Stabilisatorstangetje of iets anders?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Hallo allemaal,

Ik heb sinds gisteren (in ieder geval duidelijk) een bonk in de voortrein. Althans, ik denk dat het daar vandaan komt.

Bij accelereren (maakt niet uit of dat rustig is of snel) hoor ik niets. Bij gas los begint er iets te bonken en bij remmen hoor ik niets. In een bocht naar links hoor ik het minder dan in een bocht naar rechts. Ik moet de auto deze week wegbrengen voor een 280.000km beurt, maar wil graag weten of het voord e hand ligt dat het de stabilisatorstangetjes zijn.

Groeten Jeroen
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
v70r2004
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 05.05.2009 - 09:28
Locatie: Oost Nederland

Zomervelgen er pas onder gezet?; zitten je wielbouten wel goed vast?
Laatst gewijzigd door v70r2004 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 R
Volv in schaapskleren
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Stabistangetjes rammelen meestal meer dan dat ze bonken. Vooral op een weg met kleine hobbeltjes (klinkers oid). Een bonk naar 1 kant kan vanalles zijn, denk aan de voorste draagarmrubbers of een fuseekogel.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

De zomervelgen zitten er nog niet op. Dat gaat deze week gebeuren. Draagarmrubbers valt mee, als het dat is. Toch? Een fuseekogel is al wat duurder?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

jpwg001 schreef: Draagarmrubbers valt mee, als het dat is. Toch?
Laatst een grote beurt laten doen bij mijn V70 2006, ook de draagarmrubber linksvoor kapot. Bij gaswisselingen (gas loslaten of weer oppakken) gaf dit een rammel, net alsof de remblokken in de klauw bewogen. Was dus de draagarmrubber. Er is mij verteld dat je beide moet vervangen , ook al is er maar ééntje stuk, heeft te maken met de vering en stuurgedrag.
De V70 stond bij de merkdealer, twee draagarmrubbers met inbouw etc. kost 343 euri.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9310
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Wat je zegt was precies wat mijn S60 deed. Sinds het vervangen van de veerpoten voor is het bonken tijden het sturen weg, ook bij mij vooral naar rechts.
Bij gas los nog steeds en 'klap', lijkt achter weg te komen en ik hoop dat het met nieuwe stabistangetjes achter ook verholpen is.
Draagarmen voor ga ik ook nog vervangen, als dat tegelijk gaat zal ik natuurlijk nooit weten wat die klap geeft, maar nu heb je in ieder geval een idee.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Tijdens mijn ritje naar huis werd het geluid steeds erger. Thuis aangekomen toch maar eens even de theorie van V70R2004 getoetst. Wat blijkt? 4 van de 5 bouten zijn losgetrild!!!!!

De banden zitten er al vanaf december onder. Dus de vraag is, hoe ze los hebben kunnen trillen. Misschien is er onbalans in de velg (zal die opnieuw laten balanceren) en is met de hogere snelheden in Duitsland en en ander los gaan trillen. Graag jullie theorieën.

Ik ga niet meer rijden voordat ik het wiel opnieuw heb gemonteerd. Op de krik, wiel los en opnieuw aandraaien. Ook laat ik de bouten en boutgaten nalopen op slijtage. Misschien een nieuwe set bouten rondom. Jullie mening?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

jpwg001 schreef: Tijdens mijn ritje naar huis werd het geluid steeds erger. Thuis aangekomen toch maar eens even de theorie van V70R2004 getoetst. Wat blijkt? 4 van de 5 bouten zijn losgetrild!!!!!

De banden zitten er al vanaf december onder. Dus de vraag is, hoe ze los hebben kunnen trillen. Misschien is er onbalans in de velg (zal die opnieuw laten balanceren) en is met de hogere snelheden in Duitsland en en ander los gaan trillen. Graag jullie theorieën.

Ik ga niet meer rijden voordat ik het wiel opnieuw heb gemonteerd. Op de krik, wiel los en opnieuw aandraaien. Ook laat ik de bouten en boutgaten nalopen op slijtage. Misschien een nieuwe set bouten rondom. Jullie mening?
Lichtmetalen velgen eronder ? zonder slotbout kans op ( beginnende diefstal ), lastige buren ? of bij de laatste wielen wissel de bouten niet op de juist aanhaal spanning vast gezet.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Ik zou persoonlijk de bouten vervangen. Vooral de laatste die er nog in zat heeft een hoop kracht erop gehad en onder de verkeerde hoek.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29578
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is dan maar net op tijd ontdekt die losse wielbouten, inderdaad wel de velgen en wielbouten controleren op beschadigingen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

dieselpower schreef:
jpwg001 schreef: Draagarmrubbers valt mee, als het dat is. Toch?
Laatst een grote beurt laten doen bij mijn V70 2006, ook de draagarmrubber linksvoor kapot. Bij gaswisselingen (gas loslaten of weer oppakken) gaf dit een rammel, net alsof de remblokken in de klauw bewogen. Was dus de draagarmrubber. Er is mij verteld dat je beide moet vervangen , ook al is er maar ééntje stuk, heeft te maken met de vering en stuurgedrag.
De V70 stond bij de merkdealer, twee draagarmrubbers met inbouw etc. kost 343 euri.
Klopt je prijs en uitleg wel?
Het is namelijk een stuk duurder dan een compleet nieuwe draagarm wat je nu opgeeft.
Of betreft het twee kanten?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
LtStone
4th Gear member
Berichten: 706
Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
Locatie: Amstelveen

Als je banden wisselt zomer- winter en of gewoon een ouderwetse lekke band moet je na minimaal ongeveer 100km rijden weer eens met de sleutel langs de bouten. Vooral als je bij een bandenboer vandaan komt die met die drukpistolen werken. En je hoeft je niet te schamen voor een flinke krachtsinspanning (als je geen timing aparatuur hebt) het mag "goed vastzitten"). Dit wordt nog wel eens vergeten... (waarmee ik niet zeg dat dat nu is gebeurd, ik draag hopelijk een steentje bij)
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

MarioC70 schreef:
Klopt je prijs en uitleg wel?
Het is namelijk een stuk duurder dan een compleet nieuwe draagarm wat je nu opgeeft.
Of betreft het twee kanten?
Ja, die prijs klopt wel degelijk, is wel de totaalprijs voor 2 stuks, dus voor zowel linksvoor als rechtsvoor.
Even de factuur erbij:
Draagarm voor 2 zijden verwijderen en opnieuw monteren: 168,36
Sems moer 2 stuks: 5,80
Sems schroef 2 stuks: 5,80
Draagarmbus vervangen: 42,90
Draagarmbus 2 stuks: 83,20
Dat maakt samen een bedrag van 306 euro en nogwat cent. Komt de btw nog over dus dan klop dat precies.

Nogmaals, m'n karretje stond er voor een 30000km (grote) beurt en toen kam dat euvel aan het licht. Ik moet zeggen, ik dacht dat die rammel kwam van de beweging van de remblokken in de remklauwen bij gaswisselingen, maar na vervangen van die rubbers is dat helemaal weg. Bij mijn linker draagarmrubber was de rubber helemaal gescheurd en leeg (zit olie of vet in?) en hing dat metalen stangetje helemaal los rammelend in de metalen bus.
Bij zo'n beurt krijg je ook nieuwe software in je auto (service 2.0), wat ze hebben gedaan weet ik niet, kan het niet uitleggen , maar ik heb het idee dat ie "schraler" loopt. Ik "voel" de motor méér, minder "glad", meer rauw, loopt nog steeds perfect maar meer voelbaar. Lastig om uit te leggen iig maar kan ook komen omdat de draagarmrubbers weer meer feedback geven (harder, stugger zijn) en je dus alles weer wat beter doorkrijgt????
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ok,ik dacht dat het een kant betrof,,
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Ik heb nog geen tijd gehad om naar de garage te gaan. Ik heb wel de moeren even losgehad. Visuele inspectie leverde geen gekke dingen op. Maar morgen ga ik naar de garage om een beurt af te spreken en dan laat ik ze ook even de boutgaten nakijken.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Vandaag de wielenwissel weer laten doen. Er was aan de bouten, boutgaten en velgen niets te zien. Zal het dan een onverklaarbaar fenomeen zijn?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
v70r2004
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 05.05.2009 - 09:28
Locatie: Oost Nederland

Het is: of een onzorgvuldige monteur geweest, die de bouten niet goed heeft aangedraaid na de laatse wissel, of een onverlaat die de velgen heeft proberen te stelen, maar gestoord is tijdens zijn werkzaamheden. Dat laatse is mij een keer overkomen in de Irene parkeergarage in Enschede, (waar ik dus nooit meer zal parkeren) ik merkte toen ook onderweg naar huis een vreemd bonkend geluid bij gas loslaten, en thuis aangekomen ontdekte ik pas dat van beide voorwielen de bouten er op één na uitgedraaid waren, en de velgen beide beschadigd.
V70 R
Volv in schaapskleren
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Bij mij zijn ze ook een keer losgelopen. Ik had ze vastgezet met 110 Nm (moet 140 Nm zijn weet ik inmiddels) en had ze na een paar honderd kilometer moeten natrekken. Had ik nog niet gedaan (druk druk druk) en na ca 500 km was het linker voorwiel losgelopen.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”