Hallo,
Ik ben benieuwd naar de hoeveelheid laadstroom die getrokken wordt door een volledig lading.
Ik overweeg zonnepanelen aan te schaffen om daarmee o.a. te voorzien in de extra stroombehoefte voor de PIH.
Ik verwacht straks 4x per week de auto aan de lader te moeten zetten, waarbij ik er even vanuit ga dat hij zo ongeveer leeg is (rit van 115 km).
Ik wil proberen een rekenmodel in elkaar te zetten waarin ik met diverse variabelen kan bepalen hoeveel panelen het gunstigst zouden zijn.
Komt ook nog het nodige bij kijken m.b.t. BTW verrekening.
Is de auto zelf uit te lezen wat ten aanzien van wat hij van het net getrokken heeft? Zou handig zijn voor de berekening van de zakelijke kosten.
hoeveel laadstroom (kWh) per lading?
- Beware
- 2nd Gear member
Volvo S60 (2001) 2.4 LPG (100 L) Goudkleurig
Mercedes C200 CDI Sportcoupe, Zwart
Ford Mondeo, 2,2 CDTI Sportspack, Wit
V60 D3 Kinetic Cosmic White
V60 D3 Summum, Black sapphire metalic, geartronic, vol leer, xenon meedraaiend, business pack pro, schuifdak, silver skidplate, 18 inch velgen diamond cut dark grey.
Zakelijk: V60 D6 PIH, Passion red, 's winters op Fortuna 18" zwart, 's zomers op Titania 18". Bijna alle opties. Prive: XC70 3.2 Summum
V60 D3 Summum, Black sapphire metalic, geartronic, vol leer, xenon meedraaiend, business pack pro, schuifdak, silver skidplate, 18 inch velgen diamond cut dark grey.
Zakelijk: V60 D6 PIH, Passion red, 's winters op Fortuna 18" zwart, 's zomers op Titania 18". Bijna alle opties. Prive: XC70 3.2 Summum
Beware,
succes met het inrekenen van al je variabelen.
Mijn advies is dat je de twee zaken gewoon los moet zien en houden.
Zonne-energie productie kan je namelijk niet aan of uitzetten. Bij zonnepanelen die op het stroomnet zijn aangesloten (grid connected) lever je altijd als de zon schijnt en er is vooralsnog geen methode om dit op te vangen voor uitgesteld gebruik.
Alles wat je produceert dat de auto niet opneemt, gaat gewoon het stroomnet op en wordt gesaldeerd op je jaar afrekening. Dus ik zou eerder kijken naar wat de zonnepanelen los voor je kunnen betekenen en daar een plaatje in schetsen met wat je wil besparen op de jaarlijkse afrekening en voor de doorbelasting naar de auto c.q. zakelijk gewoon een kWh meter achter je laadpunt hangen zodat je kan afrekenen wat je auto verbruikt heeft.
Je moet er niet vanuit gaan dat je Zonnepanelen direct je auto voeden, met grid-connected zonnepanelen doe je dat alleen als je meer produceert dan wat je in totaal verbruikt (huis + auto) tijdens het moment dat je aan het laden bent.
Is dat niet het geval tijdens het laden, dan zit je altijd met een hybride toestand waarin je levert via je zonnepanelen en ook inkoopt vanaf de energiemaatschappij.
Belastingtechnisch zitten er aan het zakelijk hebben van zonnepanelen ook nog wat haken en ogen. Je zou de installatie en aanschaf btw kunnen aftrekken, maar bij het salderen moet je de betaalde en gesaldeerde btw ook weer afdragen aan de belastingdienst. Dat wordt een drama.
Wat hier de "trend" is, na uitspraak van het europeesche hof, is het oprichting van een losse/lege IB onderneming die alleen de zonnepanelen in zich heeft en ook alleen als doel heeft zonne-energie opwekken. Dan mag je namelijk de installatie en aanschaf btw aftrekken, maar hoef je de btw verrekeningen omtrent het terugvorderen van betaalde btw en betalen van gesaldeerde btw niet te doen omdat je onder de klein ondernemersregeling valt.
Dat leverde mij bij de aanschaf en installatie van m'n zonnepanelen al snel € 1100,- op aan btw terugvorderingen en moet nu alleen per kwartaal een 0,- btw aangifte invullen.
Dit was het advies van m'n accountantskantoor.
succes met het inrekenen van al je variabelen.
Mijn advies is dat je de twee zaken gewoon los moet zien en houden.
Zonne-energie productie kan je namelijk niet aan of uitzetten. Bij zonnepanelen die op het stroomnet zijn aangesloten (grid connected) lever je altijd als de zon schijnt en er is vooralsnog geen methode om dit op te vangen voor uitgesteld gebruik.
Alles wat je produceert dat de auto niet opneemt, gaat gewoon het stroomnet op en wordt gesaldeerd op je jaar afrekening. Dus ik zou eerder kijken naar wat de zonnepanelen los voor je kunnen betekenen en daar een plaatje in schetsen met wat je wil besparen op de jaarlijkse afrekening en voor de doorbelasting naar de auto c.q. zakelijk gewoon een kWh meter achter je laadpunt hangen zodat je kan afrekenen wat je auto verbruikt heeft.
Je moet er niet vanuit gaan dat je Zonnepanelen direct je auto voeden, met grid-connected zonnepanelen doe je dat alleen als je meer produceert dan wat je in totaal verbruikt (huis + auto) tijdens het moment dat je aan het laden bent.
Is dat niet het geval tijdens het laden, dan zit je altijd met een hybride toestand waarin je levert via je zonnepanelen en ook inkoopt vanaf de energiemaatschappij.
Belastingtechnisch zitten er aan het zakelijk hebben van zonnepanelen ook nog wat haken en ogen. Je zou de installatie en aanschaf btw kunnen aftrekken, maar bij het salderen moet je de betaalde en gesaldeerde btw ook weer afdragen aan de belastingdienst. Dat wordt een drama.
Wat hier de "trend" is, na uitspraak van het europeesche hof, is het oprichting van een losse/lege IB onderneming die alleen de zonnepanelen in zich heeft en ook alleen als doel heeft zonne-energie opwekken. Dan mag je namelijk de installatie en aanschaf btw aftrekken, maar hoef je de btw verrekeningen omtrent het terugvorderen van betaalde btw en betalen van gesaldeerde btw niet te doen omdat je onder de klein ondernemersregeling valt.
Dat leverde mij bij de aanschaf en installatie van m'n zonnepanelen al snel € 1100,- op aan btw terugvorderingen en moet nu alleen per kwartaal een 0,- btw aangifte invullen.
Dit was het advies van m'n accountantskantoor.

- XC30
- 4th Gear member
- Contacteer:
Een volle lading bedraagt bij mij zo rond de 9,6 KwH. Ik laad via een laadpaal van EV-box. Met de Back-Office software van EV-box kan ik per laadbeurt exact het verbruik volgen. Erg handig.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
-
- 1st Gear member
De enige manier om dit precies te berekenen is om de accu helemaal leeg te rijden en dan de kWh uit de rittenadministratie af te lezen. Dan dien je de gebruikte kWh's bij de geregenereerde kWh's op te tellen.
Want er treedt verlies op bij het laden van de auto. Dus de laadpaal geeft meer aan dan de auto daadwerkelijk gebruikt en in de accu kan bewaren.
Want er treedt verlies op bij het laden van de auto. Dus de laadpaal geeft meer aan dan de auto daadwerkelijk gebruikt en in de accu kan bewaren.
- V60_PHEV
- 4th Gear member
Ik heb een brief van de belastingdienst dat je het teveel aan met de zakelijke zonnepanelen opgewekte stroom vanuit privé mag vergoeden aan je bedrijf.
Ik zou dus zeggen zoveel mogelijk zonnepanelen.
Na 115 km. is accu trouwens echt helemaal leeg
Ik zou dus zeggen zoveel mogelijk zonnepanelen.
Na 115 km. is accu trouwens echt helemaal leeg
- Beware
- 2nd Gear member
Kun je dit eens anders formuleren, ik begrijp niet hoe je dit bedoeld.V60_PHEV schreef:Ik heb een brief van de belastingdienst dat je het teveel aan met de zakelijke zonnepanelen opgewekte stroom vanuit privé mag vergoeden aan je bedrijf.
Als je hiermee bedoeld dat je het feitelijk verkoopt van je bedrijf aan privé, dan is dat niet erg gunstig lijkt me zo. Dan moet je en de BTW afdragen en wordt de verkoop gezien als bedrijfswinst waardoor je dat in je IB-aangfte moet verweken. Dat betekent dat je uiteindelijk over dat zuur verdiende geld 2x IB afrekent.
- RichieB
- 6th Gear member
Je betaalt alleen dubbele IB (als ZZPer) als de totale waarde van doorverkochte kWh aan privé meer is dan de aanschaf van de zonnepanelen. Die ga je namelijk als zakelijke kosten opvoeren. Dan moet je wel heel veel panelen kopen of heel weinig opladen.
Zie ook dit draadje.
Zie ook dit draadje.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
- XC30
- 4th Gear member
- Contacteer:
Met dat verlies dien je toch ook rekening te houden? Het is dan volgens mij niet belangrijk hoeveel de auto genereert/verbruikt op 115km. Na een dergelijke rit is de accu echt wel leeg. Dus dan heb je vier ladingen per week maal 9,6 KwH * aantal weken (vakanties uitgezonderd?) gebruik aan totale opbrengst van de zonnepanelen nodig per jaar om de auto het gehele jaar te laden.Electricfan schreef:De enige manier om dit precies te berekenen is om de accu helemaal leeg te rijden en dan de kWh uit de rittenadministratie af te lezen. Dan dien je de gebruikte kWh's bij de geregenereerde kWh's op te tellen.
Jaguar I-Pace my18
-
- 1st Gear member
Je hebt gelijk. Ik reageerde op de stelling dat een volle lading 9.6kWh zou bedragen. Volgens mij is dat te hoog. De accu zal volgens mij net geen 9kWh kunnen vasthouden. Maar voor de topicstarter is inderdaad de laadpaal info voldoende.
- RichieB
- 6th Gear member
Mijn kWh meter geeft per volle lading tussen de 10 en 11 kWh aan. Het preconditionen telt ook aardig mee, al is het nog geen winter.
- XC30
- 4th Gear member
- Contacteer:
Het preconditionen doe ik op brandstof. Maar dat kost je bij elektrisch verbruik ook nog wel de nodige KwH's. Idd nog wel een punt van aandacht. Ben benieuwd wat dat doet als de winter eindelijk in gaat vallen. En in de zomer kun je nog voorkoelen (wel elektrisch). Zal ook nog wel het een en ander ander met de lading doen.
Jaguar I-Pace my18
Precies om die reden zet je een lege onderneming op en ben je als kleine ondernemer onder de kleinondernemersregeking vrijgesteld van btw zaken en IB heb je geen rekening mee te houden aangezien je geen uren maakt cq salaris uitkeert. Anyway, niet men expertise, dat mag de vrouw regelenBeware schreef:Kun je dit eens anders formuleren, ik begrijp niet hoe je dit bedoeld.V60_PHEV schreef:Ik heb een brief van de belastingdienst dat je het teveel aan met de zakelijke zonnepanelen opgewekte stroom vanuit privé mag vergoeden aan je bedrijf.
Als je hiermee bedoeld dat je het feitelijk verkoopt van je bedrijf aan privé, dan is dat niet erg gunstig lijkt me zo. Dan moet je en de BTW afdragen en wordt de verkoop gezien als bedrijfswinst waardoor je dat in je IB-aangfte moet verweken. Dat betekent dat je uiteindelijk over dat zuur verdiende geld 2x IB afrekent.

- Beware
- 2nd Gear member
Met dubbele IB bedoel ik het volgende:RichieB schreef:Je betaalt alleen dubbele IB (als ZZPer) als de totale waarde van doorverkochte kWh aan privé meer is dan de aanschaf van de zonnepanelen. Die ga je namelijk als zakelijke kosten opvoeren. Dan moet je wel heel veel panelen kopen of heel weinig opladen..
ik betaal vanuit privé de door mijn eigen zaak gegenereerde stroom. Dat privé geld is echter al door de fiscus afgeroomd (verdiend met mijn echte business). Voor de zaak is die verkoop aan privé omzet en dus kan ik nog een keer afrekenen. Of zie ik dit verkeerd?
- V60_PHEV
- 4th Gear member
Ik denk zo:
IB op je inkomen betaal je toch, dat is weg.
Nu wil je privé stroom in huis, wie betaal je dan liever geld: een elektriciteitsmaatschappij (al het geld is weg) of je bedrijf (dan maak je er zelf rendement op).
Als de zonnepanelen na een paar jaar winstgevend worden, dus kosten van afschrijving zijn minder dan betaalde kW prijs, dan ga je inderdaad IB betalen.
Maar dan is altijd nog 48% voor jou, dat is beter dan niets.
Misschien kun je de panelen tegen die tijd verkopen aan jezelf?
IB op je inkomen betaal je toch, dat is weg.
Nu wil je privé stroom in huis, wie betaal je dan liever geld: een elektriciteitsmaatschappij (al het geld is weg) of je bedrijf (dan maak je er zelf rendement op).
Als de zonnepanelen na een paar jaar winstgevend worden, dus kosten van afschrijving zijn minder dan betaalde kW prijs, dan ga je inderdaad IB betalen.
Maar dan is altijd nog 48% voor jou, dat is beter dan niets.
Misschien kun je de panelen tegen die tijd verkopen aan jezelf?
- RichieB
- 6th Gear member
Ja, dat zie je verkeerd. Om stroom aan privé te kunnen leveren moet je eerst investeren in zonnepanelen. De kosten daarvan trek je zakelijk af, dus dat scheelt IB. Door de verkoop van stroom aan privé betaal je deze bespaarde IB in kleine beetjes alsnog. Pas als deze beetjes opgeteld meer zijn dan het bespaarde betaal je "dubbel".Beware schreef:Met dubbele IB bedoel ik het volgende:
ik betaal vanuit privé de door mijn eigen zaak gegenereerde stroom. Dat privé geld is echter al door de fiscus afgeroomd (verdiend met mijn echte business). Voor de zaak is die verkoop aan privé omzet en dus kan ik nog een keer afrekenen. Of zie ik dit verkeerd?
Maar dan nog, zoals V60_PHEV zegt: liever 48% aan jezelf betalen (en 52% aan de fiscus) dan 100% aan een derde, toch?
- XC30
- 4th Gear member
- Contacteer:
Maar voordat je dubbel (opbrengst > kosten) gaat betalen ben je wel een jaartje of 10 verder......
Jaguar I-Pace my18
- Poni
- 3rd Gear member
Sorry, of-topic. Verplaatst naar fiscaal draadje.
Poni
2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S