Superfunky's PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
ferretje
4th Gear member

Ik heb bij de training van Maaskant begrepen dat de V60 alleen op de electromotor zou regenereren en dat harder remmen niet leidt tot meer stroom regeneratie. Uitrollen is het devies, zo min mogelijk remmen en vooral niet stil komen te staan..... Het op gang brengen van 1800 kg massa kost het meeste energie....

Het feit dat in de hybride stand meer bubbeltjes verschijnen zou volgens die instructeur van Maaskant niet betekenen dat je meer stroom regenereert....

Hij duidde uit dat op 500 meter uitrollen en op de electromotor remmen er meer energie wordt teruggewonnen dan bij 200 meter uitrollen en bijremmen.
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
jvov60
4th Gear member

En waar haalt die instructeur van Maaskant dat vandaan? Volgens mij zeggen ze maar hoe ze denken dat het is. Het is geen wetenschap bij die lui.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
vaudi
5th Gear member

jvov60 schreef: En waar haalt die instructeur van Maaskant dat vandaan? Volgens mij zeggen ze maar hoe ze denken dat het is. Het is geen wetenschap bij die lui.
+1
ferretje
4th Gear member

Waar ik Maaskant zei, bedoelde ik Prodrive....

Lees de blogs op markvanprodrive.com er nog eens op na en reageer dan nog eens gefundeerd, wijsneuzen!

Ook in de manual staat dat bij zacht afremmen op de electromotor deze als een stroom opwekt. Als een soort dynamo, denk ik dan maar.
Als je sterk remt op de remmen remt de electromotor niet meer mee....
Laatst gewijzigd door ferretje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
lint
Geartronic member

Het bezit van een PIH geeft wel een verhoogde kans op ernstige eigenwijsheid :D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Paul
Geartronic member

Die gasten weten echt wel waar ze over praten, zijn al heel lang betrokken bij Volvo en waren ook bij de lancering van de d6 op valkenburg.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
IkeV70
5th Gear member

ferretje schreef: Ik heb bij de training van Maaskant begrepen dat de V60 alleen op de electromotor zou regenereren en dat harder remmen niet leidt tot meer stroom regeneratie. Uitrollen is het devies, zo min mogelijk remmen en vooral niet stil komen te staan..... Het op gang brengen van 1800 kg massa kost het meeste energie....

Het feit dat in de hybride stand meer bubbeltjes verschijnen zou volgens die instructeur van Maaskant niet betekenen dat je meer stroom regenereert....

Hij duidde uit dat op 500 meter uitrollen en op de electromotor remmen er meer energie wordt teruggewonnen dan bij 200 meter uitrollen en bijremmen.
Dit zei de prodrive instructeur ook tegen mij. Het is wel vreemd, de bubbels en de linker meter in performance display lijken anders aan te geven. Hij kon dat niet verklaren.
Laatst gewijzigd door IkeV70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
jrkalf
3rd Gear member
Contacteer:

IkeV70 schreef:
ferretje schreef: Ik heb bij de training van Maaskant begrepen dat de V60 alleen op de electromotor zou regenereren en dat harder remmen niet leidt tot meer stroom regeneratie. Uitrollen is het devies, zo min mogelijk remmen en vooral niet stil komen te staan..... Het op gang brengen van 1800 kg massa kost het meeste energie....

Dit zei de prodrive instructeur ook tegen mij. Het is wel vreemd, de bubbels en de linker meter in performance display lijken anders aan te geven. Hij kon dat niet verklaren.
Hoe werkt bijladen, regeneratie over tijd of een kortstondige piekje. Het is leuk om zeer kortstondig een balkje halfvol met bubbels te hebben, of naar verhouding veel langer een kwartbalkje met bubbels. Het zal hierbij ongetwijfeld meespelen dat de auto maar een X waarde aan teruggeleverde energie in ene keer kan opnemen. Dus charge over time gaat daarbij beter dan een kortstondige peakcharge. 8-)

Maar goed, aangezien ik de exacte waardes niet weet, is dit deels een aanname.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Superfunky
5th Gear member

Ik begin wat geïrriteerd te raken. Stap nu al 2 dagen in een koude auto.
Timer ingesteld op dashboard. Gewoon op "buiten". Auto hangt ook aan de kabel.

Dan zou hij toch gewoon warm moeten zijn?

Enige verandering is dat de auto maandag is aangemeld bij On Call en dat de registratie in de app niet kan worden afgerond vanwege een storing, maar aangezien ik de timer in de auto aanzet, neem ik aan da tdit er niets mee te maken heeft.

Maak me gek! Wie weet raad?
NielsPHEV
7th Gear member

Paul schreef: Die gasten weten echt wel waar ze over praten, zijn al heel lang betrokken bij Volvo en waren ook bij de lancering van de d6 op valkenburg.
Lancering ? ik heb daar gewoon gereden (nou ja effies dan) wist niet dat ze er ook eentje afgeschoten hebben
NielsPHEV
7th Gear member

Superfunky schreef: Ik begin wat geïrriteerd te raken. Stap nu al 2 dagen in een koude auto.
Timer ingesteld op dashboard. Gewoon op "buiten". Auto hangt ook aan de kabel.

Dan zou hij toch gewoon warm moeten zijn?

Enige verandering is dat de auto maandag is aangemeld bij On Call en dat de registratie in de app niet kan worden afgerond vanwege een storing, maar aangezien ik de timer in de auto aanzet, neem ik aan da tdit er niets mee te maken heeft.

Maak me gek! Wie weet raad?
Staat ie wel op slot ?

ik gebruik vaak het knopje met het lampje op de sleutel ingedrukt houden en dan gaat het rode lampje knipperen de laatste keer =blijft het langer aan als de kachel gestart is. Soms moet e diet twee keer doen voor ie start. Vervolgens kan je I drukken en gaat ie zoeken en krijg je de status, dat moet zijn gesloten en een rood ledje bij het knoppie met het lampje.

Het hele VOC is grappig maar werkt vaak niet of niet goed heb wel de indruk dat het vaak beter werkt van de ipad dan van de android phone maar in beide gevallen is het niet heel betrouwbaar.

De timer in de auto gebruik ik zelden maar heeft tot noch toe wel altijd gewerkt.
Paul
Geartronic member

Heb je wel genoeg diesel?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Superfunky
5th Gear member

Paul schreef: Heb je wel genoeg diesel?
Ja, tank 3/4 vol.
gvs
1st Gear member

Probeer eens 15-30 min voor vertrek het lampje op de sleutelhanger gedurende 2 seconden ingedrukt te houden.
De alarmlichten geven dan 5 korte lichtsignalen gevolgd door 3 seconden continu branden als de preconditioning geactiveerd is.

Als die 3 seconden continu branden niet plaatsvindt maar de korte lichtsignalen wel, dan heeft de Volvo zelf bedacht dat preconditioning geen goed idee is :-)
Als de alarmlichten helemaal niet knipperen sta je te ver van de auto vandaan...

Boven de 15 graden werkt de standkachel overigens niet meer, maar dat lijkt me met de huidige minimumtemperatuur nog niet aan de orde…
v60pih
4th Gear member

Ik gebruik alleen nog maar de sleutel. App en timer geven bij mij te veel foutjes.

SF; heb je eigenlijk wel een NL handleiding bij je auto of is ie in het duits afgeleverd?
IV39
4th Gear member

Superfunky schreef:
Paul schreef: Heb je wel genoeg diesel?
Ja, tank 3/4 vol.
Gebruik je uitgesteld laden? (Ik denk het niet omdat je aanmelding van VOC en app nog niet goed gegaan is) Dit kan namelijk ook resulteren in een koude auto :(.
En je stoel wordt alleen verwarmd als je auto aan de stroomkabel hangt, zonder kabel wordt alleen de standkachel geactiveerd (als het goed is ;))
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Superfunky
5th Gear member

Ich spreche sehr gut Deutsch mein Freund! Aber das Auto spricht auch Holländsich! ;)

ok, getest:
- PC via de sleutel werkt prima
- PC via de timer in stand: binnen, werkt ook
- PC via de timer ins tand: buiten, werkt NIET

Ik had begrepen dat alleen uitgesteld PC via de app tot problemen leidt, maar als je het instelt in het dashboard, dan is het dus blijkbaar ook een probleem??? Begrijp ik het nu goed?

Zo ja, als ik dan de auto buiten heb staan, maar ik programmeer dat ik binnen sta, werkt het dan wel??
IV39
4th Gear member

Superfunky schreef: Ich spreche sehr gut Deutsch mein Freund! Aber das Auto spricht auch Holländsich! ;)

ok, getest:
- PC via de sleutel werkt prima
- PC via de timer in stand: binnen, werkt ook
- PC via de timer ins tand: buiten, werkt NIET

Ik had begrepen dat alleen uitgesteld PC via de app tot problemen leidt, maar als je het instelt in het dashboard, dan is het dus blijkbaar ook een probleem??? Begrijp ik het nu goed?

Zo ja, als ik dan de auto buiten heb staan, maar ik programmeer dat ik binnen sta, werkt het dan wel??
Je begrijpt er weer helemaal niks van.... beetje jammer F... maak dan ook eerst een goede lange proefrit voordat je een auto koopt.... laat staan 2 auto's! Hoe lang denk je dat ik getest heb voordat ik overging tot aanschaf van al die auto's.... :P O-)
Nederlands snap je wel?

Nu weer even serieus:
Met uitgesteld laden (dus niet uitgestelde PC) bedoel ik dat je via de app per locatie aan kan geven dat je auto pas met laden mag starten na een bepaalde tijd en tot een bepaalde tijd mag laden. Bijvoorbeeld van 23.00 tot 06.00 uur zodat je goedkope stroom gebruikt. Als jij je auto dan lekker warm wilt hebben om 07.00 uur dan werkt dat bij mij in ieder geval niet omdat je auto geen stroom van de kabel mag gebruiken (stond overigens gewoon op "buiten" ingesteld).

Overigens werkt de PC bij mij ook niet altijd... toevallig de laatste tijd dan weer wel.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
henkchroom
3rd Gear member
Contacteer:

Uitgesteld laden maar uitgezet, werkt storend op de PC.
Bij mij werkt de PC het beste via de App (android) altijd een heerlijk warme (ontdooide) auto. (bij voldoende diesel)
Ik heb wel de indruk dat de PC instelling onderbroken wordt als je bestuurdersdeur opent. Helemaal zeker weet ik het niet.
Staat bij mij altijd op buiten. Advies van de eco-trainer. Verwarmt dan ook het motorblok.
Aan de stroom een warme stoel, anders niet.
Op stand binnen wordt het motorblok niet verwarmd. (minder erg als alleen elektrisch rijdt)
De accu wordt wel voorverwarmd. (of gekoeld in hoog zomer)
fluz
3rd Gear member

henkchroom schreef:
Ik heb wel de indruk dat de PC instelling onderbroken wordt als je bestuurdersdeur opent. Helemaal zeker weet ik het niet.
Bij mij warmt hij gewoon lekker door, ook als de deuren geopend geweest zijn :-)

En wat is dat toch lekker in zo'n warme auto stappen!

Arme, arme SF met z'n koude billetjes 8-) o.O
2001: S60 D5 (163pk)
2007: S60 D5 (185pk)
2010: S60 D3 (163pk)
2013: V60 D6
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”