koude start 2.4D 163 pk 2005

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Vezeventig
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13.06.2008 - 23:47

Beste forumleden,

Even voorstellen ik ben sinds 1993 een tevreden Volvo rijder.
Ik heb in totaal 3 V40's gehad en tussendoor een Laguna (lease), daarna 2 keer een 2.4D 163 pk.
In de laatste rij ik al weer vanaf 2009 rond.
Het is een momentum in Barentz Blue metalic gekocht bij Broekhuis in Zeist met 57.000 km op de teller en heeft nu 176.000km gereden.

Tot nu toe kon ik met storingen prima op het forum terecht zonder zelf een topic te starten, maar nu ben ik na veelvuldig zoeken nog geen oplossing voor het probleem tegen gekomen.
Bij de 175.000km vroeg ik de dealer (Furness car in Zwolle) of ik al aan inruil moest denken.
Hij was net ingereden volgens hen, en als nieuw van buiten en binnen. Dus gewoon doorrijden.

Na de servicebeurt( 950 euro, alleen 1 nieuwe band en een accu verder de gewone zaken) viel mij op dat na het starten van de motor deze zo'n 5 tot 10 seconden stond te schudden(toerental wel regelmatig draaiend zo'n 700 toeren) en daarna weer netjes begon te lopen.
De week erop ging ik er steeds meer op letten, de temperatuur maakte helemaal niet zoveel uit.
Alleen als de motor echt koud was de vervelende trillingen verder probleemloos.

De auto heeft verschillende keren bij de dealer gestaan om de oorzaak van het "schudden" op te sporen.
Tot nu toe zonder resultaat; de auto heeft aan de computer gehangen, gloeikaarsen zijn gecheckt, compressie is goed, er is een verstuivertest(2 waren iets minder maar mocht geen naam hebben) met flesjes gedaan, er is een dynamo vrijlooppoelie (opeens een hinderlijke tik onder de motorkap) vervangen, de motor/verstuivers zijn gereinigd met Injectormax en er is vloeistof in de tank toegevoegd die de verstuivers reinigen.
Ook is het net of de motor op 4 poten loopt tijdens het wegrijden.
Volgens de dealer moet het zich nu vanzelf oplossen, het reinigingsmiddel moet zijn werk doen.
De tank is nu inmiddels half leeg maar ik heb het gevoel dat het schudden alleen maar erger wordt.
Als de motor lekker warm is rijdt de auto prima en lijkt er niets aan de hand.
Vanmiddag reed ik weg met een "koude start" bij 25 graden en toen stond de auto ook te schudden

Ik was niet van plan in te gaan ruilen, maar heb geen goed gevoel over waar dit probleem gaat eindigen.
Graag vanuit jullie kennis en ervaring advies wat de oorzaak hiervan kan zijn
Mvrgr

Henk
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Automaat of handgeschakeld?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Vezeventig
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13.06.2008 - 23:47

Beste Mario het is een handgeschakelde versie 6 versnellingen
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Denk het vliegwiel stuk,dat is vaker het probleem..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Vliegwiel stuk, en dan een slecht lopende auto voor 10 seconden? Leg eens uit?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

edraket schreef: Vliegwiel stuk, en dan een slecht lopende auto voor 10 seconden? Leg eens uit?
Het gaat om het schudden wat hij doet en dat kan in het vliegwiel zitten inderdaad.
Of toch een lekke injector.
Met goed uitlezen moet er toch wel iets uitkomen lijkt me.
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Wordt een lekke injector herkend bij het uitlezen? We hebben een vergelijkbare klacht (al jaren), auto loopt verder zuinig, soepel en probleemloos.
Ons vliegwiel/koppeling zijn bij aanschaf, 150.000km geleden, onder garantie vervangen door Waregem cars, de Belgische Volvodealer.
Volgende week even laten uitlezen tijdens het vervangen van de distributie/waterpomp en alles wat daar bij komt kijken :fgrin: :fgrin: ......en dan op naar de volgende 150.000km :whistle: :whistle:
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Terugstroom testen is beter,dan weet je gelijk welke er lekt..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Da's waar, maar het stoort me niet echt en als iets niet los hoeft........, maar komt het aan het licht met uitlezen?
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Vezeventig
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13.06.2008 - 23:47

Heb de laatste dagen minder last, kan dit het warme weer zijn?
Vliegwiel is bij 90.000 al vervangen, was toen de drukgroep die lekte.
Uitlezen is diverse keren gedaan, kwam niets aan het licht.
En een lekkende verstuiver had uit de flesjestest moeten komen toch ?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Vezeventig schreef: Heb de laatste dagen minder last, kan dit het warme weer zijn?
Vliegwiel is bij 90.000 al vervangen, was toen de drukgroep die lekte.
Uitlezen is diverse keren gedaan, kwam niets aan het licht.
En een lekkende verstuiver had uit de flesjestest moeten komen toch ?
Het hydraulisch,s druklager lekte bedoel je denk ik,,
Drukgroep kan niet lekken..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Bij mij werd iets dergelijk inderdaad veroorzaakt door een slechte injektor
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Vezeventig
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13.06.2008 - 23:47

Mario C70,je zult ongetwijfeld gelijk hebben mbt het hydrologische druklager.
Ik heb er geen verstand van het is te lang geleden geweest
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

MarioC70 schreef:
edraket schreef: Vliegwiel stuk, en dan een slecht lopende auto voor 10 seconden? Leg eens uit?
Het gaat om het schudden wat hij doet en dat kan in het vliegwiel zitten inderdaad.
Of toch een lekke injector.
Met goed uitlezen moet er toch wel iets uitkomen lijkt me.
Wat ik begrijp is het schudden alleen de eerste 10 seconden, en dan lijkt het vliegwiel me niet de oorzaak.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als hij bij de koude start op vier cilinders loopt zoals TS aangeeft,dan is er blijkbaar toch een injector slecht.
Of een probleem met een of meerdere klepstoters.
Op afstand is dat natuurlijk allemaal moeilijk te beoordelen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”