Na tanken gewezen op gemorste benzine onder rechterzijde achteras. Bij inspectie blijkt dat flexibel rubber deel van de vulhals op de tank gescheurd is, das nie nie zo mooi dus. maar hoe kom ik er in hemelsnaam bij? Het inspectie luikje's verhaal werkt niet en het lijkt of de hele achter trein in de weg zit. Graag tips en tricks voor het vervangen want het lijkt een simpele klus.
Ron
Vulhals lekkage bij V70
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb gehad met mijn S60. Hier het topic, waar je niet veel wijzer uit wordt: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... eal1051241
De monteur kon erbij door de tanks iets te lossen en naar voren te schuiven. Dan kon ie er precies tussendoor. Maargoed, het klinkt vast makkelijker dan het is. Succes!
De monteur kon erbij door de tanks iets te lossen en naar voren te schuiven. Dan kon ie er precies tussendoor. Maargoed, het klinkt vast makkelijker dan het is. Succes!
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29605
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Het is inderdaad verstandig om dit bij de dealer te laten doen als het een handigheidje is, maar zelf proberen en het probleem oplossen is natuurlijk leuker.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Je doet het zelf, of je laat het doen, maar doe het in ieder geval goed en afdoende:
het is en blijft wel brandstof, en mocht het langzaam lekken op je (warme) uitlaat, zal je toch niet blij worden......het verpest je dag !
(En ook van die andere mensen die naast je tanken.)
het is en blijft wel brandstof, en mocht het langzaam lekken op je (warme) uitlaat, zal je toch niet blij worden......het verpest je dag !
(En ook van die andere mensen die naast je tanken.)
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 23.10.2013 - 18:30
Probleem opgelost.
18 eu bij de Volvo dealer uitgegeven voor item 23 plus 2 slangklemmetje's. Info van de monteur gevraagd, hoefde niks extra verwijderd te worden, alleen het achterwiel rechts. Voor de handigheid kan het binnenscherm verwijderd worden maar nodig is het niet.
Er is wél een brug en 2 handige sleutelaars nodig, alleen en op bokjes gaat het echt niet fijn, je komt handen en ruimte te kort.
Dus op de brug bij bekende garagist ( nog bedankt Rogier).
Eerst de slang klem bij de tank verwijderd, orgineel is dat een soort katteklauw verbinding. die wip je open met een schroevedraaier.
Dan de rubber mof los gemaakt door de vulbuis wat heen en weer te trekken/duwen zodat die straks van de tank af te wippen is.
Oók de overloop slang naast rubber mof van de vulhals los halen, zo creeer je meer speel ruimte om de vulhals naar achter te trekken. Ook deze zit met katteklauw klem vast. Maar die kun je laten zitten, het is met klem en al te verwijderen van de tule. Ook hier controle op scheurtjes gedaan maar niets gevonden dus kon deze terug gemonteerd worden.
Nu de katteklauwklem van de vulhals verwijderen, dat was wat lastiger omdat de sluiting boven op zat maar met wat handigheid ook deze er af gewipt.
Rubbermof van tank gescheiden, via gat in draagarm achter kun je zo de mof pakken, draaien en verwijderen door het zelfde gat.
Veel montage spray gebruiken vóór de montage van de nieuwe mof, de nieuwe mof voorzien van de schroefklemmen. Beide klemmen zo gezet dat de schroef aan de linker zijde zit met de kop naar beneden.
Nu eerst de mof op de vulhals schuiven tot de aanslag op de vulhals, alles via het gat in de draag arm. Eén man houd de vulhals vast en de ander plaats de mof.
Dan de mof op de tank tule, ook dit was wat lastiger, aan de bovenzijde wilde het niet echt goed in model komen, we drukten het rubber eigenlijk dubbel. Dus weer een man voorzichtig aandrukken terwijl de ander de mof wat op en neer beweegt om er voor te zorgen dat die over de tule wipt. Uitkijken dat je de schoefklem niet dubbel of ovaal drukt want deze is niet al te dik en vervormt makkelijk.
Ook er voor zorgen dat de overloop inrichting alvast voor de tule zit. Mof over de tule schuiven, een man vast houden de ander klem dicht schroeven. dan over naar de andere schroef klem, zelfde verhaal.
dan de overloop slang over de tule wrikken/schuiven. Klus klaar!!
Al met al één uur knutsel en pruts werk op de brug, maar goed te doen.
Verder bleek bij inspectie dat de aardingsdraad van de vulhals al enige tijd overleden was, dus toch binnen scherm er nog uit en deze ook maar gerepareerd. Dit nam half uurtje in beslag.
Doe er je voordeel mee.
Ron
18 eu bij de Volvo dealer uitgegeven voor item 23 plus 2 slangklemmetje's. Info van de monteur gevraagd, hoefde niks extra verwijderd te worden, alleen het achterwiel rechts. Voor de handigheid kan het binnenscherm verwijderd worden maar nodig is het niet.
Er is wél een brug en 2 handige sleutelaars nodig, alleen en op bokjes gaat het echt niet fijn, je komt handen en ruimte te kort.
Dus op de brug bij bekende garagist ( nog bedankt Rogier).
Eerst de slang klem bij de tank verwijderd, orgineel is dat een soort katteklauw verbinding. die wip je open met een schroevedraaier.
Dan de rubber mof los gemaakt door de vulbuis wat heen en weer te trekken/duwen zodat die straks van de tank af te wippen is.
Oók de overloop slang naast rubber mof van de vulhals los halen, zo creeer je meer speel ruimte om de vulhals naar achter te trekken. Ook deze zit met katteklauw klem vast. Maar die kun je laten zitten, het is met klem en al te verwijderen van de tule. Ook hier controle op scheurtjes gedaan maar niets gevonden dus kon deze terug gemonteerd worden.
Nu de katteklauwklem van de vulhals verwijderen, dat was wat lastiger omdat de sluiting boven op zat maar met wat handigheid ook deze er af gewipt.
Rubbermof van tank gescheiden, via gat in draagarm achter kun je zo de mof pakken, draaien en verwijderen door het zelfde gat.
Veel montage spray gebruiken vóór de montage van de nieuwe mof, de nieuwe mof voorzien van de schroefklemmen. Beide klemmen zo gezet dat de schroef aan de linker zijde zit met de kop naar beneden.
Nu eerst de mof op de vulhals schuiven tot de aanslag op de vulhals, alles via het gat in de draag arm. Eén man houd de vulhals vast en de ander plaats de mof.
Dan de mof op de tank tule, ook dit was wat lastiger, aan de bovenzijde wilde het niet echt goed in model komen, we drukten het rubber eigenlijk dubbel. Dus weer een man voorzichtig aandrukken terwijl de ander de mof wat op en neer beweegt om er voor te zorgen dat die over de tule wipt. Uitkijken dat je de schoefklem niet dubbel of ovaal drukt want deze is niet al te dik en vervormt makkelijk.
Ook er voor zorgen dat de overloop inrichting alvast voor de tule zit. Mof over de tule schuiven, een man vast houden de ander klem dicht schroeven. dan over naar de andere schroef klem, zelfde verhaal.
dan de overloop slang over de tule wrikken/schuiven. Klus klaar!!
Al met al één uur knutsel en pruts werk op de brug, maar goed te doen.
Verder bleek bij inspectie dat de aardingsdraad van de vulhals al enige tijd overleden was, dus toch binnen scherm er nog uit en deze ook maar gerepareerd. Dit nam half uurtje in beslag.
Doe er je voordeel mee.
Ron
Volvo V70 T6 AWD polestar 2008 km
Volvo V70 II 2001 km 316.963
Volvo 940 GLE 1994 km 230.000
Volvo V70 II 2001 km 316.963
Volvo 940 GLE 1994 km 230.000