Verstuivers vervangen, één of allemaal?

Geleverd vanaf 2003
Roberto30
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06

Mijn V50 1.6D uit 2008 stinkt sinds kort. Als de motor warm is gereden, komen er walmen olie/uitlaatgassen de cabine in. Tijdens het rijden ruik je niets, bij bijvoorbeeld het stilstaan bij een verkeerslicht word je kotsmisselijk.
Na controle blijkt dat één verstuiver lek is. Er ligt was vloeistof bovenop. Dat wordt tijdens het rijden heet en gaat stinken. De dealer wil ze nu alle vier vervangen. Mijn vraag: is het echt noodzakelijk om ze alle vier te doen? Met de andere drie is niets mis...
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik zou naar een Bosch dealer gaan,stuk goedkoper en je oude repareren ze..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
...

Alle vier laten doen. Als er 1 nu is komt de rest er ook wel aan. Duurder om nu eerst 1 en tijdje later andere(n) te laten doen. Plus er kan verschil gaan optreden als er 1 gedaan wordt.

Rene1974
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Dat hangt natuurlijk van je km stand af. Bij lage km stand kan het best zo zijn dat er een wat mindere verstuiver al gaat lekken terwijl de rest nog lang meegaat. Bij hogere km standen is het waarschijnlijk dat de rest ook op korte termijn gaat.
Bij mijn V50 2.0D was er destijds 1 vervangen bij 150dkm, de rest bleef ook daarna prima functioneren.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Roberto30
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06

Het zijn toch los werkende verstuivers? Mijn Volvo heeft 169-duizend gelopen...Maar ik denk dat ik ze inderdaad gelijk alle vier laat doen. Bedankt voor de reacties!!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ben je rond de 1000 euro kwijt.....
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

Roberto30 schreef: Mijn V50 1.6D uit 2008 stinkt sinds kort. Als de motor warm is gereden, komen er walmen olie/uitlaatgassen de cabine in. Tijdens het rijden ruik je niets, bij bijvoorbeeld het stilstaan bij een verkeerslicht word je kotsmisselijk.
Na controle blijkt dat één verstuiver lek is. Er ligt was vloeistof bovenop. Dat wordt tijdens het rijden heet en gaat stinken. De dealer wil ze nu alle vier vervangen. Mijn vraag: is het echt noodzakelijk om ze alle vier te doen? Met de andere drie is niets mis...
Dit was bij mij precies hetzelfde. Als je stilstaat de stinkende geur binnen. Bij rijden merk je niets. Komt door lek bij verstuivers en de brij gaat inbranden.
Een dealer wil ze graag allemaal vervangen en dan zeggen ze dat de hogedrukleidingen ook vervangen moeten worden.
Als de auto goed loopt verder kun je volstaan met demontage en reinigen van de verstuivers, schachten reinigen en de zittingen ev. met freesje vlak maken. Dit laatste is meestal niet eens nodig. Nieuwe brandplaatjes en klaar. Kosten als je zelf doet €2,72 voor 4 verstuivers.
Kijk de aansluiting (de klemring) op de turbo ook gelijk na, deze lekt gemakkelijk en zorgt dan ook voor de geuren in de cabine. Vervangen van de ring (€7,80 bij de dealer)kun je eenvoudig zelf.
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

Roberto30 schreef: Het zijn toch los werkende verstuivers? Mijn Volvo heeft 169-duizend gelopen...Maar ik denk dat ik ze inderdaad gelijk alle vier laat doen. Bedankt voor de reacties!!
Ik lees nu 169.... zijn pas ingelopen..... In die van mij, 1.6D, zitten tegen de 400. Het loopt als een nieuwe......
(elk jaar even eruit en reinigen)

Ohja ook zeer belangrijk, om de 10.000 verse olie en filter. Is behoud van alles.......
Roberto30
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06

MarioC70 schreef: Ben je rond de 1000 euro kwijt.....
Volgens mijn Volvospecialist kost het rond de 200 euro, da`s nogal een verschil!
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Tenzij die specialist jou op één of andere manier wil sponseren kan dat never nooit niet. Bij een 2.0D koste het destijds al 350 euro per verstuiver, zonder leidingen. Even zoeken op internet leert dat 1.6D verstuivers inclusief leidingen ook al $408,- per set van 2 kosten.
Misschien heb je toch iets verkeerd begrepen, en bood hij bijvoorbeeld aan de plaatjes te vervangen en alles te reinigen voor dat geld.
Laatst gewijzigd door MartenS40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Roberto30 schreef:
MarioC70 schreef: Ben je rond de 1000 euro kwijt.....
Volgens mijn Volvospecialist kost het rond de 200 euro, da`s nogal een verschil!

Dan heb je het helaas verkeerd begrepen, 4 nieuwe injectoren plus monteren kom je over de 1000 euro heen.
Plus dat de injectorleidingen ververvangen moeten worden,dat is een Volvo voorschrift namelijk.
Dan ligt het er nog aan welke injectoren je hebt,tussen klasse 4 en klasse 6 zit 100 euro verschil per stuk,klasse 4 kost ongeveer 186 euro ex btw en klasse 6 100 euro per stuk duurder.
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Roberto30
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06

Mijn auto rijdt perfect, maar één verstuiver lekt, maar werkt verder perfect. Ik ga er daarom van uit dat er niets vervangen wordt, behalve de brandplaatjes....Ik zorg in ieder geval dat ik het vooraf goed weet!
mrsplendid
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 18.01.2014 - 19:15

ik heb het een paar weken geleden ook laten doen. Verstuiver zelf was niks mis mee, alleen brandplaatje is vervangen. was nog geen 5,- aan materiaal en ongeveer 1 a 2 werkuren incl reinigen schacht, frezen etc. Succes! ( dealer vroeg er overigens 95,- voor geloof ik uit mijn hoofd )
Roberto30
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06

mrsplendid schreef: ik heb het een paar weken geleden ook laten doen. Verstuiver zelf was niks mis mee, alleen brandplaatje is vervangen. was nog geen 5,- aan materiaal en ongeveer 1 a 2 werkuren incl reinigen schacht, frezen etc. Succes! ( dealer vroeg er overigens 95,- voor geloof ik uit mijn hoofd )
Had jij ook last van stank in de auto?
Gebruikersavatar
casperv50
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 19.09.2012 - 18:23

Is de retourslang niet lek van de verstuiver? die van mij lekte ook en het bleek (gelukkig) de retourslang te zijn.
Volvo V50 2.0D 2004
Volvo C70 T5 2007
Roberto30
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06

Ik heb de auto vanmorgen weggebracht. De lekke verstuiver wordt eruit gehaald en de schacht etc worden gereinigd. Vervolgens nieuwe brandplaatjes en dan moet het allemaal weer voor elkaar zijn. Het lijkt mij een goede analyse, omdat de auto, behalve de stank in de cabine, gewoon goed rijdt.
mrsplendid
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 18.01.2014 - 19:15

ik had inderdaad ook de stank klachten!
Ben benieuwd wat het jou kost :-) ik was voor 140,- klaar.... :-(
Roberto30
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06

mrsplendid schreef: ik had inderdaad ook de stank klachten!
Ben benieuwd wat het jou kost :-) ik was voor 140,- klaar.... :-(
Ik heb m`n auto net opgehaald. De vier brandplaatjes vervangen, schachten gereinigd etc. De stank is volledig verdwenen en ik heb het gevoel dat de motor iets feller is geworden. Kortom: goed resultaat! Totale kosten 150 euro...
JeroenL84
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 26.07.2017 - 07:02
Locatie: Lelystad

Ik heb helaas dezelfde problemen. Ik had ook last van brandstofgeur in de cabine van mijn V50 1.6D bij stationair lopen en bij stilstaan in het verkeer. Ook plasjes op het motorblok. Vanmorgen bleek bij de APK de roetuitstoot veel te hoog. Het kwam uit op 4,7 terwijl 3 de uiterste grens is. Oorzaak: een lekkende verstuiver.
Nu worden ze alle 4 vervangen voor om en nabij €1100,-. Ik heb weinig keuze, omdat de auto anders uit de APK loopt.
Is dit een veel voorkomende kwaal bij dit type motor, of een kwestie van slecht onderhoud van de vorige eigenaren? Zelf tank ik sinds de aanschaf van deze auto al geen goedkope diesel meer. En om de tankbeurt gaat er premium diesel in. Het heeft helaas niet mogen baten.
Volvo V50 1.6D Edition II 2008
mxeryus
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 22.09.2015 - 23:52

Even langs Pul in Urk of Terlouw in Mijnsheerenland.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”