Katalysator kapot?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Ergens in september vorig jaar lichtte opeens het motorstoringslampje op, zonder foutmelding in het display. Ik heb toen de auto laten uitlezen en er kwam een melding uit van de tweede lambdasonde. Deze zou verkeerde waarden meten. Oorzaak: een kapotte kat. Het lampje ging echter een tijd niet meer aan, tot afgelopen weekend. Ik dacht geluk te hebben gehad, maar nu licht het motorstoringslampje weer op, wederom zonder foutmelding in het display. Ik vermoed dat dit hetzelfde euvel betreft. De auto rijdt niet anders. Het verbruik wijkt niet veel af van normaal.

Op 3 april krijgt de auto een beurt en een verse apk, bij de dealer. Hoe duur is het om een kat bij de dealer te laten vervangen? Is het verstandig om een tweedehands exemplaar eronder te hangen bij de Volvospecialist waar ik ook regelmatig kom? Ik vraag dit omdat er hoogstwaarschijnlijk nog een aantal dure zaken moeten gebeuren.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Een nieuwe orginele kat gaat gemakkelijk over de 1000 heen.
is niet gewoon de lamda voor of achter de kat weer kapot?

Deze staat op MP
Waarschijnlijk goedkoper
http://link.marktplaats.nl/m787285107
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Er stonden geen meldingen in van de voorste lambda. Alleen een foutmelding van de achterste. Iets van "verkeerde waarde rij 2". Er zijn geen lambdasondes vervangen. Enkel de foutmelding is gereset.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Trouwens bedankt voor de prijsindicatie. Dat is wel een heel dure grap.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Die op MP is wel heel goedkoop..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Ik heb alleen niet zo'n goed gevoel bij Marktplaats voor dit soort dingen. Ik ga liever naar Rima of een andere Volvosloper.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Morgenstond schreef: Ik heb alleen niet zo'n goed gevoel bij Marktplaats voor dit soort dingen. Ik ga liever naar Rima of een andere Volvosloper.

Kost dik 1000 eurobij de dealer,dus deze op MP is niet verkeerd en zeker niet zoals hij er uit ziet..
Maar ok, ieder zijn ding..
Rima enz staan ook op MP hoor trouwens... :) :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

MarioC70 schreef:
Morgenstond schreef: Ik heb alleen niet zo'n goed gevoel bij Marktplaats voor dit soort dingen. Ik ga liever naar Rima of een andere Volvosloper.

Kost dik 1000 eurobij de dealer,dus deze op MP is niet verkeerd en zeker niet zoals hij er uit ziet..
Maar ok, ieder zijn ding..
Rima enz staan ook op MP hoor trouwens... :) :)
Ik zal erover nadenken. Eerst maar eens de auto laten uitlezen om te zien of het dezelfde foutcode is, maar heb een sterk vermoeden van wel.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Heb jaren terug ook de achterste lambda sonde vervangen. Daarna nooit meer een melding gehad.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
mad2000
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26.08.2012 - 10:28

Precies wat Oceanracer al zegt....

Ik zou inderdaad eerst maar eens een nieuwe (downstream) lambda sonde monteren.
Hele grote kans dat je daarna geen meldingen meer krijgt. En een sonde vervangen is een veel goedkoper ding om te proberen dan een kat. vervangen!

Je kunt zo'n ding er zelf wel uitkrijgen... Adviesje..laat de auto even vijf minuten lopen...
Uiteraard moet de uitlaat niet kokend heet zijn maar met een warme pijp krijg je hem vaak makkelijker los....
Maak wel de stekker voorzichtig los... Borglipjes voorzichtig lichten en met wat wiebelen trek je de stekker los.
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Allen bedankt voor de input! Ik zal de auto uit laten lezen en dan waarschijnlijk de achterste sonde laten vervangen.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Heb nog geen tijd gehad om de auto uit te laten lezen, maar inmiddels is het lampje weer uit. Ik heb wel de storingscode gevonden die vorig jaar in de computer stond: ECM-4801 Efficiëntie driewegkatalysator, rij 1 -. De storingscode was toen niet meer actief, want het lampje was op het moment van uitlezen ook weer uit.

Op Problemcar komt dit ook aan de orde, met de uitgebreide beschrijving van de foutcode: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=8620
Laatst gewijzigd door Morgenstond op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Na 5 probleemloze starts/ritten gaat het lampje altijd weer uit.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Oké, duidelijk. :)
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Als de auto met een gasmeting (APK) makkelijk zijn waardes haalt dan is de kat niet (helemaal) stuk en zou ik die ook niet gaan vervangen. Nieuwe achterste lambda sonde zou dan inderdaad kunnen helpen, of die ene x dat het gebeurd even met een goedkope OBD2 bluetooth unit en Torque appje op een smartphone de foutmelding eruit kieperen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Met een multimeter kun je de lambda sensor simpel meten,daar heb je geen uitlees apparatuur voor nodig.


Meetbereik op 1 of 2 Volt instellen.
Multimeter parallel aan de signaalleiding aansluiten (zwarte kabel).
Na de motorstart wordt eerst een referentiespanning van 0,4 – 0,6 Volt weergegeven.
Motor bij 2.500 omwentelingen laten lopen, zodat ook de lambdasondes die geen eigen verwarmer hebben, hun bedrijfstemperatuur bereiken. In de stationaire loop bereiken deze sondes de vereiste bedrijfstemperatuur eventueel niet en koelen weer af.
Als een intacte sonde de bedrijfstemperatuur bereikt, begint de spanning tussen de 0,1 en 0,9 Volt te pendelen.
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

En mocht je wel gaan vervangen , let op ook je oude kat levert nog serieus geld op.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

De auto is zonder problemen, met vlag en wimpel dus, goedgekeurd bij de apk! Voorlopig maak ik me maar geen zorgen.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”