Velgen laten herstellen en nu even opslaan, maar hoe...

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
Pritchard
5th Gear member

Ik heb mijn 18inch velgen laten herstellen en ben ze vorige week gaan ophalen. De bandenwaren nog goed, dus ze zijn er terug opgelegd. Nu zou ik mijn banden nog eenw eek of 3 thuis willen bewaren vooraleer ze in te wisselen voor de wintersloffen. Ik zou ze thuis willen bewaren, maar hoe doe ikd at het beste? Rechtopstaand? Plat? Ik heb zo geen bandenstapel...

Ik hoor het graag
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

Het beste is plat, dan krijg je geen platte vlakken in het loopvlak. Opstapelen is geen probleem. Maar voor 3 weken maakt het niet zo veel uit wat je doet. Langere tijd bewaren kan het beste op een donkere plek (geen direct zonlicht).
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
lint
Geartronic member

Velgenboom kopen, is erg makkelijk en een goede manier voor het opslaan van banden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Pritchard
5th Gear member

Thx voor de antwoorden. Normaal worden mijn velgen opgeslagen bij de Volvo-dealer, maar aangezien ik ze een beurt heb laten geven en ze voor de tijd dat mijn winterbanden er nog op liggen, ze gewoon thuis wil bewaren, wil ik liever geen velgenboom meer kopen...
Ik had altijd gehoord dat je de banden alleen, dus zonder velgen, gewoon op elkaar mag stapelen, maar wist niet dat dat ook gold voor band op de velg...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Griffin
2nd Gear member

Banden zonder velg kan je het best rechtop zetten (iedere maand even draaien zodat niet altijd dezelfde kant onder staat). Banden met velg op een bandenboom of, bij ontbreken daarvan, om ze op te hangen.

Voila: http://www.conti.nl/nieuws/opslag-winterbanden/

(een bandenboom kost overigens niet veel, voor €20 heb je er al eentje bij de Praxis)
MU
5th Gear member

Voor die 3 weken onbelast maakt het geen bal uit. Stapelen, plat leggen, rechtop.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
jajutho
2nd Gear member

MU schreef: Voor die 3 weken onbelast maakt het geen bal uit. Stapelen, plat leggen, rechtop.
+1

Voor sommigen is dit rocket science!
Break from the pack
Battlecruiser
8th Gear member

Velgenboom...
In een warrige bui ook wel eens gekocht. Konden alleen maar dunne banden op, geen normale Volvobanden.

Nog nooit een velgenboom gebruikt zien worden in een bandenhotel. Gewoon in stapeltjes van 4 op elkaar.
Ook de bandenfabriek (waar ze soms lang liggen) gebruikt ze niet.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Griffin
2nd Gear member

Battlecruiser schreef: Velgenboom...
In een warrige bui ook wel eens gekocht. Konden alleen maar dunne banden op, geen normale Volvobanden.
"Normale volvobanden"?

Op dat ding van de praxis passen de banden van mijn CX-5: 225/65/17. 235 past er ook nog wel op.
lint
Geartronic member

Op mijn Lidl velgenboom past met gemak 245/40/18 en die was ook niet duur in aanschaf.
MGB GT 1976
Battlecruiser
8th Gear member

Op die van mij (ook Lidl) dus niet. Moest met eigen gefabriceerde tussenschijven werken. Maar uiteindelijk is zo'n ding ook nog eens wankel.
En bovendien onnodig, behoefte gecreëerd door fabrikant. In het bandenvak wordt zoiets niet gebruikt.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Griffin
2nd Gear member

Battlecruiser schreef:In het bandenvak wordt zoiets niet gebruikt.
In "het bandenvak" zetten ze wielen ook vast met luchtgereedschap op vol vermogen, trekken rustig een bout aan gort en laten dat dan zitten (uit eigen ervaring). Bij balanceren (ook zoiets, balanceren op de boutgaten kunnen ze tegenwoordig ook al niet meer) werd een hagelnieuwe band niet afgekeurd maar bleef het rijden alsof er hoognodig gebalanceerd moest worden. Bleek er uiteindelijk lucht tussen canvas en loopvlak te zitten. Geen van de bandenboeren die het probleem voorgelegd kregen wist het op te lossen of zelfs maar te constateren dat er iets mis was ("ja, opnieuw gebalanceerd, nu moet het goed zijn"). Die gasten doen maar wat. :sick:

Griffin gebruikt een velgenboom omdat de onderste band dan niet op het kale beton ligt. Daar moet een band best 3 weekjes tegen kunnen natuurlijk maar als je ziet wat voor rotzooi er al aan het tuinmeubilair kleeft als dat na de winter weer eens tevoorschijn gehaald wordt... hier gaan de extra velgen gewoon op de boom en daarna gaat de hoes er overheen. Geen vieze vegen in de kleding als je er eens tegenaan staat en de banden + velgen komen er net zo schoon uit de schuur als ze er een half jaar eerder in gegaan zijn.
Laatst gewijzigd door Griffin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
lint
Geartronic member

Griffin schreef:
In "het bandenvak" zetten ze wielen ook vast met luchtgereedschap op vol vermogen, trekken rustig een bout aan gort en laten dat dan zitten (uit eigen ervaring). Bij balanceren (ook zoiets, balanceren op de boutgaten kunnen ze tegenwoordig ook al niet meer) werd een hagelnieuwe band niet afgekeurd maar bleef het rijden alsof er hoognodig gebalanceerd moest worden. Bleek er uiteindelijk lucht tussen canvas en loopvlak te zitten. Geen van de bandenboeren die het probleem voorgelegd kregen wist het op te lossen of zelfs maar te constateren dat er iets mis was ("ja, opnieuw gebalanceerd, nu moet het goed zijn"). Die gasten doen maar wat. :sick:

Griffin gebruikt een velgenboom omdat de onderste band dan niet op het kale beton ligt. Daar moet een band best 3 weekjes tegen kunnen natuurlijk maar als je ziet wat voor rotzooi er al aan het tuinmeubilair kleeft als dat na de winter weer eens tevoorschijn gehaald wordt... hier gaan de extra velgen gewoon op de boom en daarna gaat de hoes er overheen. Geen vieze vegen in de kleding als je er eens tegenaan staat en de banden + velgen komen er net zo schoon uit de schuur als ze er een half jaar eerder in gegaan zijn.
+1!
MGB GT 1976
LtStone
4th Gear member

Voor je zo een ding koopt eerst kijken of je velgen wel "open" zijn in het midden. Zeker bij aftermarket velgen vaker het geval dat ze dat niet zijn.

Dit zijn van die drama verhalen dat de banden direct vernaggelt zouden zijn als je ze op elkaar stapelt. Voordat je ze wegzet (juist dit is belangrijk: droog en warm, geen direct zonlicht en chemisch spul zoals benzine - dus niet buiten in het onverwarmde fietshok!) ff goed boven de standaard oppompen, draai als je wil maar weet dat ik dat niet doe en voila. Denk jij echt dat al die Scandinaviers/Canadezen/Alaskaners/Russen velgenbomen hebben?
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
jaapburg
4th Gear member

Hier gaan de velgen gewoon aan de muur! Speciale beugels per velg waar met 3 bouten per velg de velgen gemonteerd kunnen worden. De band blijft vrij van de muur en het kost geen vloerruimte in de garage.
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Battlecruiser
8th Gear member

Griffin schreef:

Niet zo'n slimme redenering.
Het feit dat ze in het bandenvak met een luchtsleutel wel eens miskleunen, diskwalificeert niet meteen al hun acties.
Dat zou anders betekenen dat als je zelf ooit een fout maakte, dat dat een blijvend proces zou zijn.
Volgens gerenommeerde fabrikanten als MIchelin en Goodyear is een bandenboomding volslagen nonsens.
Ook al ligt de onderste band jaren op beton, het grote nieuws is dat hij daar gewoon tegen kan.
Net zo goed als banden al jaren goed tegen fel zonlicht kunnen.

Wat wél zinnig is, is onder de onderste band een stuk plastic te leggen of zoiets, omdat stalen velgen roestvorming kunnen krijgen als de onderste band op beton ligt. Liggen de banden op houten planken met voldoende luchtcirculatie, dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Laatst gewijzigd door Battlecruiser op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo Rules the Road
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”