Ik heb mijn 18inch velgen laten herstellen en ben ze vorige week gaan ophalen. De bandenwaren nog goed, dus ze zijn er terug opgelegd. Nu zou ik mijn banden nog eenw eek of 3 thuis willen bewaren vooraleer ze in te wisselen voor de wintersloffen. Ik zou ze thuis willen bewaren, maar hoe doe ikd at het beste? Rechtopstaand? Plat? Ik heb zo geen bandenstapel...
Ik hoor het graag
Velgen laten herstellen en nu even opslaan, maar hoe...
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
- Locatie: Lieren
- Contacteer:
Het beste is plat, dan krijg je geen platte vlakken in het loopvlak. Opstapelen is geen probleem. Maar voor 3 weken maakt het niet zo veel uit wat je doet. Langere tijd bewaren kan het beste op een donkere plek (geen direct zonlicht).
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
- Pritchard
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
- Locatie: Gent
Thx voor de antwoorden. Normaal worden mijn velgen opgeslagen bij de Volvo-dealer, maar aangezien ik ze een beurt heb laten geven en ze voor de tijd dat mijn winterbanden er nog op liggen, ze gewoon thuis wil bewaren, wil ik liever geen velgenboom meer kopen...
Ik had altijd gehoord dat je de banden alleen, dus zonder velgen, gewoon op elkaar mag stapelen, maar wist niet dat dat ook gold voor band op de velg...
Ik had altijd gehoord dat je de banden alleen, dus zonder velgen, gewoon op elkaar mag stapelen, maar wist niet dat dat ook gold voor band op de velg...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 29.12.2013 - 17:44
Banden zonder velg kan je het best rechtop zetten (iedere maand even draaien zodat niet altijd dezelfde kant onder staat). Banden met velg op een bandenboom of, bij ontbreken daarvan, om ze op te hangen.
Voila: http://www.conti.nl/nieuws/opslag-winterbanden/
(een bandenboom kost overigens niet veel, voor €20 heb je er al eentje bij de Praxis)
Voila: http://www.conti.nl/nieuws/opslag-winterbanden/
(een bandenboom kost overigens niet veel, voor €20 heb je er al eentje bij de Praxis)
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Velgenboom...
In een warrige bui ook wel eens gekocht. Konden alleen maar dunne banden op, geen normale Volvobanden.
Nog nooit een velgenboom gebruikt zien worden in een bandenhotel. Gewoon in stapeltjes van 4 op elkaar.
Ook de bandenfabriek (waar ze soms lang liggen) gebruikt ze niet.
In een warrige bui ook wel eens gekocht. Konden alleen maar dunne banden op, geen normale Volvobanden.
Nog nooit een velgenboom gebruikt zien worden in een bandenhotel. Gewoon in stapeltjes van 4 op elkaar.
Ook de bandenfabriek (waar ze soms lang liggen) gebruikt ze niet.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 29.12.2013 - 17:44
"Normale volvobanden"?Battlecruiser schreef: Velgenboom...
In een warrige bui ook wel eens gekocht. Konden alleen maar dunne banden op, geen normale Volvobanden.
Op dat ding van de praxis passen de banden van mijn CX-5: 225/65/17. 235 past er ook nog wel op.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Op die van mij (ook Lidl) dus niet. Moest met eigen gefabriceerde tussenschijven werken. Maar uiteindelijk is zo'n ding ook nog eens wankel.
En bovendien onnodig, behoefte gecreëerd door fabrikant. In het bandenvak wordt zoiets niet gebruikt.
En bovendien onnodig, behoefte gecreëerd door fabrikant. In het bandenvak wordt zoiets niet gebruikt.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 29.12.2013 - 17:44
In "het bandenvak" zetten ze wielen ook vast met luchtgereedschap op vol vermogen, trekken rustig een bout aan gort en laten dat dan zitten (uit eigen ervaring). Bij balanceren (ook zoiets, balanceren op de boutgaten kunnen ze tegenwoordig ook al niet meer) werd een hagelnieuwe band niet afgekeurd maar bleef het rijden alsof er hoognodig gebalanceerd moest worden. Bleek er uiteindelijk lucht tussen canvas en loopvlak te zitten. Geen van de bandenboeren die het probleem voorgelegd kregen wist het op te lossen of zelfs maar te constateren dat er iets mis was ("ja, opnieuw gebalanceerd, nu moet het goed zijn"). Die gasten doen maar wat.Battlecruiser schreef:In het bandenvak wordt zoiets niet gebruikt.

Griffin gebruikt een velgenboom omdat de onderste band dan niet op het kale beton ligt. Daar moet een band best 3 weekjes tegen kunnen natuurlijk maar als je ziet wat voor rotzooi er al aan het tuinmeubilair kleeft als dat na de winter weer eens tevoorschijn gehaald wordt... hier gaan de extra velgen gewoon op de boom en daarna gaat de hoes er overheen. Geen vieze vegen in de kleding als je er eens tegenaan staat en de banden + velgen komen er net zo schoon uit de schuur als ze er een half jaar eerder in gegaan zijn.
Laatst gewijzigd door Griffin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29008
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
+1!Griffin schreef:In "het bandenvak" zetten ze wielen ook vast met luchtgereedschap op vol vermogen, trekken rustig een bout aan gort en laten dat dan zitten (uit eigen ervaring). Bij balanceren (ook zoiets, balanceren op de boutgaten kunnen ze tegenwoordig ook al niet meer) werd een hagelnieuwe band niet afgekeurd maar bleef het rijden alsof er hoognodig gebalanceerd moest worden. Bleek er uiteindelijk lucht tussen canvas en loopvlak te zitten. Geen van de bandenboeren die het probleem voorgelegd kregen wist het op te lossen of zelfs maar te constateren dat er iets mis was ("ja, opnieuw gebalanceerd, nu moet het goed zijn"). Die gasten doen maar wat.Battlecruiser schreef:In het bandenvak wordt zoiets niet gebruikt.![]()
Griffin gebruikt een velgenboom omdat de onderste band dan niet op het kale beton ligt. Daar moet een band best 3 weekjes tegen kunnen natuurlijk maar als je ziet wat voor rotzooi er al aan het tuinmeubilair kleeft als dat na de winter weer eens tevoorschijn gehaald wordt... hier gaan de extra velgen gewoon op de boom en daarna gaat de hoes er overheen. Geen vieze vegen in de kleding als je er eens tegenaan staat en de banden + velgen komen er net zo schoon uit de schuur als ze er een half jaar eerder in gegaan zijn.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- LtStone
- 4th Gear member
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
- Locatie: Amstelveen
Voor je zo een ding koopt eerst kijken of je velgen wel "open" zijn in het midden. Zeker bij aftermarket velgen vaker het geval dat ze dat niet zijn.
Dit zijn van die drama verhalen dat de banden direct vernaggelt zouden zijn als je ze op elkaar stapelt. Voordat je ze wegzet (juist dit is belangrijk: droog en warm, geen direct zonlicht en chemisch spul zoals benzine - dus niet buiten in het onverwarmde fietshok!) ff goed boven de standaard oppompen, draai als je wil maar weet dat ik dat niet doe en voila. Denk jij echt dat al die Scandinaviers/Canadezen/Alaskaners/Russen velgenbomen hebben?
Dit zijn van die drama verhalen dat de banden direct vernaggelt zouden zijn als je ze op elkaar stapelt. Voordat je ze wegzet (juist dit is belangrijk: droog en warm, geen direct zonlicht en chemisch spul zoals benzine - dus niet buiten in het onverwarmde fietshok!) ff goed boven de standaard oppompen, draai als je wil maar weet dat ik dat niet doe en voila. Denk jij echt dat al die Scandinaviers/Canadezen/Alaskaners/Russen velgenbomen hebben?
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
- jaapburg
- 4th Gear member
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
- Locatie: Alkmaar
Hier gaan de velgen gewoon aan de muur! Speciale beugels per velg waar met 3 bouten per velg de velgen gemonteerd kunnen worden. De band blijft vrij van de muur en het kost geen vloerruimte in de garage.
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Niet zo'n slimme redenering.Griffin schreef:In "het bandenvak" zetten ze wielen ook vast met luchtgereedschap op vol vermogen, trekken rustig een bout aan gort en laten dat dan zitten (uit eigen ervaring). Bij balanceren (ook zoiets, balanceren op de boutgaten kunnen ze tegenwoordig ook al niet meer) werd een hagelnieuwe band niet afgekeurd maar bleef het rijden alsof er hoognodig gebalanceerd moest worden. Bleek er uiteindelijk lucht tussen canvas en loopvlak te zitten. Geen van de bandenboeren die het probleem voorgelegd kregen wist het op te lossen of zelfs maar te constateren dat er iets mis was ("ja, opnieuw gebalanceerd, nu moet het goed zijn"). Die gasten doen maar wat.Battlecruiser schreef:In het bandenvak wordt zoiets niet gebruikt.![]()
Griffin gebruikt een velgenboom omdat de onderste band dan niet op het kale beton ligt. Daar moet een band best 3 weekjes tegen kunnen natuurlijk maar als je ziet wat voor rotzooi er al aan het tuinmeubilair kleeft als dat na de winter weer eens tevoorschijn gehaald wordt... hier gaan de extra velgen gewoon op de boom en daarna gaat de hoes er overheen. Geen vieze vegen in de kleding als je er eens tegenaan staat en de banden + velgen komen er net zo schoon uit de schuur als ze er een half jaar eerder in gegaan zijn.
Het feit dat ze in het bandenvak met een luchtsleutel wel eens miskleunen, diskwalificeert niet meteen al hun acties.
Dat zou anders betekenen dat als je zelf ooit een fout maakte, dat dat een blijvend proces zou zijn.
Volgens gerenommeerde fabrikanten als MIchelin en Goodyear is een bandenboomding volslagen nonsens.
Ook al ligt de onderste band jaren op beton, het grote nieuws is dat hij daar gewoon tegen kan.
Net zo goed als banden al jaren goed tegen fel zonlicht kunnen.
Wat wél zinnig is, is onder de onderste band een stuk plastic te leggen of zoiets, omdat stalen velgen roestvorming kunnen krijgen als de onderste band op beton ligt. Liggen de banden op houten planken met voldoende luchtcirculatie, dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Laatst gewijzigd door Battlecruiser op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.