Automaat

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Ramon&Ramon
7th Gear member

M@rcel schreef:Nou, volgens mij heeft het niks met de automaat te maken.

Bij koude motor wordt er later geschakeld om de katalysator zsm op bedrijfstemperatuur te krijgen en zo de schadelijke uitstoot te beperken.

Wie zou het goeie antwoord gegeven hebben? Of moet dat nog komen?

:mrgreen:
:)
Varioclean
2nd Gear member
Contacteer:

@igy
tot 3500 toen doorgaan voor het schakelen bij rustig koud wegrijden is niet goed. een koude motor draait ook niet graag 3500 toeren, dus af fabriek is dit niet ingesteld. Het sneller opwarmen van de katalysator wordt niet mbv zoveel extra toerental geregeld maar meer met brandstof mengsel en ontstekingstijdstip.

wellicht dat een tijdje na de revisie het schakelen sneller gaat omdat de zuigers en zuigerringen van de bak nog moeten inlopen omdat de passingen niet heel nauwkeurig zijn,

of de adaptie van de bak is niet gereset, zodat de automaatcomputer en de nieuwe bak nog moet wennen aan elkaar de komende 1000km,

wat theoretisch ook nog zou kunnen is dat er in het nieuwe kleppenhuis, dat de aansturing van de bak regelt, nog iets moet inlopen omdat de passingen niet helemaal goed zijn in het kleppenblok, of dat er zelfs een produktie fout zit in het gereviseerde kleppenhuis.

Wat tot slot ook nog zou kunnen is dat het oorspronkelijke euvel dat tot het defekt van de vorige bak heeft geleid nog in de auto aanwezig is, zoals:
-slechte luchtmassa meter
-verstopping in de koeler van de atf
-fout in de bakcomputer, motorcomputer of een sensor

Misschien valt het allemaal wel mee en is het een kwestie van inrijden en inleren van de automaat. Eerst maar even doorrijden, wel alles vastleggen.

Succes,
Varioclean
2nd Gear member
Contacteer:

@Andrew82,

oudere automaten schakelen bij kou sowieso langzamer op,

de afdichtingen van de zuigertjes voor het koppelen van de frictieplaten zijn door ouderdom harder geworden,

en houden daardoor als ze nog koud zijn de zuigertjes tegen zodat die zich niet kunnen laten verplaatsen door de oliedruk,

zodat er nog geen verbinding ontstaat tussen de frictieplaten, zodat er nog geen nieuwe versnelling wordt opgepakt,

als er dan genoeg druk is opgebouwd in de bak, en door warmte van de atf de pakkingen weer wat zachter zijn geworden verplaatsen de zuigertjes weer soepel.

Een koude oude automaat schakelt daardoor laat en met schokken als hij koud is en loopt warm weer goed.

Dit zit hem dus dan alleen maar in de afdichtingen die als een soort zuigerveren om de zuigertjes heen zitten in de koppelingscilindertjes,
en te veel weerstand bieden voor verplaatsing van de zuigertjes.

groet,
Andrew82
3rd Gear member

Varioclean schreef:@Andrew82,

oudere automaten schakelen bij kou sowieso langzamer op,

de afdichtingen van de zuigertjes voor het koppelen van de frictieplaten zijn door ouderdom harder geworden,

en houden daardoor als ze nog koud zijn de zuigertjes tegen zodat die zich niet kunnen laten verplaatsen door de oliedruk,

zodat er nog geen verbinding ontstaat tussen de frictieplaten, zodat er nog geen nieuwe versnelling wordt opgepakt,

als er dan genoeg druk is opgebouwd in de bak, en door warmte van de atf de pakkingen weer wat zachter zijn geworden verplaatsen de zuigertjes weer soepel.

Een koude oude automaat schakelt daardoor laat en met schokken als hij koud is en loopt warm weer goed.

Dit zit hem dus dan alleen maar in de afdichtingen die als een soort zuigerveren om de zuigertjes heen zitten in de koppelingscilindertjes,
en te veel weerstand bieden voor verplaatsing van de zuigertjes.

groet,
Bedankt voor de heldere toelichting, hier heeft men wat aan!

Wat ik merk is dat de bak inderdaad met koude motor iets langer in dezelfde versnelling blijft dan je normaliter zou verwachten of met warme motor het geval is. Soms gaat dit gepaard met een schokje. Koud loopt het toerental bij mij niet op tot 3500rpm (bij rustig wegrijden uiteraard). Na een kilometer schakelt alles zoals je zou verwachten.

Hoewel mijn atf olie er nog netjes uitziet (en goed ruikt) ben ik wel van plan mijn bak dit jaar preventief te laten flushen.

Excuus als dit off topic is. :)
440 1995 1.6 Deluxe
| S60 2001 2.4 Automaat 170PK | 446 Ash Gold Pearl | Afbeelding
Kwartel
3rd Gear member

Zat een beetje rond te neuzen en kwam dit bejaarde topic tegen.

Ik heb dit 'euvel' ook; bij koud weer blijft de bak (GT) langer in de 2 hangen (rond de 2500-2600 rpm) en schakelt dan bij een dotje gas, soms met een 'duw', naar de 3.
Het is overigens heel makkelijk te omzeilen door of de bak in de 'W' (winterstand) te zetten of door handmatig even naar de drie te tikken; in beide gevallen schakelt de bak dan zonder bokken of stoten netjes door.

Op het moment dat de boel warm wordt (1 á 2 kilometer) gaat het sowieso weer zoals het hoort.

De bak heeft inmiddels dik 270dkm gelopen en is onlangs nog geflushed (preventief aangezien het niet zeker was of en wanneer dit voor het laatst was gedaan)
Verder geen klachten, op- en terugschakelen verloopt normaal en ook de kick downs pakt ie lekker op!

Iemand nog ideeën over de twee omzeilingen die ik noem?
Laatst gewijzigd door Kwartel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

De mijne heeft exact hetzelfde euvel. Ik had meerdere automaatkwaaltjes, die verholpen zijn na een powerflush en een kleppenhuiswissel. Maar dit probleem blijft helaas. De verharde afdichting die dit veroorzaakt schijnt in de automaatbak zelf te zitten. Als hij een minuutje stationair draait na de koude start, is het probleem niet aanwezig. Als ik (zoals gewoonlijk) gelijk wegrij, dan geef ik hem ook handmatig een zetje naar de 3. Na een kilometer schakelt hij inderdaad weer normaal. Bij hogere buitentemperaturen is het probleem niet aanwezig. Ik leer er wel mee leven.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Teebonk
2nd Gear member

Laat je niet gek maken hier. Dit is gewoon normaal, staat zelfs in je handleiding:

Automatische versnellingsbak - koude start
Als u wegrijdt bij koud weer, kan het schakelen hard aanvoelen. Dit komt door de hogere viscositeit van de versnellingsbakolie bij lagere temperaturen. Om de uitstoot van uitlaatgassen te beperken schakelt de versnellingsbak met enige vertraging tijdens het wegrijden bij een lage temperatuur. Wanneer u met een koude motor wegrijdt, schakelt de versnellingsbak bij een hoger toerental op dan normaal. Dit om ervoor te zorgen dat de katalysator sneller op de juiste temperatuur komt.

mvg Thijs
kriekje
1st Gear member

Teebonk schreef: Laat je niet gek maken hier. Dit is gewoon normaal, staat zelfs in je handleiding:

Automatische versnellingsbak - koude start
Als u wegrijdt bij koud weer, kan het schakelen hard aanvoelen. Dit komt door de hogere viscositeit van de versnellingsbakolie bij lagere temperaturen. Om de uitstoot van uitlaatgassen te beperken schakelt de versnellingsbak met enige vertraging tijdens het wegrijden bij een lage temperatuur. Wanneer u met een koude motor wegrijdt, schakelt de versnellingsbak bij een hoger toerental op dan normaal. Dit om ervoor te zorgen dat de katalysator sneller op de juiste temperatuur komt.

mvg Thijs
Mijne doet dat alleen van 3 naar 4 ,mij te laat zo rond de 2000 toeren.
Maar de handleiding is daar duidelijk over.
Even handmatig en klaar.
Er kleven wel meer nadelen aan een GT..
Schapekoppie
2nd Gear member
Contacteer:

Totaal geen last van. In mijn beleving schakelt mijn automaat rond de 2000 toeren bij gedoseerd gasgeven en koude motor.
Volvo V70 - AWD - D5 - 2004 - Automaat - 163 PK, op weg naar de 600k
Volvo S60 - 2.0 T - Intro edition - 2010 - Automaat, full option - 203 PK, overweeg tuning voor 270 PK
kriekje
1st Gear member

Schapekoppie schreef: Totaal geen last van. In mijn beleving schakelt mijn automaat rond de 2000 toeren bij gedoseerd gasgeven en koude motor.
herkenbaar,maar als je uit een handgeschakelde diesel komt, vind ik 2000 toeren laat (schakelde rond de 1750 toeren)
andere versnellingen gaan wel eerder
zal er wel aan gaan wennen
MarioC70
6th Gear member

kriekje schreef:
Schapekoppie schreef: Totaal geen last van. In mijn beleving schakelt mijn automaat rond de 2000 toeren bij gedoseerd gasgeven en koude motor.
herkenbaar,maar als je uit een handgeschakelde diesel komt, vind ik 2000 toeren laat (schakelde rond de 1750 toeren)

Laat hem resetten en dan kijken wat hij doet...
Of probeer een software update,dat wil wel is helpen..
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
kriekje
1st Gear member

MarioC70 schreef:
kriekje schreef:

Laat hem resetten en dan kijken wat hij doet...
Of probeer een software update,dat wil wel is helpen..
zal het op het 'to do' lijstje zetten
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”