s40 t4 motor storingen hulp gevr.

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
ruben
1st Gear member

hallo mensen

Ik heb ong. 1 jaar geleden een s40 t4 in het paars gekocht.
ik heb een aantal dingen vervangen en verbeterd om wat extra vermogen te krijgen.

- 60 mm alluminium buizen van turbo naar intercooler + stukken sfs slangen

- dumpvalve van forge

- rvs uitlaat systeem. vanaf standaard flexibel knietje 76 mm rvs, geen kat maar pijp 76mm. en dan verder naar achter tot eind demper 64 mm.
op maat laten maken bij tunning center zeewolde. (aardige man)

-chiptunning bij DBM-engeneering in maarsen. turbo druk was 1.4 bar(beetje hoog)

-BCM airfilter €250.- bij earopean tunning

- ook heb ik een AVC-R APEXI Turbo controler ingebouwd

nu is het zo dat me'n t4 opeens heel slecht loopt ook bijna niet statinair vaak valt hij gewoon uit.
ik heb hem bij de volvo dealer laten uitlezen en kreeg 10 storingen.
waaronder
- gasklep sensor - lambazone - pingel sensor - luchtmassamater - DSA .rest airco storingen.
na het resetten blijft de motor nog steeds heel erg schommelend tussen 550 tot 650 toeren lopen.
herkent iemand dit probleem en hoe kan ik dit oplossen

Afbeelding

gr ruben (rmr soundsystems)
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Ergens losse massakabel?
Of misschien ergens een lekke vacuumslang?
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
joost
7th Gear member

Als het goed is, zijn de storingen uit het geheugen van de computer gehaald. Ik zou over niet al te lange tijd de wagen nogmaals aan de computer hangen bij de Dealer. Wellicht geeft ie dan een gerichter storingsgebied? En vraag dan gelijk even om een uitdraai.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Marinus
4th Gear member

Dit lijkt op een verrotte LMM. Ik heb vergelijkbare problemen gehad, naar aanleiding van een overleden LMM.

Later heb ik nog dergelijke problemen gehad en die hadden gek genoeg te maken met zekeringen......heel vaag.

Overigens staat je topic in het verkeerde deel van de site, je hoort het topic in S40/V40 te plaatsen. Reitse? :D Ik durf het bijna niet te vragen.....

--edit--
vooruut moar weer ;)
--edit--
PhysicalZen
3rd Gear member

Varierend toerental en bij afremmen en koppeling intrappen zelfs afslaan van de motor zijn bij mijn T4 verdwenen na het schoonmaken van de stationairregeling (?). Dit is dat ventiel dat met 2 torxbouten is vastgezet op de gashuisklep~voren op de motor. Hierop zit ook een stekker. Intern zit een zuigertje dat behoorlijk vuil was. Na schoonmaken was het probleem over! (even de motorafdekplaat loshalen en je ziet hem zo zitten)

Is het proberen waard!
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Marinus
4th Gear member

PhysicalZen schreef:Varierend toerental en bij afremmen en koppeling intrappen zelfs afslaan van de motor zijn bij mijn T4 verdwenen na het schoonmaken van de stationairregeling (?). Dit is dat ventiel dat met 2 torxbouten is vastgezet op de gashuisklep~voren op de motor. Hierop zit ook een stekker. Intern zit een zuigertje dat behoorlijk vuil was. Na schoonmaken was het probleem over! (even de motorafdekplaat loshalen en je ziet hem zo zitten)

Is het proberen waard!
Vertel die handelingen even precies, dan neem ik die preventief ook even onder handen. Met remreiniger schoongemaakt?
ruben
1st Gear member

vandaag nieuwe lmm gehaald
morgen eerst ff testen, laat hel nog wel weten
ruben
1st Gear member

dit is echt niet te geloven. bij het aansl. van de apexi turbo controler heb ik 1 van de diodes van het vacuum gebeuren er verkeert om terug geplaatst, maar heb nu wel nieuwe bougies en eenn nieuwe lmm jippie.
bedankt voor de replays
PhysicalZen
3rd Gear member

Aan de voorkant van de motor (bestuurderskant) zit de stationairregeling (een soort stappenmotor of magneet! ben ik nog niet achter). Als je de motorafdekking eraf schroeft zie je het meteen voren op de gasklep zitten. Het zit met 2 torx vast. Even loshalen en van binnen schoonmaken met benzine (uit de tank!) of met wd40 of iets dergelijks. Gewoon erin schudden en reinigen (is een beetje lastig,want je kunt niets zien).
Het asje/zuigertje ziet er behoorlijk zwart uit als je hem net eraf hebt geschroefd. Er zit ook een deksel aan de zijkant maar die kun je niet zo maar loshalen. (ik ben dat in de toekomst wel van plan maar dan moet ik eerst een goede bevestiging verzinnen om het dekseltje weer vast te zetten. Het zit namelijk gefelst :( ).
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Marinus
4th Gear member

ruben schreef:dit is echt niet te geloven. bij het aansl. van de apexi turbo controler heb ik 1 van de diodes van het vacuum gebeuren er verkeert om terug geplaatst, maar heb nu wel nieuwe bougies en eenn nieuwe lmm jippie.
bedankt voor de replays
Diodes zeg je he? Waar zitten die dingen precies? Heb je een plaatje?
PhysicalZen
3rd Gear member

diodes (net zoals een ledje ook) laten slechts in 1 richting stroom door. de andere kant op (+/- wisselen) geeft een sperring, hierdoor loopt er geen stroom. (ze lijken meestal op plastic weerstanden met aan de sperrende kant een grijze ring gedrukt).

als je van de standaardsensoren signaal aftapt en wilt voorkomen dat het ene signaal de ecu laat denken dat er een andere sensor signaal geeft zal het eerste signaal naar de andere toe geblokkeerd moeten worden. dit kan met een diode.

de apexi-module maakt gebruik van sensoren die er reeds standaard inzitten. de diodes zijn zelf geplaatst en zorgen dat alleen een signaal van de sensor naar de apexi-module gaat en niet andersom. Dit houdt de informatiestroom zuiver (lees vrij van storingen door andere sensoren).
menjo
7th Gear member

Maar je verandert dan wel de karakteristiek van de sensor. Heb je daar geen probemen mee? Ik weet niet precies wat het bereik van de sensoren waar jij op doelt is, maar de eerste 0,x V ben je daarvan dan al kwijt. Zoals jij een diode beschrijft ga je uit van een ideale sper, dat is in werkelijkheid niet zo.

EDIT: of zitten die diodes standaard al in die module, dan heb ik niets gezegd :)
PhysicalZen
3rd Gear member

Ik heb zelf niet dat Apexi-moduul!
Ga ervan uit dat de Apexi de diodes in het module hebben zitten! (mag wel voor die prijs :wink: )

De omschrijving is inderdaad theoretisch. Praktisch echter zeer goed te gebruiken voor maak en verbreek contacten. Voor "meet"-sensoren (met een meetrange) moet je inderdaad rekening houden met een correctie als je het 100% goed wilt doen. De vraag is echter of de afwijking ten opzichte van het doel van de toepassing zo'n minimale afwijking toestaat. De Apexi kun je namelijk ook programmeren....en dat doe je eigenlijk ook op gevoel!

Mijn bedoeling van de beschrijving was de werking en de reden van het gebruik van diodes aan te geven.
(ik ben dan ook niet aansprakelijk voor ge- en misbruik van bovengenoemde gegevens en verwijs voor inbouw van alle electronische apparatuur, niet door mijzelf uitgevoerd, naar de voorwaarden en risicos van de fabrikanten en toeleveranciers :twisted: )
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”