V60 PIH vs HEICO SPORTIV

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Superfunky
5th Gear member

Pil schreef: Scherp SF!

Klopt idd, niet wanghoogte maar wanghoogte + halve velgdiameter.
Wat betreft de 19 mm verschil klopt het niet. Is 1,9mm. Daar blijft de helft van over vanaf de as van het wiel, dus 0,95 mm. Inderdaad niet merkbaar. Dus als het bij uaebroc goed gaat dan bij mijn velgen en banden combinatie ook.
Maar ja, rijd je wel met slechts 235! Moet er niet aan denken! :P :P
Winfred
Starter

Pil schreef: Winfred,

uaebroc heeft de HEICO set met 235/40/19. Dat is qua wanghoogte nog iets meer dan 235/45/18 en nog niet van hem gelezen dat het niet gaat!
Ben dus erg benieuwd naar het "ruig rijden' verzoek van Bluemagics.
Het is nog niet eens misschien de pr mm..... Maar ben net als veel andere geïnteresseerd in hoe het rijdt, comfort technisch. Inderdaad vluchtheuveltje. Het blijft onze gezinsauto. Het gezin klaagt daar niet over in de Saab, en ik wil straks niet als enige plezier hebben in t rijden. :)
uaebroc
1st Gear member

Bluemagics schreef: uaebroc: En hoe is het comfort? Voel je nu ëlke drempeltje 2 keer zo hard?

Zou je even een paar dagen ruig willen rijden om te kijken of de 235/40/R19 aan kan gaan lopen? :-D

Ik ga pas voor 19" wanneer ik overga op zomerbanden, dan hebben jullie rond die tijd voor me getest of 245/35 beter of slechter is dan 235/40 R19 :)
Na 1.500 km rijden geen probleem gehad met "ruig rijden" vandaag nog op de brug geweest niks loopt aan met 235/40R19... Vandaag ook nog de uitlijning gecheckt deze stond exact hetzelfde als na montage

Ik vindt de auto veel fijner rijden zeker bij hogere snelheden en bochtenwerk.
Laatst gewijzigd door uaebroc op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
uaebroc
1st Gear member

Superfunky schreef:
uaebroc schreef:
RoaldH schreef: @uaebroc: wat waren de totale kosten voor de Heico set incl montage? Ennuh, waar heb je dit laten doen?
Bij velgenwereld in barendrecht (vlak bij rotterdam).

Totale kosten incl. set van 4 dempers 4 veren, montage, btw en uitlijnen ed. € 1.600,-

Hij rijdt echt vele malen beter ben er heel erg tevreden mee dubbel en dwars zijn geld waard.
Nette prijs hoor!

@v60pih: afgelopen donderdag bij de dealert. Vrijdag a.s. halen! En dan knippen en plakken!!

Ik weet ergens waar ze Hieco monteren en waar je ook eerst een een V60 PIH kan rijden die Hieco verlaagd is.

Voor de juiste contactpersoon stuur mij even een berichtje.
HansBb
1st Gear member

Ik overweeg de Heicoset. Weet iemand of de verlaging problemen op gaat leveren met sneeuwkettingen op 17 inch winterbanden?
RoaldH
6th Gear member

Mijn Duitse dealer wil ze me aanbieden met flinke korting voor de geleverde diensten (door mij heeft hij 2 extra PIH's kunnen verkopen). Nu maar hopen dat de levertijd meevalt.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
tomtom
3rd Gear member

En kun je wellicht meerdere setjes met korting krijgen :-)?
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
IV39
4th Gear member

Hebben degene met een Heico set alleen de dempers of ook de stabilisatoren vervangen?
Ik begreep van een kennis dat anders de auto nog niet fijn rijd, het lijkt erop dat de achterkant steeds aan het zoeken is.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Alex V70R
2nd Gear member

Volgens mij zijn enkel de veren en dempers vervangen.
Mij bevalt het erg goed. Heb het er nu 4000 km opzitten en begin er voldoende vertrouwen in te krijgen.
Bochtsnelheden op de favo-slingerwegen liggen nu bijna op het niveau van een BMW 3-serie met M-onderstel.
2019 Volvo S60 T5 Intro edition
2003 Volvo XC90 T6 AWD
IV39
4th Gear member

Alex V70R schreef: Volgens mij zijn enkel de veren en dempers vervangen.
Mij bevalt het erg goed. Heb het er nu 4000 km opzitten en begin er voldoende vertrouwen in te krijgen.
Bochtsnelheden op de favo-slingerwegen liggen nu bijna op het niveau van een BMW 3-serie met M-onderstel.
Goed om te lezen dat het je bevalt! Dat niveau is wel erg hoog volgens mij....
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
vaudi
5th Gear member

Hoe kan een ruim 300 kg zwaardere auto met overwegend voorwielaandrijving nu bijna op het niveau van de top uit de middenklasse zitten qua
weggedrag?

Sorry maar rij jij met rolbeugel om dat uit te kunnen testen? Ik ben bang dat een 318D je er compleet uitrijdt op een bochten traject met binnenwegen.
Alex V70R
2nd Gear member

vaudi schreef:
Hoe kan een ruim 300 kg zwaardere auto met overwegend voorwielaandrijving nu bijna op het niveau van de top uit de middenklasse zitten qua
weggedrag?

Sorry maar rij jij met rolbeugel om dat uit te kunnen testen? Ik ben bang dat een 318D je er compleet uitrijdt op een bochten traject met binnenwegen.
Op een stuk weg met veel korte, strakke bochten achter elkaar zal de 3-serie absoluut in het voordeel zijn.
Wanneer ik hier echter het laatste stuk van de snelweg richting de woonwijk ga kom ik door een aantal mooie langere bochten waarin de auto lekker gaat hangen.
Toen ik de V60 net had heb ik eerst een paar weken met het standaardonderstel gereden. Daarmee kwam ik bij lange na niet in de buurt van de bochtsnelheden die ik haalde met mijn 335i, waarbij ik zelfs op 60-70% van de bochtsnelheden de broek al bijna vol had. Dit kwam uiteraard mede door het meer op comfort afgestemde onderstel. Had weinig met de voor- of achterwielaandrijving te maken. Wanneer je de bochten een beetje kent kan je met een behoorlijke snelheid de bochten in, rustig laten doorhangen en pas bij het uitgaan van de bocht kon je een stuk later op het gas.

Nu met het Heico-onderstel kom ik tot 80% van de bochtsnelheden. Uiteraard kan je ook nu pas weer een stuk later op het gas dan met de achterwielaandrijving.
Dit verschilt vooral met natte omstandigheden. Op het droog ga ik op bijna het gelijke punt weer op het gas als met de BMW.
In de kortere bochten kan je uiteraard nog veel later op het gas.

De auto is nu uiteraard wel een stuk stugger geworden, maar in mijn optiek absoluut niet storend. Vooral korte oneffenheden worden mooi gedempt.
(Dit was in de BMW ook het geval trouwens, mijn A3 met S-line onderstel was hier veel nerveuzer in)
2003 Volvo XC90 T6 AWD
vaudi
5th Gear member

@Alex,
Je hebt het erg mooi / duidelijk opgeschreven. Hebben we toch een aardig idee wat het verschil is in de PIH met standaard en Heico.
Ook het vergelijk met de 3 serie t.o.v. de PIH krijgt zou een aardig beeld.

Maar de PIH heeft weer andere kwaliteiten laten we maar zeggen.

Maar in mijn eerste PIH (demo) rit schrok ik wel van het onverwachtse gedrag op de snelweg bij een paar bewuste flinke stuuruitslagen.Tjonge wat onstabiel voelde dat toen aan.
Een maand later in dezelfde auto was dat effect stukken minder. Wellicht dat ik met te zachte banden de eerste proefrit had gemaakt. De auto was toen net die ochtend vrijgegeven en had 60km.
RichieB
6th Gear member

Als je in de bochten AWD aanzet kom je ze met schone broek door.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
vaudi
5th Gear member

Ja echt?
Scheelt die AWD zoveel?
Ik heb altijd het idee als je wat gas loslaat dat dan direct de aandrijving achter stopt. Dat zou toch voor rare reacties kunnen zorgen?
NielsPHEV
7th Gear member

tjeemig wat doen jullie toch allemaal met die auto's. Ben prima tevreden over de standaar setup en heb op het circuit meermaals vastgesteld dat de mannen die echt ervaring hebben ik niet durf te volgen in de mochten zelfs al rijden rijden zij een bodschappen jetta en ik een M3 (ok die jetta was wel een V6 met getuned onderstel op een circuit in US wat ik voor de eerste keer zag maar om een een en ander maar in perspectief te plaatsen)
Gerardhh
2nd Gear member

@IV39: bij die van mij zijn ook alleen de veren en de dempers vervangen en hij ligt echt heerlijk op de weg / in bochten.
Tesla Model X 100D, Pearl White, 22" Onyx Black Turbine velgen, Wit premium interieur met koolstofvezel upgrade.
DanielV
2nd Gear member

Uhm.... de vergelijking met de BMW 3-serie i.c.m. M-onderstel trek Ik "lichtelijk" in twijfel....
De V60 PIH is echt een enorm lomp gevaarte, vooral in de bochten. Een ander setje dempers gaat dit ongetwijfeld verbeteren, maar dusdanig dat het in de buurt komt van een 3-serie met M-onderstel.... No way... :-/

Mijn referentiepunten zijn in deze o.a. de 5-serie met M-onderstel en S60 met R-design onderstel, waarbij de laatst genoemde al een stuk beter gedrag vertoont dan de V60 PIH in de 'af-fabriek' modus. Laat staan in vergelijking met de 5-serie met M-onderstel, die echt vele (!) malen beter is qua rijeigenschappen.....
Alex V70R
2nd Gear member

DanielV schreef:
Uhm.... de vergelijking met de BMW 3-serie i.c.m. M-onderstel trek Ik "lichtelijk" in twijfel....
De V60 PIH is echt een enorm lomp gevaarte, vooral in de bochten. Een ander setje dempers gaat dit ongetwijfeld verbeteren, maar dusdanig dat het in de buurt komt van een 3-serie met M-onderstel.... No way... :-/

Mijn referentiepunten zijn in deze o.a. de 5-serie met M-onderstel en S60 met R-design onderstel, waarbij de laatst genoemde al een stuk beter gedrag vertoont dan de V60 PIH in de 'af-fabriek' modus. Laat staan in vergelijking met de 5-serie met M-onderstel, die echt vele (!) malen beter is qua rijeigenschappen.....
In mijn beleving komt het toch wel degelijk in de buurt van een 3-serie met M-onderstel.
Het staat inderdaad absoluut niet op gelijk niveau met de BMW, maar na montage van de set is vooral de in mijn optiek hinderlijke body-roll veel minder geworden.

Wat ik eerder ook al aangaf liggen de snelheden in de lange doordraaiers nu veel meer in de buurt van de snelheden die ik met mijn 335i in dezelfde bocht op de klokken zet.

Ik vind persoonlijk de Heico-set een goede investering, maakt het een veel fijnere auto die ik absoluut niet meer als lomp ervaar. Uiteraard minder lichtvoetig als de 3, maar een stuk comfortabeler.

Hoe dit in verhouding staat tot een s/v60 met r-design kan ik niet zeggen, want daar heb ik geen ervaring mee.
De ervaring met een 5-serie beperkt zicht tot een dag proefrijden met een 530i icm adaptief onderstel. Was ook een erg fijne auto, maar mij te groot waardoor ik gekozen heb voor een 335i.
2003 Volvo XC90 T6 AWD
Bluemagics
4th Gear member

Kan iemand mij een tip geven (in PM) van een garage die de Heico set (en 19" velgen, alleen installatie, ik koop de velgen elders) kan monteren? Het liefst met een beetje korting! In woon in Den Haag.
2013 : Volvo V60 PIH - Crystal White
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”