Hakerig schakelen V40

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Het valt me op dat onze V40 erg hakerig schakelt. Vooral van 2 naar 3, maar het komt bij alle verzetten voor. Het is net of de pook even blokkeert.
Ik dacht aan de schakelbusjes, maar in deze V40 uit 2004 zit een M56 bak. Dezelfde dus die in mijn S60 zit. En die schakelt met ruim 4 ton op de teller nog super.

De koppeling is 25K geleden vernieuwd, daar zal het dus niet aan liggen.

Herkent iemand dit en is er iets aan te doen?
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Voldoende olie erin en de juiste?
Kabels gaan zwaar?
Schakelmechanisme op de bak gaat soepel?
Kabelvergrendeling eraf geschoten op de bak?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

MarioC70 schreef: Voldoende olie erin en de juiste?
Kabels gaan zwaar?
Schakelmechanisme op de bak gaat soepel?
Kabelvergrendeling eraf geschoten op de bak?
Hmm.
Ik denk dat ik zelf niet alles kan controleren. Zal de garage maar eens met een bezoekje vereren...
Hij schakelt nog goed, maar niet zo soepel als ik gewend ben. En dat zou denk ik wel moeten.
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Het kan ook nog aan de koppeling liggen die niet goed vrijkomt..
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Had hetzelfde. Even alles goed ontlucht en weer in orde. Zeker omdat jij aangeeft dat de koppeling net vervangen is, is dat het overwegen waard.
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Ik ga binnenkort contact opnemen met de garage. Kijken wat zij kunnen doen.
Dank voor de input voor zover!
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Bart Giesen schreef: Had hetzelfde. Even alles goed ontlucht en weer in orde. Zeker omdat jij aangeeft dat de koppeling net vervangen is, is dat het overwegen waard.
Wat heb je ontlucht Bart? De koppeling?
Ik dacht dat het eerder met de versnellingsbak te maken zou hebben, maar bij jou schakelde hij hakerig door lucht in de koppeling?
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Musicus schreef:
Bart Giesen schreef: Had hetzelfde. Even alles goed ontlucht en weer in orde. Zeker omdat jij aangeeft dat de koppeling net vervangen is, is dat het overwegen waard.
Wat heb je ontlucht Bart? De koppeling?
Ik dacht dat het eerder met de versnellingsbak te maken zou hebben, maar bij jou schakelde hij hakerig door lucht in de koppeling?
Als de koppeling niet goed vrijkomt,gaat hij moeilijk schakelen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Ik ga binnenkort de koppeling ontluchten hopelijk helpt dat.
Ik zal het eerst doen dmv langzaam de koppeling in (laten) duwen, ventiel open/dicht en herhalen.
Daarna eventueel een 'reverse bleeding' via het ontluchtingsventiel.

Echt een hele stomme vraag: het reservoir van de remvloeistof heeft toch een normale schroefdraad? Ik wilde net de kleur van de remvloeistof eens bekijken, maar het deksel gaat met geen mogelijkheid los. Ik wil niet te grof te werk gaan ivm alle aansluitingen die op het reservoir aangesloten zitten.

Gewoon linksom toch?
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Is normale schroefdraad , even een waterpomptang op de dop zetten om iets meer kracht te genereren.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

De koppelingscilinder is doorgespoeld met verse remvloeistof en ontlucht. Helaas heeft dit het euvel niet opgelost. Wel lijkt het alsof de koppeling iets makkelijker te bedienen is, maar ja dat was niet het probleem.
Ik zal morgen maar eens naar de garage.

Kan het zijn dat de kabels opnieuw moeten worden afgesteld? Bij m'n S60 voelt alles namelijk veel strakker en trefzekerder. Net alsof de kabels van de V40 speling hebben.
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”