V50 2012 naar oudere V70 D5 2001-2002

Geleverd vanaf 2003
Tijs79
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.03.2012 - 20:41

Ik ben sinds vandaag in bezit van een donkerblauwe V70 D5 met 250k op de teller.

Toch voor de handbak gegaan. Recent is de koppeling, het vliegwiel en de intercooler (in Uden) vervangen en hij zag er nog netjes uit voor zijn leeftijd.

Ik zal in de V70 rubriek wat fotootjes posten.

Ik heb er de eerste 200 km mee gereden en het rijdt erg lekker :) .

Binnenkort even naar Uden voor het eerste onderhoud.
BG_Volvoforum
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33

Dag Tijs,

laat je weten waar je de fotos gaat zetten?

Ben benieuwd.

250 K km is ook niet mis, jij bent exact aan het doen wat ik ook wou doen, een ouwe rakker aanschaffen en er hopelijk een paar jaar mee rond toeren.

Heeft deze ook een riem, of is dat een ketting misschien?

Hoeveel km kan zo een blok rijden?
Tijs79
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.03.2012 - 20:41

Hoi BG-Volvoforum,

De foto's ga ik komend weekend even maken. Ik heb er verder niet meer in gereden. Nadat ik er wat mee rondgereden heb hoor ik bij drempels nu een beetje een krakend/ wringend /rammelig geluid bij het rechter voorwiel. Is tijdens de proefrit waarbij een hoge drempel buurt niet naar voren gekomen. Na flink wat gelezen te hebben hier vermoed ik dat het om de veerrubber gaat. Maar zou ook draagarmen(rubbers) kunnen zijn of stabilisatorstangetjes. Gezien ik niet echt goed ben in mechanisch technische handelingen uitvoeren, laat ik dit graag aan de specialist over.

Ik weet niet of het kwaad kan om er in te blijven rijden, dus ik houd mijn lease auto nog even aan; dit kon gelukkig nog even. 17 maart gaat hij voor onderhoud naar Volvoservice in Uden. Tot iig die tijd blijf ik nog even in de V50 rijden en blijft de V70 even stil op de oprit staan. Ik kon het vanochtend voordat ik naar mijn werk ging niet laten om er even in te gaan zitten en hem even te starten om hem weer even te horen.
Wel een mooi gezicht de donkerblauwe V50 en V70 zo achter elkaar.

Verder na er thuis wat op mijn gemak naar geluisterd te hebben zit er in de airco bij aanzetten en een zuchtend geluid. Na wat leeswerk hier op het forum lees ik dat waarschijnlijk een ventiel achter het dashboard (bereikbaar via de motorruimte) hier de oorzaak van is. Hij koelt verder prima voor zover ik kan beoordelen.

Ook merkte ik tijdens de rit naar huis dat bij stevig remmen het soms gepaard gaat met een wat schokkend gevoel. Er zal naar verwachting dus ook iets aan de remmerij moeten gebeuren. Iig weet ik van het vorige APK formulier dat de remslangetjes uitgedroogt waren en dus waarschijnlijk aan vervanging toe zijn.

Ik sta in iig te popelen om erin te gaan rijden nadat hij nagekeken is en het nodige gedaan is.

Ik zal een nieuw topic open als de foto's zijn gemaakt want deze draad is eigenlijk wel behoorlijk off-topic hier in de v50 rubriek.
BG_Volvoforum
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33

Jij blijft er blijkbaar nog redellijk kalm bij, als je zo wat mankementsjes vindt?

Had je dat ingerekend of heb je nog garantie?
regiorunner
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 27.10.2009 - 17:30

Tijs79 schreef:
Was niet de mooiste; 2 putten van stenen en de de bumper sloot niet helemaal naadloos aan bij de wielkasten (wellicht ooit schade geweest).

Volgens mij zou dit wel een mooie deal kunnen zijn als ik de koppeling en vliegwiel laat vervangen. Is er iemand die daar een goed adresje voor weet in de buurt van Eindhoven?
Als de bumper er eens is afgeweest is ie niet zo mooi meer te monteren. Plastic meuk. :devil: Hoeft weinig te zeggen.

Verder zijn draagarmen van de V70II een zwak punt. 2 nieuwe erop + schokdemperrubber checken, uitlijnen en je hebt een we-reld van verschil.
Laatst gewijzigd door regiorunner op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tijs79
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.03.2012 - 20:41

Ik ben gisteren avond voor zijn eerste onderhoud en check up naar Volvo Service in Uden geweest. Er zijn wat slijtage onderdelen aan vervanging toe (de linker stuurkogel, een fusee kogel rechts en stabilisator stangetjes links) en hij had een kleine olielekkage bij de klepdeskelpakking. Deze worden binnenkort door hem vervangen. Was leuk om het te kunnen zien en om uitgelegd te krijgen hoe het allemaal werkte.

Verder lijkt het een prima auto te zijn en heb er vandaag voor het eerst in een paar weken weer 250 km mee gereden. Heb hem begin van de rit even volgetankt en km stand opgeschreven en aan het einde van de rit bij het aftanken ook. Het verbruik was op die 250 km 1:18 wat erg zuinig is als je het mij vraagt. Er zat ongeveer 7 km filerijden, een paar kilometer stad bij en verder gewoon spits snelheid op de snelweg (110-130). Nu zegt die 250km nog niet heel veel en ik zal het de rest vd week nog bijhouden voor een beter beeld.

Het rijdt behoorlijk anders dan de V50 die veel stugger is en veel meer van de weg doorgeeft, een stuk comfortabeler maar als gevolg dus wel wat minder gevoel met de weg. Filerijden is een stuk 'aangenamer' in de D5 dan de 1.6D in de V50; veel minder bokkerig.

Ik heb een goed gevoel bij de auto en hoop dat hij me een groot aantal plezierige kms gaat laten rijden. Van de V50 ga ik volgende week afscheid nemen. Dat is een erg prettige auto geweest die me de afgelopen 2 jaar nooit in de steek heeft gelaten.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”