Computer 164E?
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
ik had geen verbruikers aanstaan ... tsja ik heb de dynamo vandaag even weggebracht, die test hem sowieso dus als hij dan per ongeluk toch goed blijkt te zijn hoor ik dat vanzelf en dan vervang ik de spanningsregelaar wel .. die ziet er trouwens nog nieuw uit.
- 164E
- 1st Gear member
Zoveel 164 's als storingsmogelijkheden. Ik ben ook nog steeds op zoek. In elk geval de sensoren nameten is een goed idee, een simpele printplaat kan toch niet zomaar kapot? Ook een duur plaatje zo'n computer..., dus vervangen kan wachten totdat de goedkopere oplossingen zijn nagelopen.
Mijn bobine schijnt geen voorspanningsschakelaar meer te hebben, dus bij de start krijgt ie geen 12 v meer , dat wordt onderbroken. Dan zal de vonk ook wel wat zwakker zijn? Wat zou een reden kunnen zijn dat die schakelaar is weggehaald? Terugzetten van die schakelaar zou dan ook kunnen helpen.
Langzaam groeit het inzicht..
Groet, Danny
Mijn bobine schijnt geen voorspanningsschakelaar meer te hebben, dus bij de start krijgt ie geen 12 v meer , dat wordt onderbroken. Dan zal de vonk ook wel wat zwakker zijn? Wat zou een reden kunnen zijn dat die schakelaar is weggehaald? Terugzetten van die schakelaar zou dan ook kunnen helpen.
Langzaam groeit het inzicht..
Groet, Danny
zou het lukken? 164 x 164 op de beurs?
-
- 1st Gear member
De "computer" (print plaat) gaat niet gauw stuk, volvo kwaliteit he.
Je bobine heeft geen voorspanningsschakelaar, wat ie wel heeft is een voorschakelweerstand.
Normaal zit deze weerstand in serie met je bobine en krijgt je bobine als de motor loopt ongeveer 9 volt ipv 12.
Als je de motor start krijgt je startmotor spanning via een dikke kabel van de pluspool, maar er komt ook een spanning van het kontacslot om de bendix te bekrachtigen.
Vanaf dit kontact gaat er een draad naar de bobine (deze zit aan de bobinekant van de voorschakelweerstand) en die zorgt ervoor dat als de startmotor werkt de bobine de volle 12 volt krijgt.
Loopt de motor eenmaal dan heeft de bobine genoeg aan de 9 volt.
Haal je de weerstand ertussen uit heb je kans dat de bobine verbrand.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er een bobine in zit die geen weerstand nodig heeft.
Je bobine heeft geen voorspanningsschakelaar, wat ie wel heeft is een voorschakelweerstand.
Normaal zit deze weerstand in serie met je bobine en krijgt je bobine als de motor loopt ongeveer 9 volt ipv 12.
Als je de motor start krijgt je startmotor spanning via een dikke kabel van de pluspool, maar er komt ook een spanning van het kontacslot om de bendix te bekrachtigen.
Vanaf dit kontact gaat er een draad naar de bobine (deze zit aan de bobinekant van de voorschakelweerstand) en die zorgt ervoor dat als de startmotor werkt de bobine de volle 12 volt krijgt.
Loopt de motor eenmaal dan heeft de bobine genoeg aan de 9 volt.
Haal je de weerstand ertussen uit heb je kans dat de bobine verbrand.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er een bobine in zit die geen weerstand nodig heeft.
'74 Volvo 164E handgeschakeld 4 bak+OD B30 inj LPG
'86 Volvo 740 estate 5 bak
'86 Volvo 740 estate 5 bak
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Zo jongens, er is wederom nieuws.
De dynamo bleek nog goed te zijn (rekening gelukkig 0 euro:D), ik had daarna de spanningsregelaar eens bekeken en het massacontact was volledig verroest.
Dat dus ontroest, nieuwe stekkertjes eraan etc. en hij laadt weer ! 13.99 volt dus dat is opzich in orde.
Wat me hierbij ook opviel is het volgende, ik zag een temperatuursensor voor de luchtinlaat in het chassis zitten.
Nu is de auto blijkbaar een keer getectyleerd, en die sensor dus ook
Dat zou deels het slechte koudstarten en stationair draaien kunnen verklaren op benzine.
Van het weekend nog een beetje experimenteren denk ik
De dynamo bleek nog goed te zijn (rekening gelukkig 0 euro:D), ik had daarna de spanningsregelaar eens bekeken en het massacontact was volledig verroest.
Dat dus ontroest, nieuwe stekkertjes eraan etc. en hij laadt weer ! 13.99 volt dus dat is opzich in orde.
Wat me hierbij ook opviel is het volgende, ik zag een temperatuursensor voor de luchtinlaat in het chassis zitten.
Nu is de auto blijkbaar een keer getectyleerd, en die sensor dus ook

Dat zou deels het slechte koudstarten en stationair draaien kunnen verklaren op benzine.
Van het weekend nog een beetje experimenteren denk ik