Ik heb een probleem met mijn Volvo V50 uit 2007 die op LPG loopt. Hij heeft een Vialle LPi systeem. Het probleem is dat de motor soms uitvalt als ik de auto in zijn vrij laat uitrollen (het toerental valt dan terug). Vooral op de snelweg kan dat heel irritant zijn. Alle lampjes op het dashboard gaan branden en daarna alleen het motormanagement- en olielampje. Dan moet ik de auto snel weer (al rijdend) herstarten. Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Ik heb de garage (Volvo dealer) er al meerdere keren naar laten kijken, maar die kunnen het niet oplossen. Olie is ook gewoon op peil.
Oh, en ik heb GEEN last van backfire, dus daar kan het niet aan liggen.
Met vriendelijke groet,
Feddo
V50 op LPG valt spontaan uit
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Wie laat zijn auto dan ook in de vrijstand uitrollen? Gewoon gas laten en koppeling intrappen als de toerenteller net boven het stationair toerental uitkomt en terugschakelen. Als hij dan niet afslaat, is het probleem ook opgelost...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 11.11.2011 - 12:06
Ja, het nieuwe rijden hè? Misschien moet ik mij gewoon een andere rijstijl aanmeten.
Maar toch vind ik het niet mogen kunnen dat bij een auto op de snelweg zomaar de motor afslaat.
Ik ben benieuwd of er andere V50 LPG rijders zijn die hetzelfde probleem hebben gehad en wat de oplossing zou kunnen zijn.
Maar ik heb begrepen dat V50 rijders op LPG schaars zijn.
Misschien had ik toch mijn V40 bifuel moeten houden. Die reed echt als een zonnetje. Maar die werd wat oud en had meer dan 3 ton op de teller.
groet
Feddo
Maar toch vind ik het niet mogen kunnen dat bij een auto op de snelweg zomaar de motor afslaat.
Ik ben benieuwd of er andere V50 LPG rijders zijn die hetzelfde probleem hebben gehad en wat de oplossing zou kunnen zijn.
Maar ik heb begrepen dat V50 rijders op LPG schaars zijn.
Misschien had ik toch mijn V40 bifuel moeten houden. Die reed echt als een zonnetje. Maar die werd wat oud en had meer dan 3 ton op de teller.
groet
Feddo
Oceanracer schreef:Wie laat zijn auto dan ook in de vrijstand uitrollen? Gewoon gas laten en koppeling intrappen als de toerenteller net boven het stationair toerental uitkomt en terugschakelen. Als hij dan niet afslaat, is het probleem ook opgelost...
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3798
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
ja,Feddo schreef: Maar ik heb begrepen dat V50 rijders op LPG schaars zijn
raar he?
waarom koop je dan ook een lpg,terwijl in de V50 goede
(diesel)alternatieven zijn?
ik weet,dit lost op dit moment jou probleem niet op,maar je stelling
was een inkoppertje
geen glans zonder wrijving
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Als dat het probleem oplost (weliswaar symptoombestrijding maar toch) zou ik het serieus in overweging nemen. En er zijn reeds genoeg discussies over gas & Volvo, dus daar hoeven we hier geen woorden aan vuil te maken. Jij wilt gewoon zonder ergernis/problemen met je V50 rijden. Dus probeer het eens een weekje en post dan je ervaring. Helpt het niet, praten we dan verder...Feddo schreef:Ja, het nieuwe rijden hè? Misschien moet ik mij gewoon een andere rijstijl aanmeten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ik zou als 2.4 ook uitvallen als ik lpg te eten kreeg
Volvo for life
- Okke
- 4th Gear member
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42
Hmm laten we idd proberen niet een discussie te gaan voeren over lpg en Volvo, maar hou er wel serieus rekening mee dat je hogere kosten hebt dan bij je bifuel. Dat gaat namelijk idd beter, rij m inmiddels bijna 6 jaar en heeft er nog steeds zin in. Je kan je gassysteem laten checken bij kees van verdampere, kan je dat uitsluiten. En als dat in orde is, dan zullen je kleppen ongetwijfeld te strak staan of inmiddels al verbrand. Niet alle Volvo garages zullen je hier mee helpen, ik heb de ervaring dat als je lpg roept ze meteen de weg kwijt zijn. Wat dat betreft spreekt de reactie van Bart boekdelen.
V40
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
menig Volvo dealer verrekt het om hier zijn vingers aan te branden
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 11.11.2011 - 12:06
Inmiddels ben ik er achter dat er in die V50 1.8 een Ford motor zit en dat die niet goed op LPG rijdt. Als je een V50 op gas wil laten rijden adviseer ik een V50 met een 2.4 motor (een echte Volvo motor) te nemen. Inmiddels rijdt ik weer heerlijk probleemloos in een V40 bi-fuel. Geen kleppen stellen of andere toestanden. Jammer dat Volvo gestopt is met bi-fuel.
- pjdamen
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31
Volgens mij is het toch wel 'normaal' gedraag voor LPG-G3. Ik heb een renault (230.000) en V40 (320.000) gehad op gas gehad welke dit gedrag ook bij vlagen vertoonde.
1. Uitrollen in zijn vrij hoort niet bij het nieuwe rijden. Uitrollen in versnelling geeft een verbruik van 0 en is ook beter voor je motor.
2. Opnieuw starten hoeft ook helemaal niet. Gewoon koppeling weer laten opkomen en de auto slaat weer aan (jezelf aanslepen). Is beter voor startmotor.
1. Uitrollen in zijn vrij hoort niet bij het nieuwe rijden. Uitrollen in versnelling geeft een verbruik van 0 en is ook beter voor je motor.
2. Opnieuw starten hoeft ook helemaal niet. Gewoon koppeling weer laten opkomen en de auto slaat weer aan (jezelf aanslepen). Is beter voor startmotor.
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Ook een Ford motor in een Volvo loopt goed op LPG.Feddo schreef: Inmiddels ben ik er achter dat er in die V50 1.8 een Ford motor zit en dat die niet goed op LPG rijdt. Als je een V50 op gas wil laten rijden adviseer ik een V50 met een 2.4 motor (een echte Volvo motor) te nemen. Inmiddels rijdt ik weer heerlijk probleemloos in een V40 bi-fuel. Geen kleppen stellen of andere toestanden. Jammer dat Volvo gestopt is met bi-fuel.
En bij een Bi-Fuel komt kleppen stellen dus ook gewoon voor,die zakken ook vaak in of in het ergste geval verbrand er eentje of meerdere.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
"Het nieuwe rijden" :
De auto laten uitrollen in een versnelling, en pas als het toerental laag is ( rond de 1000 - 1200 rpm) koppeling intrappen.
Zo snel mogelijk op schakelen naar een hogere versnelling, al bij 1400 - 1700 rpm.
Allemaal leuk en aardig, en dat doe ik ook zo regelmatig. Maar zo op zijn tijd ff lekker doorrijden wat hoog in de toeren vind de motor ook heerlijk om alles eens schoon te blazen. Je kan ook veel te ver doorschieten met het "nieuwe rijden" idee;
http://www.driving-dutchman.com/dure-mo ... ig-rijden/
De auto laten uitrollen in een versnelling, en pas als het toerental laag is ( rond de 1000 - 1200 rpm) koppeling intrappen.
Zo snel mogelijk op schakelen naar een hogere versnelling, al bij 1400 - 1700 rpm.
Allemaal leuk en aardig, en dat doe ik ook zo regelmatig. Maar zo op zijn tijd ff lekker doorrijden wat hoog in de toeren vind de motor ook heerlijk om alles eens schoon te blazen. Je kan ook veel te ver doorschieten met het "nieuwe rijden" idee;
http://www.driving-dutchman.com/dure-mo ... ig-rijden/
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19