V40 - De ervaringen

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Timmy
3rd Gear member

JustinK schreef:Ervaren meer mensen dit, of ligt het aan mijn rijstijl en zou ik die moeten aanpassen?
Ik herken deze ervaring wel maar als ik vervolgens naar de acties waarbij CW begint te waarschuwen kijk dan kom ik al snel tot de ontdekking dat ik in 9 van de 10 gevallen netter had kunnen rijden, dat een oplettende voor- of achterligger mogelijk van mijn actie geschrokken is.

Ik probeer mijn leven dus te beteren en momenteel krijg ik zelden een waarschuwing van CW. Als ze komen dan is het vaak van een overstekend matrixbord of viaduct ;-)
Nu: V60 B5 Inscription 2022
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
JustinK
2nd Gear member

Goed om jullie reacties te lezen. Aan de ene kant is het toch ook wel weer mooi dat je je mede door dit systeem bewuster wordt van je rijstijl en je dit kunt aanpassen.

Ik ga CW weer eens aanzetten en m'n leven beteren :)
Ik rol ! schreef:BLIS-systeem
Dat BLIS had ik toch ook nog best wel willen hebben... Volgens mij was die optie alleen wel erg duur. Ik meen iets van +- € 2000,- Dan werd het wel heel gortig... Toen ik bestelde was het niet mogelijk om die Driver Support Line (waar o.a. ACC / BLIS / Lane Keeping Aid in zit) op de D2 te bestellen. Nu is dat weer wel mogelijk zie ik. Apart...
Huidig
Volvo XC40 Recharge TE - Ultimate / Bright Dusk
MicroTech in Charcoal | 20" Glossy Black/Diamond Cut | Pixel-LED | Extra getint glas

Historie
Volvo XC40 D3 GT Polestar Engineered - Inscription / Pine Grey
Volvo V40 D4 - R-Design / Caspian Blue
Volvo V40 D2 - R-Design / Ice White
zakraket
4th Gear member

Ik had straks weer een ingreep van CS bij een uitrij-slagboom van een parkeerplaats. Ik kwam heel rustig aanrijden en de poort ging al open, ineens ging de auto vol in de rem, terwijl ik nog zeker 2 meter van de slagboom verwijderd was en heel langzaam reed (ik rolde stationair).
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
spacewagon
3rd Gear member

Mike Philippens schreef:Ik rij altijd (of zoveel mogelijk) op de CC en dan heb je wel eens dat je een auto nadert die langzamer rijdt, terwijl je zelf nét ingehaald wordt. Als ik inschat dat ik het net kan halen, blijf ik gewoon rijden en zodra ie voorbij is, ga ik naar rechts. Ik kan me voorstellen dat de computer in een aantal gevallen ingegrepen of gepiept zou hebben (ik heb geen CW). Want eerlijk is eerlijk, als die gast ineens remt, zit ik er op. Klaar.
Inderdaad. Ik heb adaptieve cruisecontrol. En dan werkt dit dus niet meer. De computer remt gewoon af en kan niet "anticiperen" (of hopen) op de voorganger. Dat verandert je rijstijl en je gaat eerder naar links of naar rechts.
Mijn V40: D2 Summum
Mike Philippens
3rd Gear member

RLB schreef:Vreemd, ik dacht dat City Safety niet werkt als je zelf al aan het remmen bent.
Misschien vond ie dat ik niet hard genoeg remde.
Afbeelding
Elanski
2nd Gear member

Het blijft een raar fenomeen, die RTI navi. Waarschijnlijk staat er iets verkeerd in mijn instellingen, maar van Breda t/m Rotterdam in de file, maar geen melding. terwijl k normaal elke 2 minuten een d-tour krijg. Mijn bestemming was Maasstad ziekenhuis, maar ik werd naar het Daniën den Hoed gestuurd. Daarna moest ik naar Heerlen. Ik ken de weg, maar doe mijn navi aan om te zien hoe laat ik aankom. Nou, waar ik allemaal naar toe moest? Geen idee, maar het was niet juiste weg. Dit terwijl er geen files waren. Raarrrrrrr.
Alfa 159 sw> BMW 318d> BMW 120d M-performance automaat> Volvo V40 D2 zwart en vol.
JosP
3rd Gear member

Ik vind dit navi systeem ook niet Volvo waardig. Hij stuurt je de gekste kanten op en schroomt niet om je zo maar 50 km om te laten rijden. Bij mij staan de instellingen wel goed en dit is ook al gecheckt door de dealer.
MY2015 V40 D4 Business - Power Blue, Summum uitvoering + Luxury Line + Scandinavian Line + 17" Freja
Diamond Cut/Dark Grey matt.
Spazz67
2nd Gear member

Vaak als ik 's-avonds thuis kom stel ik vast de route voor de volgende dag in. Mijn standaard instelling is dat ik de ETA in beeld zie, kan ik ook ergens zien hoe lang de volgende route gaat duren. Of moet ik dan omschakelen van ETA naar RTA.

Nu moet ik de ETA aftrekken van de werkelijk tijd om te weten hoe lang de rit zal duren. En nu kan ik best goed rekenen, maar ik heb er meestal geen zin in. Daar hebben we dan toch juist de techniek voor?
Opel Kadett, Citroen AXE, Volkswagen Passat, Mitsubishi Colt, Mitsubishi Carisma, Mitsubishi Outlander, Opel Zafira, Volvo V50, Mercedes A-klasse,
Volvo S60, Volkswagen Golf, Audi A3
Timmy
3rd Gear member

Elanski schreef:Het blijft een raar fenomeen, die RTI navi. Waarschijnlijk staat er iets verkeerd in mijn instellingen, maar van Breda t/m Rotterdam in de file, maar geen melding.
De navi haalt de verkeersinformatie via TMC binnen maar dan moet de zender dit wel doorgeven. De meeste Sensus apparaten halen dit standaard via Radio 538 binnen maar deze heeft of een storing of is gestopt met het doorgeven van TMC informatie.

Helaas laat Sensus je geen andere zender als bron selecteren...
Nu: V60 B5 Inscription 2022
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
RalfOnline
1st Gear member

@Spazz67: Dat kun je aanpassen in de instellingen van de navi

@Timmy: die van mij staat in de instellingen op Radio1, maar ook ik krijg geen meldingen.
v40 d2 summum | inscription crystal white | vasa leder charcoal in charcoal/blond interieur | business pack pro | premium sound | extra getint glas achter | foto's |
fricandellightspecial
1st Gear member

..navigatie helemaal van slag. Heeft geen idee meer waar ik ben. Superhandig
Alweer langs de dealer, zucht..
reingraat
2nd Gear member

Mijn navigatie heeft de tik om regelmatig direct bij de start te starten in Franstalig België, of in Frankrijk te zitten. Na enkele minuten ben ik weer 'Welkom in Nederland'.

Iemand bekend met dit probleem?
[/b]D2 R-Design MY2014 - 455 Titanium Grey Metallic - PZ00 Leder Charcoal - Plus Line - Business Pack Pro - Verwarmbare voorstoelen - Zonder motor en modeltype - DAB+ - Verwarmbare voorruit - Interieurverlichting pack 2 - afneembare trekhaak
Soepkop
4th Gear member

Ja, heb ik ook af en toe. Maar hij herstelt meestal binnen een minuut en kan het daarom nauwelijks storend vinden. Ik moet er met mijn kleine zoon eigenlijk wel om lachen ::D
Hij:
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014
/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II

Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II
/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
reingraat
2nd Gear member

Kan er ook niet echt mee zitten.
Is vaak enkele dagen na elkaar, dan weken niet
[/b]D2 R-Design MY2014 - 455 Titanium Grey Metallic - PZ00 Leder Charcoal - Plus Line - Business Pack Pro - Verwarmbare voorstoelen - Zonder motor en modeltype - DAB+ - Verwarmbare voorruit - Interieurverlichting pack 2 - afneembare trekhaak
Phacoid
3rd Gear member

Die gps-unit in recente Volvo's lijkt echt nergens op. Regelmatig zie je hier klachten voorbij komen en dan bedoel ik niet enkel van de V40. Maakt me toch blij dat ik deze heb overgeslaan. Mijn aparte unit doet het wel goed :-)
CHRISITO
4th Gear member

Ik hoor maar klachten over de gps! Maar ik ervaar geen problemen! Hij doet wat ie moet doen.
Soepkop
4th Gear member

Ik ben het niet eens met de stelling dat de gps-unit nergens op lijkt. Eigenlijk heb ik maar één klacht en dat is de wijze waarop file-informatie wordt weergegeven. Verder brengt de navi mij altijd netjes op plaats van bestemming. En nu de Volvo On Call app de mogelijkheid biedt om vanaf je iPhone de bestemming in te voeren, is het gebruiksgemak enorm verhoogd. Ik kan prima leven met de navi van Volvo ::wink:
Hij:
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014
/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II

Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II
/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
Elanski
2nd Gear member

Nu na een kleine twee weken toch best puntjes waarvan ik zeg: dat zou beter kunnen.
- remsysteem waarschuwing dat regelmatig in beeld verschijnt.
- isofix werkt niet optimaal. De stoel zit te los
- stuur staat scheef (opnieuw uitlijnen?)
- dab radio werkt vooral in de randstad. Limburg en Friesland iig niet.
- navi doet het niet altijd goed. En wat een maffe spraakbegeleiding. Ik was gewend: over 200 meter bladibla. Maar hier is het: sla rechts af (oeps, okay),...over 200 meter (aha!) Is al genoeg over geschreven, maar ik neem het mee in de feedback naar de dealer ( niet de spraakbegeleiding, maar wel de vreemde routes die gekozen worden.)

Voor de rest prima rijdende auto. Bovenstaande doet voor mij wel een beetje afbreuk aan het kwaliteitsgevoel.
Alfa 159 sw> BMW 318d> BMW 120d M-performance automaat> Volvo V40 D2 zwart en vol.
Poekoek
3rd Gear member

Vandaag werd het geluid van Spotify via Bluetooth opeens een soort van gedempt. Je hoorde het nog wel, maar het klonk alsof het minder goed door de speakers kwam. Pas na uit/aanzetten van het systeem (dus het navischerm) werkte het weer normaal. Gebeurde daarna ook weer en toen ook weer op deze manier verholpen. Had ik in de voorbijgaande 2 weken nog niet meegemaakt, bluetooth streaming werkte eerder prima.
V40 D2 R-Design | Rebel Blue | Business Pack Pro | Winter Line | 18"; S/V60 Ixion | High Performance dakspoiler | Zwart gewrapt dak | etc. | Topic

Daarnaast privé in het bezit van een Peugeot 106 Rallye en een Citroën BX GTi 16V
D2
3rd Gear member

Elanski schreef:Nu na een kleine twee weken toch best puntjes waarvan ik zeg: dat zou beter kunnen.
- remsysteem waarschuwing dat regelmatig in beeld verschijnt.
Hoe ziet die waarschuwing eruit? Bedoel je de melding van City Safety systeem?
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Plaats reactie

Terug naar “V40”