Wervelklepprobleem D5 185pk

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brambo67
3rd Gear member
Berichten: 385
Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25

Gisteren kwam ik terug van Blauweroffel van het 850forum. Even wat onderdelen gescoord voor mijn rode R. Toen ik bij Hoogeveen de A28 op reed, kreeg ik een melding van motorservice vereist. Bij nader inzien blijkt het reeds gemodificeerde stangetje van de wervelklep te zijn afgeschoten. Zoals vermeld was deze al gemodificeerd en de vraag is nu of dit nog een keertje kan. Iemand tips?

Zie onderstaande foto's:

Afbeelding
Zoals te zien lijkt het scharnier helemaal door te zijn.

Afbeelding
Het stangetje is opnieuw te gebruiken

Hoe kan ik deze weer vastzetten?
HyperScarified
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 18.06.2010 - 03:50

Ik vermoed dat het stangetje gewoon weer vast te zetten is. Mijn S60 had hetzelfde probleem en daarbij heeft de specialist een klein boutje door het hele systeem heen geboord. Hiervoor moest de deksel van de distributieriem er geloof ik af, maar was niet echt gevaarlijk verder.

Ik had overigens regelmatig dat het stangetje losschoot en die zette ik meestal weer vast. De achterliggende reden dat hij er af bleef schieten was niet alleen het gare systeem, maar ook de ernstige interne vervuiling van het blok. Mijn wervelklep zat zodanig vol met troep dat hij heel veel frictie had als het 'hendeltje' hem probeerde te bedienen.

Ik wil je dus wel waarschuwen, dat dit bij jou ook het geval zou kunnen zijn. Het D5 185 pk blok heeft nogal last van interne vervuiling, wat voor hele grote problemen kan zorgen. Hoeveel km heeft je auto gereden? Heeft hij altijd netjes zijn olie ververst gekregen (iedere 20k km is aan te raden, in plaats van de 30k die het boekje aangeeft)?
--
Volvo V70 (MY2003) D5 163 pk aut., 359000 and counting!
Volvo S60 (MY2006) D5 185 pk Geartronic, 336000
Volvo S40 (MY1997) 1.8
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Het inlaattraject goed reinigen is meer aan de orde zo te zien aan het stangetje enz.
Beter is om de 15000km olie te verversen,vooral bij veel korte ritten.
Het hele spul demonteren is de mooiste oplossing,al met al wel even werk.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

He Bram,

Dat is niet zo mooi. Het oog van het stangetje is gewoon kapot. De bevestiging is er doorheen geschoten.
Dat word een moeilijk verhaal om dat weer vast te krijgen. Je kan er al zo moeilijk bij.

Wat Mario ook zegt. Dit gebeurt niet zomaar. Als je inlaat traject zeer vervuild is komt je wervelklepstang steeds vaster te zitten in de rotzooi.

Kan je dat afgebroken stangetje ook soepel heen en weer bewegen?
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Brambo67
3rd Gear member
Berichten: 385
Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25

Turbodesk schreef: He Bram,

Dat is niet zo mooi. Het oog van het stangetje is gewoon kapot. De bevestiging is er doorheen geschoten.
Dat word een moeilijk verhaal om dat weer vast te krijgen. Je kan er al zo moeilijk bij.

Wat Mario ook zegt. Dit gebeurt niet zomaar. Als je inlaat traject zeer vervuild is komt je wervelklepstang steeds vaster te zitten in de rotzooi.

Kan je dat afgebroken stangetje ook soepel heen en weer bewegen?
Het heveltje wat aan de wervelklep zit is zeer soepel te bewegen. Ik ben bang dat ik het kleppendeksel zal moeten demonteren. De vraag is of ik dan direct de hele wervelklep moet vervangen of het heveltje kan/moet modificeren. Ik ben er nog niet uit. Je krijgt natuurlijk nog weer de volgende vraag; pak ik dan ook de klepstoters aan?

Als jullie het hebben over vervuiling van het inlaat traject; wat zou ik daar aan kunnen doen? Ik wil a.s. zaterdag de klus gaan doen. Dan ook direct een beurt want daar is ie ook wel weer aan toe.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Als het bij mij was gebeurd dan zou ik direct de hele wervelklepstang vervangen.

Als het al zou lukken om het stangetje weer op een goede manier vast te krijgen(scharnierend) met de stappenmotor, dan blijft het nog een knutselverhaal.

Wat betreft de klepstoters/ tuimelaars, dat vind ik een lastige. Ik zou zelf zeggen, waar niets aan mankeert ook niet aanzitten.
Je kan ze preventief vervangen, ik kan niet in jouw portomonee kijken.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
HyperScarified
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 18.06.2010 - 03:50

Bij mij zijn vorig jaar toen de klepdeksel gelicht was wel de klepstoters en tuimelaars vervangen. Die waren namelijk in erg slechte staat. Bij mij was de wervelklep behoorlijk versleten en hij bewoog toch vrij soepel. Dit is dus geen uitsluitsel ben ik bang. Als ik het mij goed herinner komt er speling op de as van de wervelklep, waardoor hij wel soepel blijft bewegen, maar niet meer helemaal open en dicht gaat.

Je kan natuurlijk als de klepdeksel los ligt gewoon bekijken hoe de boel erbij ligt. Als er er weinig slijtage aan je stoters en tuimelaars is zou ik ze laten zitten.

Het is echter wel een zwak punt van dit blok, dus je hebt best kans dat ze er niet heel goed bij staan. Dan zou ik ze wel vervangen: kost een flinke klap geld, maar beter nu de deksel toch al los ligt. Er zit ook een hoop werk in, dat je nu voor een deel toch al laat doen.
--
Volvo V70 (MY2003) D5 163 pk aut., 359000 and counting!
Volvo S60 (MY2006) D5 185 pk Geartronic, 336000
Volvo S40 (MY1997) 1.8
Gebruikersavatar
Brambo67
3rd Gear member
Berichten: 385
Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25

Het wervelklep probleem is opgelost. De auto is twee weken geleden naar iemand gegaan die in het verleden mijn R AWD LBP ook onderhouden heeft. De klep zelf was prima en het probleem beperkte zicht tot het heveltje. De monteur die het gemaakt heeft is er nog één die meerdere wegen naar Rome ziet en een eigen modificatie heeft bedacht. Niet met een pennetje en borgringetje maar met een boutje en moertje. De foutmeldingen zijn gewist en de wervelklep is gekalibreerd. Gelijk de auto maar een beurt laten geven en ....... verkocht :D :(

Gemengde gevoelens inderdaad. Ik heb de auto te koop aangeboden in de gedacht hem eigenlijk (nog) niet kwijt te willen. Sinds de rode R ook op de oprit staat staan er echter weer drie en dat voelt toch als één te veel. Eigenlijk weer hetzelfde als toen ik de R AWD kocht en de V70 Europa Exclusive ook nog had. Vorige week kwam iemand kijken en proefrijden en die bood de vraagprijs. Gisteren de Brembo R remset en de R-velgen gedemonteerd en de oude set met de Thor Black Chrome er weer onder. De auto is nog even goed gewassen en uitgelijnd. De hele morgen bezig geweest maar de auto super afgeleverd. De nieuwe eigenaar rijd gisterenmiddag weg en toen was het toch wel even slikken. Drie jaar lang in deze auto gereden en nog geen moment saai of gevoel van niet meer mooi.

Ik wens de nieuwe eigenaar er super veel plezier en heel veel prettige kilometers mee. Ik ga eerst eens een jaartje volledig op de 850R. Binnenkort foto's.
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Je auto verkocht???

Dat had ik niet verwacht. Jammer joh, je had precies dezelfde wagen als mij. Erg mooi.

Wat ga je doen met die Brembo remset?
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”