Homokineet kapot?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
RBR
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 12.01.2014 - 17:01

Vandaag tijdens het wisselen van de wielen heb ik de ashoezen gecontroleerd. De hoes van de binnenste homokineet (passagierszijde, dus lange aandrijfas) was gescheurd. Kon niet goed zien of de scheur helemaal door was en of het vet er uit was gelopen, maar het ijzer van de hoes was zichtbaar :(
De ashoes moet dus zeker worden vervangen, maar hoe kan ik de homokineet zelf controleren? Mocht het vet er zijn uitgelopen dan is de kans op schade vrij groot..

Even googlen liet me zien dat een defecte binnenste homokineets trilt bij gasgeven. Dit was/is het geval, maar ik dacht eerst dat dit door de winterbanden kwam.
Na de wielwissel zojuist weer een stukje gereden en het trillen is minder, maar als ik er op let is het toch licht aanwezig bij gas geven.
Ik heb de S60 pas een dag, dus het trillen zou ook kunnen komen door een onbalans in de wielen. Moet ook even vermelden dat er 350 pk aan de wielen trekt, dus het trillen kan ook komen door het kantelen van het blok of een slechte motorsteun.
Hoor geen rare bijgeluiden tijdens het rijden.

Wie weet er een methode om de homokineet te controleren zonder demontage?
Laatst gewijzigd door RBR op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 T5 2001 350pk (RS350)
850 T5-R 1995
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Moet ook even vermelden dat er 350 pk aan de wielen trekt
350PK?? wat voor uitvoering heb je dan?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Eentje met een F16 motor?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
RBR
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 12.01.2014 - 17:01

Rippie V70 schreef: 350PK?? wat voor uitvoering heb je dan?
De oude van Fearless (stond ook hier op het forum te koop).
Heeft zo rond de 350 pk op de krukas, dus die 350pk die aan de wielen trekt is een beetje overdreven ja als ik de aandrijvingsverliezen meeneem ;-)
Ging me meer om het feit dat er flink wat meer vermogen aan het onderstel trekt dan een standaard T5 waardoor er misschien iets anders kan gaan trillen.

Zie ook: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=62174

Back ON-Topic: voor het geval dat de homokineet vervangen moet worden (kans is toch vrij groot), waar kan ik die nog kopen? Ik vind alleen de buitenste :(
S60 T5 2001 350pk (RS350)
850 T5-R 1995
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Die binnenste gaan vrijwel nooit stuk...maar alles is mogelijk natuurlijk..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

zit er vet c.q smeer aan de binnenkant van je wielkast?
dat is er vet uitgelopen, niet zo erg als het maar niet te lang heeft geduurd, als er zand in zit kun je gaan voor een nieuwe homokineet
en andersneven de as eruit, nieuwe hoes erom en klaar is kees
keep calm!, your randomizer is running
RBR
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 12.01.2014 - 17:01

evert65 schreef: zit er vet c.q smeer aan de binnenkant van je wielkast?
dat is er vet uitgelopen, niet zo erg als het maar niet te lang heeft geduurd, als er zand in zit kun je gaan voor een nieuwe homokineet
en andersneven de as eruit, nieuwe hoes erom en klaar is kees
Dat is het hem dus net, ik zie geen vet aan de buitenzijde. Toen de 850 een gescheurde hoes had zag ik het meteen toen ik thuis kwam, het hele wiel zat onder het vet.
Omdat ik de S60 pas net heb kan het dus zo zijn dat de ashoes al een tijdje kapot is en al het vet ondertussen al verdwenen is.
Er zitten in ieder geval geen grote scheuren in de hoes, maar versleten is die zeker wel en er kan best een klein gaatje in zitten waar het vet langzaam uit is gelopen.
Maar wat is de 'officiele' methode om de binnenste homokineet te controleren?

Het happen of trillen tijdens acceleratie kan ook de DSTC zijn die ingrijpt (door het vermogen op winterbanden) of zelfs een slecht gebalanceerde band. Heb wel eens meegereden in een V70N waar slecht passende velgen op lagen, die trilde als een gek.
Om meteen de homokineet te vervangen is dus wel erg kort door de bocht, het kan werkelijk van alles zijn.
S60 T5 2001 350pk (RS350)
850 T5-R 1995
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Om meteen de homokineet te vervangen is dus wel erg kort door de bocht, het kan werkelijk van alles zijn
Ik gok op veel te veel vermogen op de voorwielen. Dit blok wordt ook toegepast in een Ford Focus RS en de eerste series van deze kampten ook met hetzelfde probleem. Is ooit wel eens in Topgear getest.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
RBR
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 12.01.2014 - 17:01

Goed, ik ben er 90% zeker van dat de homokineet kapot is. Merkte het trillen vandaag juist bij langzaam versnellen waarbij de wielen zeker niet slippen.
Heb een goede (en betaalbare) garage gevonden, de monteur/eigenaar bevestigde mijn vermoeden al. Ben er in het verleden al eens geweest met de auto's van mijn ouders en het beviel wel.

Als iemand een adresje weet voor een scherp geprijsde homokineet hoor ik het graag :D
Laatst gewijzigd door RBR op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 T5 2001 350pk (RS350)
850 T5-R 1995
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

tja... met zoveel vermogen is het maar de vraag hoelang deze het volhoud..

In jouw geval ging ik voor een nieuwe. informeer bij de dealer.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”