zoek gegaan naar het schroefje ... de grote aluminium schroef zat met een soort kit vastgelijmd? Zag er trouwens wel origineel uit ..

maar goed, dat er dus af moeten beitelen ... :!:
door die kit zat die schroef nog steeds zodanig vast dat ik er gewoon maar n boortje in heb gezet en een gaatje heb gemaakt zodat ik bij het kleine schroefje kwam. Dit is overigens niet erg want ik merkte geen verschil in het lopen met afdichting of zonder (heb ik even getest uiteraard).

De CO kon ik er inderdaad mee omlaag schroeven, ik had hem eerst op 1,5 gezet, alleen als ik dan gas gaf (op benzine dit alles) kreeg hij duidelijk veel te veel lucht want hij kwam niet eens meer op toeren.
Na een hoop ge-emmer heb ik hem uiteindelijk zo rond de 4,0 laten staan en nu loopt hij wel aardig.
Op LPG was de waarde idioot laag , 0,07. Dat heb ik geprobeerd omhoog te draaien met een schroef die tevens dienst doet als stationairschroef blijkbaar ... dat hielp wel. 5 minuten later de auto er opnieuw aangehangen en toen was het weer zo laag? nou ja hij loopt op LPG en ik hou het hier maar even bij voor het moment want ik wou op gegeven moment wel weer eens richting huis :)

hopelijk start de wagen nu wat beter, hij heeft namelijk een benzinestartsysteem dus is het wel fijn als hij op benzine fatsoenlijk loopt.

Ik heb de schroef op de computer maar niet gebruikt want dat leverde ook niet veel op behalve een hoop ellende :)
John 145
1st Gear member

hoi Oscar,
zo te lezen zit er beweging in, van de 9 naar de 4 is al een verbetering.
CO van 4 is nog redelijk aan de hoge kant, zelf heb ik op mijn 164 de CO op 2 % staan en zonder problemen.
Dat aluminium dopje heeft inderdaad geen invloed het is alleen een afscherming voor vuil en vocht, weet ook niet waarom ze hem afgekid hebben.
Even wat opmerkingen over het LPG, o,o7 is wel erg laag, 1,5% CO bij stationair toerental en 0,5% bij 3000 toeren is normaal.
Zelf red ik dit niet en heb hem op 2% en 0,8% staan. (verbruik 1 op 7 bij lpg)
Ik ga ervan uit dat er een ongeregelde LPG installatie ingebouwd is en dan heb je 2 stelschroeven een in de slang naar het mengstuk en een op de verdamper.
De afregelprocedure is dat je eerst de auto op 3000 toeren afregeld met de stelschroef in de slang, en daarna het stationair toerental met de schroef op de verdamper.
Wat voor een verdamper heb je en hoe oud is ie? het kan zijn dat ie gewoon versleten is.
Heb zelf inmiddels door schade en schande redelijk veel ervaring met een 145 en een 164 op LPG en wat bij de 164 erg nauw komt is de juiste afstelling van de ontsteking.
Zorg ervoor dat de elektrode afstand van de bougies tussen de 0,7 en de 0,8 mm staat anders komt je wagen op lpg ook niet op gang (eigen ervaring).
Ook verdeler en kabels moeten toppie zijn anders geeft dit zeker problemen.
Ben benieuwd of je er verder mee komt, succes.
Oscar nmgn
2nd Gear member
Contacteer:

Heey John, kijk dat is weer wijze informatie...

Klopt, 4 is aan de hoge kant, maar aan de andere kant, dat is verder ook niet zo heel slecht was mijn redenatie, want hij start op benzine en dan schakelt hij over op LPG. En af en toe rij ik eens een stukje benzine. Dat hij dan te rijk staat is eigenlijk niet erg dus.
Bovendien wou hij op 1,5 stationair afgesteld ook niet eens meer rijden? Dat kan deze dus duidelijk niet meer hebben ...

Dat van het LPG verhaal daar ben ik ook nog niet tevreden mee, als hij zo arm staat op LPG dan is dat natuurlijk niet echt goed voor de cilinderkop.
Ik heb inderdaad getracht te stellen dmv de schroef in de slang, maar dat had helemaal geen effect.
Op de verdamper zitten bij mij 2 schroefjes, 1 kleintje, die heb ik ook geprobeerd maar dat had ook geen resultaat.
En 1 grotere, die kan je met de hand draaien. En deze had wel resultaat, je kon er inderdaad de CO mee stellen. Dat past ook het stationair toerental aan (min of meer dan, dat is gewoon gebruikelijk).
Echter toen ik de wagen dus opnieuw nog even controleerde stond de CO op LPG weer zo laag ... dus ik denk ik probeer die stelschroef en ja ongeveer hetzelfde verhaal.
Ik denk eigenlijk dat die verdamper aan z´n einde begint te komen dan ja, want de vorige eigenaar zie ik er niet voor aan om daar geld aan uit te hebben gegeven, die heeft het gewoon laten inbouwen en that´s it.

Verder heeft de auto ook nog een jaar stilgestaan, wat eigenlijk ook slecht is voor zo´n verdamper.

Zelf eigenlijk nooit bij stilgestaan ... :!: Want hij rijdt verder prima hoor op LPG, hard zat, maar het kan ook zijn dat hij bij een gereviseerde of nieuwe verdamper misschien nog veel beter rijdt! :)

Dan rest mij nog 1 vraag, wat is een goed uitgangspunt voor die stelschroef in de LPG leiding naar het mengstuk, helemaal dicht of helemaal "open"?
Oscar nmgn
2nd Gear member
Contacteer:

Nog iets, de ontsteking ga ik binnenkort ook nog even volledig nakijken.

Nieuwe bougies zitten er uiteraard in, die kan ik ook nog even controle op electrodestand.
Verder dan nog het contacpunt, ja de kabels zijn opzich goed en de verdelerkap had ik laatst even een beetje schoongemaakt maar die zag er ook nog goed uit.
John 145
1st Gear member

Je verhaal roept toch weer een paar vragen bij mij op.
Er zitten wel nieuwe bougies in maar heb je de afstand gecontroleerd voordat je ze erin geschroefd hebt?
Nieuw van fabriek kan de afstand nogal varieren.
Kabels zijn goed, is dat optisch of heb je de weerstandswaarde van je kabels gemeten?
Wat voor merk verdamper is er gemonteerd, kan zijn dat de capaciteit altijd al te weinig is geweest.
Zelf heb ik erg goede ervaringen met OMVL verdampers (type 90E) die ruim vodoende zijn voor een 3 liter motor.
Mocht je overwegen een nieuwe verdamper te plaatsen kan ik je de tip meegeven om eens te informeren bij vogels autogas in Son (eindhoven).
Heb een maand geleden zelf een nieuwe omvl 90 E verdamper gekocht voor €116,- ex btw.
Dat een 164 ook prima rijd bij een lage CO waarde (lees zuinige afstelling) heb ik zelf ervaren, had ook een zeer lage CO en niet hoger te krijgen maar hij ging als de brandweer (155 km zonder problemen)
Nu met een nieuwe verdamper merk ik weinig verschil alleen wordt de motor minder warm.
Dit is niet te zien aan de temp meter maar mijn olie wordt veel minder heet, hij pluimt veel minder dan voorheen, verbruikt minder olie en een schraal afgestelde moter is echt funest voor je uitlaatkleppen (zeker zonder aangepaste kop).
En tot slot, je verdeler heb je schoongemaakt maar heb je ook het middenkontact van je rotor schoongemaakt en gecontroleerd of het koolstof stiftje in je verdelerkap goed contact maakt met je rotor?
O ja nog een tip het kan zijn dat je verdamper vol zit met parafine en daarom niet goed meer werkt.
Als het goed is zit er onder aan je verdamper een grote schroef die je kan los draaien.
Laat je motor warm lopen en dus ook je verdamper, en zet hem daarna af, schroef de dop los.
Mocht er parafine inzitten loopt deze eruit en misschien werkt je verdamper dan wel weer. Gemiddeld gaat een verdamper een jaar of 6 mee afhankelijk van het aantal kilometers natuurlijk.
Mijn Lovato verdamper van mijn 145 heeft 5 jaar gewerkt en z'n 150.000 km afgelegd.
Is toch weer een heel verhaal geworden, succes ermee ben benieuwd.
Oscar nmgn
2nd Gear member
Contacteer:

Hey ,
tsja dat van die electrode afstand ga ik zeker nog maar een keer contorleren want om eerlijk te zijn ben ik vergeten of ik dat nou gecontroleerd had :)
Ik was toen bezig met het vervangen van de koppakking en ik was blij dat ik klaar was dus ik heb gewoon die grote beurt uitgevoerd zonder daar verder bij stil te staan. Ben ik gewend bij het sleutelen aan moderne auto´s ;)

Er zit bij mij nu een AG autogassysteem in? Volgens mij was verdamper van Lovato, dat moet ik nog even nakijken.

De weerstand v/d kabels heb ik niet gemeten nee, ik heb ze gewoon getest door bij draaiende motor telkens 1 kabel eraf te halen en te kijken of hij dan verschillend loopt ... beknopt maar betrouwbaar ;)

Weet jij wat die waardes moeten zijn dan?

Dat van dat paraffine aflaten lopen daar zat ik gister inderdaad nog aan te denken, dat kan ik opzich wel een keer doen ja.

Een nieuwe verdamper zou wel kunnen ja, maar goed 116 ex is toch redelijk veel gezien het feit dat ik de auto binnenkort wil doorverkopen ... maar ja moet hij natuurlijk wel goed zijn. Zo komt er nogal veel bij begrijp je? :)
Oscar nmgn
2nd Gear member
Contacteer:

Weer wat nieuws ...

het ding start dus erg beroerd.
Beter gezegd, niet :D

Dus vandaag maar eens even wat vochtverdrijver gehaald voor op de verdelerkap en bougiekabels ... want ik merk wel dat het bij vochtig weer niet wil lukken met starten. Daarna even met een ander accuutje erbij de auto aan de praat weten te krijgen, overigens alleen op gas lukt dit, op benzine wil het niet zo vlotten.
Waar dit nu weer aan ligt begrijp ik niet zo goed, aangezien ik dus laatst de CO goed heb afgesteld.

Maar goed, ik heb dus ook een revisiesetje weten te krijgen voor mijn verdamper, dit ga ik binnenkort eens even proberen. Schijnt wel te helpen, hopelijk wordt het mengsel dan wat beter.

Dan ook gelijk even die electrode afstand controleren :)

Bij het reviseren kan ik dus ook gelijk de paraffine aflaten.

Dus binnenkort weer nieuws, ondertussen ook nog even de dynamo laten controleren of even een extra massadraad aanleggen. Een van de 2 moet goed genoeg zijn :D
164E
1st Gear member

Oscar,

Wat een herkenbaar verhaal. Miijn 164 e uit 1973 heeft dezelfde kuren. Niet best starten, veel te hoge CO waarde (plus 10!). Vacuum is het ok, brandstofdruk ook, maar de computer laat zich niet bijstellen.

Kan het zijn dat de aluminiumbol aan zijn eind is? Ik ben wat voorzichtig , want geen monteur zelf, om de sealing van de bol stuk te maken. Het lijkt of de computer op een noodprogramma staat en dan maar gewoon veel brandstof toestaat. Beetje vergelijkbaar met een defecte lambdasonde?

Is vervanging van de bol een optie of valt deze nog zo te stellen dat de CO omlaag gaat en dat de auto bij start niet verzuipt? Mijn auto heeft ook een benzinestart, en bij aanslaan over op gas. Dat is kennelijk uit veligheid om backfire te voorkomen.

Ik overweeg ook een 123 ontsteking en een bijpassende bobine. Dan is starten op gas een optie, mits je de benzinestart bypassed. Dus eigenlijk kortsluiten. Beetje rijk (..) lopen op de snelweg op benzine is geen punt, zoals je zegt en zelfs goed voor de kop.
Is dat een optie, de benzinestart vermijden?

alvast dank,
Danny
Oscar nmgn
2nd Gear member
Contacteer:

Tsja het is wel een optie om benzinestart te vermijden, maar zou natuurlijk helemaal niet nodig moeten zijn.
Want voordat ik mijn koppakking verving startte hij wel gewoon goed op benzine (toen heb ik alleen de CO niet gemeten).

Er valt wel degelijk te stellen aan de vacuummeter, dat heb ik zelf dus ook gedaan. Alleen start de wagen nu eigenlijk nog steeds niet echt fantastisch op benzine.
Ik zat zelf ook te denken dat de vacuummeter misschien wel eens kapot kon zijn.

Overigens is het niet erg om die sealing eraf te halen, ik heb even getest bij draaiende motor of je verschil merkte en dat was niet zo.
Je kan het dus proberen, je zult zien dat je CO er flink door omlaag kan gaan ... !

Laat het maar even weten :)
164E
1st Gear member

He Oscar,

Een kapote vacuummeter heeft vermoedelijk het effect dat de benzinedruk te hoog blijft? Het is dat of de computer.. .Als je het stekkerblokje lostrekt, is dat een goede test om te zien of het in het bolletje zit.
computers zijn makkelijker te vinden dan de vacuummeters, heb ik gemerkt. Ik heb een computer gevonden maar nergens dat bolletje. Tijdelijk een ander bolletje of computer wijst ook de oorzaak aan.

verder ben ik met je eens dat de benzinestart gewoon moet werken. Ik investeer nog in een bobine, die straks misschien een 1,23 ontsteking naast zich heeft. De bobine heeft een zwaar leven op gas, zeggen ze. Ook de elektrodeafstand mag niet groter dan 0,7 zijn. Het starten is na afstelling daarvan ook wat verbeterd. Als dat allemaal niet helpt, gaat de benzinestart er af.

Ik hou je op de hoogte van het avontuur!

Groet, Danny
John 145
1st Gear member

Jongens, toch nog een hoop problemen met "onze" 164 als ik bovenstaande lees.
Toch even een paar opmerkingen, de "computer" van een 164 is niet meer dan een printplaat met wat weerstanden, transistors enz, van een computer is geen sprake.
Voor de duidelijkheid hij zit onder de passagiersstoel en gaat nagenoeg nooit stuk.
Het injectie systeem is van Bosch (D jectronic) en is volgens mij een van de eerste pogingen van een elektrische injectie.
De elektronica doet een aantal dingen:
bij het op contact zetten gaat de benzine pomp lopen en zet de leidingen onder druk, start je niet schakeld hij de pomp ook weer af.
Hij meet de buiten temperatuur, sensor zit aan de voorkant vlak bij de luchtinlaat slang.
Hij meet de motor temeratuur, sensor zit voor aan het blok vlak achter de waterpomp.
Verder wil hij weten hoeveel toeren de motor maakt en dat meet hij onder aan de verdeler (extra contacten in de verdeler) en hij wil weten hoe hoog het vacuum is en wat de stand van de gasklep is.
Met al deze gegevens bepaald hij de hoeveelheid benzine die ingespoten moet worden.
Op het internet zijn diverse goede sites te vinden als je op google zoekt op d jectronic of bosch injectie.
Ook de weerstand waarde van diverse sensoren, het kan best zijn dat de motor temp sensor niet meer werkt waardoor hij met een koude motor slecht start op benzine.
De sensor op de gasklep is ook bepalend voor je afstelling, kortom zorg er eerst voor dat de injectie 100% is voordat je dure 123 onstekingen gaat plaasten en de boel nog niet goed werkt.
succes, john
Laptom
2nd Gear member

Ik denk dat John een goed punt heeft. Meet je weerstandswaarden van je sensoren na (op verschillende temperaturen!); buiten temperatuur en de motor temperatuur.
Oscar nmgn
2nd Gear member
Contacteer:

ik heb ook weer wat nieuws ... ik denk dat het hele probleem bij mij te wijten is aan een slechte dynamo.
Ik heb bij deze wagen eerder ondervonden dat hij echt wel voldoende spanning op de accu nodig heeft om te draaien .. en hij is wat ouder dus je moet misschien soms ook íetsjes langer starten ... en bij mij is dus kennelijk (na wat onderzoek) de dynamo zo slecht dat de accu telkens amper vol zat.
Nu heb ik sowieso een nieuwe v-snaar voor de dynamo erop gelegd en ga ik in de volgende week de dynamo laten reviseren. Of zelf doen, ik moet even kijken hoe ernstig het is.
Want als ik er gewoon een GOEDE start accu aan hang wil hij wel aan de praat raken ... dus dat eerst eens regelen.

Het injectiesysteem op zich zou ik ook eens na kunnen meten, maar dat is volgens mij wel goed want hij loopt verder prima als hij eenmaal aan de praat is.

Electrode afstand was trouwens ook goed. Ook nog even de nodige vochtverdrijver over verdelerkap en bougiekabels gespoten daar de boel telkens zo slecht startte bij vochtig weer.

Ik hou jullie op de hoogte :D
Oscar nmgn
2nd Gear member
Contacteer:

ik zou eigenlijk ook die sensoren eens moeten testen, ik denk eigenlijk dat er dan iets mis is met de temperatuur sensoren, want de koudstart op benzine is vrij slecht ... we blijven puzzelen :)

EDIT:

mensen, dit is een hele handige site van een mercedes 350 SLC liefhebber, die heeft nogal wat info over de D-jetronic in huis :

http://www.xs4all.nl/~master99/slc/

Kijk bij DOCS ...
John 145
1st Gear member

Even een tipje over het laden van je dynamo, probeer eens de spanning te meten op de accu bij een draaiende motor maar dan met alle stroomverbruikers uit.
Zelf heb ik vorig jaar voor mijn 145 een nieuwe dynamo gekocht omdat de oude ook niet bijlade (spanning kwam niet boven de 12,3 Volt uit) bleek dat de aanjager op dezelfde zekering zat als het laadlampje van de dynamo.
Zodra je de ventilator aanzette zakte de laadspanning en werd de accu niet meer bijgeladen.
Kortom, oude dynamo was dus gewoon goed, ventilator trok teveel stoom, in de winter staat altijd mijn ventilator aan, en heb je veel stroom nodig voor het starten, dus altijd ellende.
Een dynamo reviseren kan soms net zoveel koesten als een nieuwe met ingebouwde spanningsregelaar (zo uit mijn hoofd kost een nieuwe circa €140,-).
succes.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”