- Een revisie set voor 2 remklauwen, origineel volvo of after-market (inclusief alle rubbers en ringen)
- Busje remolie dot4 (ongeveer 250 ml)
- Spuitbus remmenreiniger (de Action is goedkoop hierin)
- Spiritus
- Pluisvrije doeken (bijvoorbeeld theedoeken)
- Een paar latexhandschoenen.
- Een goed sluitend mondkapje
- Oud pannetje of bakje om olie in op te vangen
- Staalborstel of Koperborstel
- Vaseline of white grease
- Kopervet
- Waterpomptang
- Hamer
- Drevel of botte schroevendraaier
- Set goede dop- of steeksleutels (geen grabbelbak kwaliteit)
- Bij voorkeur een momentsleutel
- Bij voorkeur een bankschroef
- Tool om de zuiger terug te draaien (beschrijving om er zelf een te maken staat in de how-to)
- Stukje dun en hard plastic (bijvoorbeeld verpakkingsmateriaal)
- Waterdichte plastic zakjes
- Tie-wraps


Demontage :
Gebruik goed en goed passend gereedschap om deze klus uit te voeren.
De bouten kunnen behoorlijk vastgeroest zitten en met slecht gereedschap heb je kans dat je kop van de bouten dol draait.
Maak met een staalborstel de bouten waarmee de klauw aan het zadel vastzit goed schoon.
Koppel de remleiding af en zorg dat je de koperen ringen niet kwijtraakt, niet in elke revisieset zitten nieuwe ringen.
Doe een zakje om de remleiding en sluit het af met tie-wraps om te voorkomen dat de leiding op de grond leegloopt en er vocht in je remleiding komt.
Ik heb voor mezelf de complete remklauw inclusief het zadel gedemonteerd, de klauw alleen is echter voldoende.
Demonteer de remklauw door de 2 bouten los te draaien van het remzadel, spuit ze desnoods eerst in met kruipolie of wd-40.
Houdt aan de achterkant de moer van de geleidebussen tegen, hier gedemonstreerd op de werkbank :

Demonteer de remkabel van de handrem, de houder waarmee de buitenmantel aan de remklauw vastzit is een soort ring met een gleuf er in.
Meestal is dit enigszins gecorrodeerd, je kunt met een hamer en drevel de kabelmantel uit de houder lostikken
en hem daarna met behulp van een tang loshaken en de kabel afkoppelen.
Hier zie je foto's van staat waarin de klauwen van mijn v40 verkeerden :


De-assembleren :
Draag tijdens de de-assemblage handschoenen, remolie is een agressief goedje!
Verwijder nu met een staalborstel de loszittende roest van de remklauw.
Ik gebruik zelf meestal een koperen versie omdat deze het materiaal zelf en rubberen afdichtingen minder snel beschadigd.
Doe dit klusje buiten (liefst in de wind) met een mondkapje voor en handschoenen aan.
Let op dat je het rubber van het handremmechaniek niet beschadigd want dit is niet los te vervangen, daarvoor moet de hele klauw vervangen worden.
Het stof wat er van de klauwen af komt is zeer fijn en kan een aanslag zijn op je longen! Gebruik een goed sluitend mondkapje tijdens deze klus!
Spuit na het borstelen de klauw schoon met remmenreiniger of een ander oplosmiddel om achterblijvend stof te verwijderen.
Klem nu de remklauw met een van de bevestigingsogen in de bankschroef.
Voor het verwijderen van de remzuiger is een speciaal stuk gereedschap nodig omdat de zuiger geonteerd is op een stuk schroefdraad.
Deze schroefdraad wordt gebruikt door het handremmechaniek.

Ik heb hiervoor (geïnspireerd door het forum) bij de bouwmarkt een losse dop 27 gekocht en deze met de haakse slijper bewerkt.
Deze is mooi te fabriceren omdat je de zuiger vlakbij hebt om het te passen.

Draai nu met de speciale tool de zuiger van de remklauw helemaal naar buiten (tegen de klok in) totdat je merkt dat hij los komt van de schroefdraad.

Je kunt nu met de hand de zuiger uit het rubber trekken en uit de klauw verwijderen.
Let op dat zodra je de zuiger verwijderd de olie uit de remklauw loopt, zorg dus dat er een opvangbakje klaarstaat.

Verwijder nu het oude beschermrubber en de rubberen ring uit de remcilinder, voor laatste kun je voorzichtig een klein schoon schroevendraaierje gebruiken.

Maak nu de zuiger en de cilinder goed schoon met spiritus en controleer deze op beschadigingen.
Maak de groeven in de cilinder en zuiger goed schoon, krab desnoods voorzichtig met een schroevendraaiertje de vervuiling in de groef van de zuiger weg.
Mocht de cilinder beschadigd zijn vervang dan de gehele remklauw, mocht de zuiger beschadigd zijn vervang dan de zuiger.
Bij een van mijn klauwen had een van de zuigers helemaal bovenin wat oppervlakkige roestplekjes.
Omdat deze na montage boven het afdichtingsrubber in de klauw zitten deze heb ik weggepoetst met een fijn stukje scotchbrite.
Maak als laatste de remklauw helemaal schoon met spiritus, dit verwijderd ook goed de achtergebleven remvloeistof.


Assembleren :
Draag tijdens de assemblage handschoenen, remolie is een agressief goedje!
Smeer met je vinder ruim remolie op de cilinderwand, dit is om het geheel tijdens assemblage te smeren.
Plaats nu een afdichtingsring in de cilinder, smeer deze in met remolie om dit makkelijker te maken.

Plaats hierna het nieuwe beschermrubber, smeer ook hiervan de delen die in de groeven vallen goed in met remolie.
Zorg dat de rand overal goed is de groef valt, anders bestaat de kans dat hij niet goed afdicht of zelfs beschadigd raakt bij montage van de zuiger.

Het volgende deel is een truukje om het plaatsen van de zuiger makkelijker te maken. Het moet niet perse op deze manier,
maar het scheelde mij bij de tweede klauw behoorlijk tijd (en gevloek) ten opzichte van de eerste.
Maak met behulp van het strookje plastic een soort trechter die je in het beschermrubber plaatst.
Smeer het stuk plastic ruim in met remolie voor de smering. Hou de binnenzijde van rubber zo hoog mogelijk omhoog op de trechter.

Plaats nu de zuiger in deze trechter, zorg er voor dat je de rand van het rubber omhoog blijft houden.

Duw nu, terwijl je het rubber goed omhoog houdt de zuiger door de trechter de remklauw in totdat je weerstand voelt van het afdichtingsrubber.

Trek nu met een tang het stukje plastic er tussenuit, de zuiger zit nu goed in het rubber.

Duw nu voorzichtig de zuiger verder de cilinder in door de afdichtingsring totdat hij de schroefdraad pakt.
Doe dit niet met geweld, dit moet vrij makkelijk gaan!
Smeer nu de zuiger opnieuw wat in met remolie, en draai (met de klok mee) met behulp van het tool en wat spierkracht de zuiger verder terug de klauw in.
Let er op dat vlak voordat de zuiger in de cilinder verwdijnt de rubberen rand goed in de groef valt.


Monteren :
Aan het remzadel zitten twee glijstangen die er voor zorgen dat je remklauw altijd recht en gecentreerd staat ten opzichte van je remschijf.
Sommige after-market revisie setjes bevatten ook vervangende beschermingsrubbers voor deze glijstangen,
maar het is sowieso aan te raden deze stangen en bussen schoon te maken en opnieuw te smeren.
Verwijder aan de remzadelkant voorzichtig het rubber van de zitting, en trek de glijstangen uit de bussen.

Maak de glijstangen goed schoon en vet ze opnieuw in met vaseline of white grease, maak ook de bussen in het remzadel goed schoon.
Monteer daarna eventueel nieuwe rubbers en plaats de glijstangen en rubbers terug op het remzadel.

Vet nu de delen waarover de remblokken glijden in met wat kopervet.
Monteer de remkabel weer terug op de remklauw.
Schroef hierna de remklauw aan 1 zijde weer terug aan het zadel, monteer de remblokken, en schroef daarna ook de andere kant weer vast.
Het beste is het aanhaalmoment van vadis aan te houden en dit met een momentsleutel aan te draaien.
Als je geen momentsleutel bezit zet het dan zo vast mogelijk, maar bedenk geen dingen om het onmogelijk veel te vast te zetten.

Sluit de remleiding weer aan, en ontlucht met behulp van een sleutelmaatje / vriendin / vriend / vrouw / man je remleidingen.
Let er op dat je reseroir niet leeg raakt, want dan heb je kans op lucht in je hele systeem!