Advies: Volvo V60 PIH - Nu A5 SB

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
icomment
Starter

Hallo heren,

Voor de eerste keer op dit forum en direct al gooien met diverse vragen. Momenteel is mijn A5 bijna op het einde van de termijn en ben ik mij aan het oriënteren op een nieuwe wagen. Bij het reviewen van de mogelijkheden komt de Volvo V60 (met alle gadgets) er steeds weer te voorschijn. Ook de Tesla is een optie maar ik voorzie problemen met stilstaan langs de kant (ik rijd best veel en dit zal a.u.b. voorkomen).

Over een aantal weken heb ik een proefrit waar ik zelf eens kan ervaren hoe de auto rijdt. Ik ben een behoorlijk aangekleden A5 gewend. En wil hier een beetje polsen of ik goed doe aan mijn keuze. Natuurlijk zit ik hier op een Volvo Forum en geen BMW, Lexus of Audi forum waardoor ik wel weet welke adviezen er wellicht gaan komen.

Vroeger hebben wij altijd Volvo gereden (mijn ouders) en kan mij alleen heugen dat dit een degelijke en veilige wagen is vertrouwen in Volvo heb ik dus al vanuit het verleden. Ik zit alleen met een aantal vragen die ik hoop in alle oprechtheid beantwoord te krijgen :))

- Ik lees veel over falende navigatie, uitval van systemen en traagheid. Momenteel ben ik de MMI Professional met B&O gewend waar ik enorm tevreden over ben. Ik hecht veel waarde aan een goede en stabiele bediening met intergratie van Spotify (offline) wie kan mij vertellen over zijn ervaring. Hoe is de premium optie (is natuurlijk erg subjectief, maar ben erg benieuwd). Ik hou van klassieke muziek maar een trance plaat kan er best wel eens tussen zitten.

- Hoe bevallen alle veiligheid systemen, klopt het daadwerkelijk als ik b.v. de A10 op rijd er file ontstaan deze mij dan met Que-Assist ook daadwerkelijk op de baan houdt optrekt en afremt als het ware ik niets hoeft te doen en de auto ook binnen bepaalde bandbreedte kan sturen.

- Hoe is de service bij de dealers, ik heb nu een uitstekende service en niets is te veel. Dit is wellicht ook erg afhankelijk van plaatst en locatie maar verwacht tot elke dealer wel een betaald iets wilt uitstralen (zoals Lexus)

- Ik heb nu in de A5 super sport stoelen (zelfde als in een RS) die mij heerlijk zitten en zorgen dat ik ritten van meer dan 800 km ook prima overleef ik stap echt uitgerust uit. Heeft de V60 PIH dit ook deze optie of enkel de standaard stoelen.

- Kan iemand eens voor de lol een audifragement van de koude diesel opnemen, ik woon in een woonwijk en wil graag zonder al te veel kabaal om 5 uur in de ochtend kunnen wegrijden (in een verwarmde auto :)). Misschien vreemde vraag maar ik hecht veel waarde aan rust tijdens het rijden.

- Hoe is het stuurgedrag bij hogere snelheden (150/170km) ik lees veel verschillende berichten dus probeer eigenlijk te concluderen hoe de ervaringen zijn, zit er nog verschil in een nieuw model 2014 t.o.v. 2013?

- Ondervinden jullie hinder bij het laden van spullen in de achterbak (m.b.t. het accupakket) volgens autoweek is de A5 groter dan de Volvo maar eenvoudige spullen krijg ik er vaak niet in (i.v.m. coupe vorm).

- Krijg ik spijt om van een Duitser naar een Zweed te gaan? Ik identificeer mij meer met Zweden dan met Duitsers (super aardige mensen maar als ik mag kiezen zou ik in Zweden gaan wonen).

Hoop vragen maar als jullie tijden hebben dan alvast bij deze: Mijn dank is groot :)
lint
Geartronic member

Gewoon de proefrit maken en dan vooral letten op de aandachtpunten die je hebt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Ben
Executive Member
Contacteer:

En lees het PIHborad maar eens door (neem de komende dagen nog even extra vrij)
Alles wat je noemt is al behandeld :D
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
weste048
1st Gear member

Zelf kom ik ook uit een a5 sportsback. M'n ervaring tot nu toe met de volvo zijn prima. Ik ben erg tevreden over het totale plaatje. De plus en min punten vanuit mijn oogpunt:
+: electrisch rijden is echt leuk en rustig.
+: diesel geluid valt me erg mee terwijl ik uit een benzine a5 sportsback kom.
+: uitstekende stoelen in de volvo. Audi was overigens ook prima.
+: ontbreken van bijtelling verzacht veel.
+: de hulpsystemen in de volvo zijn uitstekend en het geluid is ook prima.
+: standkachel geeft een luxegevoel.
+\-: de interieurafwerking is op een hoog niveau. Op andere gebieden heeft Volvo nog te leren van de duitsers zoals die lelijke ruitenwisser die zichtbaar blijft, de ophanging van de deuren, het goedkope geluid bij dichtslaan van deuren en klep, windgeruis van spiegel etc.
-: in de volvo zit je veel meer op de bok dan in de audi. Ik moest erg wennen aan de hoge zitpositie.
-: wegligging in bochten is echt bagger vergeleken met de audi. Je schiet veel sneller de bocht uit, ik ben me al een paar keer rot geschrokken. Het gewicht helpt ook niet erg med denk ik.
-: bagageruimte is aanzienlijk kleiner dan de A5. Voor mij is dit geen probleem.
Pvdveen
2nd Gear member

+ S'morgens erg stil. Elektrisch
+ Brandstof gebruik op korte stukken
+ Sportstoelen. Meer comfort dan audi sportstoelen. Alleen geen zitvlak verlenging.

Ik schrijf vooral even de mindere punten op.
- Bediening navi audio en telefoon. Komt niet in de buurt van MMI. Hier maak je een behoorlijke stap terug. Kom uit A6 van 2006 met bijna alle opties.
- Wegligging. Als je quattro gewend bent dan zal je nu toch een stukje rustiger aan moeten doen. Tractie is een stuk minder. Trekkende beweging in het stuur. Maar bij normaal gebruik gewoon comfortabel. Maar even lekker een stukje sturen op een bochtig traject is er niet meer bij.
- automaat. schakelt redelijk maar niet zo mooi als tiptronic
- Afwerking. Het is geen audi. Maar zeker niet slecht
- Bediening. Gewoon minder doordacht.
- Ruimte. Er kan minder mee. Maar hoe vaak heb je het nodig. En een week weg met ons vieren is toch goed gelukt.
- Diesel geluid, motor loop cultuur. Ik had een V6 3.0 tdi en dat loopt toch wel iets mooier en stiller. (als je op diesel rijdt)
- Gebruikte leer soort.
- Op lange stukken niet echt zuinig.

Mijn ervaring naar 3 maanden. Tevreden. Maar ik zou nu niet weer de keuze maken met de 7% bijtelling en zonder belasting voordelen. Het is een (te) dure auto waar je toch ook 7% bijtelling over moet betalen. Vindt de grootste ergernis toch wel de ondoordachte en rommelige bediening.
Volvo V60 PIH MY14 Saville Grey. Licht leer sport stoelen, donkere hemel. Met SCT
icomment
Starter

Alvast enorm bedankt voor de beschreven punten, dit maakt het voor mij ook weer makkelijker om tijdens de proefrit hierop te letten. Ik ben er zelf ook nog niet over uit. Alleen het is zoals meerdere dit al aangeven een enorm belastingvoordeel wat we kunnen gebruiken voor heel wat andere dingen. Moeilijke keuzes maar in elk geval een luxe keuze. Er zijn vele malen ergere dingen in 't leven dan een auto te mogen uitzoeken.

Nogmaals bedankt
s60magic
4th Gear member

Afwerking beter in een Audi, laat me niet lachen
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
lancer
6th Gear member

Qua bediening vind ik Volvo super en Audi en vooral BMW rommelig en ondoordacht. Wat ik hiermee wil aangeven is dat dit een behoorlijk subjectief ondewerp is en vooral afhangt van wat je gewend bent. Audi en BMW zijn als Android, alles is in te stellen en asn te passen. Volvo is als iOS. Je kunt bijna niets, maar wel genoeg om je werk te doen. De Volvo gedachte is een simpele bediening die niet af moet leiden.

Het nieuwe boordsysteem is Sensus Connect. Dat is vrij nieuw. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee.

Verder maakt Volvo bijzonder goede stoelen. Zeker de sportstoel, er is alleen heel weinig aan in te stellen.
tomtom
3rd Gear member

ik kom niet uit een Audi maar uit 2 V70's maar mijn bevindingen zijn vrijwel exact als boven beschreven. Tis simpel; de auto is in mijn ogen never nooit niet de 80.000+ waard die ik ervoor betaald heb maar door alle fiscale voordelen betaal je dat (dus) ook niet. Alle kosten meegenomen kost de auto mij 25000 euro minder in 5 jaar tijd dan mijn 10 jaar oude V70. Tsja dan is de keuze niet zo moeilijk toch?

De laatste reactie kan ik me deels in vinden en het idiote is dat ze SCT hebben uitgerust met een niet te configureren Android basis; ronduit waardeloos (met Spotify doet het prima hoor) en zeker (wederom) voor het geld.
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
vroonhof
2nd Gear member

Komende uit een A6 en bijna een nieuwe A6 besteld; toch voor een PIH gekozen.

-afwerking Audi is echt veel beter, met name de scherpe randjes bij de deurgrepen en bij het 'schuifluik' in de middenconsole zouden bij een Audi nooit door de kwaliteitsnorm zijn gekomen. Andere punten zijn ook:
- binnenverlichting van de achterpassagiers die je op en neer kunt bewegen;
- deurhendels zijn van plastic; zo ook de chromeinleg rond de middenconsole
- rammel bij de basspeakers.
- dikte achterbankrugleuning
- dun leer
- niet alle bedieningsknoppen zijn verlicht (o.a. ventilatieroosters; knopje bediening buitenspiegels)
Niet alles is naar wens in te stellen:
- automatisch dimmen spiegels is niet uit te zetten;
- sfeerverlichting is gekoppeld aan intensiteit verlichting dashboard
- ontgrendeling van de deuren

Ik had het Audi soundsystem en nu de Volvo premium (duurste uitvoering). De sound van de Volvo is beter, maar de bas resoneert. Ik werk verder met een USB stick met muziek en dat werkt gewoon prima en snel.

Bediening NMI is beter en doordachter. Ook al vanwege het extra schermpje tussen de klokken bij de Audi. Zo is de telefoon alleen maar te beeindigen als je in het telefoonmenu zit etc. Ook navigatie en spraakbesturing zijn minder. Ik heb trouwens het Sensus Connect systeem: en dat is al beter dan de oude Sensus. Qua snelheid van bediening heb ik niets te klagen.

De diesel maakt een mooi geluid. Accu is snel leeg. Eigenlijk is het geen auto voor veel lange afstanden omdat deze dan relatief onzuinig wordt.
Elektrisch rijden is wel heerlijk. Opladen is geen probleem en went snel. Heerlijk dat ik maar per 1000km hoef te tanken.

Kofferbak is voor dagelijks gebruik voldoende (ik had hiervoor een A6 sedan). Ik laat wel de hoedenplank standaard buiten de auto.

Sommige dingen werken gewoon niet (POI inladen in audiosysteem; Volvo On Call heeft veel bugs; ik snap nog steeds niet het verschil tussen de gewone navigatie en de HDD navigatie). De Audi heb ik nooit op ontwerpfouten betrapt (overigens wil dit niet zeggen dat de Audi geen storingen had!)

Eigenlijk deel is de visie van PvdVeen volledig.

De luxe uitrusting; het heerlijke elektrische rijden en de kostenbesparing maken echter alles wel weer goed.

Maarten
s60magic
4th Gear member

Ik heb een klant die altijd Audi A6 reed, hij is twee jaar terug over gestapt naar een nieuwe V60 D3 met 176.000. Km ingeruild voor een PIH. Hij vertelde mij dat hij in die twee jaar never nooit wat met de auto heeft gehad. En dat was met de Audi's wel anders vertelde hij mij. Bij elke beurt was er wel iets.
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
mailman
1st Gear member

Ik heb zelf hiervoor een Audi A5, Audio A6 station en een VW Passat CC gereden. Er is door anderen hier al veel gezegd over de verschillen, maar veel hangt ook af van de kans op een maandag-ochtend model. De slechtste auto die ik vrijwel ooit gereden heb, was de Audio A6, maar die was gewoon net slecht gebouwd, want eerder heb ik een hele goede Audi A6 gehad. De beste auto voor mij uit dit rijtje, was de VW Passat CC. Die was op alle vlakken de overige auto's incl. de V60 PIH de baas. Dat zou mijn verwachting niet zijn geweest, als iemand me deze vraag had gesteld voordat ik deze auto's gereden had.

Heeft dus veel te maken met je eigen interpretatie en de pech die ja kan hebben met een slecht gebouwd model.

Suc6 met je keuze
tomtom
3rd Gear member

Ach, uit verschillende duurtesten, TUV testen & tevredenheidstesten komen de VAG producten, Porsche, Toyota & Mazda naar voren als de beste auto's. Daar zal dus wel het e.e.a. van kloppen. Waar ik me over verbaas is het "gelijk" dat vele Volvo rijders willen halen. Ik ben niet van plan (misschien wel (n)ooit) een BMW, Audi of Mercedes te gaan rijden. Ik voel me prima thuis in een Volvo en heb een goede dealer en dat is dan prima. Ik realiseer me echter wel dat deze auto's vaak een stuk beter scoren dan vergelijkbare Volvo's (en ik lees en las heel veel autobladen etc). Volvo's zijn ook niet (veel) goedkoper meer in vergelijkbare uitrusting en motorisering. Een V60 is in basis een prima auto voor ca 40.000 euro en voor 80.000 euro schiet hij op vrij veel punten tekort. Als je dat niet wilt of kunt zien dan is dat toch wel een vrij treurige vorm van adoratie (een soort voetbalsupporter zeg maar :-)!).

Ennuh, een slecht gebouwd maandagmorgen model tref je bij elk merk lijkt me…..
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V70 T6 2008
jp-v60
4th Gear member

ach 80.000,- is misschien erg veel voor een v60, Maar voor dat geld koop je niet zo'n aangeklede awd mercedes of bmw met dezelfde fiscale voordelen en bijtelling.
Heb de pih nu een maand en vind hem prima, goed afgewerkt, wegligging is ook prima ( kom uit een ML, is maar net wat je er van verwacht ). Ik heb de nieuwe audio sensus connect premium sound en dat is een goed systeem en goed bedienbaar
tomtom
3rd Gear member

jp-v60 schreef:ach 80.000,- is misschien erg veel voor een v60, Maar voor dat geld koop je niet zo'n aangeklede awd mercedes of bmw met dezelfde fiscale voordelen en bijtelling.
Heb de pih nu een maand en vind hem prima, goed afgewerkt, wegligging is ook prima ( kom uit een ML, is maar net wat je er van verwacht ). Ik heb de nieuwe audio sensus connect premium sound en dat is een goed systeem en goed bedienbaar
Klopt, en dat is ook waarom velen hem kopen. Ik neem aan dat ik Volvo mag afrekenen op een aankoopbedrag van 80.000 plus? Wat ik wel of niet kan regelen met de belastingdienst (is ook nog erg verschillend voor velen) staat daar buiten. Ik heb sterk de indruk dat er veel lease rijders zijn en die zal het worst zijn. Als je zelf alle centjes moet ophoesten dan ligt dat toch net ff anders….
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V70 T6 2008
Autowina
3rd Gear member

Deels ben ik het wel eens met de kritiek op de V60. De werking van de Volvo On Call-app vind ik bijvoorbeeld een aanfluiting. Verder hoort een portier ook niet te resoneren als er muziek aanstaat. En ook over de navigatie via I-go ben ik niet heel enthousiast.

Maar ik vind wel dat de de V60 PiH niet zondermeer met een andere auto van 80.000 euro kunt vergelijken. Ik denk dat de ontwikkelingskosten per verkochte auto bij de V60 PiH behoorlijk wat hoger zullen liggen dan bij pak em beet een A6. Door de fiscale voordelen worden deze ontwikkelingskosten indirect weer vergoed.

Ik ben best nieuwsgierig of Volvo ondanks de forse prijs ook nog geld verdiend aan de PiH, of dat deze per saldo verliesgevend is. Weet iemand dit?
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
jp-v60
4th Gear member

Wat is het probleem. Ik persoonlijk vind de afwerking zeer goed van de v60. Ter vergelijking ik rij al 8 jaar mercedes, vind hem zelfs beter dan een c klasse.
Vergeet ook niet dat de Lithium accu zeer prijzig is en idd de ontwikkelingskosten.
Ga je mij nou vragen of ik de v60 ook had gekocht zonder de 0% bijtelling. Dan was ik waarschijnlijk bij één van de duitse drie terecht gekomen
jvov60
4th Gear member

jp-v60 schreef:Wat is het probleem. Ik persoonlijk vind de afwerking zeer goed van de v60. Ter vergelijking ik rij al 8 jaar mercedes, vind hem zelfs beter dan een c klasse.
Vergeet ook niet dat de Lithium accu zeer prijzig is en idd de ontwikkelingskosten.
Ga je mij nou vragen of ik de v60 ook had gekocht zonder de 0% bijtelling. Dan was ik waarschijnlijk bij één van de duitse drie terecht gekomen
Geldt voor mij hetzelfde. Reed jaren nieuwe Mercedes. Interieur zeker niet beter dan Volvo.
De buitenkant zoals uitlijning van carrosserie-delen en deuren is wel een heel verschil met Mercedes. Daar doet Volvo het niet goed. Geldt niet alleen voor de mijne heb ik gezien.

Audi reed ik ook. Mijn ervaring daarmee is dat het mooi lijkt maar inferieure materialen blijken na een aantal jaren. Slijtage aan bekleding en kunststof gaat erg snel.
BMW heb ik ook gehad. Vind ik wat interieur kwaliteit betreft de minste van alle 3 top Duitsers.
Superfunky
5th Gear member

Autowina schreef: Verder hoort een portier ook niet te resoneren als er muziek aanstaat.
Bekend euvel bij veel auto's. Misschien heb je er iets aan om eens bij deze jongens te kijken:
http://www.akoestiekwinkel.nl/toepassin ... verbeteren

Heel vaak is het losse bedrading of niet goed aangedraaide schroeven. Ik geloof dat onder het handvat een schroef zit. Als je die los draait kun je het deurpaneel losklikken.
JRK

Superfunky schreef:
Autowina schreef: Verder hoort een portier ook niet te resoneren als er muziek aanstaat.
Bekend euvel bij veel auto's. Misschien heb je er iets aan om eens bij deze jongens te kijken:
http://www.akoestiekwinkel.nl/toepassin ... verbeteren

Heel vaak is het losse bedrading of niet goed aangedraaide schroeven. Ik geloof dat onder het handvat een schroef zit. Als je die los draait kun je het deurpaneel losklikken.
Ik ga eerst maar eens luisteren hoe het zit. Als je een aardige bak met centen aan zo'n auto uitgeeft en dan ook nog 12 speakers er in laat zetten, dan mag het toch hopelijk wel een beetje goed klinken.

Bevalt het niet, dan is zo'n oplossing wel goed. Bij mij om de hoek zit navishop, die doen het met spul van Dynamat. (http://www.navishop.nl/aansluit-inbouwm ... _1450.html)
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”