V50 op LPG valt spontaan uit

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Feddo
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.11.2011 - 12:06

Ik heb een probleem met mijn Volvo V50 uit 2007 die op LPG loopt. Hij heeft een Vialle LPi systeem. Het probleem is dat de motor soms uitvalt als ik de auto in zijn vrij laat uitrollen (het toerental valt dan terug). Vooral op de snelweg kan dat heel irritant zijn. Alle lampjes op het dashboard gaan branden en daarna alleen het motormanagement- en olielampje. Dan moet ik de auto snel weer (al rijdend) herstarten. Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Ik heb de garage (Volvo dealer) er al meerdere keren naar laten kijken, maar die kunnen het niet oplossen. Olie is ook gewoon op peil.
Oh, en ik heb GEEN last van backfire, dus daar kan het niet aan liggen.

Met vriendelijke groet,

Feddo
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Wie laat zijn auto dan ook in de vrijstand uitrollen? Gewoon gas laten en koppeling intrappen als de toerenteller net boven het stationair toerental uitkomt en terugschakelen. Als hij dan niet afslaat, is het probleem ook opgelost...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Feddo
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.11.2011 - 12:06

Ja, het nieuwe rijden hè? Misschien moet ik mij gewoon een andere rijstijl aanmeten.
Maar toch vind ik het niet mogen kunnen dat bij een auto op de snelweg zomaar de motor afslaat.
Ik ben benieuwd of er andere V50 LPG rijders zijn die hetzelfde probleem hebben gehad en wat de oplossing zou kunnen zijn.
Maar ik heb begrepen dat V50 rijders op LPG schaars zijn.

Misschien had ik toch mijn V40 bifuel moeten houden. Die reed echt als een zonnetje. Maar die werd wat oud en had meer dan 3 ton op de teller.

groet

Feddo
Oceanracer schreef:Wie laat zijn auto dan ook in de vrijstand uitrollen? Gewoon gas laten en koppeling intrappen als de toerenteller net boven het stationair toerental uitkomt en terugschakelen. Als hij dan niet afslaat, is het probleem ook opgelost...
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3798
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Feddo schreef: Maar ik heb begrepen dat V50 rijders op LPG schaars zijn
ja,
raar he?
waarom koop je dan ook een lpg,terwijl in de V50 goede
(diesel)alternatieven zijn?
ik weet,dit lost op dit moment jou probleem niet op,maar je stelling
was een inkoppertje :wink:
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Feddo schreef:Ja, het nieuwe rijden hè? Misschien moet ik mij gewoon een andere rijstijl aanmeten.
Als dat het probleem oplost (weliswaar symptoombestrijding maar toch) zou ik het serieus in overweging nemen. En er zijn reeds genoeg discussies over gas & Volvo, dus daar hoeven we hier geen woorden aan vuil te maken. Jij wilt gewoon zonder ergernis/problemen met je V50 rijden. Dus probeer het eens een weekje en post dan je ervaring. Helpt het niet, praten we dan verder...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

ik zou als 2.4 ook uitvallen als ik lpg te eten kreeg
Volvo for life
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Hmm laten we idd proberen niet een discussie te gaan voeren over lpg en Volvo, maar hou er wel serieus rekening mee dat je hogere kosten hebt dan bij je bifuel. Dat gaat namelijk idd beter, rij m inmiddels bijna 6 jaar en heeft er nog steeds zin in. Je kan je gassysteem laten checken bij kees van verdampere, kan je dat uitsluiten. En als dat in orde is, dan zullen je kleppen ongetwijfeld te strak staan of inmiddels al verbrand. Niet alle Volvo garages zullen je hier mee helpen, ik heb de ervaring dat als je lpg roept ze meteen de weg kwijt zijn. Wat dat betreft spreekt de reactie van Bart boekdelen.
V40
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

menig Volvo dealer verrekt het om hier zijn vingers aan te branden
Volvo for life
Feddo
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.11.2011 - 12:06

Inmiddels ben ik er achter dat er in die V50 1.8 een Ford motor zit en dat die niet goed op LPG rijdt. Als je een V50 op gas wil laten rijden adviseer ik een V50 met een 2.4 motor (een echte Volvo motor) te nemen. Inmiddels rijdt ik weer heerlijk probleemloos in een V40 bi-fuel. Geen kleppen stellen of andere toestanden. Jammer dat Volvo gestopt is met bi-fuel.
Gebruikersavatar
pjdamen
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31

Volgens mij is het toch wel 'normaal' gedraag voor LPG-G3. Ik heb een renault (230.000) en V40 (320.000) gehad op gas gehad welke dit gedrag ook bij vlagen vertoonde.

1. Uitrollen in zijn vrij hoort niet bij het nieuwe rijden. Uitrollen in versnelling geeft een verbruik van 0 en is ook beter voor je motor.
2. Opnieuw starten hoeft ook helemaal niet. Gewoon koppeling weer laten opkomen en de auto slaat weer aan (jezelf aanslepen). Is beter voor startmotor.
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
Feddo
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.11.2011 - 12:06

Ik heb tot nu toe 3 V40 bi-fuel's gehad en ze hebben allemaal dit gedrag nooit vertoond. Gelukkig maar, want ik vind het eng als op de snelweg plotseling de motor uitvalt.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Feddo schreef: Inmiddels ben ik er achter dat er in die V50 1.8 een Ford motor zit en dat die niet goed op LPG rijdt. Als je een V50 op gas wil laten rijden adviseer ik een V50 met een 2.4 motor (een echte Volvo motor) te nemen. Inmiddels rijdt ik weer heerlijk probleemloos in een V40 bi-fuel. Geen kleppen stellen of andere toestanden. Jammer dat Volvo gestopt is met bi-fuel.
Ook een Ford motor in een Volvo loopt goed op LPG.
En bij een Bi-Fuel komt kleppen stellen dus ook gewoon voor,die zakken ook vaak in of in het ergste geval verbrand er eentje of meerdere.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Het nieuwe rijden kun je vergelijken met het mishandelen van je Volvo...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

"Het nieuwe rijden" :

De auto laten uitrollen in een versnelling, en pas als het toerental laag is ( rond de 1000 - 1200 rpm) koppeling intrappen.
Zo snel mogelijk op schakelen naar een hogere versnelling, al bij 1400 - 1700 rpm.

Allemaal leuk en aardig, en dat doe ik ook zo regelmatig. Maar zo op zijn tijd ff lekker doorrijden wat hoog in de toeren vind de motor ook heerlijk om alles eens schoon te blazen. Je kan ook veel te ver doorschieten met het "nieuwe rijden" idee;
http://www.driving-dutchman.com/dure-mo ... ig-rijden/
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28402
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Nieuw motto: het nieuwe rijden maakt meer kapot dan je lief is.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”