Automaat 700/900 serie

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
Scotloop
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 24.07.2012 - 19:17
Locatie: Breukelen

Hoi allemaal!

Zoals jullie weten heb ik geen Volvo meer maar een mx5, maar dat betekent niet dat ik geen interesse meer heb in Volvo's haha

Nu speur ik weleens over het internet om gewoon wat advertenties te bekijken en de laatste tijd zag ik veel 700/900 automaatbakken. Nu vroeg ik mij af of dit fijne automaten zijn en of ze allemaal 4 versnellingen hebben of dat ze er ook zijn in 5 versnellingen.

Mijn plan is om later alsnog weer een (goede) 740 te kopen, omdat ik dit een prachtig model vind en gewoon de verkeerde auto toen heb gekocht.

Groetjesss :)

Olivier
Volvo 740 GL 1986
Mazda MX5 1997 1.6
Volvo 940 Polar LPT 1995
Volvo Amazon 1966 B18 Automatic
Volvo V70 2.5 20v aut. 1997
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Volgens mij zijn voor de 700/900 serie de meeste automatische versnellingsbakken 4 traps automaten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1037
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Automaat? Lekker handschakelen met een M90! :P
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
Scotloop
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 24.07.2012 - 19:17
Locatie: Breukelen

hahaha, maar ik was gewoon benieuwd of dit fijne en kwalitatief goede automatische versnellingsbakken zijn... Mij maakt automaat niet uit als het maar fijn schakelt ghehe

Ik oriënteer me gewoon voor de lange termijn, die perfecte 740 met koplampruitenwissers, snowcap en verstralers die gaat er heus wel komen :P
Volvo 740 GL 1986
Mazda MX5 1997 1.6
Volvo 940 Polar LPT 1995
Volvo Amazon 1966 B18 Automatic
Volvo V70 2.5 20v aut. 1997
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21386
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die oude AW 70-serie lijkt mij redelijk robuust, haast beter dan de latere AW 30-43 uit een 960/S/V90 die electronisch gestuurd werden.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Automaten zijn prima, gaan lang mee, en passen helemaal bij het karakter van de auto.
Ik heb de mijne, een AW71L, er al zo'n 4 ton er onder zitten
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
Scotloop
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 24.07.2012 - 19:17
Locatie: Breukelen

Okay nou daar was ik benieuwd naar haha :) Ik heb alleen nog maar handgeschakeld gereden...

Bedankt voor de reacties! :D
Volvo 740 GL 1986
Mazda MX5 1997 1.6
Volvo 940 Polar LPT 1995
Volvo Amazon 1966 B18 Automatic
Volvo V70 2.5 20v aut. 1997
Gebruikersavatar
martin _b
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 25.04.2012 - 10:25
Locatie: Hoeksche Waard

Mijne op een paar kilometer na 500.000
Blok loopt nog even soepel en lekker als voorheen.
Zelfs op LPG. -)
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Mijn 245 2,1 heeft ook standaard een 4 traps met een OD knopje op de zijkant van de pook. Schakelt heerlijk, toeren op 130 k/h net geen 3000 en de OD komt er al automatisch in bij 60 70 km/h.

Wel gaan ze bij de in en uitgaande as lekken. Ik heb vorig jaar de keerringen laten vervangen bij de estate service maar hij lekt evengoed nog een beetje. Schijnt dat het loopvlak van de assen te veel beschdigingen hebben en dan heeft een nieuwe keerring niet veel effect.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Ik heb nu een 960 met automaat, ivm rugklachten wilde ik meer automaat rijden wegens de vele kilometers die ik maak en de vele files.

Nu valt mij op dat deze vele malen soepeler schakelt en een stuk logischer dan de automaat in de V70 (nieuw type) die wij bezitten. Die schiet soms te pas en onpas in de hoge toeren, vooral op de snelweg als je even een auto of vrachtwagen wilt inhalen, dan gebruik je al snel de kickdown. En dan springt dat ding in de 6000rpm.

De 960 daarentegen die gaat veel geleidelijker, de V70 heeft alleen de winterstand, maar de 960 heeft E S en W. Rij altijd in de Economic stand, heeft die genoeg power maar schiet die niet onnodig in die toeren, daar heb ik zo een hekel aan. Doe je met een schakel auto ook niet.

Al is de S stand ook weleens leuk, kan je vertellen daar kan niemand tegen op schakelen haha :D . Maar heb het hier dan wel over de 6 cilinder 2.5

Qua toeren bij hoge snelheid dacht ik eerst van oh nee. Maar vind het niet storend itt de V70 die 5 trapsautomaat is. Volgens mij zorgen de 6 cilinders ook voor iets minder toeren. Als ik 160 rij met de 960 dan heb ik niet het idee dat de motor veel meer lawaai maakt dan de V70.

En qua km stand komen beide auto's overeen. De 960 heeft 402.000 gelopen en de V70 380.000.

Dus een automaat kan prima tegen hoge standen. En lekkende automaat heb ik nagenoeg geen last van, ja ze zweten, maar welke auto doet dat niet.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21386
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Met de automaat in S kun je aardig opschieten. Maar ga dan geen dikke diesel zitten zieken: die rijden toch bij je weg dankzij hun enorme koppel.

Maar verder heerlijk rijden, zo'n 960/S90 automaat.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gast

Helemaal mee eens, wij hebben ook 8 jaar een S80 6 cilinder met automaat gehad, het schakelgedrag van de S90 bevalt me vele malen beter, veel rustiger. De S80 schakelde ook nogal eens terug op onlogische momenten.

Leve de S90 (960)!
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1037
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

En de lijst van dingen die in de 900-serie beter zijn wordt steeds langer! :thumbleft:
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
Scotloop
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 24.07.2012 - 19:17
Locatie: Breukelen

Ok ik geef toe een 940 heeft nu mijn voorkeur over de 740 gekregen haha... Toekomstplannen kan ik makkelijk maken alleen nu nog de €€€ HAHA
Volvo 740 GL 1986
Mazda MX5 1997 1.6
Volvo 940 Polar LPT 1995
Volvo Amazon 1966 B18 Automatic
Volvo V70 2.5 20v aut. 1997
Gast

MU schreef:En de lijst van dingen die in de 900-serie beter zijn wordt steeds langer! :thumbleft:
Haha, ja! Maar het is echt zo, na 8 jaar S80 en bijna 2 jaar S90 kan ik wel zeggen dat de S90 echt van een betere kwaliteit is als de S80 en daar hebben we ook weinig bijzonders aan gehad! Bekleding van o.a. de stijlen blijft ook veel mooier.

Wat ik ook nog steeds niet begrijp is dat we met de S80 meestal rond de 1 op 7 reden en met de S90 bijna 1 op 10. Zelfde motor, allebei automaat en ook het gewicht is nagenoeg hetzelfde? Nu schijnt mijn S90 de 180 pk versie te zijn (ik merk het niet) en de S80 had 204 pk maar allebei de 6 in lijn onder de kap.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21386
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mijn vrouw wil niet eens gezien worden in een S80. Die heeft ze uitvoerig gereden op een Volvo's Ladies Day maar dat wil ze beslist niet nog eens: liever een 90 of een XC90 staat ook erg hoog op de verlanglijst.

Ik zou alleen geen S80 willen vanwege de voorwielaandrijving. En de enige die ik heb gereden is een T6 toen hij pas op de markt was.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mijn echtgenote rijdt ook veel liever in de 940 dan in de S80!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Henk 760 Hausser
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
Locatie: Epe

Olivier
Gewoon een 760 kopen ( nu zijn ze wel erg goedkoop )
Wegzetten en er mee gaan rijden als je de Mazdinges zat bent ( da,s heel snel )
Een V6 met een AW 71 dat is zooooo jaren tachtig maar zoooooo relax.;-)
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
Gast

Zo'n MX-5 is anders best een leuk ding hoor! Niet voor niets de best verkochte roadster ooit, mijn vader heeft er vorig jaar ook eentje gekocht om 's zomers wat mee te toeren. Ze zijn alleen wel een beetje klein als je wat groter bent.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Al vind ik de wielophanging voor van de 740 en 940 beter dan op de 960. Dat rare bijna gekopieerde constructie van de 850 bevalt me niet helemaal. Hoor vaak kloenk kloenk op klinkerwegen en heb er 3 verschillende proef gereden, ook heb ik dit in een 850 gehad (en de 460 die ik heb gehad, heeft vergelijkbaar maar dan lichter uitgevoerd, maakte ook kloenk kloenk), de 740 die ik heb met nagenoeg dezelfde km stand heb ik nooit kloenk kloenk horen maken.

Maar dat geluid is niet echt storend, rij toch bijna alleen maar snelweg en daar zweeft die mooi overheen.

En bij de 740 vind ik bij de sedan de afwerking tussen achterraam en achterklep net wat netter met een dikke aluminium strip en de achterklep sluit veel mooier. En de motorklep veren zijn ook beter dan de hydraulische die gaan lekken en dat de klep dan niet meer open wil blijven staan, behalve in garage stand als die vergrendeld is.

Ach maar dat zijn maar kleine dingetjes

Maar de dubbel uitgevoerde koplampen itt eerste model 740 is een wereld van verschil haha.

ZO kan ik wel blijven opnoemen.

Maar ik doe mijn 740's niet weg, over 10 jaar rij ik ze lekker belastingvrij.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”