Hoe groot de kans is, durf ik niet in getallen uit te drukken. Maar als de overheid er brood in ziet, dan weet je het maar nooit. Dat al maar opzwellende ambtenaren apparaat moet ergens van bekostigd worden. Het liefst door hardwerkende Nederlanders met een auto.Superfunky schreef:Dat hebben ze over de mail gezegd, maar ik denk niet dat ze de moeite cq kosten gaan nemen/spenderen om dat hard te maken. Ach, hoe groot is de kans dat je controle krijgt?jrkalf schreef:Ik ben het helemaal met je eens dat de auto alleen maar bestaat bij gratie van de financiële overheidsstimulans en de lage bijtelling. Zonder die regeling waren er veel minder mensen in geïnteresseerd, zeker voor die prijs. (En zou ik na maart nog steeds fijn in de 850 rijden).Superfunky schreef: Pfff, economisch delict! Groot woord hoor, ik vind die hele auto een economisch delect. Dis-proportionele bevoordeling van een kleine groep Nederlanders, van mij mogen ze Weekers, Dijsselbloem en de Jager allemaal opsluiten, of nee, opknoppen! Of krijg ik nu de AIVD achter me aan?
Volgens mij zegt Rica je onder de 50 blijft.
Gezien die vuile D5 motor en de beperkte actieradius van de electro motor is het een fiscale wassen neus.
Ik ben benieuwd hoe men overigens de gram CO2/km waarde wil gaan controleren. Ik woon in een gemeente waar men een actief ontgroeningsbeleid voert. (men wil niet meewerken aan het plaatsen van een publieke laadpaal en ik heb geen eigen oprit of parkeergelegenheid voor de deur.) Dus met zo'n D5 motor die vaker dan gemiddeld gebruikt wordt zal het lastig worden om die waarde te halen. En dan gebruik ik zo meteen het product zoals het bedoelt is.
Rica geeft aan dat je onder de 50gr Co2/km blijft; Is dat certificeerbaar? Gaat je dealer moeilijk doen als de auto gechipt is?
Boven de 50gr CO2/km praten we niet alleen over een andere bijtelling. Waarvoor je uiteraard een naheffing en een 100% boete krijgt naar verluidt. Waar ligt de bewijslast dat je niet boven de 50gr CO2/km uit komt? De belastingdienst is hier heel duidelijk over:
Hoe zit het met de bpm? Is dit een eenmalig punt tijdens de aanschaf van de auto? Of komt men hier ook op terug omdat je op deze wijze de BPM eigenlijk hebt omzeild door een auto (vrijwel) direct na de aanschaf te modificeren naar een variant waarbij de uitstoot te hoog is en waarbij mogelijk wel een aanzienlijk BPM bedrag betaald moet worden. (open vraag, ik weet het niet)belastingdienstsite schreef:U kunt de CO2-uitstoot alleen aantonen met:
* de Europese typegoedkeuring (ETG) van de auto
* de individuele goedkeuring voor de auto door de RDW. Bij de keuring moet u dan het emissiecertificaat en/of het bijbehorende testrapport overleggen.
* het testrapport van een individuele keuring van de auto door bijvoorbeeld TNO
* het certificaat van overeenstemming (CVO)
* een goedkeuring waarin de CO2-uitstoot is vastgelegd. Het brandstofverbruik moet dan zijn gemeten volgens de reglementen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (ECE101-00).
Verder zitten er op zeker voorzieningen in de software van de auto en de diagnostische apparatuur van de monteurs waarmee men kan zien dat de auto motortechnisch meer dan X% is aangepast. Hoe verhoudt zich dit tot de garantie overeenkomst met de dealer. Ik heb het hier niet over harde waardes, omdat ik die simpelweg niet weet. Maar het kan zomaar zijn dat de dealer besluit dat de auto daardoor direct buiten de garantie wordt geplaatst bij het minste of geringste probleem.