Beslagen instrumentenpaneel

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
MU
5th Gear member

Ben schreef:Gebeurt in mijn 245 's winters wel vaker. Te veel vocht in de auto.
Heb het ook wel eens in mn 940, met name in de buurt van de analoge km-teller. Dus het is van alle tijden...
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Tankiej schreef:Ik heb de klimaatregeling altijd op auto staan en 18 tot 19 graden, maar mijn instrumentenpaneel is ook regelmatig beslagen. Hoe gebruik je de airco dan vaker? Temperatuur op LO zetten?
Voorruit is soms beslagen als ik in stap, maar die is altijd snel weer schoon. Het instrumentenpaneel blijft vaak de gehele rit beslagen (30 min snelweg), als die dat in het begin is..
Maakt voor de temperatuur niet uit, airco aan is airco aan. Het gaat dan om de droge lucht.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Mir
3rd Gear member

Ik heb hem altijd op AUTO staan. In alle brakke en betere auto's die ik al gereden heb, heb ik dit euvel nog nooit gezien.

Maar ik las in een andere thread dat er een software update is om achterramen niet te laten beslaan. Wellicht dat dat helpt, want bij mij beslaan die achter ook altijd.
HakanC
3rd Gear member

Ik heb het altijd op auto stand staan en dan rond 22 graden.

Airco zet ik alleen aan indien nodig (Lees=Koelt niet meer, vochtig beslagen ruiten door natte jassen enz.). Dan heb je er ook geen last van dat je het 5 min voordat je ergens aankomt uit moet zetten, dus minder kans op schimmels.

Heb nergens last van. Airco aan is toch een stuk meer belasting voor de motor, minder trekkracht, verbruik etc.. Ook al is dit heel klein. Van mij hoeft het niet.

Ik heb wel Air Quality System als extra optie.
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Och, of ik het nou moet doen met 191 pk of 5 meer, dat maakt ook niet meer uit :D
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Als je de airco op automatisch hebt staan, gaat deze ook automatisch uit indien je veel vraagt van de motor of als de buitentemperatuur te laag is.
MarioC70
6th Gear member

HakanC schreef:Ik heb het altijd op auto stand staan en dan rond 22 graden.

Airco zet ik alleen aan indien nodig (Lees=Koelt niet meer, vochtig beslagen ruiten door natte jassen enz.). Dan heb je er ook geen last van dat je het 5 min voordat je ergens aankomt uit moet zetten, dus minder kans op schimmels.

Heb nergens last van. Airco aan is toch een stuk meer belasting voor de motor, minder trekkracht, verbruik etc.. Ook al is dit heel klein. Van mij hoeft het niet.

Hoe minder je hem gebruikt,des te eerder hij problemen gaat geven.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Carlsson 900

MarioC70 schreef: Hoe minder je hem gebruikt,des te eerder hij problemen gaat geven.
Dat is bijna met alles zo :o
HakanC
3rd Gear member

Carlsson 900 schreef:
MarioC70 schreef: Hoe minder je hem gebruikt,des te eerder hij problemen gaat geven.
Dat is bijna met alles zo :o
Je kunt het 1 keer per week of zo 5 min altijd leten werken... Ondanks dat ik weet dat wanneer er vermogen nodig is de Airco automatisch uitschakelt, loopt de motor dan toch anders en minder fijn..
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
Fredhead
Geartronic member

HakanC schreef:Ik heb wel Air Quality System als extra optie.
Dat houd alleen maar "vieze lucht" buiten de auto doordat het systeem zelf kiest om buitenlucht door de auto te blazen of de lucht in de auto nogmaals rond te laten circuleren
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
HakanC
3rd Gear member

fredhead schreef:
Dat houd alleen maar "vieze lucht" buiten de auto doordat het systeem zelf kiest om buitenlucht door de auto te blazen of de lucht in de auto nogmaals rond te laten circuleren
Klopt maar als ik me niet vergis, zit er ook een soort extra filter tussen (Las ik in de broshure dacht ik)
Tankiej
3rd Gear member

JeroenSpock schreef:
Tankiej schreef:Ik heb de klimaatregeling altijd op auto staan en 18 tot 19 graden, maar mijn instrumentenpaneel is ook regelmatig beslagen. Hoe gebruik je de airco dan vaker? Temperatuur op LO zetten?
Voorruit is soms beslagen als ik in stap, maar die is altijd snel weer schoon. Het instrumentenpaneel blijft vaak de gehele rit beslagen (30 min snelweg), als die dat in het begin is..
Maakt voor de temperatuur niet uit, airco aan is airco aan. Het gaat dan om de droge lucht.
Maar voor zover ik weet, slaat de airco niet aan onder een bepaalde temperatuur. Aangezien het dan ook niet nodig is om de lucht te koelen voordat het de auto in gaat, het is buiten koud genoeg. En juist als de temperatuur laag is, heb ik hier last van.

Hoe moet je dan de airco aanzetten en zorgen dat er drogere lucht binnenkomt?

Ehh.. Je hebt hem op auto stand staan, maar de airco uit? :?
Als hij op auto staat, bepaalt het systeem toch zelf of de airco aan of uit staat?
mees
6th Gear member
Contacteer:

Ik heb soms ook last van vocht in het dashboard: als de auto koud en vochtig is van het stilstaan. Vooral als de zon vanuit de verkeerde hoek in de auto heeft geschenen. De voorruit is dan ook beslagen aan de binnenzijde.
De airco aan helpt altijd (direct).
Niet omdat de airco de leefruimte koud maakt maar omdat de airco de lucht 'droogt' !! Bij een heerlijk snel warm wordende verwarming !!
Dus: juist 'swinters de airco aan.....voor een droge auto bij de volgende rit.

Blijft het vochtig in je auto? Filter vervangen! (die is dan verzadigd)
HakanC
3rd Gear member

Tankiej schreef:

Als hij op auto staat, bepaalt het systeem toch zelf of de airco aan of uit staat?
Boven de 4 graden werkt de airco altijd.. Als het buiten warmer wordt, of veel vocht in je auto zit moet ie natuurlijk wel harder werken. Auto stand (met airco knopje uit) probeert je temp en uitvoerstroom op niveau te houden. Indien je Airco knop uitzet, dan schakelt het nooit de airco zelf in.
Tankiej
3rd Gear member

mees schreef:Ik heb soms ook last van vocht in het dashboard: als de auto koud en vochtig is van het stilstaan. Vooral als de zon vanuit de verkeerde hoek in de auto heeft geschenen. De voorruit is dan ook beslagen aan de binnenzijde.
De airco aan helpt altijd (direct).
Niet omdat de airco de leefruimte koud maakt maar omdat de airco de lucht 'droogt' !! Bij een heerlijk snel warm wordende verwarming !!
Dus: juist 'swinters de airco aan.....voor een droge auto bij de volgende rit.

Blijft het vochtig in je auto? Filter vervangen! (die is dan verzadigd)
Dat airco drogere lucht naar binnen blaast ben ik van op de hoogte. Maar dan de vraag: hoe zet je de airco (handmatig) aan?

Hierboven geven verschillende mensen aan dat ze de klimaatregeling gewoon op 'auto' hebben staan en hier geen last van hebben. Ik heb hem ook op auto staan en heb er wel last van.
HakanC schreef:
Tankiej schreef:

Boven de 4 graden werkt de airco altijd.. Als het buiten warmer wordt moet ie natuurlijk wel harder werken. Auto stand (met airco knopje uit) probeert je temp en uitvoerstroom op niveau te houden. Indien je Airco knop uitzet, dan schakelt het nooit de airco zelf in.
Maar het is nu 's ochtends bijna altijd 3 graden of kouder de afgelopen dagen, en juist nu heb ik er last van.
Dus hoe voorkom ik het dan? :)
Carlsson 900

Volgens het instructie boek;

Interieurfilter
Alle lucht die de passagiersruimte binnenkomt wordt eerst gereinigd door een filter. U moet het filter regelmatig vervangen.
Raadpleeg het serviceprogramma van Volvo voor het aanbevolen vervangingsinterval.
In zeer sterk verontreinigde gebieden moet u het filter mogelijk vaker vervangen.

Display
Er zit een display boven het klimaatregelingspaneel.
Hier worden de door u verrichte klimaatinstellingen weergegeven.

Persoonlijke instellingen
U kunt twee functies van het klimaatregelingssysteem naar wens instellen:
# de ventilatorsnelheid in de stand AUTO, geldt alleen voor een auto met ACC
# de timergestuurde recirculatie van de lucht in de passagiersruimte.

N.B.
U kunt de airconditioning uitschakelen.
Voor optimale luchtkwaliteit in de passagiersruimte en om te voorkomen dat de ruiten beslaan,
moet u de airconditioning echter altijd aan laten staan.
N.B.
Er bestaan twee verschillende soorten interieurfilters.
Let er op dat u het juiste filter aanbrengt.
Fredhead
Geartronic member

HakanC schreef:
fredhead schreef:
Klopt maar als ik me niet vergis, zit er ook een soort extra filter tussen (Las ik in de broshure dacht ik)
Misschien een pollenfilter als deze niet standaard is?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
mees
6th Gear member
Contacteer:

....vervallen....
Laatst gewijzigd door mees op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
MarioC70
6th Gear member

Dit filter(droger)heeft niets van doen met vochtige lucht in het interieur,dit filter voorkomt vocht in het gesloten koelmiddelsysteem.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “V40”