Na 10 jaar S40 en 400.000+ op de teller is het tijd voor wat nieuws (de S40 blijft als 2e auto, dus een pijnlijk afscheid is afgewend).
Inmiddels proefgereden met de V60 en V70; moet toch écht een V70 D4 handgeschakeld worden. M.b.t. opties ben ik er op hoofdlijnen wel uit:
- Nordic + (is té interessant om niet te doen)
- Luxury line (wil graag Xenon en de stap van Winter line naar Luxury line is niet meer zo heel groot)
- Family line (stoelverhogers met oog op de toekomst)
- Roofrails in zilver
- Spoilertje op achterklep
Maar nu de punten van twijfel waarover ik erg graag jullie gewaardeerde mening hoor:
1.
Bij de proefrit vond ik de voorruit-verwarming erg hinderlijk / vermoeiend kijken. Het 'draadjespatroon' is m.i. te nadrukkelijk zichtbaar. Bij voorruiten van Ford heb ik de ervaring dat dit op lange ritten vermoeide ogen geeft (maar daar zijn de draadjes dichter op elkaar geplaatst). Volgens de dealer went 't. Graag hoor ik ervaringen van anderen. Het schijnt onmogelijk te zijn om een Nordic + te leveren zonder voorruitverwarming, dus zowat alle opties hangen af van de voorruit

2.
Twilight bronze is de kleur van voorkeur. Nu vind ik bruin buiten niet zo goed combineren met zwart binnen, dus is de keuze gevallen op het lichte en lekker ruimtelijke 'soft beige in sandstone' interieur. Ik maak me echter zorgen of dit interieur mooi blijft (gezien de lichte kleuren) en of je er niet snel op uitgekeken raakt. Wie heeft dit interieur en hoe bevalt dit interieur op de langere termijn? Zou je nog eens zo'n interieur bestellen?
3.
In lijn met punt 1: voor MY 2015 is de keuze voor de inleg van het interieur wat gewijzigd als ik me niet vergis. Het liefste had ik 'gewoon' geborsteld aluminium inleg / tevens aluminium middenconsole. Als je geen hout wilt, heb je keuze uit 'milled aluminium' en 'shimmer graphite aluminium'. Is dat dan alleen de middenconsole en is de inleg in de deuren etc. wel 'gewoon' aluminium? Ik vind het 'milled aluminium' namelijk niet zo mooi en 'shimmer graphite' lijkt me erg krasgevoelig. Iemand die hier wat meer van weet?
4.
Proefgereden met een V70 met 'dynamic chassis'. Ik vond het bochtengedrag nét 'strak genoeg', dus ben bang dat zonder 'dynamic chassis' de wegligging wat tegenvalt (meer overhellen, minder strak). Heeft iemand ervaringen met beide onderstellen (standaard versus dynamic)? Wat zijn de keerzijdes van het dynamic chassis? Zeker omdat hier automatische hoogteregeling aan gekoppeld zit, lijkt dit chassis mij alleen voordelen te hebben, dus ben extra benieuwd naar negatieve ervaringen.
Ik realiseer me dat veel van mijn vragen met smaak en persoonlijke voorkeur te maken hebben. Hoop toch op feedback, zodat ik zeker weet dat ik alle relevante afwegingen heb gemaakt alvorens de bestelling te plaatsen.
Dank alvast voor alle input!