Preconditioning

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

vroonhof schreef: Ik krijg nu de opmerking dat de preconditing is gestaakt wegens een te lage accuspanning.... terwijl de auto aan de lader hangt.
Twee weken geleden weigerde de auto ook al te preconditioneren omdat de accuspanning te laag was. Na een reset van de garage werkte het weer. De gloeiplug van de kachel had een foutmelding gegeven.
Maar nu komt het probleem dus terug.
Garage maar eens bellen.
Gebruik je uitgesteld laden?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
vroonhof
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 24.05.2013 - 14:34
Locatie: Nijmegen

Nee. Ik gebruik geen uitgesteld laden.
Vanochtend - toen de auto aan de lader hing - kreeg ik 5x het bericht op mijn telefoon: 'preconditie geannuleerd doordat de accu ontladen raakt'. De auto was dus ook koud toen ik instapte.

Zonder laadkabel krijg ik de mededeling op mijn telefoon:
remoteNotification_climatizationFailedLowBattery_body

Hoe lang blijft de auto voorverwarmen nadat de vertrektijd is overschreden? Bij mij verwarmt de auto tot aan de vertrektijd en schakelt dan weer uit. Kom ik dus 15 min later dan is de auto dus weer koud ....
Laatst gewijzigd door vroonhof op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

vroonhof schreef: Nee. Ik gebruik geen uitgesteld laden.
Vanochtend - toen de auto aan de lader hing - kreeg ik 5x het bericht op mijn telefoon: 'preconditie geannuleerd doordat de accu ontladen raakt'. De auto was dus ook koud toen ik instapte.

Zonder laadkabel krijg ik de mededeling op mijn telefoon:
remoteNotification_climatizationFailedLowBattery_body

Hoe lang blijft de auto voorverwarmen nadat de vertrektijd is overschreden? Bij mij verwarmt de auto tot aan de vertrektijd en schakelt dan weer uit. Kom ik dus 15 min later dan is de auto dus weer koud ....
Doe je de preconditioning op stroom of diesel? Ik vraag me af of jouw 12v accu wel tijdig door het accupakket wordt bijgeladen. Als ik op diesel voorverwarm dan krijg ik die melding niet (wel op stroom zonder aangesloten kabel na een paar minuten).
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
vroonhof
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 24.05.2013 - 14:34
Locatie: Nijmegen

Ik denk dat je gelijk hebt.

Gisteren een 'stuk op diesel' gereden omdat de 400V accu leeg was. Blijkbaar was daarmee de 12V accu voldoende geladen om vanochtend geen storing te geven en gewoon te preconditioneren.

(scheelde weer krabben ;-))
Laatst gewijzigd door vroonhof op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

Even een vraagje (wellicht op verkeerde plek, maar toch): laadt de 12V accu ook bij als de auto aan de stroom ligt? En bij alle amperages of alleen bij juist 6A of 16A?
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

De 12V accu wordt geladen als ook de 400V geladen wordt. Is de 400V vol dan stopt het laden van de 12V accu. Met hoeveel ampère de 400V heeft alleen invloed op hoe lang de 12V accu onder stroom wordt gezet.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

RichieB schreef: De 12V accu wordt geladen als ook de 400V geladen wordt. Is de 400V vol dan stopt het laden van de 12V accu. Met hoeveel ampère de 400V heeft alleen invloed op hoe lang de 12V accu onder stroom wordt gezet.
Ah ok, ik meende ooit ergens gelezen te hebben dat de 12V alleen geladen werd indien er op 6-10 ampere wordt geladen en niet indien er op 16A wordt geladen.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Montalbano schreef:
RichieB schreef: De 12V accu wordt geladen als ook de 400V geladen wordt. Is de 400V vol dan stopt het laden van de 12V accu. Met hoeveel ampère de 400V heeft alleen invloed op hoe lang de 12V accu onder stroom wordt gezet.
Ah ok, ik meende ooit ergens gelezen te hebben dat de 12V alleen geladen werd indien er op 6-10 ampere wordt geladen en niet indien er op 16A wordt geladen.
Ik ook..
vroonhof
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 24.05.2013 - 14:34
Locatie: Nijmegen

Dat zou wel vreemd zijn. Ik kan het laden niet beïnvloeden en dan zou dus de 12V accu niet geladen worden als ik uitsluitend elektrisch rijd.

Ik heb overigens een ampere meter in mijn meterkast bijgeplaatst. Het blijkt dat het vermogen waar mee geladen wordt wisselt, maar nooit de 3200 W overstijgt. 3200W/230V = 14A.
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

ik had vanavond iets vreemds, nadat ik de auto geparkeerd had en afgesloten en na een half uur weer vertrok, stapte ik in een warme auto waarvan de verwarming draaide. Op het dashboard stond het verwarmingsteken aan. Dit bleef aan tot ik de auto parkeerde en afsloot. Na even gewacht te hebben hoorde ik niets meer draaien. Nou maar hopen dat de verwarming niet aan blijft staan, anders is de accu morgen zeker leeg. Heeft iemand dit al meegemaakt. Voor de goede orde ik heb niet de preconditioning gebruikt of de standkachel aangezet.
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Vrienden, Heb me nooit zo verdiept in dit topic, maar met nog 1 nachtje slapen, wordt het wel eens tijd!

Ik heb 2 vragen:
- Begrijp ik het nou goed dat je vast moet kiezen voor "binnen" of "buiten"?
De mijne staat in de nacht/ochtend buiten, maar s'middags binnen. Dan kies ik dus voor binnen en had ik de standkachel dus eigenlijk niet nodig??

- ik wilde eigenlijk de HTL omdat dan de motor verwarmd wordt. Daar hoor ik jullie helemaal niet over. Jullie maken je alleen maar druk over warme billetjes en ander verwende jongetjes gedrag, maar waar het echt om gaat: "de milieubesparing doordat je met opgewarmde motor vertrekt". Geen woord! Stelletje barbaren! ;) ;)
Nou, anyway, de vraag: hoe zit dat nou? Gaat die aan bij pre-con? Moet je dat apart aanzetten?
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

SF,
Ja ik begrijp dat je niet verwacht veel elektrisch te rijden.
Als je dat wel gaat doen, heb je maar een smaak verwarming.
De standkachel.
Om die reden is het geen optie, maar een vast onderdeel van de PIH.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
tomtom
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 14.07.2005 - 17:04
Locatie: Arnhem

Klopt, kiezen voor binnen of buiten (erg onhandig) en de HTL......geen idee wanneer die werkt (kost een enorme bak geld voor een verwarmingselementje tot 25 graden.....). Je hebt dus de standkachel niet nodig als je aan de kabel hangt en voor binnen kiest. Bij mij heeft die stand trouwens nog niet gewerkt :-(!
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@SF: Ja, je moet via de linkerhandel in de auto kiezen voor buiten (diesel) of binnen (elektra). Met HTL wordt op elektra ook de D5 voorverwarmd, net als het interieur en de voorstoelen (optioneel).

Zonder HTL moet je de optie elektrische motorverwarming (902) mee bestellen (evt met opties 900 en 901).
Mijn ervaring is dat preconditioning sneller gaat op diesel, de D5 meer verwarmd is dan op elektra en de temperatuur in het interieur minder terugvalt (zodra je uitplugt, instapt en wegrijdt) omdat de standkachel al loopt...
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

Bij mij lijkt de limiet dat de preconditioning het niet doet met nog maar 3 streepjes brandstof (melding laag brandstofpeil) er niet te zijn. Tot aan het laatste streepje (en dus tankwaarschuwing) kan ik de preconditioning op brandstof gebruiken.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
DanielV
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 03.07.2013 - 09:19

Ah, vandaar dat die vanmorgen dus koud was.... Pff, wat is deze auto belachelijk ontwikkeld zeg.....
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

DanielV schreef: Ah, vandaar dat die vanmorgen dus koud was.... Pff, wat is deze auto belachelijk ontwikkeld zeg.....
Ja, bij de meesten doet de preconditioning het vanaf 3 streepjes op de brandstofmeter niet meer. Ben toch wel blij dat dat bij mij niet zo lijkt te zijn.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
100mb
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 14.12.2006 - 11:39

RoaldH schreef: Met HTL wordt op elektra ook de D5 voorverwarmd, net als het interieur en de voorstoelen (optioneel).
De voorstoelen dan waarschijnlijk alleen bij het activeren met de linkerhandel? Bij activeren op afstand wordt bij mij de stoel niet verwarmd.
Montalbano schreef: Bij mij lijkt de limiet dat de preconditioning het niet doet met nog maar 3 streepjes brandstof (melding laag brandstofpeil) er niet te zijn. Tot aan het laatste streepje (en dus tankwaarschuwing) kan ik de preconditioning op brandstof gebruiken.
Hier ook pas vanaf het laatste streepje de melding laag brandstofpeil.

Wat is trouwens jullie ervaring met de geluidsproductie van de standkachel? Bij elektrisch rijden vindt ik hem aardig "loeien". Zeker als je staat te wachten voor een stoplicht.
2024 Volvo XC90 T8
2021Volvo XC40 P8
2016 Volvo XC90 T8
2014 Volvo V60 PIH
2012 Volvo V60 D2
2007 Volvo V50 2.0D Edition II
2000 Volvo V40 1.9D Europa Phase I Dark Blue
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

100mb schreef: Wat is trouwens jullie ervaring met de geluidsproductie van de standkachel? Bij elektrisch rijden vindt ik hem aardig "loeien". Zeker als je staat te wachten voor een stoplicht.
Loeien zeker niet, hij maakt een zacht geluid maar dat zachte geluid is niet constant. Hij zwelt even aan en zwakt dan weer af. Zou fijner zijn als het constant was.

Domme vraag misschien, maar heb je wel de stand "automatische verwarming" aanstaan? Anders is het niet de standkachel maar de dieselmotor die voor de verwarming zorgt.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Hmm, mijn kachel maakte teveel lawaai. Ook nog eens heel onregelmatig qua toerental.
Begin januari is er een nieuwe kachel ingekomen. Deze maakte nog meer lawaai dan de eerste, maar wel een constant geluid.
Ben er mee teruggewenst. Bleek dat het toerental van de aanjager (in de kachel) te hoog was. Het toerental moet op 44% afgeregeld zijn. Bij mijn stond deze op 66%.
Hij is teruggeregeld naar de juiste waarde, maar hij maakt nog steeds teveel lawaai.
Bij elektrisch rijden tot 100 km/u hoor ik hem boven de rijgeluiden uit. Pas bij 100 km/u of meer wordt hij overstemd door het rijgeluid.
De demo die ik een paar dagen heb gereden, was compleet stil. Geen kachel te horen.
Moet nog wat aan gedaan worden.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”