V60-D3 : de eerste 14.000 kilometers

Plaats reactie
dutch-v
2nd Gear member

Eindelijk dan hierbij mijn foto’s van een nog behoorlijk maagdelijk nieuwe V60, in de kleur Seashell Metalic.

De complete specs van de auto zijn als volgt:

- V60 D3 handschakeling Kinetic, Seashell Metallic
- Bekleding Antracite Black T-Tec/Text Charcoal/Offblack
- Business Pack Pro
- Regensensor
- Ont- en vergrendelingknoppen in alle deuren
- TPMS, bandenspanningscontrolesysteem

De auto is op de weg gekomen op 19 maart, en heeft nu bijna 14.000 km gereden – de wittebroodsweken zijn dus voorbij!

Om maar meteen met de allerbelangrijkste conclusie te beginnen: wat een fijne auto! De auto is zeker niet foutloos maar doet een geslaagde poging de berijder te verwennen en te plezieren, en dat tegen zeer redelijke kosten en brandstofverbruik.

Mijn vorige auto was een MB C-klasse station 220CDI, dus ook geen stakker. De V60 kan op vele vlakken de “wedstrijd” daarmee goed aan, en hieronder zal ik wel eens aan de MB refereren – eenvoudigweg omdat ik geen andere recente vergelijking heb.

Hierbij de zaken rondom de V60 die mij op enigerlei wijze zijn opgevallen:

Motorisch is de auto heerlijk. De 5-cylinder is ongelooflijk stil, ook in koude toestand direct na het starten. Motor is duidelijk wat losser geworden, en heeft in eerste 10.000 km een kwart litertje olie gebruikt – allemaal normaal dus. De 400 Nm koppel lijkt er niet altijd helemaal uit te komen, vooral in de 5e en zeker 6e versnelling is de fut er uit. Maar snel en zeker comfortabel genoeg. Voor zover je de 5-cylinder hoort, is het geluid zeer aangenaam (zeker t.o.v. de MB ).

Het verbruik van de auto is absoluut laag. Ik houd dit zeer nauwkeurig bij via spritmonitor.de (zie mijn verbruik hier) en mijn gemiddelde tot nu toe is een zeer nette 5.8 liter / 100 km . Natuurlijk onder gunstige omstandigheden zoals veel lange snelwegstukken en prima weersgesteldheid, maar toch duidelijk een halve liter lager dan de zeer vergelijkbaar gemotoriseerde MB, die ook nagenoeg hetzelfde weegt.

Versnellingsbak werkt prima en schakelt licht en trefzeker. Wel hoor en voel ik het al opgemerkte deblokkeren van de achteruitversnelling als de snelheid onder ongeveer 5 km/uur komt. Beetje vreemd, heb dat nog nooit in een voorgaande auto gehad. Ik ben benieuwd of en hoe zich dat verder gaat ontwikkelen.

Heel plezierig is de software regeling omtrent het wegrijden. Bij wegrijden, en dus bij het opkomen van de koppeling wordt het toerental naar ongeveer 1800 rpm gejaagd, dus daar waar maximum koppel aanwezig is. Dit natuurlijk om te maskeren dat de diesel, zoals bijna elke diesel, rond stationair weinig koppel heeft en makkelijk “gewurgd” kan worden. De MB doet ook zoiets – daar wordt het stationaire toerental verhoogd zodra je de koppeling intrapt. Beide trucjes helpen, de Volvo truck werkt in de praktijk fijner en vooral verfijnder.

De stoelen zijn top, niets anders dan top. In vergelijking met de MB een hele klasse beter. Ook meerijders valt dit dus gelijk op. Wel een puntje van kritiek: ik heb geen elektrische stoelen, en de bediening van vooral de rugleuning zit op een beroerde plek, is nauwelijks te bedienen. Dat moet beter kunnen volgens mij, of maak anders zo’n functie op alle modellen elektrisch (dat doet de MB ook).

Over de ruimte in de auto zijn al vele tests volgeschreven. Wat mij betreft voldoende ruim in elk geval. De bagageruimte is natuurlijk redelijk klein, daar wint de MB met afstand – maar voor mij is het groot genoeg. Wel vind ik het afdekzeiltje een beetje zielig, zo helemaal met een losse achterkant die je dan achter twee inkepingen moet haken. Het werkt allemaal wel, maar het is het eigenlijk net niet. Dit kan veel en veel fraaier, en het lijkt erop dat dit niet helemaal overdacht is. Overigens, heeft iemand wel eens geprobeerd een (horizontaal) bagagenet vast te maken in een V60 ? De achterste haken zijn slechts bereikbaar door de kleine netjes aan beide zijpanelen – een heel gefriemel die de indruk versterkt dat dit gedeelte van de auto nog enig verder fijnslijpen nodig heeft.

Onder de bagageruimte de ruimte voor de thuisbrenger – oeps….mis ! Dat past er niet in helaas, jammer. Nu maar vertrouwen op de kwaliteit van de banden, de Wegenwacht of Volvo Assist, en het statistische gegeven dat de kans op een platte erg klein is. Natuurlijk, er is een pompje met purschuim aanwezig welk prima werkt bij hele mooie kleine gaatjes, maar toch had ik een thuisbrengertje erg plezierig gevonden.

Over banden gesproken – ik heb er TPMS op laten zetten hetgeen een dealer optie is. Onbegrijpelijk dat dit op een veilig vehikel als Volvo niet standaard aanwezig is, dit kost helemaal niets indien af fabriek gemonteerd. De integratie in de Sensus en/of boordcomputer is matig om twee redenen:
  • Je kunt niet, zoals bij het oliepeil, middel een speciale handeling voor of net na het starten de druk in de (koude) banden zien. Gemiste kans want die waarden zijn natuurlijk bekend.
  • Via Sensus kun of moet je eigenlijk kalibreren nadat de banden bijgepompt zijn. Sensus vertelt echter niet dat de kalibratie (succesvol) voltooid is, dus dit lijkt een beetje op gokwerk.
De MB had (optioneel natuurlijk) een thuiskomertje, maar wel standaard een vorm van TPMS. Niet de absolute spanning per band, maar de afrolomtrek per band werd via ABS of ESP gemeten en bij verschil gewaarschuwd voor drukverlies. Uit ervaring weet ik dat het prima werkte.

Het Sensus systeem heeft twee gezichten wat mij betreft. Aan de en kant een mooie en duidelijke navigatie en een prima geluid in de auto – beter dan ik ooit gehad heb. Maar aan de andere kant een warrige bediening en een trage respons op de commando’s. Het interface met iPod werkt op zich wel goed maar is langzaam. De interface om gewoon MP3 vanuit een USB-stick te spelen is prima en veel sneller. Ook hier weer gemerkt dat het geluid vanuit een iPod minder is dan rechtstreeks vanuit een USB-stick . Volvo zou er goed aan doen een eenknops-bediening te overwegen, de huidige systemen op MB, BMW en Audi zijn feitelijk allemaal emulaties van een muis en dat werkt ongelooflijk intuïtief.

Bluetooth koppeling met Blackberry 9700 werkt helemaal super. Wel vreemd is het volgende:
  • Sensus in navigatiescherm, en tijdens binnenkomend gesprek kun je weinig of niet meer met die navigatie totdat het gesprek verbroken is. Verbreken gesprek door simpelweg op EXIT te drukken. Op zich prima wat mij betreft.
  • Nu uitgaand gesprek, en terug in navigatiescherm (want je rijd net door die lastige plaats heen). Als je gesprek wilt beëindigen dan moet je eerst terug naar TEL, en dan op EXIT drukken, dan weer naar NAV. Als dit anders kan hoor ik het graag.
In het MyV60 stukje ben ik nog aan het zoeken naar een instelling , zodanig dat als ik na een rit het bestuurdersportier open, ook de ander drie portieren van buitenaf geopend kunnen worden. Is me nog niet gelukt. Nu stap ik uit en pak m’n koffertje van de achterbank, maar moet wel eerst nog een handeling doen om het achterportier te ontgrendelen. Er zal wellicht een diepere reden zijn om dit zo te maken, maar ik zag dit graag instelbaar voor de gebruiker, zeker als er zoiets fraais als MyV60 beschikbaar is.

De wegligging wat mij betreft is prima. Ik ben geen racer, eerder een stayer. Wel vind ik de (korte) vering aan de harde kant, en ben ik heel erg blij met mijn standaard 16” wielen. De grotere wielen met lagere bandwangen zijn over het algemeen minder comfortabel, en dan kan het geheel wat stoterig worden vind ik. Ik heb indertijd in een S60 met 17” wielen proefgereden en die vond ik nogal hard. In eerste instantie ging mijn voorkeur voor het Touring chassis uit, maar na een rit met standaard chassis met 16” wiel vond ik het eigenlijk wel prima.

Tot nu toe één echt probleem gehad. Sensus bleef plots helemaal zwart, ook geen radio. In eerste instantie gezocht naar zekering-probleem, maar lag toch wat dieper. In garage bleek dat de ICU unit in het geheel niet meer reageerde, en deze is een softwarematige reset gegeven. Na enige tijd begon radio weer te spelen en kwam ook scherm weer terug. Nieuwste firmware is nu in ICU geladen en dit gaat hopelijk niet nogmaals voorkomen.

Hulde aan mijn garage, die buiten openingstijden van de werkplaats dit direct heeft aangepakt en verholpen – er was alle begrip dat een auto zonder telefoon / navigatie echt lastig is. In plaats van een leenauto enzovoorts gewoon de zaak direct repareren. Ook dit draagt bij aan het behaaglijke “warme bad” gevoel van deze fijne V60 !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Mooi verslag. Je bent net zo'n KM-vreter als Arnoud zie ik.
Hou je ons op de hoogte van de verdere hoofdstukken?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
945i
8th Gear member

Zeker mooi verslag!
Kleur ook goed zonder de Chroom accenten.
Hoop dat je nog veel onbezorgde kilometer kan maken met de D3!

Alleen dat stationair verhaal snap ik nooit, vroeger kon je een diesel niet laten afslaan, nu moet het toerental kunstmatig omhoog worden gebracht om afslaan te voorkomen?

Heeft te maken met roetfilters ofzo..? :?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
MartenS40
4th Gear member

Interessant verslag om te lezen! Ziet er strak uit ook op de fotos trouwens!

Alleen dat stationair verhaal herken ik ook niet. Roetfilter of geen roetfilter, een benzine heeft nog minder koppel stationair dan een vergelijkbare diesel. Veel lesauto-diesel-opgevoede beginners laten de eerste benzine auto waar ze in rijden dan prompt ook afslaan.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
vectrex
2nd Gear member
Contacteer:

Mooie auto. Chroom vind ik erg mooi, maar bij lichte kleuren komt de auto ook goed uit zonder chroom, bij donkere kleuren is chroom bijna een must vind ik.

Seashell is een fraaie kleur. Kleur moet je in het echt zien.
Volvo V40 momentum D4
Volvo S60 Base D2
Bmw 118d M
Alfa Romeo GT JTD
Citroen C5 break hdi
Renault megane coupe 2.0 8v
Alfa Romeo 155 TD
Opel Corsa 1.5D
Volvoman
7th Gear member
Contacteer:

Pracht van een auto en mooi verhaal: kan zo in Autovisie!
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
blastaway
5th Gear member

wow, je neemt de tijd ervoor. Respect!
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Over de instelling van die portieren. Dat kan niet. Misschien dat Volvo met een update komt.

Over het zwart worden van je scherm, kijk hier maar: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=42843 Maar ik zie dat je de nieuwste software hebt. Dat zou dus geen probleem meer moeten zijn.

Mooi verhaal en een mooie V60!
olson
3rd Gear member

Mooie review!
In de 5e en 6e versnelling is de 'fut' er uit?! Ik mag toch hopen dat er nog
iets gebeurd als je dan op t gaspedaal drukt!
arnoud
8th Gear member

Waarschijnlijk zat hij op dat moment al boven de 180km/uur :)
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
dutch-v
2nd Gear member

Bye Bye fijne V60 !

Op 8 maart was het zover, de V60 heeft zijn leven als leaseauto bij mij erop zitten, en krijgt hopelijk een nieuwe en zorgzame eigenaar - de auto verdient het.

Ik heb in bijna 3jaar bijna 180.000 KM gereden - dat is dus 60.000 KM per jaar. En om maar een heel belangrijk getal vast te noemen - het brandstofverbuik is gemiddeld 5.66 l/100 KM geweest ofwel in ouderwetse norm 1 op 17.7 KM hetgeen natuurlijk geweldig is voor dit formaat auto, met een 5-cylinder D3. Dit allemaal gemeten via spritmonitor.de en alle pompbonnetjes dus behoorlijk nauwkeurig.

Maar het belangrijkste is dat de auto nooit, maar dan ook helemaal nooit, mij in de steek gelaten heeft. Ooit in het begin heb ik een kleine storing ervaren op het Sensus system, hetgeen spontaan door de dealer is opgelost. Daarna geen enkel issue meegemaakt - ik kan er nog steeds verbaasd over zijn. Het was mijn twaalfde lease auto , en mijn eerste ooit waarvan ik dit kan zeggen.

De auto was bij 180.000 KM nog strak en reed bijna als nieuw. Geen rammels of bijgeluiden. Geen lelijk geworden interieur of morsige stoelen , of scheurtjes in bekleding of zo. Zelfs de matjes waren origineel en nog in prima staat - wel heb ik in de sneeuw met rubber matjes gereden.

Terugkijkend zie ik de volgende zwakke en sterke punten van de V60 :

- De motor, en ook de bak, zijn echt top. Sterk, stil en zuinig. De 5 cilinder sound en het karakter van de motor maakt de V60 tot een zeer karaktervolle en niet makkelijk inwisselbare auto. Hoe speciaal de nieuwe 4 cilinders ook mogen zijn, het karakter en de sound van de 5 cylinder zit er niet in en komt er dus ook niet uit (zie verslag van mijn nieuwe V70 met 4-cylinder D4)

- afwerk kwaliteit en storingsongevoeligheid zijn top. Auto heeft een onverwisselbaar eigen gezicht, interieur zowel als exterieur.

- minder blij met de bediening van de Sensus. De functionaliteit en ook de kwaliteit van de Sensus zijn prima maar de bediening langzaam en niet altijd helder. Geluidskwaliteit is erg goed - dat weer wel.

- de enige echte reden niet meer voor de V60 te gaan is de ruimte. Ik ben best lang en instappen is dan niet altijd prettig. Soms moest vooral mijn hoofd een onnatuurlijke draai maken om onder de lage deurrand door te wurmen. Binnenin wel prima ruimte.

Alles met elkaar heb ik echt met een vorm van weemoed, maar ook met groot respect, afscheid van de auto genomen. Natuurlijk heeft deze V60 mij overtuigd weer een Volvo te kiezen als opvolger - de XC60 en V70 kwamen beide op de shortlist. Toen er in December een V70 D4 Nordic+ editie werd aangekondigd was de keuze gemaakt. Over de V70 zal ik ook iets gaan schrijven.

Groet, dutch-v
Laatst gewijzigd door dutch-v op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
s60magic
4th Gear member

Leuk verhaal, net zo veel geluk met je nieuwe V70.
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
typhoon
1st Gear member

bemoedigende woorden voor mijn V60 D3 van mei 2011 met nog maar 62000 km op de teller. Hoop er dan ook nog een 7-tal jaar mee rond te rijden :-)
Laatst gewijzigd door typhoon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Fulaks
6th Gear member

Welke aandrijflijn komt er in je V70 ?
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
dutch-v
2nd Gear member

Fulaks, de nieuwe V70 is de 181PK D4 met handschakeling in Nordic+ uitvoering. Ben de auto aan het inrijden (5000 KM nu alweer...) en ga dan m'n eerste ervaringen posten.

Groet, dutch-v
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”