Ik las dat de 960 bij de facelift, naast de bekende verbeteringen aan ophanging, ook veiligheidsverbeteringen kreeg:
"Volvo engineers added an additional cross member tying the framerails together at the rear of the control arms. This significantly enhances the
energy management in offset frontal accidents. An additional high strength steel insert in the front floor also helps to reduce footwell intrusion in severe frontal accidents." http://www.volvoclub.org.uk/press/pdf/p ... essKit.pdf
Zouden deze verbeteringen zijn doorgevoerd in de 940? Die werd tenslotte ook verbeterd in 1995.
De vraag is dan natuurlijk in hoeverre dat geholpen heeft, gezien de bekende crashtest van Folksam werd uitgevoerd met zo'n laatste serie en dit als resultaat had:
Volvo werd pas veel veiliger bij de S80 en V70II in 1999/2000
9(60) had wel SIPS, maar toch ook weer niet. Dat omhoog staande randje rechtsonder in de deuropening zoals je bij iedere moderne volvo tegen komt.
Zie je wel op de 850 maar nergens te bekkenen op de 4xx,7xx,9xx die eind jaren 80/begin 90 SIPS kregen waarvan het chassis al van bestond.
Dus ja ze zullen wel wat veiligheidcorrecties doorgevoerd hebben. Maar veel veiliger zal de 960 niet zijn itt de orignele 760 die in september 1981 op de markt kwam.
Wil niet zeggen dat het onveilige auto's zijn, rij met plezier in mijn 740 en 960. Zelfde als met overlap frontal crash. Weet de NL benaming niet eens. Auto's crashen nooit volledig frontaal, er is altijd overlap. En die ouwe (ja 1995 is oud) wagens scoren daar echt minimaal in. Midden jaren 90 kwamen ze daarachter en het resultaat daarvan zie je ook pas terug in de S80/V70II.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Ja, Volvo's veiligheid is relatief aan het tijdperk, waarbij de voorsprong in de jaren '80 en '90 groter was dan nu. Maar in je hoofd wil je ze altijd zo veilig mogelijk maken
mightyspawn schreef:Wil niet zeggen dat het onveilige auto's zijn, rij met plezier in mijn 740 en 960.
Ik ook hoor, ga zo weer lekker ritje maken met de raampjes open voordat het onweer komt
Je moet altijd bedenken dat passieve veiligheid/botsveiligheid het laatste redmiddel is, de actieve veiligheid, goede bestuurder en goede rijeigenschappen zijn ook heel belangrijk.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Toyota Yaris of niet: de Volvo waar hier aan gerefereerd wordt heeft wel 1,5 meter motorkap die kan inkrimpen bij een botsing. In een Yaris zit je bijna met je knieën tegen de koplampen. Welke kreukelzone ... ?
Msuidgeest schreef:
Toyota Yaris of niet: de Volvo waar hier aan gerefereerd wordt heeft wel 1,5 meter motorkap die kan inkrimpen bij een botsing. In een Yaris zit je bijna met je knieën tegen de koplampen. Welke kreukelzone ... ?
Het is totaal niet relevant hoeveel kreukelzone er is. EuroNCAP bepaalt de mate van letsel die er ontstaat.
Als die dus voor de Yaris lager is dan voor de Volvo, is die eerste dus veiliger.
De (korte) kreukelzones van moderne auto's zijn gewoon veel effectiever.
Grote Volvo's (en ook Mercedessen trouwens) uit de jaren '80 en '90 geven dus ten onrechte een veilig gevoel.
Zie ook dit filmpje van Fifth Gear, waar een Renault Modus zich in een 940 boort.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer . Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
lint schreef:
Je moet altijd bedenken dat passieve veiligheid/botsveiligheid het laatste redmiddel is, de actieve veiligheid, goede bestuurder en goede rijeigenschappen zijn ook heel belangrijk.
Zeker waar. Helaas kun je niet altijd voorkomen dat je in een botsing terecht komt.
Msuidgeest schreef:
Met de Volvo heb je inderdaad meer kreukelzone, misschien is daarom de belasting van de torso positiever beoordeeld. Helaas houdt de kreukelzone niet op bij de firewall omdat de kooi niet sterk genoeg is. Dus in de Volvo zit je met de knieen door het dashboard (idd filmpje van fifth gear) danwel met het bot van je dijbeen dat van achter uit je kont steekt.
Gelukkig denk ik daar niet aan als ik heerlijk ontspannen aan het genieten ben van een ritje.
Marcnij schreef:
Het is totaal niet relevant hoeveel kreukelzone er is. EuroNCAP bepaalt de mate van letsel die er ontstaat.
Als die dus voor de Yaris lager is dan voor de Volvo, is die eerste dus veiliger.
Niet helemaal waar, die scores zijn alleen vergelijkbaar binnen de klasse. Een 5-sterren mini-auto legt het alsnog af tegen een 5-sterren grote wagen. Natuurlijk zijn de kreukelzones wel effectiever geworden over de jaren, maar er zit een limiet aan. Een Smart waarvan de kooi heel blijft bij hoge snelheid (ook filmpje van fifth gear) heeft inzittenden die van binnen volledig verscheurd zijn door de grote G-krachten (te snelle vertraging). Een grotere kreukelzone zou daarbij geholpen kunnen hebben.
Laatst gewijzigd door MU op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De botsproef van Fifth Gear is bekend maar het verhaal gaat dat de motor uit die 940 is gehaald. En dat zou de resultaten in een ander daglicht kunnen zetten. De discussie daarover is wel te vinden op internet.
Vooralsnog vind ik die botsproef nog niet overtuigend, temeer omdat auto's niet 50% frontaal tegen elkaar botsen: je remt en probeert toch weg te draaien vlak voor een crash.
Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, ik ken de discussie. Afgezien van het feit of het een realistisch scenario was of niet, de motor zat er wel gewoon in. Je kunt de redblock op het filmpje zien op bepaalde momenten als die uit-zn-nek-kletsende l*lhannes er niet voor staat te zwaaien, zie screenshot die ik heb gemaakt:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.