Arnoud's volgende V60 - Power Blue D4
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Toevallig problemen met de verlichting? (ballast?) Het oranje lampje brandt in de buurt van de koplamp.
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11700
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
De update over de bak/motor.
Ik heb ondertussen de afgelopen twee en een halve week ruim 5000km gereden in de auto, en ik ben zeer dik tevreden.
De V60 is stil. Hij trekt als een speer (zeker in sport stand, dan is het echt blazen geblazen) en lijkt ook een stuk meer grip te hebben bij een sprint vanaf 0. Verder heb ik het gevoel dat hij iets meer drinkt als ik hard rij (140+) en een stukje minder dan de D3 als ik het rustig aan doe.
De bak is erg goed bij de les, en als je zeker wilt zijn dat hij altijd klaar staat is de sportstand ook een prima uitvinding.
Ik had al gezegd dat hij stil is he? Nou dat is hij zeker. Natuurlijk mis je de grom van de vijfcilinder wel een beetje, maar de lol die je er voor terug krijgt in extra power en de beleving daarvan maakt dat naar mijn mening helemaal niet zo erg.
Ik ben ondertussen ook prima gewend aan de automatische cruise control. Nu ik weet wanneer hij ingrijpt (en vooral wanneer niet, daar moet je zeker op letten!) en hoe je er een beetje mee kunt spelen is het een erg relaxte aanvulling op het lange afstand rijden wat ik doe. Het grootste probleem is dat de minimale ruimte die de ACC tot je voorganger aanhoudt bij 120km/u voor Nederlandse begrippen absoluut laaaaang te noemen is. Het is me al een paar keer overkomen dat ik rechts wordt ingehaald omdat men vindt dat ik niet snel genoeg rij, terwijl je natuurlijk exact dezelfde snelheid aanhoudt als je voorganger...
Wel maakt het dat je de neiging hebt om langer links te blijven hangen dan dat je anders zou doen. Normaal was ik geneigd om als er gat rechts voorbij kwam waar je minimaal zo'n 10 seconden in kon verblijven die ook te vullen. Als ik dat nu doe moet ik heel erg oppassen dat de ACC niet al weer in begint te houden als je nog 100 meter verwijderd bent van je voorganger. In het ergste geval dat zelfs de auto gaat remmen.
Een ander voorbeeld: er rijdt een treintje van auto's helemaal links en rechts van hen is de rijstrook helemaal leeg. Wat ik dan vaak doe (om de weg voor me vrij te hebben, en dus meer overzicht te krijgen) is dan naar rechts gaan (achter de laatste auto blijven) en dan gewoon mee rijden. Nu moet je daar mee oppassen omdat als de auto's links langzamer gaan dan de snelheid waarop de ACC ingesteld staat, dat je er dan zonder pardon rechts voorbij gaat.
Wennen dus.
Maar hoe dan ook ben ik erg dik tevreden over de auto so far. Ik kan iedereen aanraden om deze 20% combi aan te schaffen als je een nieuwe leaseauto mag uitzoeken. Ik heb alvast de eerste collega naar een S60 D4 8GT geholpen. Alleen jammer dat hij ook een Power Blue heeft besteld, dat is dan weer niet de bedoeling
Ik heb ondertussen de afgelopen twee en een halve week ruim 5000km gereden in de auto, en ik ben zeer dik tevreden.
De V60 is stil. Hij trekt als een speer (zeker in sport stand, dan is het echt blazen geblazen) en lijkt ook een stuk meer grip te hebben bij een sprint vanaf 0. Verder heb ik het gevoel dat hij iets meer drinkt als ik hard rij (140+) en een stukje minder dan de D3 als ik het rustig aan doe.
De bak is erg goed bij de les, en als je zeker wilt zijn dat hij altijd klaar staat is de sportstand ook een prima uitvinding.
Ik had al gezegd dat hij stil is he? Nou dat is hij zeker. Natuurlijk mis je de grom van de vijfcilinder wel een beetje, maar de lol die je er voor terug krijgt in extra power en de beleving daarvan maakt dat naar mijn mening helemaal niet zo erg.
Ik ben ondertussen ook prima gewend aan de automatische cruise control. Nu ik weet wanneer hij ingrijpt (en vooral wanneer niet, daar moet je zeker op letten!) en hoe je er een beetje mee kunt spelen is het een erg relaxte aanvulling op het lange afstand rijden wat ik doe. Het grootste probleem is dat de minimale ruimte die de ACC tot je voorganger aanhoudt bij 120km/u voor Nederlandse begrippen absoluut laaaaang te noemen is. Het is me al een paar keer overkomen dat ik rechts wordt ingehaald omdat men vindt dat ik niet snel genoeg rij, terwijl je natuurlijk exact dezelfde snelheid aanhoudt als je voorganger...
Wel maakt het dat je de neiging hebt om langer links te blijven hangen dan dat je anders zou doen. Normaal was ik geneigd om als er gat rechts voorbij kwam waar je minimaal zo'n 10 seconden in kon verblijven die ook te vullen. Als ik dat nu doe moet ik heel erg oppassen dat de ACC niet al weer in begint te houden als je nog 100 meter verwijderd bent van je voorganger. In het ergste geval dat zelfs de auto gaat remmen.
Een ander voorbeeld: er rijdt een treintje van auto's helemaal links en rechts van hen is de rijstrook helemaal leeg. Wat ik dan vaak doe (om de weg voor me vrij te hebben, en dus meer overzicht te krijgen) is dan naar rechts gaan (achter de laatste auto blijven) en dan gewoon mee rijden. Nu moet je daar mee oppassen omdat als de auto's links langzamer gaan dan de snelheid waarop de ACC ingesteld staat, dat je er dan zonder pardon rechts voorbij gaat.
Wennen dus.
Maar hoe dan ook ben ik erg dik tevreden over de auto so far. Ik kan iedereen aanraden om deze 20% combi aan te schaffen als je een nieuwe leaseauto mag uitzoeken. Ik heb alvast de eerste collega naar een S60 D4 8GT geholpen. Alleen jammer dat hij ook een Power Blue heeft besteld, dat is dan weer niet de bedoeling


S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11700
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
lint schreef: Geen idee wat hier bedoeld wordt, geeft het instructieboekje geen duidelijkheid?

De tekst er onder geeft ook al wel duidelijkheid (die heb ik er voor de quiz even afgeknipt), maar waarom maken ze zo'n afbeelding? Als je aan het rijden bent en dit verschijnt voor je neus? Ik zag eerst iets zwarts met wat blauw eromheen en daarna wat witte en gele vlekjes. Daarna keek ik verder naar beneden, las wat daar stond en keek weer naar boven. En keek... En toen was ineens de afbeelding verdwenen (want de normale instrumentarium moest weer getoond worden).
Daarna bij de eerste stop via het menu van de boordcomputer nog maar een keer opgeroepen. En kijken. En kijken. Aaaah, een afbeelding van de bovenkant van mijn auto! Maar de wielen staan hoger dan de spiegels, dus is dit een onderaanzicht?? Of...? En terwijl ik aan het kijken was naar het plaatje, en waarom men gekozen had om al deze informatie van de binnenkant van mijn auto te tonen (waarom staat de versnellingsbak, een gedeelte van het uitlaatsysteem en de radiateur er bij op?). Denken ze dat dit mensen van informatie voorziet om het probleem op te lossen?
Maar waarom tijdens het rijden dit tonen? Als je stil staat en je een optie wordt aangeboden "hoe los ik dit op? waar moet ik onder de motorkap zijn?" blijft het een onduidelijke afbeelding, maar kan ik me er nog iets bij voorstellen.
Dit is wat er onder stond:

Leg mij maar eens uit waarom er centraal in het display niet gewoon dat kleine icoontje onderin had kunnen staan, maar dan iets groter. Dan had ik in één oogopslag geweten wat er aan de hand was, en had ik mijn ogen niet zo lang van de weg hebben hoeven houden...

S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Na 2 weken al je sproeivloeistof bijvullen?
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11700
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ik weet natuurlijk niet of hij helemaal vol was. Maar ja, hij zit nu op het punt dat de koplampen niet meer gedaan worden.

S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:21
- Locatie: Zwolle
Zo Hakan, goed dat je zo snel zag dat het bij een koplamp in de buurt zat! Zelfs na het lezen van jouw reactie moest ik nog drie keer kijken voor ik doorhad wat voor plaatje het was.
Gert
Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 10.02.2008 - 19:38
Verbeterpuntje voor de volgende software update.
V60 MY 14 D4 summum, geartronic, power blue, business pack connect, driver support line, scandinavian line, luxury line
XC60 MY 12 D5 summum plus, geartronic, black sapphire, zephyrs 18 inch
V70 MY 08 2.4 D summum, geartronic, oyster grey, mobility line, security line, Volvo on call, BLIS, collision warning, driver alert
XC90 MY 06 D5 summum, geartronic, nautic blue, mobility line, security line
S40, edition II, mobility line my 2006
V70 edition II my 2004
XC60 MY 12 D5 summum plus, geartronic, black sapphire, zephyrs 18 inch
V70 MY 08 2.4 D summum, geartronic, oyster grey, mobility line, security line, Volvo on call, BLIS, collision warning, driver alert
XC90 MY 06 D5 summum, geartronic, nautic blue, mobility line, security line
S40, edition II, mobility line my 2006
V70 edition II my 2004
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33096
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik ken die melding, schrok me dood de eerste keer dat ik dat zag. Dacht dat ik een motorstoring had...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Ik herken dat verhaal over de afstand. Echter, als je het uit gaat meten, is het alsnog iets minder dan in de wet voorgeschreven is. Je went er aan. Ik krijg inmiddels jeuk als ik bij een ander in de auto zit die minder afstand houdt. Volgens onze Amerikaanse vrienden (onderzoek van de verzekeraars) heb je in een automatische Volvo 60% minder kans op een kop staart. Nu weet je waarom...
Als verstokte benzineroerer begin ik me, aan de hand van onder andere jouw verslagen, me toch af te vragen of de volgende een automaat moet zijn.
Als verstokte benzineroerer begin ik me, aan de hand van onder andere jouw verslagen, me toch af te vragen of de volgende een automaat moet zijn.
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11700
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Het nut van de ACC zonder automaat ontgaat mij een beetjelancer schreef: Ik herken dat verhaal over de afstand. Echter, als je het uit gaat meten, is het alsnog iets minder dan in de wet voorgeschreven is. Je went er aan. Ik krijg inmiddels jeuk als ik bij een ander in de auto zit die minder afstand houdt. Volgens onze Amerikaanse vrienden (onderzoek van de verzekeraars) heb je in een automatische Volvo 60% minder kans op een kop staart. Nu weet je waarom...
Als verstokte benzineroerer begin ik me, aan de hand van onder andere jouw verslagen, me toch af te vragen of de volgende een automaat moet zijn.

Ik zei tot 5 jaar geleden zeker hetzelfde over een automaat, maar met de afstanden die ik rij is het toch wel erg relaxed rijden met een automaat. En eigenlijk, met een goede automaat, is het rijden in de stad ook wel plezieriger.
En de ACC zou nog beter zijn als hij actief kon anticiperen. Ik mis toch net een beetje intelligentie. Dat kun je misschien met de huidige stand van de techniek (nog) niet verwachten, maar het ding heeft toch wel een beetje tunnel visie. Als je over 5 rijstroken breed een metertje of 500 voor je iedereen vol in de ankers ziet gaan is het vrij onzinnig om gas bij te geven om het gat met de voorganger dicht te rijden en dan ineens vol in de ankers gaan...
Anyway...
Het was vandaag geen fotoshoot weer, dus heb ik alleen een tweetal foto's van het interieur geschoten:

De binnenkant van de motorkap, met toch een stuk meer ruimte dan de oude 5-cilinder overliet.

En mijn werkplek achter het stuur.

S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26902
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Blijft erg fraai!
Rijd zelf dan wat minder kilometers, maar ben en blijft ook ontzettend blij dat ik dit keer een automaat heb gekocht.
Stond niet op de wensenlijst, maar het rijd gewoon echt veel relaxter. In mijn geval ben ik er volgens mij nog iets rustiger van gaan rijden ook.
Het geeft op de een of andere manier een bepaalde vorm van rust ondanks dat ik de toerenteller nog regelmatig in de gaten houd, jaja het is een kwaaltje dat ik zal blijven doen.
Heb alleen op sommige punten in de weg dat ik wel handgeschakeld ga rijden om een versnelling bijvoorbeeld in een bocht langer vast te kunnen houden omdat ik het toerental anders net wat te laag vind, maar verder echt niet de neiging dat ik toch zelf weer wil gaan "roeren"
Weet dus voor mezelf ook al zeker dat de volgende auto ook weer een automaat zal hebben.
Rijd zelf dan wat minder kilometers, maar ben en blijft ook ontzettend blij dat ik dit keer een automaat heb gekocht.
Stond niet op de wensenlijst, maar het rijd gewoon echt veel relaxter. In mijn geval ben ik er volgens mij nog iets rustiger van gaan rijden ook.
Het geeft op de een of andere manier een bepaalde vorm van rust ondanks dat ik de toerenteller nog regelmatig in de gaten houd, jaja het is een kwaaltje dat ik zal blijven doen.
Heb alleen op sommige punten in de weg dat ik wel handgeschakeld ga rijden om een versnelling bijvoorbeeld in een bocht langer vast te kunnen houden omdat ik het toerental anders net wat te laag vind, maar verder echt niet de neiging dat ik toch zelf weer wil gaan "roeren"
Weet dus voor mezelf ook al zeker dat de volgende auto ook weer een automaat zal hebben.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Arnoud, merk je er iets van dat de lichtere motor (qua gewicht) een positieve invloed heeft op het rijgedrag, minder onderstuurd of zo ? Of is het gewichtsverlies zo minimaal dat je er niets van merkt ?
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11700
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ik heb het gevoel dat ik minder last heb dat ik op een rotonde weg glij met de voorwielen, maar dat kan ook nog aan de nieuwe banden liggen... Het verschil in gewicht was dacht ik iets van 50-100kg.

S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Ook zonder automaat is ACC handig. Bij schakelen blijft de ACC ingeschakeld. Als fervente filemijder heb ik het meeste nut bij mensen die net niet mijn snelheid aanhouden. Daarbij, de 6e doet het tussen 75 en 130 km/u. Het gaat niet snel op lage snelheid, maar vlit genoeg om met het verkeer mee te komen. De (oude) T3 is een prima blok.
Dat anticiperen help ik af en toe een beetje bij met de schakelaar voor de onderlinge afstand.
Dat anticiperen help ik af en toe een beetje bij met de schakelaar voor de onderlinge afstand.
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11700
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ah, ok. Ik dacht dat net als bij de normale cruise crontrol dat deze werd uitgeschakeld als je de koppeling in trapt.

S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Arnoud hoe zit het met rammeltjes en kraakjes? Heb je er last van?
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11700
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Nee, tot nu toe kraak en rammelvrij. Alleen als ik nummers met veel bass op een stevig volume afspeel wil de deur nog wel gaan trillen, maar minder dan de oude V60, dus ik klaag niet al te hard...

S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green