Volvo 240 (1978) te hoge temperatuur

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
hego
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.10.2006 - 14:41

Volvo 240 (1978)
Temperatuur stijgt tot iets onder het rode vlak. Nieuwe thermostaat gekocht, resultaat hetzelfde.....hoge temperatuur.
De thermostaat eruit gehaald en getest in heet water. Deze ging open vanaf 92 gr C.
De zaak gemonteerd ZONDER thermostaat. Resultaat de motor komt nu NIET op temperatuur. Radiateur schoongemaakt en doorgespoeld. Hier kwam niet veel vuil uit, dus niet verstopt.
Wie kan mij helpen en weet een mogelijke oorzaak?
Henk
Gebruikersavatar
HowS40
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 26.09.2006 - 16:18

Dit bericht moet naar het 240 topic.
Fun-liner:Heb een hekel aan bumperklevers......Zit er weer één voor me!
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40427
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Done
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

92 gr c is wel erg laat hoor voor een thermostaat van een auto?
hego
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.10.2006 - 14:41

arjen-440 schreef:92 gr c is wel erg laat hoor voor een thermostaat van een auto?
Dit is een standaardthermostaat. De 92 grC is dus normaal en volgens de specificaties is hij geheel open bij 102 gr C
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik dacht eerst aan je pomp, maar aangezien je merkt dat ie niet op temperatuur komt als je de thermostaat niet gebruikt kan dat haast niet. Althans niet bij de huidige buitentemperaturen. Radiateur heb je doorgespoeld, maar is ook gebleken uit bovenstaand verhaal dat ie voldoende doorstoming had/heeft.

Het enige wat ik dan nog zou kunnen bedenken is de voeler van de temp.meter. De motor lijkt me namelijk voldoende te koelen!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

gewoon een thermostaat met een lagere waarde monteren; hoe ouder de Volvo is hoe meer vermeende koelingsproblemen er zijn; in een Amazon zit bijvoorbeeld een temperatuurmeter die al omhoog vliegt als je denkt een een file; bij mijn Amazon loopt de naald van de temp.meter regelmatig van de schaal af, toch zie ik nooit een oudere Volvo met een kokende motor staan; ik zeg wel eens dat als de Volvo's geen temperatuurmeter zouden hebben er veel minder koelingsproblemen zouden zijn....
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20547
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

hego schreef:
arjen-440 schreef:92 gr c is wel erg laat hoor voor een thermostaat van een auto?
Dit is een standaardthermostaat. De 92 grC is dus normaal en volgens de specificaties is hij geheel open bij 102 gr C
Dit is dus ook geen probleem. Is bij bijna alle auto's zo.

Daarnaast moet er gewoon een thermostaat in zitten anders komt inderdaad de motor niet op temperatuur. Dit heb ik gehad met een vorige 480 (Turbo) hadden ze de thermostaat eruitgesloopt om een volledig veruïneerd blok te camoufleren. Wat een problemen toen de motor dus echt op temperatuur kwam.

Ik geloof zo maar dat je het advies van ps-amazon eens kan opvolgen.
Maar op zich is het niet erg dat de temperatuur onder het rode vlak blijft. Pas in het rode vlak kan problemen veroorzaken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
The Driver
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 14.03.2005 - 11:57
Locatie: Breda

Bekijk de radiator maar eens goed, tien tegen een dat er een hele reeks lamellen los zitten en dan loopt de koelcapaciteit ook heel erg terug.

Met deze buitentemperatuur kan het nog net, maar als de lente weer aanbreekt en de buitentemperatuur stijgt weer boven de 25 graden, dan staat hij zomaar in een keer te koken.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”