Varioclean schreef:@Andrew82,
oudere automaten schakelen bij kou sowieso langzamer op,
de afdichtingen van de zuigertjes voor het koppelen van de frictieplaten zijn door ouderdom harder geworden,
en houden daardoor als ze nog koud zijn de zuigertjes tegen zodat die zich niet kunnen laten verplaatsen door de oliedruk,
zodat er nog geen verbinding ontstaat tussen de frictieplaten, zodat er nog geen nieuwe versnelling wordt opgepakt,
als er dan genoeg druk is opgebouwd in de bak, en door warmte van de atf de pakkingen weer wat zachter zijn geworden verplaatsen de zuigertjes weer soepel.
Een koude oude automaat schakelt daardoor laat en met schokken als hij koud is en loopt warm weer goed.
Dit zit hem dus dan alleen maar in de afdichtingen die als een soort zuigerveren om de zuigertjes heen zitten in de koppelingscilindertjes,
en te veel weerstand bieden voor verplaatsing van de zuigertjes.
groet,
Bedankt voor de heldere toelichting, hier heeft men wat aan!
Wat ik merk is dat de bak inderdaad met koude motor iets langer in dezelfde versnelling blijft dan je normaliter zou verwachten of met warme motor het geval is. Soms gaat dit gepaard met een schokje. Koud loopt het toerental bij mij niet op tot 3500rpm (bij rustig wegrijden uiteraard). Na een kilometer schakelt alles zoals je zou verwachten.
Hoewel mijn atf olie er nog netjes uitziet (en goed ruikt) ben ik wel van plan mijn bak dit jaar preventief te laten flushen.
Excuus als dit off topic is.