V60 PIH - Verbruikscijfers/rijstrategie

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
XC30
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
Contacteer:

Heeft een van jullie al die Eco training van Prodrive gedaan? Ik heb afgelopen zaterdag met m'n overbuurman de training in zijn PIH gedaan en over een paar weken doen we het nog eens over in de mijne. Eerste les, laat die modus in hybrid staan. Het versnellen van de auto moet je op de dieselmotor doen en als de snelheid behaald is direct de cruise erop. Ook wel logisch, want versnellen kost de meeste energie. En dat kan de dieselmotor efficienter leveren. Dus eerst even doortrappen. Wordt het ecorijden toch nog leuk. Tweede les is dat als je heel rustig remt de snelheid er door de dynamo wordt uitgehaald wat weer elektra genereert. Dus niet als een dolle op de rotonde af. En niet te hard remmen, want dan gaan de schijven meedoen. Ofwel meer anticiperen.

Wat ik hier en daar nog wel lees is dat de motor altijd op diesel start. Dat komt doordat in het instellingenmenu de autovoorverwarming uit wordt gezet. Gewoon aanlaten. Start ie prima op elektra.

Wij vonden de training erg leerzaam gaan de tweede training gebruiken om de puntjes op de i te zetten.

Neemt niet weg dat de powermodus wel heel erg leuk is............
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
kameel1
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 20.02.2007 - 15:42

Ga volgende week op training. Overigens gebruiken wij de pih nu bijna 3000 km op de zelfde trajecten en met de zelfde gem. snelheid als onze xc 70 de voorgaande 5 jaar.
Het verbruik is ruim onder de 5 liter/100km tegen ca. 8,5 liter/100km bij de vorige 180000km.
Een aantekening moet ik maken, vakantie ritten die het verbruik doen toenemen zijn nog niet gemaakt.
vanaf 04/08: xc70, d5 summum, electr.silver,g.t., mob.line, secur.line, act.driv.line, adap.c.c..
Per 11/13: V60 PIH
goukcher
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 10.05.2013 - 09:56
Locatie: Groningen

Ik heb die eco-training ook gehad, en daarna meteen de strategie van de instructeur geprobeerd, altijd op hybride. Dat levert gemiddeld een hoger brandstofverbruik op. Mijn ervaring is dat het over het algemeen toch echt maatwerk is hoe je een rit die meer dan de actieradius is van de accu moet inplannen. Die is dan ook nog eens afhankelijk van lokale omstandigheden.
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Die ecotraining is ook bedoeld om het rijplezier te verhogen. Al die PIH rijders die zo bezig zijn met het maximaal gebruiken van de 70pk motor en de 215 zelden aanspreken hebben toch een heel andere beleving van de berijders die het andersom doen..

Natuurlijk is voorzichtig accelereren met de elektromotor zuiniger dan een flinke dot diesel geven. Maar dat laatste rijdt wel veel lekkerder. Dat is ook een boodschap: geniet van het 70 + 215pk concept.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

XC30 schreef:Het versnellen van de auto moet je op de dieselmotor doen en als de snelheid behaald is direct de cruise erop. Ook wel logisch, want versnellen kost de meeste energie. En dat kan de dieselmotor efficienter leveren.
Volgens mij ligt dit toch iets genuanceerder. Het zou mij er niet om gaan om zo efficient mogelijk energie te gebruiken, maar zo weinig mogelijk diesel. Deze redenatie lijkt me dus erg afhangen van hoe lang je rit is. Als je onder de 50km blijft tussen de oplaadmomenten dan kun je natuurlijk beter alles puur op electriciteit rijden.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Als je heuveltje op van 50 km/u naar 120 km/u wil optrekken op de snelweg zonder de diesel aan te spreken.... had je net zo goed een Prius kunnen kopen. :D

Ik probeer het ook wel, want dat rode pijltje is zo dwingend.. maar ik voel me niet meer schuldig als ik er even lekker vet doorheen trap.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

RichieB schreef:Als je heuveltje op van 50 km/u naar 120 km/u wil optrekken op de snelweg zonder de diesel aan te spreken.... had je net zo goed een Prius kunnen kopen. :D

Ik probeer het ook wel, want dat rode pijltje is zo dwingend.. maar ik voel me niet meer schuldig als ik er even lekker vet doorheen trap.
Tip: Zet de modus van het scherm van Hybrid op Elegance en je voelt je niet schuldig meer. ;)
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
kissyfur
3rd Gear member
Berichten: 310
Lid geworden op: 17.03.2013 - 12:04

net terug uit Oostenrijk. In de auto 3 x 85kg vlees, volle bak bagage. De totale rit was 2250 km waarvan 2 volle dagen reizen en 5 x een stuk van 15 heen en 15 terug naar de piste. Met halfvolle accu vertrokken, nooit geladen, cruisecontrol op 150 maar ook stukken langzamer en sneller gereden. Totaal gemiddeld verbruik: 6,8ltr/100km.

Hij knalt tot 190 trouwens lekker door, daarboven begint de versnelling goed af te nemen maar tikten we de 220 nog wel aan.
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Je hebt het nog niet helemaal door, hè, dat laden? Met een halfvolle accu vertrokken. ;-)
Ik zit hier bij mijn schoonouders ook met de schuko in het stopcontact, zodat ik straks weer PIH-waardig naar huis kan rijden..
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
s60magic
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
Locatie: Drenthe

De save knop laad de accu maar bij tot 20 km dus niet helemaal.
kissyfur schreef:Jemig wat een ingewikkeldheid zeg.

Dat de diesel in hybrid harder werkt om de accu bij te laden is nieuw voor me. Ik dacht dat hij dat alleen deed als je op Save drukte bij een lege accu en hij m dan vol gaat laden, en dat anders de accu alleen door regeneratie geladen wordt.
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
DonLeo
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 27.01.2013 - 13:36

Op dit forum meen ik ergens gelezen te hebben dat wanneer je een bestemming invoert in het navigatiesysteem de computer van de V60 in de hybrid mode precies uitrekent wanneer er elektrisch gereden moet worden en wanneer dieselen beter uitkomt. Klopt dat?
Ik kan het niet meer terugvinden maar zou het graag morgen uitproberen als ik een ritje naar een kerstdiner elders maak (circa 85 km enkele reis). Op de plaats van bestemming kan ik tussentijds laden.
V60 PIH Caspian blue MY2014
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Volgens mij hebben we als gebruikers geopperd dat dit handig/wenselijk zou zijn. Ik denk niet dat dit soort techniek er nu al in zit.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
CaptainKlutz
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.07.2013 - 05:30

En dan dit: ik heb gisteren met rustig verkeer eens een groffe meting gedaan wat het kost aan diesel om een lege accu op te laden naar 20 km range, mbv de 'save' knop. Met 130km/u duurde dat 12 minuten en ging het verbruik van 8,5 l/100km naar zo'n 10,5 l/100km. Uitgerekend kostte dat (ongeveer dus) een halve liter diesel.

Als ik nu thuis de kosten van elektriciteit om de batterij naar vol op te laden omzet naar liters diesel, is dat circa 1,5 liter diesel (met een laadrendement van 85% en de benodigde 8 kWh om de accu vol te krijgen, is het elektriciteitsverbruik van het net dus ongeveer 10 kWh, ongeveer €2,20 en dus zo'n 1,5 liter diesel)

Ergo, opladen op de eigen motor is net zo duur, of zelfs iets goedkoper, dan met het elektriciteitsnet thuis. Wel wordt de accu veel sneller bijgeladen in de auto, wat wellicht niet bevorderlijk is voor de Li-ion accu.

Wie-o-wie heeft hier een zinnig commentaar op?
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Je rekensom lijkt me te kloppen. Als je thuis groene stroom hebt, dan zou je voor het milleu aspect beter kunnen blijven pluggen ipv vaker te gaan tanken.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

Ik vroeg me dit ook al af, de auto laadt de accu verbazingwekkend snel bij. Bij mij ligt het verbruik bij 130 overigens zowel met als zonder save stand lager dan wat jij noemt.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
mheliz
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 23.02.2013 - 10:17

Heeft iemand een idee, ook in het kader van wat hierboven wordt geschreven, of het minder stroom kost om op 6a op te laden ipv 16a? Ik bedoel bv. 9,9kwh ipv, 10,5kwh voor totale laadbeurt.
mheliz
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 23.02.2013 - 10:17

aaah, klikte al op 'verstuur'.

Of andersom, hoe sneller het oplaadproces des te effeciënter. Of, dat het niets uitmaakt en het altijd even inefficiënt is...
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Volgens mij geeft sneller laden meer warmte = verlies.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
mheliz
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 23.02.2013 - 10:17

Ja, dat zou ook mijn uitgangspunt zijn, maar weet niet waarom, maar ben gaan twijfelen. Ik laad op 10a en in score gevoelsmatig slechter (circa 10,4 als hij echt leeg is) dan als ik oplaad op publiek punt met 16a. Heb te weinig inzicht/info om er iets werkelijk zinnigs over te zeggen, maar tot nu toe gaat het gevoelsmatig tegen de basisregel (warmte/weerstand = verlies) in. Oftewel, zouden er andere factoren kunnen zijn en is het 'warmte' verschil mogelijk heel klein?
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Een lege accu naar halfvol laden gaat sneller dan een halfvolle accu naar helemaal vol.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”