Mijn schoonvader heeft een raar probleem met zijn S80 automaat.
Tijdens het rijden begint de auto te trillen zodra je gas geeft boven de 80km/h. De hele auto begint dan te schudden.
Het trillen is niet echt in het stuur te voelen. Zodra je het gas loslaat stopt het trillen meteen. De frequentie van het trillen is bij verschillende snelheden ongeveer gelijk.
Wie heeft hier een verklaring voor?
Trillen van de auto bij accelereren boven 80 km/h
- dutchlimits
- 5th Gear member
- Berichten: 1827
- Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
- Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart
Olie van de automaat/bak ooit verschoond?
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Velgen gebalanceerd?
Kan ook een motorsteun zijn.
Kan ook een motorsteun zijn.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- streetie
- 5th Gear member
- Berichten: 1062
- Lid geworden op: 31.03.2005 - 19:54
- Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)
Denk ook dat het wel eens een motorsteun kan zijn. Velgen balanceren lijkt me sterk. dan hou je het ook bij gas loslaten.
Als je gas loslaat merk je dan dat motor kantelt of beweegt? Dat kan ook wijzen op een motorsteun. Maar trillen kan van van alles komen. Zelfs van banden met een te lage bandenspanning.
Als je gas loslaat merk je dan dat motor kantelt of beweegt? Dat kan ook wijzen op een motorsteun. Maar trillen kan van van alles komen. Zelfs van banden met een te lage bandenspanning.
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Die van mij trilde met gas geven door een versleten fuseekogel. Kostte 75 euro voor het onderdeel ofzo (zelf eronder gezet). Gas los was het ook gelijk weg, alleen met flink gas erop deed 'ie dat.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Controleer eerst het olie niveau is van de bak,het heftige trillen kan worden veroorzaakt door een gebrek aan olie,blijkt dat zo te zijn dan voorzie ik al schade aan de bak.
Het schudden(trillen) wordt meestal veroorzaakt door een defecte koppelomvormer.
Laat de bouten controleren van de koppelomvormer waarmee hij op het vliegwiel zit gemonteerd,daar kun je bij zonder iets te demonteren.
Die willen wel is loslopen.
Plus de aandrijfassen even controleren op speling enz.
Het schudden(trillen) wordt meestal veroorzaakt door een defecte koppelomvormer.
Laat de bouten controleren van de koppelomvormer waarmee hij op het vliegwiel zit gemonteerd,daar kun je bij zonder iets te demonteren.
Die willen wel is loslopen.
Plus de aandrijfassen even controleren op speling enz.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21
Had vorig jaar dezelfde symptomen : felle trillingen wanneer motor vrij sterk belast werd aan boven de 100 km/u.
Zonder belasting (contine snelheid)of bij het remmen, geen vuiltje aan de lucht.
Kortom je zou vermoed heben dat er iets fout zat in het aandrijfgeheel.
Uiteindelijk bleek het eenvoudig herbalanceren van de voorwielen de oplossing te zijn.
Ik zou eerst hiermee beginnen vooraleer over te gaan tot duurdere ingrepen.
Succes ermee!
Zonder belasting (contine snelheid)of bij het remmen, geen vuiltje aan de lucht.
Kortom je zou vermoed heben dat er iets fout zat in het aandrijfgeheel.
Uiteindelijk bleek het eenvoudig herbalanceren van de voorwielen de oplossing te zijn.
Ik zou eerst hiermee beginnen vooraleer over te gaan tot duurdere ingrepen.
Succes ermee!
- sonar
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 29.07.2009 - 23:41
- Locatie: Utrecht
Bedankt voor alle mogelijkheden. Mijn schoonvader gaat als het goed is morgen met de auto naar de garage. Ik ben benieuwd wat hij daar te horen krijgt.
Zodra bekend is wat het probleem is zal ik het hier terugmelden.
Zodra bekend is wat het probleem is zal ik het hier terugmelden.
Volvo V50 1.6D 2006
Volvo 440 1.8 1990
VW Golf 1986
VW Polo
Volvo 360 2.0
Volvo 440 1.8 1990
VW Golf 1986
VW Polo
Volvo 360 2.0
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
sonar schreef:Bedankt voor alle mogelijkheden. Mijn schoonvader gaat als het goed is morgen met de auto naar de garage. Ik ben benieuwd wat hij daar te horen krijgt.
Zodra bekend is wat het probleem is zal ik het hier terugmelden.
PM gelezen?
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
De onze heeft hetzelfde probleem. Aangezien de uitkomst van TS' probleem niet gepost is hier, rakel ik de oude topic maar weer even op, met de bedoeling de uitkomst van ons probleem hier wel te laten weten. Ik denk nu dus aan, en ga checken:
- vloeistofpijl automaat (dank Mario C70)
- balanceren voorwielen, zal even de wielen voor en achter wisselen, dat zou uit moeten maken
- fuseekogel(s)
- aandrijfas(sen)
- motor- of baksteunen
Op zich heeft de auto nog maar relatief weinig km gedraaid, maar er is al heel wat aan de voorwielophanging-/aandrijving gedaan de afhelopen twee jaar.
- vloeistofpijl automaat (dank Mario C70)
- balanceren voorwielen, zal even de wielen voor en achter wisselen, dat zou uit moeten maken
- fuseekogel(s)
- aandrijfas(sen)
- motor- of baksteunen
Op zich heeft de auto nog maar relatief weinig km gedraaid, maar er is al heel wat aan de voorwielophanging-/aandrijving gedaan de afhelopen twee jaar.
Laatst gewijzigd door cees klumper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Eerste update: blijkt dat het bovenste motorsteun rubber bijna finaal door is, waardoor veel speling. Daardoor is ook een flexibel slangetje dat boven de motor zit gescheurd. Dus meteen maar de diverse bovenste motorsteunen besteld bij Skandix (tegelijk ook voor de C70, die heeft al tweemaal zoveel kms gemaakt als de S80) uit voorzorg.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- syswichers
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 21.01.2014 - 19:38
Indien dit het probleem niet oplost, kijk dan eens naar de binnenste homokineten. Deze zitten aan de bakzijde op de aandrijfassen. Na het vervangen van de assen was het probleem (exact zoals jij het weergeeft) bij mij opgelost.
V40 2.0
S70 2.5 Tdi
S80 T6 Geartronic
V50 T5 AWD Geartronic (Summum)
XC90 D5 AWD Geartronic (Momentum)
S70 2.5 Tdi
S80 T6 Geartronic
V50 T5 AWD Geartronic (Summum)
XC90 D5 AWD Geartronic (Momentum)
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Update: vanmiddag nieuwe bovenste motorsteunen gemonteerd en het trillen is weg. Het zou kunnen dat de oorzaak niet is weggenomen, maar dat merken we dan op termijn wel weer. Als ik in de gelegenheid ben zal ik de homokineten controleren (eerst trouwens maar eens een werkplaatshandboek zien te bemachtigen).
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Gistermiddag de wielen gewisseld (voor en achter). Resultaat: een merkbare trilling vanaf ca 90 km/h. Ik vermoed dat de bewuste velg krom is. Wielen vanochtend weer terug-gewisseld en trilling weer weg. Ook de cv joint (ik geloof dat dat zo heet: het laatste stuk aandrijfas tot de wielen; een soort dubbel gewricht met ronde rubberen ('harmonica') flexibele kappen erover en een stukje stang ertussen) bekeken. De rechter, waar ik vermoed dat de trilling vandaan komt, heeft een beetje speling, op het 'gewricht' dat het dichtste bij de motor zit. Volgende stappen: wielen laten controleren op 'rechtheid' en balanceren. En afhankelijk van of een DHZ-er dit kan, de cv joints vervangen, in elk geval aan de rechterkant. Heb het Haynes manual besteld op Amazon: 21 euri incl verzendkosten uit Duitsland. Speculatie: het kromme wiel heeft tot overmatige slijtage geleid, eerst op de cv joint, die dan vervolgens de trilling doorgeeft aan het motorblok, waardoor de motorsteun is versleten. Of zoiets.
Wordt vervolgd!
Wordt vervolgd!
Laatst gewijzigd door cees klumper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- David Oudshoorn
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 21:28
- Locatie: Montfoort
- Contacteer:
Inderdaad zou de L-up uit de automaat kunnen zijn die vanaf +/- 80km wordt ingeschakeld voor de 1 op 1 overbrenging met de motor met de automaatbak.
Maar zouden ook banden of motorsteunen kunnen zijn.
Sinds wanneer zijn de klachten gekomen ? toevallig bij het wisselen met winterbanden ?
Advies is om er een goede diagnose op te laten stellen door een specialist.
Maar zouden ook banden of motorsteunen kunnen zijn.
Sinds wanneer zijn de klachten gekomen ? toevallig bij het wisselen met winterbanden ?
Advies is om er een goede diagnose op te laten stellen door een specialist.
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Klachten zijn geleidelijk gekomen maar wel verergerd bij bandenwissel cq sterk minder geworden bij (terug-)wissel. Morgen worden de wielen opnieuw gebalanceerd en gecontroleerd op 'recht zijn'. Momenteel is het probleem weg na vervanging van de bovenste motorsteunen, de centrale grote was bijna helemaal door (en gek genoeg voelde die toch niet heel anders aan dan de nieuwe - maar het maakte wel flink verschil). Verder staan op het programma controle van de cv joints en de andere motorsteunen. Versnellingsbak olie gepeild en die was ok.
De Volvo garage hier vertrouw ik niet, die rekenen en doen maar raak. Specialisten ken ik (nog) niet, en ik wil het eerst zelf nalopen.
De Volvo garage hier vertrouw ik niet, die rekenen en doen maar raak. Specialisten ken ik (nog) niet, en ik wil het eerst zelf nalopen.
Laatst gewijzigd door cees klumper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Wielen zijn vandaag gecheckt en opnieuw gebalanceerd. Wielen zijn mooi recht. Dit zijn de velgen met winterbanden, straks in het voorjaar voor alle zekerheid ook de 'zomerwielen' ook laten balanceren/controleren.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5