Stuur blijft 'plakken' in rechtuit stand

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
jefvdv
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 18.12.2012 - 15:35

Mijn stuurhuis werd vervangen omwille van gerammel. Dit gerammel kwam veel voor bij modellen tijdens het begin van de productie. Het gerammel is nu weg, maar het stuur komt niet meer vlot in de rechtuit stand. Het sturen gaat stroef bij een paar graden naar links en naar rechts. Dit is vooral irritant op de autosnelweg, je moet constant corrigeren en best met 2 handen aan het stuur blijven. Bij parkeren of in de stad rijden heb je er geen last van.

Ondertussen al een 2de stuurhuis gekregen maar het probleem is nog niet weg. Garage erkent het probleem en belooft verder te zoeken, maar vindt de oorzaak voorlopig niet. Uitlijning is al nagekeken, ik heb geen variabele stuurbekrachtiging en heb hiervoor het correcte stuurhuis.

Nog mensen die last hebben van een stuur dat blijft 'plakken' op de autosnelweg?
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Misschien een idee om een andere dealer te laten kijken. Net als in de medische wereld kan een second opinion soms een wereld van verschil maken. Niks ten nadele van je huidige dealer overigens!
dupke30
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 13.02.2014 - 13:16
Locatie: Dorplein

Mijn stuur moet ik ook constant corrigeren, staat een klein tikje naar links (1gr). Op snelweg zeer irritant, na ritten van 100km+ kramp in je hand van corrigeren. auto is al 3x teruggewenst bij Volvo. Ze zeggen het stuur staat recht er is niets aan de hand....
Als je naar een andere garage gaat, vragen ze de info op. Ze zien meteen dat je hem in een andere garage in onderhoud hebt...
Volvo V40 D2 Momentum MY14 Caspian Blue - Business Pack Pro, Dynamic Line, Park Assist Pilot, High Performance Multimedia.
Opel Zafira 2.0 DTI 2004
Citroën Xsara 1.8 16v 2000
Peugeot 306 XR 1.9D 1996
Volvo 460GLE 1.7mpi 1994
Peter/v40
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 23.10.2013 - 11:04

Ik heb het ook gehad met een V40 momentum my14.
Continu tegensturen om rechtdoor te gaan, dealer heeft het echter goed opgelost.
jefvdv
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 18.12.2012 - 15:35

Het gaat hem eigenlijk vooral om het niet vlot terugkomen in de rechtuitstand. Het is niet zo dat de auto spontaan van zijn lijn afwijkt.
Ik ga nog even afwachten, ze blijven verder zoeken.
dupke30
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 13.02.2014 - 13:16
Locatie: Dorplein

Peter/v40 schreef: Ik heb het ook gehad met een V40 momentum my14.
Continu tegensturen om rechtdoor te gaan, dealer heeft het echter goed opgelost.
Weet je zo wat de dealer gedaan heeft om het stuur recht te zetten? dan kan ik dat aan die van mij doorgeven.....
Alvast bedankt. As. vijdag is hij er voor de 4e keer....
Volvo V40 D2 Momentum MY14 Caspian Blue - Business Pack Pro, Dynamic Line, Park Assist Pilot, High Performance Multimedia.
Opel Zafira 2.0 DTI 2004
Citroën Xsara 1.8 16v 2000
Peugeot 306 XR 1.9D 1996
Volvo 460GLE 1.7mpi 1994
Peter/v40
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 23.10.2013 - 11:04

Monteur heeft samen met mij een paar kilometer gereden op verschillende snelheden en heeft de afwijking naar links ook zelf waargenomen.
Mij is verteld dat de auto uitgelijnd is.

Succes.
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

jefvdv schreef: Het gaat hem eigenlijk vooral om het niet vlot terugkomen in de rechtuitstand. Het is niet zo dat de auto spontaan van zijn lijn afwijkt.
Ik ga nog even afwachten, ze blijven verder zoeken.
Hoe groter de wielen / breder de banden, hoe hakeriger het sturen, vooral bij nieuwe banden.
Zelf ook met beide auto's gemerkt na monteren van de zomerwielen, beiden 18", breedte 235 op de V60 en 225 op de V40.
Nadat de banden zijn ingereden (500 a 1.000 km), sturen beide wagens een stuk stabieler en zekerder.
In het begin had ik ook de indruk dat de auto niet goed terug naar de rechtuitstand terugkwam. Dit is nu niet meer het geval.
Wat is de bandendruk en welke bandenmaat is gemonteerd? Verhogen kan helpen.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
CHRISITO
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 23.09.2013 - 11:30

Met 16 inch winterbanden stuurde hij idd minder hoekig. Zelf gemerkt bij de v40
nu met 17 inch zomerbanden merk het verschil . Nieuw zijnde onmiddelijk opnieuw laten uitlijnen en moet zeggen druk naar 2.3 bar gezet beter resultaat . Plakt op de weg vooral bij rotondes.
Superdave
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 21.07.2007 - 11:51

Auto laten uitlijnen, dan is het waarschijnlijk wel verholpen. bij 18" wielen dient ook de software te worden aangepast voor het stuurhuis (en spacer te worden geplaatst).
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

CHRISITO schreef: Met 16 inch winterbanden stuurde hij idd minder hoekig. Zelf gemerkt bij de v40
nu met 17 inch zomerbanden merk het verschil . Nieuw zijnde onmiddelijk opnieuw laten uitlijnen en moet zeggen druk naar 2.3 bar gezet beter resultaat . Plakt op de weg vooral bij rotondes.
Vind 2.3 wel een beetje weinig. Mijn banden staan op 2.7... Zou er toch minstens 2.5 in doen.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
CHRISITO
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 23.09.2013 - 11:30

waarom zou jij er meer indoen! boekje zegt vanaf 2.3 tot voor eco 2.6 .

maakt ook minder herrie als er minder lucht in zit op de autobaan!
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Superdave schreef: Auto laten uitlijnen, dan is het waarschijnlijk wel verholpen. bij 18" wielen dient ook de software te worden aangepast voor het stuurhuis (en spacer te worden geplaatst).
De V40 is geproduceerd met de zomerwielen (18"), en door de garage afgeleverd op de winterwielen (17").
Je merkt aan de draaicirkel dat er spacers tussenzitten <_< , die is behoorlijk ruim te noemen. De V60 lijkt zelfs korter te draaien.
Ik moet zeggen dat na het inrijden van de banden, er geen problemen zijn met de besturing. De bandendruk van de V40 staat op 2.3 bar, anders is de afvering van vooral de achteras te hard. De V60 staat wel op 2.6 bar, en is met het dynamisch chassis en 18" comfortabeler dan de V40 met het standaard (ook dynamisch) chassis.
Over beide auto's niets te klagen overigens.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
jefvdv
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 18.12.2012 - 15:35

Ik heb standaard 16" wielen.

Probleem is ondertussen verholpen na de 3de uitlijning. Blijkbaar toch iets mis met de standaard fabrieksopgave die ze gebruiken om uit te lijnen. Uiteindelijk heeft de garage eerst een andere V40 ingelezen om die settings vervolgens op die van mij over te zetten.

In totaal bijna 4 weken met een vervangwagen gereden.
Plaats reactie

Terug naar “V40”