V60 PIH - rijervaringen

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
diesel01
Geartronic member

Superfunky schreef:
diesel01 schreef: Je hebt net even meer marge in je bedenk tijd.
Als in iemand stoomt vanaf de invoegstrook ineens naar links zoals recentelijk is gebeurd waarbij de persoon die met 200+ op links reed voor 40% aansprakelijk is.
Ja, en bij 80km/h heb je nog meer tijd en mag je niet eens op links komen. Wat je punt?
Mij persoonlijk boeit het niet zo en maak altijd ruimte voor de 220+ machine's..
Vroeg of laat scheppen deze lieden ruimte voor mij op de piste waardoor ik meer ruimte heb..
Jij als SuperFunky snapt de clou ongetwijfeld en zeg bij voorbaat dat ik hem niet ga uitleggen. :wink:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Superfunky
5th Gear member

diesel01 schreef:
Superfunky schreef:
diesel01 schreef: Je hebt net even meer marge in je bedenk tijd.
Als in iemand stoomt vanaf de invoegstrook ineens naar links zoals recentelijk is gebeurd waarbij de persoon die met 200+ op links reed voor 40% aansprakelijk is.
Ja, en bij 80km/h heb je nog meer tijd en mag je niet eens op links komen. Wat je punt?
Mij persoonlijk boeit het niet zo en maak altijd ruimte voor de 220+ machine's..
Vroeg of laat scheppen deze lieden ruimte voor mij op de piste waardoor ik meer ruimte heb..
Jij als SuperFunky snapt de clou ongetwijfeld en zeg bij voorbaat dat ik hem niet ga uitleggen. :wink:
Nee, ik snap de clou helemaal niet. Is jouw stelling dat tot 150 gecalculeerd verantwoord is en 200+ niet?
NielsPHEV
7th Gear member

het gaat om de Vmax van je guardian angel, als die ook 200+ kan is er niets aan de hand. Heb je een luiere dan is het verstandig je gedrag aan te passen
lint
Geartronic member

NielsPHEV schreef:het gaat om de Vmax van je guardian angel, als die ook 200+ kan is er niets aan de hand. Heb je een luiere dan is het verstandig je gedrag aan te passen
Ook guardian angels hebben wel eens een mindere dag :D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
v60pih
4th Gear member

De snelheid is niet zozeer het gevaar maar het snelheidsverschil. Afgelopen keer op de autobahn ook een aantal keren meegemaakt dat men zonder goed te kijken met 130 naar links komt terwijl daar een rijtje 180+ aan komt snorren.
Maar goed, in Duitsland is veel veranderd de afgelopen 10 jaar vind ik. Als ik mij toen met 200 op links bevond waren er regelmatig knipperende duitsers die vanuit de verte aan kwamen stormen en om ruimte vroegen. Tegenwoordig zie je dat niet zo veel meer. Het lijkt of de duitsers veel rustiger rijden.
Superfunky
5th Gear member

v60pih schreef:De snelheid is niet zozeer het gevaar maar het snelheidsverschil.
In Duitsland is maar één ding gevaarlijk: gele kentekens! Niks tol op de snelwegen. Gewoon eerst opnieuw examen doen, anders mag je er niet meer in! Zou prima maatregel zijn!
lint
Geartronic member

v60pih schreef:De snelheid is niet zozeer het gevaar maar het snelheidsverschil. Afgelopen keer op de autobahn ook een aantal keren meegemaakt dat men zonder goed te kijken met 130 naar links komt terwijl daar een rijtje 180+ aan komt snorren.
Maar goed, in Duitsland is veel veranderd de afgelopen 10 jaar vind ik. Als ik mij toen met 200 op links bevond waren er regelmatig knipperende duitsers die vanuit de verte aan kwamen stormen en om ruimte vroegen. Tegenwoordig zie je dat niet zo veel meer. Het lijkt of de duitsers veel rustiger rijden.
Misschien letten de Duitsers ook meer op het verbruik/kosten van het snelle rijden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
RoaldH
6th Gear member

Superfunky schreef:
v60pih schreef:De snelheid is niet zozeer het gevaar maar het snelheidsverschil.
In Duitsland is maar één ding gevaarlijk: gele kentekens! Niks tol op de snelwegen. Gewoon eerst opnieuw examen doen, anders mag je er niet meer in! Zou prima maatregel zijn!
Ze zeggen weleens: NL = nur langsam... ;)

Wie was trouwens die MY2013 PIH rijder die vanavond om 18.15u vanuit A'dam Centrum de A2 richting Utrecht (ZRZ in kenteken)?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Superfunky
5th Gear member

NielsPHEV schreef:het gaat om de Vmax van je guardian angel, als die ook 200+ kan is er niets aan de hand. Heb je een luiere dan is het verstandig je gedrag aan te passen
Precies, de Vmax is de uitkomst van de formule: (rijvaardigheid bestuurder * kwaliteit van de auto). Had laatst nog een leuke discussie met een bevriende agent die na een ritje tot de conclusie kwam dat mijn max. snelheid inderdaad significant hoger ligt dan de landelijke norm. We spraken af dat als ik het ooit voor het hekje moet komen uitleggen, hij voor me komt getuigen! :) :)

Toevallig hoort SF bij de top 5% bestuurders en rijdt hij altijd auto's die bij de top 5% horen, dus ligt mijn Vmax significant hoger dan de gemiddelde Renault Megane bestuurder. Kruisnelheid op NL snelwegen al standaard max +50 (als je niet stilstaat tenminste), dus me dunkt dat het op de veel betere Duitse snelwegen harder kan wanneer de omstandigheden goed zijn.

Is allemaal een kwestie van anticiperen en zolang ik nog op een ritje Oostenrijk een 20/30-tal ongelukken voorkom door voor anderen op te letten en geen enkel moment zelf een "oeps-momentje" heb, weet ik dat het allemaal wel snor zit. En ja, ik geef toe, een paar trainingtjes die ik eens gehad he, helpen ook wel aardig!

Waar ik me veel meer zorgen over maak is hoe die PiH zich gedraagt bij 160+ cruise-snelheden. Moet ik dan iedere keer als ik van het gas af ben geweest, bijsteppen met 't voetje? Of kan 't ermee door? (Ik heb al een Rica bezoekje met potlood ingevuld, maar toch), zijn we toch weer on-topic!
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Hoe gedraagt de PIH als je remt op hogere snelheden? (180+) En zijn de remmen voldoende voor zo'n zware auto?

Onze S60 begint bij zulke snelheden te zoeken en de remmen zijn eigenlijk te klein om hard af te remmen, mocht dat nodig zijn.
v60pih
4th Gear member

Bij normaal afremmen op hoge snelheid niet echt spannend. Vol in de remmen weet ik niet. In de power stand trekt de auto best op hogere snelheden. Tot ca. 200, dan gaat de gang er wel uit.
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Vol in de remmen lijkt mij ook niet verstandig :) Niet echt bijzonder dus. Thx!
DonLeo
1st Gear member

RoaldH schreef:
Superfunky schreef:
Ze zeggen weleens: NL = nur langsam... ;)

Wie was trouwens die MY2013 PIH rijder die vanavond om 18.15u vanuit A'dam Centrum de A2 richting Utrecht (ZRZ in kenteken)?
NL= nur links
V60 PIH Caspian blue MY2014
RoaldH
6th Gear member

Superfunky schreef:Waar ik me veel meer zorgen over maak is hoe die PiH zich gedraagt bij 160+ cruise-snelheden. Moet ik dan iedere keer als ik van het gas af ben geweest, bijsteppen met 't voetje? Of kan 't ermee door? (Ik heb al een Rica bezoekje met potlood ingevuld, maar toch), zijn we toch weer on-topic!
Beneden de 150 zit de PIH meer op 335d/330d niveau, boven de 160 zakt dat wat af naar iets boven 320d niveau. Door het koppel van de D5, zit je relatief snel op 200. Al duurt het stuk van 150-200 vrijwel even lang als van 0-150...
Superfunky
5th Gear member

RoaldH schreef:
Superfunky schreef:Waar ik me veel meer zorgen over maak is hoe die PiH zich gedraagt bij 160+ cruise-snelheden. Moet ik dan iedere keer als ik van het gas af ben geweest, bijsteppen met 't voetje? Of kan 't ermee door? (Ik heb al een Rica bezoekje met potlood ingevuld, maar toch), zijn we toch weer on-topic!
Beneden de 150 zit de PIH meer op 335d/330d niveau, boven de 160 zakt dat wat af naar iets boven 320d niveau. Door het koppel van de D5, zit je relatief snel op 200. Al duurt het stuk van 150-200 vrijwel even lang als van 0-150...
Kijk, dat zijn de betere vergelijkingen! Daar heb je wat aan!
RoaldH
6th Gear member

@Superfunky: Graag gedaan! ;)
JRK

Superfunky schreef:Toevallig hoort SF bij de top 5% bestuurders en rijdt hij altijd auto's die bij de top 5% horen, dus ligt mijn Vmax significant hoger dan de gemiddelde Renault Megane bestuurder. Kruisnelheid op NL snelwegen al standaard max +50 (als je niet stilstaat tenminste), dus me dunkt dat het op de veel betere Duitse snelwegen harder kan wanneer de omstandigheden goed zijn.

Waar ik me veel meer zorgen over maak is hoe die PiH zich gedraagt bij 160+ cruise-snelheden. Moet ik dan iedere keer als ik van het gas af ben geweest, bijsteppen met 't voetje? Of kan 't ermee door? (Ik heb al een Rica bezoekje met potlood ingevuld, maar toch), zijn we toch weer on-topic!
Precies wat je hier boven aanstipt: Als de omstandigheden goed zijn. 220 rijden in de file bij 30cm verse sneeuw, daar is nog nooit iemand beter van geworden :)

Mijn 'gemene' vraag gaat over het andere stukje: Het rica bezoekje. Pleeg je hiermee geen economisch delict? Of is de tuning dusdanig geregeld en controleerbaar dat de gram CO2/KM waarde niet boven de 50 uit komt?

Ik weet dat Rica ook eco tunings doet en dergelijke, maar ik heb ze bij het tunen van mijn oude volvo 850 nooit kunnen betrappen op enige metingen wat betreft CO2 uitstoot. (niet dat het nuttig was voor deze auto)

Jelle
Superfunky
5th Gear member

jrkalf schreef:
Superfunky schreef:Toevallig hoort SF bij de top 5% bestuurders en rijdt hij altijd auto's die bij de top 5% horen, dus ligt mijn Vmax significant hoger dan de gemiddelde Renault Megane bestuurder. Kruisnelheid op NL snelwegen al standaard max +50 (als je niet stilstaat tenminste), dus me dunkt dat het op de veel betere Duitse snelwegen harder kan wanneer de omstandigheden goed zijn.

Precies wat je hier boven aanstipt: Als de omstandigheden goed zijn. 220 rijden in de file bij 30cm verse sneeuw, daar is nog nooit iemand beter van geworden :)

Mijn 'gemene' vraag gaat over het andere stukje: Het rica bezoekje. Pleeg je hiermee geen economisch delict? Of is de tuning dusdanig geregeld en controleerbaar dat de gram CO2/KM waarde niet boven de 50 uit komt?

Ik weet dat Rica ook eco tunings doet en dergelijke, maar ik heb ze bij het tunen van mijn oude volvo 850 nooit kunnen betrappen op enige metingen wat betreft CO2 uitstoot. (niet dat het nuttig was voor deze auto)

Jelle
Pfff, economisch delict! Groot woord hoor, ik vind die hele auto een economisch delect. Dis-proportionele bevoordeling van een kleine groep Nederlanders, van mij mogen ze Weekers, Dijsselbloem en de Jager allemaal opsluiten, of nee, opknoppen! Of krijg ik nu de AIVD achter me aan? :)

Volgens mij zegt Rica je onder de 50 blijft.
JRK

Superfunky schreef: Pfff, economisch delict! Groot woord hoor, ik vind die hele auto een economisch delect. Dis-proportionele bevoordeling van een kleine groep Nederlanders, van mij mogen ze Weekers, Dijsselbloem en de Jager allemaal opsluiten, of nee, opknoppen! Of krijg ik nu de AIVD achter me aan? :)

Ik ben het helemaal met je eens dat de auto alleen maar bestaat bij gratie van de financiële overheidsstimulans en de lage bijtelling. Zonder die regeling waren er veel minder mensen in geïnteresseerd, zeker voor die prijs. (En zou ik na maart nog steeds fijn in de 850 rijden).
Gezien die vuile D5 motor en de beperkte actieradius van de electro motor is het een fiscale wassen neus.

Ik ben benieuwd hoe men overigens de gram CO2/km waarde wil gaan controleren. Ik woon in een gemeente waar men een actief ontgroeningsbeleid voert. (men wil niet meewerken aan het plaatsen van een publieke laadpaal en ik heb geen eigen oprit of parkeergelegenheid voor de deur.) Dus met zo'n D5 motor die vaker dan gemiddeld gebruikt wordt zal het lastig worden om die waarde te halen. En dan gebruik ik zo meteen het product zoals het bedoelt is.

Rica geeft aan dat je onder de 50gr Co2/km blijft; Is dat certificeerbaar? Gaat je dealer moeilijk doen als de auto gechipt is?
Superfunky
5th Gear member

jrkalf schreef:
Superfunky schreef: Pfff, economisch delict! Groot woord hoor, ik vind die hele auto een economisch delect. Dis-proportionele bevoordeling van een kleine groep Nederlanders, van mij mogen ze Weekers, Dijsselbloem en de Jager allemaal opsluiten, of nee, opknoppen! Of krijg ik nu de AIVD achter me aan? :)

Ik ben het helemaal met je eens dat de auto alleen maar bestaat bij gratie van de financiële overheidsstimulans en de lage bijtelling. Zonder die regeling waren er veel minder mensen in geïnteresseerd, zeker voor die prijs. (En zou ik na maart nog steeds fijn in de 850 rijden).
Gezien die vuile D5 motor en de beperkte actieradius van de electro motor is het een fiscale wassen neus.

Ik ben benieuwd hoe men overigens de gram CO2/km waarde wil gaan controleren. Ik woon in een gemeente waar men een actief ontgroeningsbeleid voert. (men wil niet meewerken aan het plaatsen van een publieke laadpaal en ik heb geen eigen oprit of parkeergelegenheid voor de deur.) Dus met zo'n D5 motor die vaker dan gemiddeld gebruikt wordt zal het lastig worden om die waarde te halen. En dan gebruik ik zo meteen het product zoals het bedoelt is.

Rica geeft aan dat je onder de 50gr Co2/km blijft; Is dat certificeerbaar? Gaat je dealer moeilijk doen als de auto gechipt is?
Dat hebben ze over de mail gezegd, maar ik denk niet dat ze de moeite cq kosten gaan nemen/spenderen om dat hard te maken. Ach, hoe groot is de kans dat je controle krijgt?
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”