Het verbruik neemt behoorlijk toe tijdens het regeneratieproces, is goed te zien op de BC.Volvovirus schreef:Misschien een domme vraag, maar hoe kun je zien of de auto aan het regenereren is?
Hoog verbruik 2.4D 2006
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29904
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- jeroenbunte
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
- Locatie: Winterswijk
Heeft een 163 pk 2.4D wel een roetfilter dan? de 185 pk euro 4 wel. Maar de 163 pk is volgens mij de oude D5, zonder roetfilter.....
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
- pieneman
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
- Locatie: Noord-Holland
@jeroen,
Die van mij heeft het nieuwe blok, geloof D5244T4, en dezelfde specs als de oude D5. En ja, ook een roetfilter heb ik erbij gekregen.
@all,
Nog niet op de snelweg geweest, maar zal het snel testen. Wellicht had het weer afgelopen dinsdag wel invloed op mijn verbruik. Ik hoop het wel maar zal het snel laten weten.
Bedankt voor de vele berichten hierover.
Die van mij heeft het nieuwe blok, geloof D5244T4, en dezelfde specs als de oude D5. En ja, ook een roetfilter heb ik erbij gekregen.
@all,
Nog niet op de snelweg geweest, maar zal het snel testen. Wellicht had het weer afgelopen dinsdag wel invloed op mijn verbruik. Ik hoop het wel maar zal het snel laten weten.
Bedankt voor de vele berichten hierover.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27529
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
De 2.4D heeft inderdaad ook een roetfilter en is gewoon de 185 pk D5, maar dan een beetje teruggeschroefd
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- jeroenbunte
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
- Locatie: Winterswijk
Oke, nou ik heb de D5 185 pk. Hij heeft 208.000 gelopen. En als ik 100 km/u rijdt in de 5 dan gebruikt ie rond de 4,0 tot 4,5 op de verbruiksmeter. Bij 120 km/u is dat rond de 5.0 tot 5.5 in de 5e en in de 6e iets meer. Bij 135 in de 5e zo rond de 6.0 maar bij 135 in de 6 weer 5.5.
Al deze getallen wijken af van de werkelijkheid, wat ie bij mij over 1 tank gemiddeld aangeeft (meestal rond de 5.0 mag ik 1 bij optellen, dus 6.0)
Ik heb nu over een heel jaar 6.12 l / 100km
Mijn zuinigste volle tank was 5.89 l / 100km 1062 km op 62,5 liter
Ik rij de hele tank veel zuiniger tot hij gaat regenereren. Dan gaat ie bij 120 km/u zo naar een verbruik van 6.5 tot wel 7.0 op de snelweg kan dit maar zo 30 tot 40 minuten duren soms. En het gebeurt elke tank wel een keer. Ik denk zo om de 1200 km. Daar zakt het gemiddelde verbruik enorm van in.
Al deze getallen wijken af van de werkelijkheid, wat ie bij mij over 1 tank gemiddeld aangeeft (meestal rond de 5.0 mag ik 1 bij optellen, dus 6.0)
Ik heb nu over een heel jaar 6.12 l / 100km
Mijn zuinigste volle tank was 5.89 l / 100km 1062 km op 62,5 liter
Ik rij de hele tank veel zuiniger tot hij gaat regenereren. Dan gaat ie bij 120 km/u zo naar een verbruik van 6.5 tot wel 7.0 op de snelweg kan dit maar zo 30 tot 40 minuten duren soms. En het gebeurt elke tank wel een keer. Ik denk zo om de 1200 km. Daar zakt het gemiddelde verbruik enorm van in.
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Regeneratie zou volgens boekje elke 300-900 km (afh van rijstijl etc.) plaatsvinden, dus 1x per tank klopt wel. Maar dat duurt bij ons zeker geen 30-40 minuten, met +/- 20 min is het wel gebeurt.
Overigens is het wel mijn ervaring dat op de snelweg de windrichting tov de rijrichting toch redelijk wat invloed heeft op de BC verbruikscijfers.
Overigens is het wel mijn ervaring dat op de snelweg de windrichting tov de rijrichting toch redelijk wat invloed heeft op de BC verbruikscijfers.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29904
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Bij mijn S80 D5 duurt de regeneratie van het roetfilter ongeveer 20 minuten en het interval is erg afhankelijk van de omstandigheden, bij meer kortere ritten start de regeneratie eerder dan bij veel langere ritten.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- pieneman
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
- Locatie: Noord-Holland
Vandaag even kunnen testen op de snelweg
Heen met wind tegen:
120 km/u: 6,8 tot 7,3 ltr/100km
100 km/u: 5,5 tot 5,7 ltr/100km
Terug met wind in de rug:
120 km/u: 6 tot 6,4 ltr/100km
100 km/u: 4,4 tot 5 ltr/100km
Misschien door de automaat, maar toch aan de hoge kant als je het mij vraagt.
Zal iig de inlaat eens controleren op roet afzetting. Daarnaast ligt het wellicht wel aan de verstuivers die het einde hebben bereikt aangezien ie bij koude start want onregelmatig loopt gedurende een halve tot hele minuut stationair.
Heen met wind tegen:
120 km/u: 6,8 tot 7,3 ltr/100km
100 km/u: 5,5 tot 5,7 ltr/100km
Terug met wind in de rug:
120 km/u: 6 tot 6,4 ltr/100km
100 km/u: 4,4 tot 5 ltr/100km
Misschien door de automaat, maar toch aan de hoge kant als je het mij vraagt.
Zal iig de inlaat eens controleren op roet afzetting. Daarnaast ligt het wellicht wel aan de verstuivers die het einde hebben bereikt aangezien ie bij koude start want onregelmatig loopt gedurende een halve tot hele minuut stationair.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- pieneman
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
- Locatie: Noord-Holland
Alhoewel de opgave volgens internet 6 ltr/100 kilometer op de snelweg is, 10,5 in de stad en 7,5 gecombineerd zal het wel kloppen. Als de BC niet in zijn eigen voordeel rekent.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
frequentie en duur van regeneratie is een softwareupdate voor geweest. Mijne deed het ook +/- 1x per 1.000 KM +/- een half uur. Na de software update vaker en korter.
Verbruik is ook enorm afhankelijk van snelheden en temperatuur. Ik zal bijna een jaar lang op 5.5 liter (reset nooit) gemiddeld. De laatste tijd agressiever, kortere stukjes en hogere snelheden; zit nu op 5.7 liter.
Verbruik is ook enorm afhankelijk van snelheden en temperatuur. Ik zal bijna een jaar lang op 5.5 liter (reset nooit) gemiddeld. De laatste tijd agressiever, kortere stukjes en hogere snelheden; zit nu op 5.7 liter.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- jeroenbunte
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
- Locatie: Winterswijk
Die bewuste update heeft ie in 2008 al gehad. 3 maand geleden ook nog de nieuwste update gehad.
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Pieneman, ik merk momenteel ook een iets hoger verbruik dan ik hiervoor schetste. Ik heb mijn Excel er eens op nageslagen en mijn D5 verbruikt iets (5-10%) meer in de winterperiode. Komt wsl door winterbanden, meer stroomverbruik in de auto om op te warmen en andere samenstelling van de brandstof.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- pieneman
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
- Locatie: Noord-Holland
Er loopt een topic over de verstuivers die ik weer niet wil vervuilen met mijn vraag. Maar ik heb net even met Vida de correctie van de verstuivers uitgelezen. Onderstaand resultaat......iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen mbt status van de verstuivers?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27529
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Vandaag redelijk windstil met 110 km/h op de cruise control een verbruik van 6 liter per 100 km op de boardcomputer.
Bleef heel wat kilometers op deze waarde of erg kort in de buurt ervan, de wind heeft dus wel wat invloed op het verbruik ook al komt deze niet recht van voren of in stormkracht
Bleef heel wat kilometers op deze waarde of erg kort in de buurt ervan, de wind heeft dus wel wat invloed op het verbruik ook al komt deze niet recht van voren of in stormkracht
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- pieneman
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
- Locatie: Noord-Holland
@Ferdi, vergelijkbaar dus. Zal het ermee (moeten) doen.
@SBV, Bedankt voor de info!
Iemand nog een idee waar het onregelmatig lopen vandaan komt bij koude start. De benaming weet ik niet, maar probeer het uit te leggen: De vijfcilinder loopt alsof de vijf cilinders achter elkaar de inspuiting krijgen maar eentje niet meedoet (ontsteekt). Dan krijg je op het gehoor een soort schommeling, de overige vier moeten de uitgevallen cilinder compenseren. Begrijpen jullie
Bedankt weer voor de feedback!
@SBV, Bedankt voor de info!
Iemand nog een idee waar het onregelmatig lopen vandaan komt bij koude start. De benaming weet ik niet, maar probeer het uit te leggen: De vijfcilinder loopt alsof de vijf cilinders achter elkaar de inspuiting krijgen maar eentje niet meedoet (ontsteekt). Dan krijg je op het gehoor een soort schommeling, de overige vier moeten de uitgevallen cilinder compenseren. Begrijpen jullie

Bedankt weer voor de feedback!
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 19:50
Dat je een hoger verbruik hebt is wel beetje logisch. Je hebt 160 ipv 130 pk, het is een automaat. Welke maat hebben je banden?
Zelf rij ik met een S60 2004 (130pk), en daar rij ik gemiddeld 5,5l/100km (in de zomer haal ik wel gemakkelijker de 5l/100km, komt waarschijnlijk omdat de motor in de winter wat langer moet opwarmen.)
En natuurlijk ook een euro 4 norm motor dat van je.
Zelf rij ik met een S60 2004 (130pk), en daar rij ik gemiddeld 5,5l/100km (in de zomer haal ik wel gemakkelijker de 5l/100km, komt waarschijnlijk omdat de motor in de winter wat langer moet opwarmen.)
En natuurlijk ook een euro 4 norm motor dat van je.
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ik heb bij wind in de zij en 120 km/h tussen de 6.5 en 7 liter voor staan. Het is de 2.4D handbak. Bijzonder vind ik altijd dat mensen zuiniger rijden met deze motor config.
Wind en weer maken trouwens wel een groot verschil. In de zomer is mijn gemiddelde 6.3 en in de winter 6.8 op de BC. Laatst een tank wat vlotter gereden, 135 op de teller en ik had aan de pomp een verbruik van 1:14. Oops! De tank erna heb ik de A-C uit gezet en ben niet harder als 100 gaan rijden. Gebruik bij pomp: 1:16. Dat scheelt dus ruim 150 km op een tank!
Vergelijken van verbruiken is denk ik sowieso erg lastig. Hoe hard rij je en welke afstanden. Vijf stoplichten op een traject zal al een significant verschil maken, ook al is de reis bv 150 km waarvan q140 snelweg is en alleen het laatste stuk stad.
Wind en weer maken trouwens wel een groot verschil. In de zomer is mijn gemiddelde 6.3 en in de winter 6.8 op de BC. Laatst een tank wat vlotter gereden, 135 op de teller en ik had aan de pomp een verbruik van 1:14. Oops! De tank erna heb ik de A-C uit gezet en ben niet harder als 100 gaan rijden. Gebruik bij pomp: 1:16. Dat scheelt dus ruim 150 km op een tank!
Vergelijken van verbruiken is denk ik sowieso erg lastig. Hoe hard rij je en welke afstanden. Vijf stoplichten op een traject zal al een significant verschil maken, ook al is de reis bv 150 km waarvan q140 snelweg is en alleen het laatste stuk stad.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- marc400
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 14.08.2011 - 12:30
- Locatie: betuwe
Dat kan je niet direct zien. Je kan het herkennen aan het stijgen van het actuele verbruik op kruissnelheid (snelweg). Het actuele verbruik stijgt minstens 1,5 l/km. Dat duurt tot regeneratie klaar is. Ik weet niet precies hoeveel km dat duurt, maar is variabel. Volgens mij duur het bij mij vrij kort, 10 minuten of zo.
Overigens is mijn verbruik met 6-handbak, euro 4, 185 pk gemiddeld nu 5,5 liter per 100 km. Veel stukken met spitsstrook, dus 100 max. Gemiddelde snelheid op bc is 77km/u.
Overigens is mijn verbruik met 6-handbak, euro 4, 185 pk gemiddeld nu 5,5 liter per 100 km. Veel stukken met spitsstrook, dus 100 max. Gemiddelde snelheid op bc is 77km/u.
Wielen:
2013 XC60 D3 Summum (MY 2014), 6-handbak, savile grey, argus in de zomer, pan in de winter
2009 XC60 2.4D Kinetic (MY 2010), 6-handbak, terra bronze, professional line, argus
2012 Fiat Panda 0,9 Twinnair
2005 S60 D5 Summum (MY06), 6-handbak, willow green, Mobility Line, Sports Summum, Orestes
2011 S60 D2 Summum, handbak cosmic white
2006 Renault Grand Scenic 2.0 16v
2016 De Rosa 838 racefiets
2011 Focus superbud 3.0 mountainbike
2006 De Rosa Vega racefiets
2013 XC60 D3 Summum (MY 2014), 6-handbak, savile grey, argus in de zomer, pan in de winter
2009 XC60 2.4D Kinetic (MY 2010), 6-handbak, terra bronze, professional line, argus
2012 Fiat Panda 0,9 Twinnair
2005 S60 D5 Summum (MY06), 6-handbak, willow green, Mobility Line, Sports Summum, Orestes
2011 S60 D2 Summum, handbak cosmic white
2006 Renault Grand Scenic 2.0 16v
2016 De Rosa 838 racefiets
2011 Focus superbud 3.0 mountainbike
2006 De Rosa Vega racefiets