Waarom zou ik opladen?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

@jp-v60
hans98 heeft het over iets anders
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

vaudi schreef: ca 150 m
ja te weinig voor een noodstop maar genoeg op 80 km wegen met normaal rijgedrag en goed anticiperen.
Uiteraard heb je altijd de standaard remmen erbij als het nodig is.
In 150 meter van 100 km/hr naar 0 km/hr puur op de electrische vertraging (dus alleen gas loslaten)?
Dat lijkt mij heeeeeeel erg sterk.
100mb
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 14.12.2006 - 11:39

v60pih,
Je remt eerst af op de elektromotor, pas bij krachtig remmen wordt het mechanische deel (blokken/schijven) aangesproken.
2024 Volvo XC90 T8
2021Volvo XC40 P8
2016 Volvo XC90 T8
2014 Volvo V60 PIH
2012 Volvo V60 D2
2007 Volvo V50 2.0D Edition II
2000 Volvo V40 1.9D Europa Phase I Dark Blue
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Het eerste traject van het rempedaal doceert de mate van elektrisch remmen.
Dit stukje hoort nog toegevoegd te worden aan het stukje van 100mb.
100mb schreef: v60pih,
Je remt eerst af op de elektromotor, pas bij krachtig remmen wordt het mechanische deel (blokken/schijven) aangesproken.
Laat je het gaspedaal los dan wordt er na verloop van tijd ook elektrisch afgeremd maar dat is heel weinig. Dat is wat meer vergelijkbaar
met het afremmen op de motor in de hoogste versnelling.

Sommige EV cars als een i3 hebben dat zo sterk dat je door het gaspedaal gedoceerd los te laten al heel behoorlijk kunt remmen.
De V60 pih heeft dat effect nauwelijks, daar gebeurd het remwerk via het rempedaal. Dan werken de remlichten ook mee.
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

vaudi schreef: @jp-v60
hans98 heeft het over iets anders
Ik reageerde niet op hans98, maar op een opmerking van jou, dat je uitstapt om te voelen of de remmen warm zijn. Terwijl je dat kan controleren middels de bubbels
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

v60pih schreef:
vaudi schreef: ca 150 m
ja te weinig voor een noodstop maar genoeg op 80 km wegen met normaal rijgedrag en goed anticiperen.
Uiteraard heb je altijd de standaard remmen erbij als het nodig is.
In 150 meter van 100 km/hr naar 0 km/hr puur op de electrische vertraging (dus alleen gas loslaten)?
Dat lijkt mij heeeeeeel erg sterk.
Ben het geheel met je eens, dat redt de PIH never nooit, de elektrische vertraging is te verwaarlozen, als je bij 100 km/h elektrisch wil afremmen dan moet je wel een paar 100 meter vtv gaan remmen. maak je geen vrienden mee met degene die achter je rijden
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Ik snap het geloof ik.
Gaat om dit deel van de handleiding:
Licht afremmen - oplading hybride-accu
Bij licht remmen wordt op de elektromotor
afgeremd. De bewegingsenergie van de auto
wordt dan omgezet in elektrische energie om
de hybride-accu mee op te laden. Een animatie
op het display van het instrumentenpaneel
geeft aan wanneer de accu wordt opgeladen
via terugwinning van remenergie, zie
pagina 79.
De terugwinning vindt plaats bij snelheden
tussen 150–5 km/h – bij krachtig remmen en
bij snelheden buiten het gespecificeerde
interval wordt ook het hydraulische remsysteem
ingeschakeld.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

jp-v60 schreef:
vaudi schreef: @jp-v60
hans98 heeft het over iets anders
Ik reageerde niet op hans98, maar op een opmerking van jou, dat je uitstapt om te voelen of de remmen warm zijn. Terwijl je dat kan controleren middels de bubbels
Hoi jp-v60. Graag wil ik er nog iets aan toevoegen om het voor de wat minder ingewijden duidelijk neer te zetten.

Als je bubbels ziet kun je idd zien dat je elektrisch remt. Trap je harder het pedaal in, dan krijg je meer bubbels, je vertraagd dan wel behoorlijk en het is nog steeds elektrisch. Trap je nog verder door, dan komt er een moment dat de hydraulische remmen ook mee gaan doen. Om dat moment werkt de elektrische rem samen met de schijven.
Dus als de bubbels niet meer aan kunnen groeien, dan rem je gewoon extra bij op de schijven.

In de poging om zo hard mogelijk elektrisch te remmen zonder de remschijven aan te spreken heb ik de vinger voel controle toegepast. Daarbij kon ik vaststellen dat de
remvertraging op alleen elektrisch remmen is geweest en dat toch niet stiekem de remschijven zijn aangesproken. Dat bleek dus niet het geval te zijn.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

@jaromir
Ja, dat ken ik.
Ik had ook een mooie laadpaal laten installeren.
In de folders zie je de V60 toch altijd op een laadpunt aangesloten, of niet soms.
Komt de auto, zit er een 230V stekker aan.
Dat is flink balen.
Volvo zou gebaar kunnen maken door de koper van te voren te laten kiezen of de kabel gratis om te ruilen.
Of, zoals Toyota, gewoon 2 kabels bij de auto te leveren.

Gemiste kans, Volvo!
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Bij de MY13 stond de keus is kabels gewoon in het dealer systeem. Ze hebben dan ook netjes gevraagd welke ik wilde. Heel vreemd dat dit elders anders ging.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”