eQuation schreef:Vandaag aan de slag geweest met de H7 en H9 halogeen lampen. Wat een gedoe... Tevens de side-markers naar LED.
De LED's zijn te groot voor de unit. Ze zijn eenvoudig te vervangen. Ik ga ze om twee redenen wel weer aanpassen, de LED grootte en de lichtopbrengst. Deze is denk ik hooguit een 50% van de gloeilampen. Nieuwe staan al in bestelling.
Overigens ontdekte Cascam (inmiddels volledig partner in de Full LED Ltd. company) en ik dat de LED's blijven branden nadat de auto geheel "uit is gezet". Dit is naar alle waarschijnlijkheid een condensator "probleem". Kan geen kwaad, led's gaan uiteindelijk uit, maar je staat wel even raar te kijken.
De H7 lampen zijn vrij eenvoudig te vervangen en de koplamp unit zelf is ook eenvoudig te verwijderen (zolang je maar de manual volgt).
Ik heb er nu 6000K lampen inzitten, dit omdat mijn LED's in de stadslichten ook 6000K zijn, helaas komt de kleurwarmte niet volledig overeen (led's zijn echt blauwer).
...maar wat zijn de H9 (grootlicht) rakkers een dra-maaa! Ze zitten diep in de unit, moeten er met een draaibeweging uit (staat aangegeven) en dan een kort draadje om mee te werken. Het terugplaatsen is echt om te janken zo ellendig. Uiteindelijk zitten ze erin... Licht is mooi gelijk aan de H7 (zelfde merk gekocht).
Make-up spiegel LED's ben ik niet aan toe gekomen. Inmiddels staan ook de portiervakken en dashboardkastje op het lijstje...!
Foto's post ik later.
Iemand trouwens een idee of het aanpassen van de de H7 lampen "kwaad kan". Ik lees hier en daar dat de blauwe coating voor meer warmte zorgt. Ik rook ook bij eerste ontbranding een soort schroei geur. Coating die wellicht moet inbranden?!
Anyway, jullie zijn weer op de hoogte!
Welke H7 lampen heb je gebruikt voor de dimlichten?