Help: Versnelingsbakolie bijgevuld maar niet op de juiste wijze

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
V50Z
Starter

Een aantal weken geleden heb ik de linker ashoes bakzijde van de S40 T5 MY2004 van mijn pa vervangen (was lek). Deze klus heb ik in de hobbygarage prima geklaard. Hierbij heb ik ook direct een nieuwe oliekeering geplaatst.

Bij het loshalen van de as uit de bak, kwam er ongeveer een halve liter olie uit (wat op zich normaal is). Omdat recent de koppeling van de auto vervangen was, wilde ik volstaan met bijvullen.

De aftapplug was na het terugplaatsen van de aandrijfas snel gevonden, echter de vulplug die ik wel nodig had kon ik niet direct vinden. Ik heb het aanwezige werkplaatshandboek geraadpleegd, maar die gaf de locatie ook niet prijs. Ik zag wel iets wat op de vulplug leek, maar ik wist het niet zeker. Ik en de aanwezigen in de hobbygarage kwamen tot de conclusie dat dat toch de vulplug moest zijn.

Omdat er precies 2 liter in ging vond ik dat toch wel vreemd. Er was immers maar een halve liter uitgekomen. Omdat ik recent over vida beschik, besloot ik toch alsnog te kijken. Hieruit bleek dat ik de olie niet via de vulplug maar door het gat van de blokkeerkogel voor de versnellingsbakhendel had gevuld:

Afbeelding

Afbeelding

Kan iemand mij zeggen of dit in ieder geval in verbinding staat met de versnellingsbak en dat de olie niet ergens anders naar een weg zoekt :'( ?
Ik ga natuurlijk het oliepijl checken maar dat vergt weer wat planning en tijd. Hopelijk zit er nu teveel in en valt het leergeld mee. Zo niet dan moet mijn pa maar voorlopig even fietsen. Ik moet er niet aan denken dat de olie elders uitkomt :sick:
MarioC70
6th Gear member

V50Z schreef: Een aantal weken geleden heb ik de linker ashoes bakzijde van de S40 T5 MY2004 van mijn pa vervangen (was lek). Deze klus heb ik in de hobbygarage prima geklaard. Hierbij heb ik ook direct een nieuwe oliekeering geplaatst.

Bij het loshalen van de as uit de bak, kwam er ongeveer een halve liter olie uit (wat op zich normaal is). Omdat recent de koppeling van de auto vervangen was, wilde ik volstaan met bijvullen.

De aftapplug was na het terugplaatsen van de aandrijfas snel gevonden, echter de vulplug die ik wel nodig had kon ik niet direct vinden. Ik heb het aanwezige werkplaatshandboek geraadpleegd, maar die gaf de locatie ook niet prijs. Ik zag wel iets wat op de vulplug leek, maar ik wist het niet zeker. Ik en de aanwezigen in de hobbygarage kwamen tot de conclusie dat dat toch de vulplug moest zijn.

Omdat er precies 2 liter in ging vond ik dat toch wel vreemd. Er was immers maar een halve liter uitgekomen. Omdat ik recent over vida beschik, besloot ik toch alsnog te kijken. Hieruit bleek dat ik de olie niet via de vulplug maar door het gat van de blokkeerkogel voor de versnellingsbakhendel had gevuld:

Afbeelding

Afbeelding

Kan iemand mij zeggen of dit in ieder geval in verbinding staat met de versnellingsbak en dat de olie niet ergens anders naar een weg zoekt :'( ?
Ik ga natuurlijk het oliepijl checken maar dat vergt weer wat planning en tijd. Hopelijk zit er nu teveel in en valt het leergeld mee. Zo niet dan moet mijn pa maar voorlopig even fietsen. Ik moet er niet aan denken dat de olie elders uitkomt :sick:
Je hebt geluk dat de blokkeerinrichting nog werkt..
De vul stop zit aan de zijkant,sleutelmaat is dop 24..
Vullen tot het uit de vulopening loopt even wachten tot hij uitgelekt is en dan de stop erin draaien..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
V50Z
Starter

Vanochtend kon ik in de hobbygarage terecht en heb het gelijk aangepakt. Er kwam bij het aftappen 3,5 liter olie uit, dus ja het staat in verbinding met de bak gelukkig. De nieuwe olie heb ik zoals Mario zegt via de vulplug erin gespoten totdat deze begon over te lopen. Pff ben ik even opgelucht dat het zo afloopt!

@Mario: het was inderdaad dop 24. Ik heb het speciaal gereedschap niet en dus heb ik wat geïmproviseerd. Een dop 24 ingekort en daarop een een kantelverlengstuk kon ik precies langs het subframe komen. Wat bedoel je met geluk? Wat doet die blokkeerkogel precies en wat is het risico bij uitdraaien? Feitelijk ging het vullen via deze blokkeerkogel gemakkelijker dan op de voorgeschreven manier (niet dat ik het nu op deze manier zou doen).
Laatst gewijzigd door V50Z op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MarioC70
6th Gear member

V50Z schreef: Vanochtend kon ik in de hobbygarage terecht en heb het gelijk aangepakt. Er kwam bij het aftappen 3,5 liter olie uit, dus ja het staat in verbinding met de bak gelukkig. De nieuwe olie heb ik zoals Mario zegt via de vulplug erin gespoten totdat deze begon over te lopen. Pff ben ik even opgelucht dat het zo afloopt!

@Mario: het was inderdaad dop 24. Ik heb het speciaal gereedschap niet en dus heb ik wat geïmproviseerd. Een dop 24 ingekort en daarop een een kantelverlengstuk kon ik precies langs het subframe komen. Wat bedoel je met geluk? Wat doet die blokkeerkogel precies en wat is het risico bij uitdraaien? Feitelijk ging het vullen via deze blokkeerkogel gemakkelijker dan op de voorgeschreven manier (niet dat ik het nu op deze manier zou doen).

Het blokkeer gedeelte kan in de bak vallen namelijk,met als gevolg,dat je deze uit elkaar kunt halen..
lint
Geartronic member

Dat is gelukkig niet gebeurd, scheelt een hoop werk en tijd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
V50Z
Starter

Nee gelukkig niet! Het kogeltje zit in een huisje vast aan de bout dus ik begrijp niet helemaal hoe dit voor een probleem had kunnen zorgen en wat er dan precies in de bak had kunnen vallen. De tekeningen die Vida geeft bieden daarin geen duidelijkheid. Als iemand dat hier uit de doeken wil doen, dan graag. De bak schakelt normaal en ik ga er dus vanuit dat er niets verkeerd zit. Ik ben iig blij dat het hersteld is. Weer wat geleerd.
MarioC70
6th Gear member

V50Z schreef: Nee gelukkig niet! Het kogeltje zit in een huisje vast aan de bout dus ik begrijp niet helemaal hoe dit voor een probleem had kunnen zorgen en wat er dan precies in de bak had kunnen vallen. De tekeningen die Vida geeft bieden daarin geen duidelijkheid. Als iemand dat hier uit de doeken wil doen, dan graag. De bak schakelt normaal en ik ga er dus vanuit dat er niets verkeerd zit. Ik ben iig blij dat het hersteld is. Weer wat geleerd.
De schakel selektiepen kan iets zakken waardoor je de bout met kogeltje er niet meer in krijgt..
V50Z
Starter

@mario bedankt voor je uitleg. Weer wat geleerd!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”