Mijn V50 1.6D uit 2008 stinkt sinds kort. Als de motor warm is gereden, komen er walmen olie/uitlaatgassen de cabine in. Tijdens het rijden ruik je niets, bij bijvoorbeeld het stilstaan bij een verkeerslicht word je kotsmisselijk.
Na controle blijkt dat één verstuiver lek is. Er ligt was vloeistof bovenop. Dat wordt tijdens het rijden heet en gaat stinken. De dealer wil ze nu alle vier vervangen. Mijn vraag: is het echt noodzakelijk om ze alle vier te doen? Met de andere drie is niets mis...
Verstuivers vervangen, één of allemaal?
Alle vier laten doen. Als er 1 nu is komt de rest er ook wel aan. Duurder om nu eerst 1 en tijdje later andere(n) te laten doen. Plus er kan verschil gaan optreden als er 1 gedaan wordt.
Rene1974
Rene1974
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Dat hangt natuurlijk van je km stand af. Bij lage km stand kan het best zo zijn dat er een wat mindere verstuiver al gaat lekken terwijl de rest nog lang meegaat. Bij hogere km standen is het waarschijnlijk dat de rest ook op korte termijn gaat.
Bij mijn V50 2.0D was er destijds 1 vervangen bij 150dkm, de rest bleef ook daarna prima functioneren.
Bij mijn V50 2.0D was er destijds 1 vervangen bij 150dkm, de rest bleef ook daarna prima functioneren.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36
Dit was bij mij precies hetzelfde. Als je stilstaat de stinkende geur binnen. Bij rijden merk je niets. Komt door lek bij verstuivers en de brij gaat inbranden.Roberto30 schreef: Mijn V50 1.6D uit 2008 stinkt sinds kort. Als de motor warm is gereden, komen er walmen olie/uitlaatgassen de cabine in. Tijdens het rijden ruik je niets, bij bijvoorbeeld het stilstaan bij een verkeerslicht word je kotsmisselijk.
Na controle blijkt dat één verstuiver lek is. Er ligt was vloeistof bovenop. Dat wordt tijdens het rijden heet en gaat stinken. De dealer wil ze nu alle vier vervangen. Mijn vraag: is het echt noodzakelijk om ze alle vier te doen? Met de andere drie is niets mis...
Een dealer wil ze graag allemaal vervangen en dan zeggen ze dat de hogedrukleidingen ook vervangen moeten worden.
Als de auto goed loopt verder kun je volstaan met demontage en reinigen van de verstuivers, schachten reinigen en de zittingen ev. met freesje vlak maken. Dit laatste is meestal niet eens nodig. Nieuwe brandplaatjes en klaar. Kosten als je zelf doet €2,72 voor 4 verstuivers.
Kijk de aansluiting (de klemring) op de turbo ook gelijk na, deze lekt gemakkelijk en zorgt dan ook voor de geuren in de cabine. Vervangen van de ring (€7,80 bij de dealer)kun je eenvoudig zelf.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36
Ik lees nu 169.... zijn pas ingelopen..... In die van mij, 1.6D, zitten tegen de 400. Het loopt als een nieuwe......Roberto30 schreef: Het zijn toch los werkende verstuivers? Mijn Volvo heeft 169-duizend gelopen...Maar ik denk dat ik ze inderdaad gelijk alle vier laat doen. Bedankt voor de reacties!!
(elk jaar even eruit en reinigen)
Ohja ook zeer belangrijk, om de 10.000 verse olie en filter. Is behoud van alles.......
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Tenzij die specialist jou op één of andere manier wil sponseren kan dat never nooit niet. Bij een 2.0D koste het destijds al 350 euro per verstuiver, zonder leidingen. Even zoeken op internet leert dat 1.6D verstuivers inclusief leidingen ook al $408,- per set van 2 kosten.
Misschien heb je toch iets verkeerd begrepen, en bood hij bijvoorbeeld aan de plaatjes te vervangen en alles te reinigen voor dat geld.
Misschien heb je toch iets verkeerd begrepen, en bood hij bijvoorbeeld aan de plaatjes te vervangen en alles te reinigen voor dat geld.
Laatst gewijzigd door MartenS40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Roberto30 schreef:Volgens mijn Volvospecialist kost het rond de 200 euro, da`s nogal een verschil!MarioC70 schreef: Ben je rond de 1000 euro kwijt.....
Dan heb je het helaas verkeerd begrepen, 4 nieuwe injectoren plus monteren kom je over de 1000 euro heen.
Plus dat de injectorleidingen ververvangen moeten worden,dat is een Volvo voorschrift namelijk.
Dan ligt het er nog aan welke injectoren je hebt,tussen klasse 4 en klasse 6 zit 100 euro verschil per stuk,klasse 4 kost ongeveer 186 euro ex btw en klasse 6 100 euro per stuk duurder.
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 19:15
ik heb het een paar weken geleden ook laten doen. Verstuiver zelf was niks mis mee, alleen brandplaatje is vervangen. was nog geen 5,- aan materiaal en ongeveer 1 a 2 werkuren incl reinigen schacht, frezen etc. Succes! ( dealer vroeg er overigens 95,- voor geloof ik uit mijn hoofd )
-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06
Had jij ook last van stank in de auto?mrsplendid schreef: ik heb het een paar weken geleden ook laten doen. Verstuiver zelf was niks mis mee, alleen brandplaatje is vervangen. was nog geen 5,- aan materiaal en ongeveer 1 a 2 werkuren incl reinigen schacht, frezen etc. Succes! ( dealer vroeg er overigens 95,- voor geloof ik uit mijn hoofd )
-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06
Ik heb de auto vanmorgen weggebracht. De lekke verstuiver wordt eruit gehaald en de schacht etc worden gereinigd. Vervolgens nieuwe brandplaatjes en dan moet het allemaal weer voor elkaar zijn. Het lijkt mij een goede analyse, omdat de auto, behalve de stank in de cabine, gewoon goed rijdt.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 19:15
ik had inderdaad ook de stank klachten!
Ben benieuwd wat het jou kost
ik was voor 140,- klaar.... 
Ben benieuwd wat het jou kost


-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06
Ik heb m`n auto net opgehaald. De vier brandplaatjes vervangen, schachten gereinigd etc. De stank is volledig verdwenen en ik heb het gevoel dat de motor iets feller is geworden. Kortom: goed resultaat! Totale kosten 150 euro...mrsplendid schreef: ik had inderdaad ook de stank klachten!
Ben benieuwd wat het jou kostik was voor 140,- klaar....
![]()
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 07:02
- Locatie: Lelystad
Ik heb helaas dezelfde problemen. Ik had ook last van brandstofgeur in de cabine van mijn V50 1.6D bij stationair lopen en bij stilstaan in het verkeer. Ook plasjes op het motorblok. Vanmorgen bleek bij de APK de roetuitstoot veel te hoog. Het kwam uit op 4,7 terwijl 3 de uiterste grens is. Oorzaak: een lekkende verstuiver.
Nu worden ze alle 4 vervangen voor om en nabij €1100,-. Ik heb weinig keuze, omdat de auto anders uit de APK loopt.
Is dit een veel voorkomende kwaal bij dit type motor, of een kwestie van slecht onderhoud van de vorige eigenaren? Zelf tank ik sinds de aanschaf van deze auto al geen goedkope diesel meer. En om de tankbeurt gaat er premium diesel in. Het heeft helaas niet mogen baten.
Nu worden ze alle 4 vervangen voor om en nabij €1100,-. Ik heb weinig keuze, omdat de auto anders uit de APK loopt.
Is dit een veel voorkomende kwaal bij dit type motor, of een kwestie van slecht onderhoud van de vorige eigenaren? Zelf tank ik sinds de aanschaf van deze auto al geen goedkope diesel meer. En om de tankbeurt gaat er premium diesel in. Het heeft helaas niet mogen baten.
Volvo V50 1.6D Edition II 2008