How-to Achterremmen reviseren

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
wrusman
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 27.12.2012 - 08:33
Locatie: Friesland

benodigdheden :

- Een revisie set voor 2 remklauwen, origineel volvo of after-market (inclusief alle rubbers en ringen)
- Busje remolie dot4 (ongeveer 250 ml)
- Spuitbus remmenreiniger (de Action is goedkoop hierin)
- Spiritus
- Pluisvrije doeken (bijvoorbeeld theedoeken)
- Een paar latexhandschoenen.
- Een goed sluitend mondkapje
- Oud pannetje of bakje om olie in op te vangen
- Staalborstel of Koperborstel
- Vaseline of white grease
- Kopervet
- Waterpomptang
- Hamer
- Drevel of botte schroevendraaier
- Set goede dop- of steeksleutels (geen grabbelbak kwaliteit)
- Bij voorkeur een momentsleutel
- Bij voorkeur een bankschroef
- Tool om de zuiger terug te draaien (beschrijving om er zelf een te maken staat in de how-to)
- Stukje dun en hard plastic (bijvoorbeeld verpakkingsmateriaal)
- Waterdichte plastic zakjes
- Tie-wraps

Afbeelding

Afbeelding



Demontage :

Gebruik goed en goed passend gereedschap om deze klus uit te voeren.
De bouten kunnen behoorlijk vastgeroest zitten en met slecht gereedschap heb je kans dat je kop van de bouten dol draait.

Maak met een staalborstel de bouten waarmee de klauw aan het zadel vastzit goed schoon.
Koppel de remleiding af en zorg dat je de koperen ringen niet kwijtraakt, niet in elke revisieset zitten nieuwe ringen.
Doe een zakje om de remleiding en sluit het af met tie-wraps om te voorkomen dat de leiding op de grond leegloopt en er vocht in je remleiding komt.

Ik heb voor mezelf de complete remklauw inclusief het zadel gedemonteerd, de klauw alleen is echter voldoende.
Demonteer de remklauw door de 2 bouten los te draaien van het remzadel, spuit ze desnoods eerst in met kruipolie of wd-40.
Houdt aan de achterkant de moer van de geleidebussen tegen, hier gedemonstreerd op de werkbank :

Afbeelding

Demonteer de remkabel van de handrem, de houder waarmee de buitenmantel aan de remklauw vastzit is een soort ring met een gleuf er in.
Meestal is dit enigszins gecorrodeerd, je kunt met een hamer en drevel de kabelmantel uit de houder lostikken
en hem daarna met behulp van een tang loshaken en de kabel afkoppelen.

Hier zie je foto's van staat waarin de klauwen van mijn v40 verkeerden :

Afbeelding

Afbeelding

De-assembleren :
Draag tijdens de de-assemblage handschoenen, remolie is een agressief goedje!

Verwijder nu met een staalborstel de loszittende roest van de remklauw.
Ik gebruik zelf meestal een koperen versie omdat deze het materiaal zelf en rubberen afdichtingen minder snel beschadigd.
Doe dit klusje buiten (liefst in de wind) met een mondkapje voor en handschoenen aan.
Let op dat je het rubber van het handremmechaniek niet beschadigd want dit is niet los te vervangen, daarvoor moet de hele klauw vervangen worden.
Het stof wat er van de klauwen af komt is zeer fijn en kan een aanslag zijn op je longen! Gebruik een goed sluitend mondkapje tijdens deze klus!
Spuit na het borstelen de klauw schoon met remmenreiniger of een ander oplosmiddel om achterblijvend stof te verwijderen.

Klem nu de remklauw met een van de bevestigingsogen in de bankschroef.

Voor het verwijderen van de remzuiger is een speciaal stuk gereedschap nodig omdat de zuiger geonteerd is op een stuk schroefdraad.
Deze schroefdraad wordt gebruikt door het handremmechaniek.

Afbeelding

Ik heb hiervoor (geïnspireerd door het forum) bij de bouwmarkt een losse dop 27 gekocht en deze met de haakse slijper bewerkt.
Deze is mooi te fabriceren omdat je de zuiger vlakbij hebt om het te passen.

Afbeelding

Draai nu met de speciale tool de zuiger van de remklauw helemaal naar buiten (tegen de klok in) totdat je merkt dat hij los komt van de schroefdraad.

Afbeelding

Je kunt nu met de hand de zuiger uit het rubber trekken en uit de klauw verwijderen.
Let op dat zodra je de zuiger verwijderd de olie uit de remklauw loopt, zorg dus dat er een opvangbakje klaarstaat.

Afbeelding

Verwijder nu het oude beschermrubber en de rubberen ring uit de remcilinder, voor laatste kun je voorzichtig een klein schoon schroevendraaierje gebruiken.

Afbeelding

Maak nu de zuiger en de cilinder goed schoon met spiritus en controleer deze op beschadigingen.
Maak de groeven in de cilinder en zuiger goed schoon, krab desnoods voorzichtig met een schroevendraaiertje de vervuiling in de groef van de zuiger weg.

Mocht de cilinder beschadigd zijn vervang dan de gehele remklauw, mocht de zuiger beschadigd zijn vervang dan de zuiger.
Bij een van mijn klauwen had een van de zuigers helemaal bovenin wat oppervlakkige roestplekjes.
Omdat deze na montage boven het afdichtingsrubber in de klauw zitten deze heb ik weggepoetst met een fijn stukje scotchbrite.

Maak als laatste de remklauw helemaal schoon met spiritus, dit verwijderd ook goed de achtergebleven remvloeistof.

Afbeelding

Afbeelding

Assembleren :
Draag tijdens de assemblage handschoenen, remolie is een agressief goedje!

Smeer met je vinder ruim remolie op de cilinderwand, dit is om het geheel tijdens assemblage te smeren.
Plaats nu een afdichtingsring in de cilinder, smeer deze in met remolie om dit makkelijker te maken.

Afbeelding

Plaats hierna het nieuwe beschermrubber, smeer ook hiervan de delen die in de groeven vallen goed in met remolie.
Zorg dat de rand overal goed is de groef valt, anders bestaat de kans dat hij niet goed afdicht of zelfs beschadigd raakt bij montage van de zuiger.

Afbeelding

Het volgende deel is een truukje om het plaatsen van de zuiger makkelijker te maken. Het moet niet perse op deze manier,
maar het scheelde mij bij de tweede klauw behoorlijk tijd (en gevloek) ten opzichte van de eerste.

Maak met behulp van het strookje plastic een soort trechter die je in het beschermrubber plaatst.
Smeer het stuk plastic ruim in met remolie voor de smering. Hou de binnenzijde van rubber zo hoog mogelijk omhoog op de trechter.

Afbeelding

Plaats nu de zuiger in deze trechter, zorg er voor dat je de rand van het rubber omhoog blijft houden.

Afbeelding
Duw nu, terwijl je het rubber goed omhoog houdt de zuiger door de trechter de remklauw in totdat je weerstand voelt van het afdichtingsrubber.

Afbeelding

Trek nu met een tang het stukje plastic er tussenuit, de zuiger zit nu goed in het rubber.

Afbeelding

Duw nu voorzichtig de zuiger verder de cilinder in door de afdichtingsring totdat hij de schroefdraad pakt.
Doe dit niet met geweld, dit moet vrij makkelijk gaan!

Smeer nu de zuiger opnieuw wat in met remolie, en draai (met de klok mee) met behulp van het tool en wat spierkracht de zuiger verder terug de klauw in.
Let er op dat vlak voordat de zuiger in de cilinder verwdijnt de rubberen rand goed in de groef valt.

Afbeelding

Afbeelding
Monteren :

Aan het remzadel zitten twee glijstangen die er voor zorgen dat je remklauw altijd recht en gecentreerd staat ten opzichte van je remschijf.
Sommige after-market revisie setjes bevatten ook vervangende beschermingsrubbers voor deze glijstangen,
maar het is sowieso aan te raden deze stangen en bussen schoon te maken en opnieuw te smeren.

Verwijder aan de remzadelkant voorzichtig het rubber van de zitting, en trek de glijstangen uit de bussen.

Afbeelding

Maak de glijstangen goed schoon en vet ze opnieuw in met vaseline of white grease, maak ook de bussen in het remzadel goed schoon.
Monteer daarna eventueel nieuwe rubbers en plaats de glijstangen en rubbers terug op het remzadel.

Afbeelding
Vet nu de delen waarover de remblokken glijden in met wat kopervet.

Monteer de remkabel weer terug op de remklauw.
Schroef hierna de remklauw aan 1 zijde weer terug aan het zadel, monteer de remblokken, en schroef daarna ook de andere kant weer vast.
Het beste is het aanhaalmoment van vadis aan te houden en dit met een momentsleutel aan te draaien.
Als je geen momentsleutel bezit zet het dan zo vast mogelijk, maar bedenk geen dingen om het onmogelijk veel te vast te zetten.

Afbeelding
Sluit de remleiding weer aan, en ontlucht met behulp van een sleutelmaatje / vriendin / vriend / vrouw / man je remleidingen.
Let er op dat je reseroir niet leeg raakt, want dan heb je kans op lucht in je hele systeem!
eouwehand
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 26.07.2007 - 12:44

Superpost, zeker ook met alle foto's erbij.
Ik loop al een te tobben hoe ik 1 van mijn remmen moet gaan reviseren. Met deze info gaat het helemaal lukken.
V40 Europa Nordic 1.9D 115 pk 2003
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

eouwehand schreef:Superpost, zeker ook met alle foto's erbij.
Ik loop al een te tobben hoe ik 1 van mijn remmen moet gaan reviseren. Met deze info gaat het helemaal lukken.
Voor 67 euro heb je een nieuwe..
wrusman
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 27.12.2012 - 08:33
Locatie: Friesland

en dit klusje inclusief nieuwe blokken kost ongeveer €80,- voor beide :wink:
Jag älskar min svenska traktor

V70 2.5D 1999 Graphite Grey Metallic
wrusman
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 27.12.2012 - 08:33
Locatie: Friesland

wrusman schreef:en dit klusje inclusief nieuwe blokken kost ongeveer €80,- voor beide :wink:
de rubbertjes zaten meen ik rond de €16,- voor beide achterste klauwen
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27566
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ook zeker een factor is de voldoening van de reparatie zelf uitvoeren, los van het kostenaspect.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Leuk dat je het zelf doet! Wel een opmerking erover: waarom gebruik je geen remmenvet? Dat geknoei met remolie wil je toch niet? En verder vaseline op de glijpennen? Dat is niet om te smeren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
wrusman
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 27.12.2012 - 08:33
Locatie: Friesland

Ik heb het bij de voorremmen met white grease gedaan, en dat werkt inderdaad beter (en is ook beter vochtwerend) dan vaseline.
Ik meende ooit dat ik in vadis had gelezen over vaseline... maar dat kan ik nu nergens terugvinden :D

En om remmenvet aan te schaffen voor waarschijnlijk die enige keer dat je dit doet vond ik wat overdreven..
Jag älskar min svenska traktor

V70 2.5D 1999 Graphite Grey Metallic
Gebruikersavatar
NavyTr1gger
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 04.10.2013 - 19:23
Locatie: Westfriesland (Stedebroec)

Mag ik vragen waarom je de klauw niet gelijk roestvrij heb gemaakt en zwart heb gemaakt?
Volvo S60 2.4d 163pk '09
Volvo S40 1.8 90Kw '99

Handig zijn is een gave...
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Remt die echt niet beter door hoor ;-)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27566
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Maar het oog wil ook wat, het staat wel weer even fraai een schone remklauw.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
NavyTr1gger
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 04.10.2013 - 19:23
Locatie: Westfriesland (Stedebroec)

lint schreef:Maar het oog wil ook wat, het staat wel weer even fraai een schone remklauw.
Dat bedoel ik ook, de remkracht snap ik ook wel ja!
Volvo S60 2.4d 163pk '09
Volvo S40 1.8 90Kw '99

Handig zijn is een gave...
Gebruikersavatar
NavyTr1gger
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 04.10.2013 - 19:23
Locatie: Westfriesland (Stedebroec)

Nou heb ik op diverse sites gekeken alleen kan ik nergens een remklauw revisie set vinden. kan iemand mij helpen?
Volvo S60 2.4d 163pk '09
Volvo S40 1.8 90Kw '99

Handig zijn is een gave...
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Die zijn bijna niet meer te koop,omdat je voor rond de 60 euro een complete nieuwe hebt.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8305
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

NavyTr1gger schreef:
lint schreef:Maar het oog wil ook wat, het staat wel weer even fraai een schone remklauw.
Dat bedoel ik ook, de remkracht snap ik ook wel ja!
AlexV70 of Turbodesk heeft ze zwart gemaakt, en witte letters VOLVO er verticaal op. Dat ziet er erg mooi uit, iets wat ik zeker zou doen na deze revisie.
Leuk om zelf te doen, tuurlijk kan je het nieuwe kopen maar waarom?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
NavyTr1gger
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 04.10.2013 - 19:23
Locatie: Westfriesland (Stedebroec)

http://www.onderdelendirect.nl/volvo/s4 ... uw--r53985

gevonden Sorry voor het posten van de vraag. had revisie met een c geschreven op google :P
Volvo S60 2.4d 163pk '09
Volvo S40 1.8 90Kw '99

Handig zijn is een gave...
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als de zuigers beschadigd zijn heb je er weinig aan,of de cilinder aan de binnenzijde.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”