V60 PIH - rijervaringen

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
JRK

Superfunky schreef:
jrkalf schreef:
Superfunky schreef: Pfff, economisch delict! Groot woord hoor, ik vind die hele auto een economisch delect. Dis-proportionele bevoordeling van een kleine groep Nederlanders, van mij mogen ze Weekers, Dijsselbloem en de Jager allemaal opsluiten, of nee, opknoppen! Of krijg ik nu de AIVD achter me aan? :)

Volgens mij zegt Rica je onder de 50 blijft.
Ik ben het helemaal met je eens dat de auto alleen maar bestaat bij gratie van de financiële overheidsstimulans en de lage bijtelling. Zonder die regeling waren er veel minder mensen in geïnteresseerd, zeker voor die prijs. (En zou ik na maart nog steeds fijn in de 850 rijden).
Gezien die vuile D5 motor en de beperkte actieradius van de electro motor is het een fiscale wassen neus.

Ik ben benieuwd hoe men overigens de gram CO2/km waarde wil gaan controleren. Ik woon in een gemeente waar men een actief ontgroeningsbeleid voert. (men wil niet meewerken aan het plaatsen van een publieke laadpaal en ik heb geen eigen oprit of parkeergelegenheid voor de deur.) Dus met zo'n D5 motor die vaker dan gemiddeld gebruikt wordt zal het lastig worden om die waarde te halen. En dan gebruik ik zo meteen het product zoals het bedoelt is.

Rica geeft aan dat je onder de 50gr Co2/km blijft; Is dat certificeerbaar? Gaat je dealer moeilijk doen als de auto gechipt is?
Dat hebben ze over de mail gezegd, maar ik denk niet dat ze de moeite cq kosten gaan nemen/spenderen om dat hard te maken. Ach, hoe groot is de kans dat je controle krijgt?
Hoe groot de kans is, durf ik niet in getallen uit te drukken. Maar als de overheid er brood in ziet, dan weet je het maar nooit. Dat al maar opzwellende ambtenaren apparaat moet ergens van bekostigd worden. Het liefst door hardwerkende Nederlanders met een auto.

Boven de 50gr CO2/km praten we niet alleen over een andere bijtelling. Waarvoor je uiteraard een naheffing en een 100% boete krijgt naar verluidt. Waar ligt de bewijslast dat je niet boven de 50gr CO2/km uit komt? De belastingdienst is hier heel duidelijk over:
belastingdienstsite schreef:U kunt de CO2-uitstoot alleen aantonen met:
* de Europese typegoedkeuring (ETG) van de auto
* de individuele goedkeuring voor de auto door de RDW. Bij de keuring moet u dan het emissiecertificaat en/of het bijbehorende testrapport overleggen.
* het testrapport van een individuele keuring van de auto door bijvoorbeeld TNO
* het certificaat van overeenstemming (CVO)
* een goedkeuring waarin de CO2-uitstoot is vastgelegd. Het brandstofverbruik moet dan zijn gemeten volgens de reglementen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (ECE101-00).
Hoe zit het met de bpm? Is dit een eenmalig punt tijdens de aanschaf van de auto? Of komt men hier ook op terug omdat je op deze wijze de BPM eigenlijk hebt omzeild door een auto (vrijwel) direct na de aanschaf te modificeren naar een variant waarbij de uitstoot te hoog is en waarbij mogelijk wel een aanzienlijk BPM bedrag betaald moet worden. (open vraag, ik weet het niet)

Verder zitten er op zeker voorzieningen in de software van de auto en de diagnostische apparatuur van de monteurs waarmee men kan zien dat de auto motortechnisch meer dan X% is aangepast. Hoe verhoudt zich dit tot de garantie overeenkomst met de dealer. Ik heb het hier niet over harde waardes, omdat ik die simpelweg niet weet. Maar het kan zomaar zijn dat de dealer besluit dat de auto daardoor direct buiten de garantie wordt geplaatst bij het minste of geringste probleem.
lint
Geartronic member

Eigenlijk is het heel simpel als je in Nederland de wet overtreedt dan maak je kans op een boete als je tegen de lamp loopt bij een controle.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
JRK

Waarbij het nadeel bij de rijder ligt, omdat er voorzieningen in de auto zijn die het makkelijk maken voor een RDW/Belastingdienst/KLPD om dit zo via OBD uit te lezen.

Tja, die jongens zitten ook niet stil en schijnen ook elk jaar bij te leren.
Thom
5th Gear member

rsnhakan schreef:Hoe gedraagt de PIH als je remt op hogere snelheden? (180+) En zijn de remmen voldoende voor zo'n zware auto?

Onze S60 begint bij zulke snelheden te zoeken en de remmen zijn eigenlijk te klein om hard af te remmen, mocht dat nodig zijn.
Eigenlijk sowieso een aanfluiting, helemaal voor een merk als Volvo, dat kennelijker drukker is met zoveel mogelijk waarschuwingspiepjes in te bouwen dan dat men zich bezighoudt met een deugdelijke reminstallatie :? :shock: :roll:...

Ik vind vrijwel alle Volvo's sponzig, gevoelloos remmen en idd herken ik het op hoge snelheid zeer matige remgedrag. Ook de KLPD had daar volgens mij problemen mee..
tomtom
3rd Gear member

RichieB schreef:@DutchVolvo: geen keyless drive zeker? Dan ontgrendelen de portieren vanzelf als je ze aanraakt.
Wel keyless maar als mijn vrouw uitstapt (zonder sleutel) dan kan zij dus niet het achterportier openen. Net als het weer vergrendelen van de laadkabel beslist niet handig en volgens mij ook niet instelbaar.
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
Superfunky
5th Gear member

jrkalf schreef:Waarbij het nadeel bij de rijder ligt, omdat er voorzieningen in de auto zijn die het makkelijk maken voor een RDW/Belastingdienst/KLPD om dit zo via OBD uit te lezen.

Ach, je bent duidelijk van het vermijden van risico, dus ik zou er maar niet aan beginnen als ik jou was.
diesel01
Geartronic member

Thom schreef:
rsnhakan schreef:Hoe gedraagt de PIH als je remt op hogere snelheden? (180+) En zijn de remmen voldoende voor zo'n zware auto?

Onze S60 begint bij zulke snelheden te zoeken en de remmen zijn eigenlijk te klein om hard af te remmen, mocht dat nodig zijn.
Eigenlijk sowieso een aanfluiting, helemaal voor een merk als Volvo, dat kennelijker drukker is met zoveel mogelijk waarschuwingspiepjes in te bouwen dan dat men zich bezighoudt met een deugdelijke reminstallatie :? :shock: :roll:...

Ik vind vrijwel alle Volvo's sponzig, gevoelloos remmen en idd herken ik het op hoge snelheid zeer matige remgedrag. Ook de KLPD had daar volgens mij problemen mee..
Het remmen ging prima, de koeling van de velgen met dop was een probleem.
Dergelijke auto's moet je ook niet met doppen op de weg zetten maar gewoon met degelijk LM.
Het moet voor jouw zeer pijnlijk zijn dat paps over de uiteindelijke aanbesteding gaat, ik heb begrepen dat hij niets met Auwdi en BMW heeft :wink:
Het is allemaal niets dat Volvo maar zodra er 500mio soepsidie is dan kan het merk nog zo ruk zijn maar willen we een aantal hem wel hebben.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
JRK

Superfunky schreef:
jrkalf schreef:Waarbij het nadeel bij de rijder ligt, omdat er voorzieningen in de auto zijn die het makkelijk maken voor een RDW/Belastingdienst/KLPD om dit zo via OBD uit te lezen.

Ach, je bent duidelijk van het vermijden van risico, dus ik zou er maar niet aan beginnen als ik jou was.
Verken de grenzen van de wet en loop op de rand, maar er net niet overheen.
daaldijk
2nd Gear member

Volgens mij zijn de fiscale voorzieningen gewoon gekoppeld aan de typegoedkeuring. Daarbij is die <50 gr CO2 gemeten, dus wat je er daarna ook aan doet, vermoedelijk zal dat geen verschil maken.
XC90 T8
BMW 330 cabriolet
HansBb
1st Gear member

daaldijk schreef:

Volgens mij zijn de fiscale voorzieningen gewoon gekoppeld aan de typegoedkeuring. Daarbij is die <50 gr CO2 gemeten, dus wat je er daarna ook aan doet, vermoedelijk zal dat geen verschil maken.
Dat dacht ik ook altijd......, waarschijnlijk zijn die 18/19 inch al voldoende om meer dan 50 Gr CO2 uit te stoten....
Magliaveli
3rd Gear member

Ik heb ergens een artikel gezien waarin staat dat er na 2 jaar wel een chiptuning toegepast mag worden zonder dat dit dan nog van belang is voor o.a. bijtelling, ik kan het alleen niet meer vinden zo snel.

Binnenkort als ik wat meer tijd heb eens opnieuw zoeken.
v60pih
4th Gear member

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... gsaanslag/
Tuning van uw personenauto

Constateren wij dat de motor van uw personenauto binnen 3 jaar nadat de auto is ingeschreven in het kentekenregister zo is aangepast, dat de CO2-uitstoot hoger is dan de CO2-uitstoot op het moment van inschrijving? Dan krijgt u een naheffingsaanslag met een boete over het verschil tussen de bpm voor deze hogere CO2-uitstoot en de bpm op het moment van inschrijving.
V60_PHEV
4th Gear member

Superfunky schreef:Vmax is de uitkomst van de formule: (rijvaardigheid bestuurder * kwaliteit van de auto).
http://youtu.be/6y02L-Iz7iE

Beetje vals, met de BMW rijd ik structureel te hard.
De V60 nodigt echt uit tot langzaam rijden, wat natuurlijk alleen maar goed is.
Ophouden met dat gejakker.
JRK

v60pih schreef:http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... gsaanslag/
Tuning van uw personenauto

Constateren wij dat de motor van uw personenauto binnen 3 jaar nadat de auto is ingeschreven in het kentekenregister zo is aangepast, dat de CO2-uitstoot hoger is dan de CO2-uitstoot op het moment van inschrijving? Dan krijgt u een naheffingsaanslag met een boete over het verschil tussen de bpm voor deze hogere CO2-uitstoot en de bpm op het moment van inschrijving.
Kijk, daar komt de oerangoetang al uit de blauwe mouw gekropen.

Jrkalf gaat doen zoals SF het zegt: Risico vermijden.
Na 3 jaar mag je blijkbaar afwijken en heeft het dan blijkbaar geen effect meer op de bijtelling en naheffing bpm van de auto. Ik wacht wel even.

Maar let dus even op de opmerking over de BPM. Die gaat pijn doen.

En over de kans dat gepakt wordt. Tja, hoe vaak wordt een bedrijfsadministratie gecontroleerd door de belastingdienst? Als ze de administratie doorlopen en zien dat je een auto hebt en ook een tripje naar bijvoorbeeld Rica... 1 + 1 = boete.

v60PiH, ik weet genoeg. Veel dank voor het opgraven van dit stukje heldere informatie.
NielsPHEV
7th Gear member

als de bel dienst dit daadwerkelijk zou willen doen dan die controle heel veel simpeler en dat is een boekenonderzoek bij de tuners. Alle klanten zijn, jouw redenatie volgend, fraudeurs. Ik denk niet dat het zo simpel ligt aangezien men ook nog moet aantonen dat de auto door de tuning meer verbruikt en laat Polestar nou zelf voor de D5 ook een tuning hebben waardoor het verbruik NIET toeneemt.

Als je risico wil mijden moet je al zeker geen auto gaan rijden, zelfs geen Volvo
JRK

NielsPHEV schreef:als de bel dienst dit daadwerkelijk zou willen doen dan die controle heel veel simpeler en dat is een boekenonderzoek bij de tuners. Alle klanten zijn, jouw redenatie volgend, fraudeurs. Ik denk niet dat het zo simpel ligt aangezien men ook nog moet aantonen dat de auto door de tuning meer verbruikt en laat Polestar nou zelf voor de D5 ook een tuning hebben waardoor het verbruik NIET toeneemt.

Als je risico wil mijden moet je al zeker geen auto gaan rijden, zelfs geen Volvo
Niels, nu lees je de regels verkeerd. Er staat duidelijk een termijn van 3 jaar. Dat maakt niet alle bezoekers van een tuningbedrijf fraudeurs. Zo kwam ik met mijn 15 jaar oude groene melkpak aanzetten bij Rica. Niets aan het handje.

Wat betreft de bewijslast: die ligt bij de autoeigenaar zoals je helaas eerder hebt kunnen lezen. Dan moet je als autoeigenaar na de tuning naar TNO om daar te laten testen dat de auto niet meer uitstoot, dan naar het RDW om je auto goed te laten... Te veel sores voor mij :shock:

Voor wat betreft de Polestar editie. Die wordt speciaal geïmporteerd en op typegoedkeuring afgeleverd. Daarnaast enige losse Polestar tunings die mogelijk door de dealers worden verricht zullen wel dusdanig afgesteld zijn (mogelijk getest conform hier eerder vernoemde test bewijzen) dat de toename van Co2 uitstoot (niet verbruikstoename of -afname) binnen de drempelwaarde van de BPM trede blijft. Echter, dit laatste is een aanname van mij en zal door een dealer bevestigd moeten worden.
v60pih
4th Gear member

jrkalf schreef:...Kijk, daar komt de oerangoetang al uit de blauwe mouw gekropen.
...
Voor de duidelijkheid;
Regels vaststellen is 1 en die zijn vaak helder; handhaven en sancties opleggen is 2 en dat ligt bijna altijd een stuk ingewikkelder.

Ik ken geen praktijkvoorbeelden van handhaving en sancties m.b.t. genoemde regelgeving... Iemand anders wellicht?
NielsPHEV
7th Gear member

@jrkalf

vebruikstoename is exact hetzelfde als toename CO2 uitstoot, ik schreef men opzet vebruikstoename omdat veel mensen dit niet begrijpen. Jouw interpretatie volgend zou wel degelijk iedereen die zijn auto tuned een fraudeur zijn verschil is alleen dat de personen die dat doen met een auto van drie jaar of ouder geen naheffings aanslag krijgen. Dat betekent niet dat je niet heel erg stout bent.

Voor wat betreft de polestar tuning, volvo (polestar) maakt gebruik van de tolerantie die de RDW toestaat op het vermogen op de typegoedkeuring er is echt geen aparte typegoedkeuring voor de polestar tuning en die is ook niet nodig zolag je binnen de tolerantie (ik meen 15 of 20 %) blijft.
diesel01
Geartronic member

NielsPHEV schreef:@jrkalf

vebruikstoename is exact hetzelfde als toename CO2 uitstoot, ik schreef men opzet vebruikstoename omdat veel mensen dit niet begrijpen. Jouw interpretatie volgend zou wel degelijk iedereen die zijn auto tuned een fraudeur zijn verschil is alleen dat de personen die dat doen met een auto van drie jaar of ouder geen naheffings aanslag krijgen. Dat betekent niet dat je niet heel erg stout bent.

Voor wat betreft de polestar tuning, volvo (polestar) maakt gebruik van de tolerantie die de RDW toestaat op het vermogen op de typegoedkeuring er is echt geen aparte typegoedkeuring voor de polestar tuning en die is ook niet nodig zolag je binnen de tolerantie (ik meen 15 of 20 %) blijft.
Idd 20%.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
JRK

Diesel01, heb je daar ook een verwijzing naar? Altijd leuk om te hebben en om op terug te kunnen vallen.

Kijk, in de hele discussie, het gaat me niet op de man, maar op de bal.

Door met elkaar even de discussie aan te gaan en elk even te zoeken op het internet, zien we allen precies de mogelijkheden die de kaders van de wet stellen. Of iemand over dat kadertje heen wil stappen, zijn of haar eigen keuze.

Maar het is wel prettig om te weten wat er wel of niet kan.

Jelle
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”