V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Of koop voor een paar euro een OBD dongle in China....download Torque Pro....en lees zelf je auto uit voor maximaal 15 euro. Ook realtime informatie mbt alle mogelijke sensoren.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
MichelV70
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 26.05.2007 - 13:05
Locatie: Dalfsen

Heb het ook 3 maanden geleden gehad, dpf laten verwijderen, egr dicht en alles software matig eruit laten halen.
Tuning zat er al op van volvotune. Auto rijdt zuinig en als het moet keihard. Wel zo af en toe een roetwolk eruit bij
volgas maar dat mag de pret niet drukken.
Bc. geeft nu gemiddeld 5,1l aan en oliepijl blijft gelijk :D
Wel direct na exercitie olie wisselen.
Om discussie te voorkomen: keus is motor en eventueel later nieuwe motoren in elkaar draaien
of probleemloos rijden met wat extra uitstoot.
XC60 D4 Inscription 2016
Polestar 2 awd
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Hoe ga je dit straks doen bij de APK met de roetmeting.. dat houdt mij wat tegen.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als hij van bouwjaar 2006 is,is er geen roetmeting,alleen bij twijfel en bij een OBD foutmelding.
Maar die discussie over EGR dichtzetten is al meerdere malen voorbij gekomen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Is nog net van 2005 vandaar..
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
emielkosse
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 29.05.2006 - 14:07

Hallo Allemaal,

Een update en ik denk de laatste aangezien mijn probleem is opgelost. Dealer weet dus duidelijk niet hoe het roetfilter systeem in de auto werk (beetje jammer). Deze bewering maak ik omdat ik nu bij een dieselspecialist ben geweest en door ook de auto aan de computer te hangen en wat testjes uit te voeren aangaf voor 99% zeker te weten dat het roetfilter verstopt zat (de diagnose heeft ongeveer net zolang geduurd als het bezoek bij de dealer).
Het roetfilter is nu gereinigd en de auto rijdt weer normaal. Een roetfilter gaat normaal tussen de 90.000 en 210.000 km mee, erg afhankelijk van veel dingen. Dit roetfilter is er bij 130.000 km onder gekomen dus erg vroeg voor een verstopt filter.
Additief is op normaal niveau.

Het verwijderen van het roetfilter en aanpassingen aan de auto is voor mij een allerlaatste redmiddel. Zoals ik er nu naar kijk denk ik dat de Volvo nodig hun monteurs op cursus moet sturen zodat ze begrijpen wat voor motoren ze op de markt hebben gebracht. Ter info de motor is een ontwikkeling tussen PSA, Ford/Volvo.
AfbeeldingAfbeelding
[ VOLVO FOR LIVE ]
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

emielkosse schreef: Hallo Allemaal,

Een update en ik denk de laatste aangezien mijn probleem is opgelost. Dealer weet dus duidelijk niet hoe het roetfilter systeem in de auto werk (beetje jammer). Deze bewering maak ik omdat ik nu bij een dieselspecialist ben geweest en door ook de auto aan de computer te hangen en wat testjes uit te voeren aangaf voor 99% zeker te weten dat het roetfilter verstopt zat (de diagnose heeft ongeveer net zolang geduurd als het bezoek bij de dealer).
Het roetfilter is nu gereinigd en de auto rijdt weer normaal. Een roetfilter gaat normaal tussen de 90.000 en 210.000 km mee, erg afhankelijk van veel dingen. Dit roetfilter is er bij 130.000 km onder gekomen dus erg vroeg voor een verstopt filter.
Additief is op normaal niveau.

Het verwijderen van het roetfilter en aanpassingen aan de auto is voor mij een allerlaatste redmiddel. Zoals ik er nu naar kijk denk ik dat de Volvo nodig hun monteurs op cursus moet sturen zodat ze begrijpen wat voor motoren ze op de markt hebben gebracht. Ter info de motor is een ontwikkeling tussen PSA, Ford/Volvo.

De oplossing stond er een tijdje terug al,toch?
Dat een dealer niet weet hoe het systeem werkt,dat komt een beetje vreemd over,ze hebben allemaal een technische training gehad over deze materie.
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

MarioC70 schreef: Belangrijk is of het roetfilter bij 120000km vervangen is, zo niet, dan zit daar het probleem.
De sensor geeft dan aan dat er iets mis is met het filter en blijft regenereren.
Ga er maar van uit dat het filter voor meer dan 60% vol zit,deze storing is daar het gevolg van...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Rutger
4th Gear member
Berichten: 928
Lid geworden op: 10.01.2010 - 13:12
Locatie: Het mooie Limburg
Contacteer:

Tja, zeg ik maar.
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
VOLVOFANC30POP

Ook ik heb een gelijkaardig probleem. C 30 2009 2 liter diesel automaat 70000 km .ik doe dus niet zoveel km .Ga om de 10000 km naar mijn dealer (Belgie) voor onderhoud.
Verleden jaar aan 7000 km volgende melding :motorsysteem vergt onderhoud met volgende foutmelding
olie van verminderde kwaliteit, generatieproces roetfilter vroegtijdig afgesloten ; dat laatste komt omdat we ergens aankomen en de auto aan het genereren is.
Een paar weken geleden identiek hetzelfde probleem echter nu had ik sinds mijn laats onderhoud nog maar 4000 km gereden.
Telkens zuigen ze een halve liter olie uit en is het probleem voorlopig weer opgelost.
m.a.w. ik ben ongerust naar de kwaliteit van de olie en wat er later nog kan gebeuren . Garage zegt me dat dit veel gebeurt met mensen die weinig km, autostrade doen. Wat zijn jullie bedenkingen hierbij ??
VOLVOFANC30POP

Ook ik heb een gelijkaardig probleem. C 30 2009 2 liter diesel automaat 70000 km .ik doe dus niet zoveel km .Ga om de 10000 km naar mijn dealer (Belgie) voor onderhoud.
Verleden jaar aan 7000 km volgende melding :motorsysteem vergt onderhoud met volgende foutmelding
olie van verminderde kwaliteit, generatieproces roetfilter vroegtijdig afgesloten ; dat laatste komt omdat we ergens aankomen en de auto aan het genereren is.
Een paar weken geleden identiek hetzelfde probleem echter nu had ik sinds mijn laats onderhoud nog maar 4000 km gereden.
Telkens zuigen ze een halve liter olie uit en is het probleem voorlopig weer opgelost.
m.a.w. ik ben ongerust naar de kwaliteit van de olie en wat er later nog kan gebeuren . Garage zegt me dat dit veel gebeurt met mensen die weinig km, autostrade doen. Wat zijn jullie bedenkingen hierbij ??
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Met een diesel (die een roetfilter heeft) moet je eigenlijk af en toe de motor lekker warm rijden op de snelweg. (50-100 km) Veel in de bebouwde kom rijden is slecht voor de motor. Het roetfilter raakt vol --> probeert te reinigen maar lukt niet doordat het proces steeds wordt onderbroken (auto uitzetten bijv.) of omdat de temperatuur niet hoog genoeg is --> uiteindelijk komt er diesel bij de olie en dat zorgt voor allerlei problemen.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28893
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik denk dat je te weinig kilometers maakt voor onbezorgd diesel rijden in een auto met roetfilter en een regeneratieproces dat niet goed kan werken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”