De complete specs van de auto zijn als volgt:
- V60 D3 handschakeling Kinetic, Seashell Metallic
- Bekleding Antracite Black T-Tec/Text Charcoal/Offblack
- Business Pack Pro
- Regensensor
- Ont- en vergrendelingknoppen in alle deuren
- TPMS, bandenspanningscontrolesysteem
De auto is op de weg gekomen op 19 maart, en heeft nu bijna 14.000 km gereden – de wittebroodsweken zijn dus voorbij!
Om maar meteen met de allerbelangrijkste conclusie te beginnen: wat een fijne auto! De auto is zeker niet foutloos maar doet een geslaagde poging de berijder te verwennen en te plezieren, en dat tegen zeer redelijke kosten en brandstofverbruik.
Mijn vorige auto was een MB C-klasse station 220CDI, dus ook geen stakker. De V60 kan op vele vlakken de “wedstrijd” daarmee goed aan, en hieronder zal ik wel eens aan de MB refereren – eenvoudigweg omdat ik geen andere recente vergelijking heb.
Hierbij de zaken rondom de V60 die mij op enigerlei wijze zijn opgevallen:
Motorisch is de auto heerlijk. De 5-cylinder is ongelooflijk stil, ook in koude toestand direct na het starten. Motor is duidelijk wat losser geworden, en heeft in eerste 10.000 km een kwart litertje olie gebruikt – allemaal normaal dus. De 400 Nm koppel lijkt er niet altijd helemaal uit te komen, vooral in de 5e en zeker 6e versnelling is de fut er uit. Maar snel en zeker comfortabel genoeg. Voor zover je de 5-cylinder hoort, is het geluid zeer aangenaam (zeker t.o.v. de MB ).
Het verbruik van de auto is absoluut laag. Ik houd dit zeer nauwkeurig bij via spritmonitor.de (zie mijn verbruik hier) en mijn gemiddelde tot nu toe is een zeer nette 5.8 liter / 100 km . Natuurlijk onder gunstige omstandigheden zoals veel lange snelwegstukken en prima weersgesteldheid, maar toch duidelijk een halve liter lager dan de zeer vergelijkbaar gemotoriseerde MB, die ook nagenoeg hetzelfde weegt.
Versnellingsbak werkt prima en schakelt licht en trefzeker. Wel hoor en voel ik het al opgemerkte deblokkeren van de achteruitversnelling als de snelheid onder ongeveer 5 km/uur komt. Beetje vreemd, heb dat nog nooit in een voorgaande auto gehad. Ik ben benieuwd of en hoe zich dat verder gaat ontwikkelen.
Heel plezierig is de software regeling omtrent het wegrijden. Bij wegrijden, en dus bij het opkomen van de koppeling wordt het toerental naar ongeveer 1800 rpm gejaagd, dus daar waar maximum koppel aanwezig is. Dit natuurlijk om te maskeren dat de diesel, zoals bijna elke diesel, rond stationair weinig koppel heeft en makkelijk “gewurgd” kan worden. De MB doet ook zoiets – daar wordt het stationaire toerental verhoogd zodra je de koppeling intrapt. Beide trucjes helpen, de Volvo truck werkt in de praktijk fijner en vooral verfijnder.
De stoelen zijn top, niets anders dan top. In vergelijking met de MB een hele klasse beter. Ook meerijders valt dit dus gelijk op. Wel een puntje van kritiek: ik heb geen elektrische stoelen, en de bediening van vooral de rugleuning zit op een beroerde plek, is nauwelijks te bedienen. Dat moet beter kunnen volgens mij, of maak anders zo’n functie op alle modellen elektrisch (dat doet de MB ook).
Over de ruimte in de auto zijn al vele tests volgeschreven. Wat mij betreft voldoende ruim in elk geval. De bagageruimte is natuurlijk redelijk klein, daar wint de MB met afstand – maar voor mij is het groot genoeg. Wel vind ik het afdekzeiltje een beetje zielig, zo helemaal met een losse achterkant die je dan achter twee inkepingen moet haken. Het werkt allemaal wel, maar het is het eigenlijk net niet. Dit kan veel en veel fraaier, en het lijkt erop dat dit niet helemaal overdacht is. Overigens, heeft iemand wel eens geprobeerd een (horizontaal) bagagenet vast te maken in een V60 ? De achterste haken zijn slechts bereikbaar door de kleine netjes aan beide zijpanelen – een heel gefriemel die de indruk versterkt dat dit gedeelte van de auto nog enig verder fijnslijpen nodig heeft.
Onder de bagageruimte de ruimte voor de thuisbrenger – oeps….mis ! Dat past er niet in helaas, jammer. Nu maar vertrouwen op de kwaliteit van de banden, de Wegenwacht of Volvo Assist, en het statistische gegeven dat de kans op een platte erg klein is. Natuurlijk, er is een pompje met purschuim aanwezig welk prima werkt bij hele mooie kleine gaatjes, maar toch had ik een thuisbrengertje erg plezierig gevonden.
Over banden gesproken – ik heb er TPMS op laten zetten hetgeen een dealer optie is. Onbegrijpelijk dat dit op een veilig vehikel als Volvo niet standaard aanwezig is, dit kost helemaal niets indien af fabriek gemonteerd. De integratie in de Sensus en/of boordcomputer is matig om twee redenen:
- Je kunt niet, zoals bij het oliepeil, middel een speciale handeling voor of net na het starten de druk in de (koude) banden zien. Gemiste kans want die waarden zijn natuurlijk bekend.
- Via Sensus kun of moet je eigenlijk kalibreren nadat de banden bijgepompt zijn. Sensus vertelt echter niet dat de kalibratie (succesvol) voltooid is, dus dit lijkt een beetje op gokwerk.
Het Sensus systeem heeft twee gezichten wat mij betreft. Aan de en kant een mooie en duidelijke navigatie en een prima geluid in de auto – beter dan ik ooit gehad heb. Maar aan de andere kant een warrige bediening en een trage respons op de commando’s. Het interface met iPod werkt op zich wel goed maar is langzaam. De interface om gewoon MP3 vanuit een USB-stick te spelen is prima en veel sneller. Ook hier weer gemerkt dat het geluid vanuit een iPod minder is dan rechtstreeks vanuit een USB-stick . Volvo zou er goed aan doen een eenknops-bediening te overwegen, de huidige systemen op MB, BMW en Audi zijn feitelijk allemaal emulaties van een muis en dat werkt ongelooflijk intuïtief.
Bluetooth koppeling met Blackberry 9700 werkt helemaal super. Wel vreemd is het volgende:
- Sensus in navigatiescherm, en tijdens binnenkomend gesprek kun je weinig of niet meer met die navigatie totdat het gesprek verbroken is. Verbreken gesprek door simpelweg op EXIT te drukken. Op zich prima wat mij betreft.
- Nu uitgaand gesprek, en terug in navigatiescherm (want je rijd net door die lastige plaats heen). Als je gesprek wilt beëindigen dan moet je eerst terug naar TEL, en dan op EXIT drukken, dan weer naar NAV. Als dit anders kan hoor ik het graag.
De wegligging wat mij betreft is prima. Ik ben geen racer, eerder een stayer. Wel vind ik de (korte) vering aan de harde kant, en ben ik heel erg blij met mijn standaard 16” wielen. De grotere wielen met lagere bandwangen zijn over het algemeen minder comfortabel, en dan kan het geheel wat stoterig worden vind ik. Ik heb indertijd in een S60 met 17” wielen proefgereden en die vond ik nogal hard. In eerste instantie ging mijn voorkeur voor het Touring chassis uit, maar na een rit met standaard chassis met 16” wiel vond ik het eigenlijk wel prima.
Tot nu toe één echt probleem gehad. Sensus bleef plots helemaal zwart, ook geen radio. In eerste instantie gezocht naar zekering-probleem, maar lag toch wat dieper. In garage bleek dat de ICU unit in het geheel niet meer reageerde, en deze is een softwarematige reset gegeven. Na enige tijd begon radio weer te spelen en kwam ook scherm weer terug. Nieuwste firmware is nu in ICU geladen en dit gaat hopelijk niet nogmaals voorkomen.
Hulde aan mijn garage, die buiten openingstijden van de werkplaats dit direct heeft aangepakt en verholpen – er was alle begrip dat een auto zonder telefoon / navigatie echt lastig is. In plaats van een leenauto enzovoorts gewoon de zaak direct repareren. Ook dit draagt bij aan het behaaglijke “warme bad” gevoel van deze fijne V60 !