
Inbouw LPG3 bij 371k, nu 15k verder: LPG rijdt zuiniger!
- Koffiemolen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30
Heren dank. Ik ga de proef op de som nemen. Ik woon in een dorp dat naast een Volvo-specialist niet geheel toevallig ook nog een watersportspecialist kent... 

Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29424
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ach, ieder mag zijn voorkeur hebben en uitsprekenMU schreef:Niet meer dan de gemiddelde lijnoliefan die hier rondloopt schat ik zolint schreef:Jij bent wel een echte Polytrol fan.MU schreef: Ik zeg wederom wat ik altijd zeg:
Probeer voor verweerde kunststof eens Polytrol. Houdt minstens een half jaar als je 2 lagen smeert en je doet een eeuw met zo'n blikje. Te verkrijgen bij de meeste watersportzaken, wordt ook veel gebruikt voor het polyester van boten.![]()

XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Koffiemolen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30
Inmiddels was de Valma en ook de Autoglymm er al weer vanaf gespoeld, gisteren de kunststof delen in de gekookte lijnolie gezet. Zit er mooi op, staat strak! Fijn spul om te verwerken ook. Heb gelijk de Peugeot 405 break Roland Garros uit 1990 maar meegenomen, ook die kent redelijk wat kunststof delen...
Maar ook: ruitenwisserarmen en dakrails zien er nu weer superstrak uit.
Ander punt:
Onder de parafan loopt een dikke draadboom die vanuit de motorruimte (zo snel gekeken vanaf de computer in motorcompartiment) naar het interieur loopt. Deze is deels niet ingepakt, daar zie je de talloze draden vd bundel dus lopen, door de luchtgaatjes vd parafan heen bekeken. En laat nu een van de vele draadjes, een witte, doormidden zijn, gerafeld. Dat lijkt me niet OK, maar ik heb geen storingen (voor zover ik weet). Iemand enig idee welke info hier allemaal doorheen gaat en wat de consequentie kan zijn?
Ik heb nog 5 maanden garantie, dus kan nog terug...
Graag advies.
Maar ook: ruitenwisserarmen en dakrails zien er nu weer superstrak uit.
Ander punt:
Onder de parafan loopt een dikke draadboom die vanuit de motorruimte (zo snel gekeken vanaf de computer in motorcompartiment) naar het interieur loopt. Deze is deels niet ingepakt, daar zie je de talloze draden vd bundel dus lopen, door de luchtgaatjes vd parafan heen bekeken. En laat nu een van de vele draadjes, een witte, doormidden zijn, gerafeld. Dat lijkt me niet OK, maar ik heb geen storingen (voor zover ik weet). Iemand enig idee welke info hier allemaal doorheen gaat en wat de consequentie kan zijn?
Ik heb nog 5 maanden garantie, dus kan nog terug...
Graag advies.
Laatst gewijzigd door Koffiemolen op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Dat begrijp ik ook niet waarom die kabelboom daar bloot ligt. Oke draden kunnen heel wat hebben, maar had er tenminste een hoes omheen getrokken. Of nog beter niet eens door de paravan. Wie dat bedacht heeft... Leuk voor de mensen in warme landen, als de hele dag daar de zon op staat. Heb je binnen no time mantel die er gewoon vanaf brokkelt.
Je kunt de paravan openmaken en het afdekken. En omdat je toch nog 5 maanden garantie hebt laat t hun doen.
Je kunt de paravan openmaken en het afdekken. En omdat je toch nog 5 maanden garantie hebt laat t hun doen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Koffiemolen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30
Lijkt me een goed voorstel! Ga ik doen.Je kunt de paravan openmaken en het afdekken. En omdat je toch nog 5 maanden garantie hebt laat t hun doen.
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
- Koffiemolen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30
Inmiddels mijn lease-auto ingeleverd en dagelijks met de Volvo op weg. Ik kon niet wachten, heerlijke auto. Elke km is genieten. Moest afgelopen weekend een aanhanger vol natuursteen kwijt bij een vriend die op een heuvel met oprit van 25% helling woont. Mijn 5008 bleef er ongeladen met de trekhaak hangen, zo steil (en dat noemen ze dan een MPV). De XC70 houdt met lading nog 10 cm vrij en ging ondanks hellingspercentage en zware lading steady state naar boven. Geweldig. Met voorwielaandrijving zou dat niet zijn gelukt. Dus nu weet ik zeker dat de Haldex zijn werk naar behoren doet.
Even andere vraag: al sinds ik de auto heb merk ik dat de stuurbekrachtiging (SBK) in lange bochten, bijv. klaverbladen, een wat zoekend gedrag vertoont. Je zou het ook enigzins schokkerig gedrag kunnen noemen.
Nu meen ik me te herinneren dat de wijlen 850 van mijn ouders dat ook wel een beetje had. De vraag is: is dit een producteigenschap of een voorbode van slijtage of defect?
Even andere vraag: al sinds ik de auto heb merk ik dat de stuurbekrachtiging (SBK) in lange bochten, bijv. klaverbladen, een wat zoekend gedrag vertoont. Je zou het ook enigzins schokkerig gedrag kunnen noemen.
Nu meen ik me te herinneren dat de wijlen 850 van mijn ouders dat ook wel een beetje had. De vraag is: is dit een producteigenschap of een voorbode van slijtage of defect?
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29424
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De XC70 is geen straksturende auto maar dat zoekende stuurgedrag hoort niet en kan vaak verholpen worden door een flush van de stuurbekrachtiging te laten doen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Koffiemolen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30
Ik zocht zonet even op deze klachten en vond een uitgebreid topic hierover. Blijkt een veelvoorkomend probleem van de ZF stuurhuizen te zijn die vanaf 2004 zijn geplaatst. Klachten kunnen jaren bestaan zonder te verergeren en heeft te maken met falend hydraulisch klepsysteem. Flushen levert geen oplossing, alleen vervanging, is wat de ervaringsdeskundigen rapporteren.De XC70 is geen straksturende auto maar dat zoekende stuurgedrag hoort niet en kan vaak verholpen worden door een flush van de stuurbekrachtiging te laten doen.
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29424
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
OK, dank voor deze informatie, ik heb altijd begrepen dat een powerflush verbetering geeft bij dit soort problemen.Koffiemolen schreef:Ik zocht zonet even op deze klachten en vond een uitgebreid topic hierover. Blijkt een veelvoorkomend probleem van de ZF stuurhuizen te zijn die vanaf 2004 zijn geplaatst. Klachten kunnen jaren bestaan zonder te verergeren en heeft te maken met falend hydraulisch klepsysteem. Flushen levert geen oplossing, alleen vervanging, is wat de ervaringsdeskundigen rapporteren.De XC70 is geen straksturende auto maar dat zoekende stuurgedrag hoort niet en kan vaak verholpen worden door een flush van de stuurbekrachtiging te laten doen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- passenger
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Origineel zitten er meestal Pirelli Scorpions op, love'em or hate'em, niet de stilste banden in ieder geval. Heb indertijd op advies van velen hier voor Michelins gekozen, de Michelin Latitude Tour HP 215/65 R16. Stukken stiller en slijtvaster, zitten er nu 2 jaar op, nog altijd prima. Daar ik in België woon besteld bij pneusonline.be (Delticom in Duitsland) voor iets minder dan 500 euro. Afleveren bij bandenboer naar keuze.Koffiemolen schreef: Even nog een vraag m.b.t. bandenonderhoud. Ik heb een set van 4 Pirelli's op de auto liggen. Deze zijn speciaal voor AWD-auto's, ben het type even kwijt. Voor zit er 5 mm op, achter 3,2. Links en rechts verschilt niet. Voor en achter dus wel zo'n 2mm verschil. Is dat bij een Haldexsysteem bezwaarlijk? Zo ja: dan zal ik 4 nieuwe banden moeten kopen. Zo nee: dan binnenkort 2. Valt op dat de voorbanden van 2009 zijn, en de achterbanden van 2006, ofwel: daar zijn echt veel km's meer gereden! Dat zegt veel over de wijze waarop ermee is gereden, maar ook dat er dus wel met een profieldiepteverschil voor/achter is gereden. Onderhoud was bij erkende en bekende Volvo-dealer, dus ik ga er van uit dat dit i.t.t. Visco niet veel uit maakt. Klopt dat?
Weet niet zo goed meer hoe dat tussen Haldex en Visco zit, maar ik vermoed dat 4 nieuwe slofjes misschien verstandiger is.
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan
940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
- Koffiemolen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30
Dank voor de bandentip, die neem ik zeker in overweging, voor de zomervakantie wil ik er nieuwe sloffen onder.
Overigens inmiddels een eerste vakantie met deze fantastische auto gehad en daarin vastgesteld dat de symptomen van pendelen van het stuurhuis toch echt zo minimaal is dat ik het als toch kritische chauffeur (bij mijn vorige -lease-auto heb ik 2x het stuurhuis laten vervangen wegens een onacceptabele 'producteigenschap') dat dit een aanvaardbare producteigenschap is. Heb in Frankrijk veel bochten gestuurd en dat gaat toch als een mes door de boter.
De Peugeot 5008 wordt in het journaille als een strak sturende mpv aangeprezen, maar vergeleken met een Volvo XC70 (die ook niet als skelter te boek staat) is zo'n 5008 een dweilbak!
Voor het overige: ik ben uitermate enthousiast over deze auto. In de vakantie heeft deze auto zich nog meer bewezen. We hadden er een 550 kilo zware Holtkamper plus bagage achter hangen en zijn op de cruisecontrol naar Frankrijk gereden. Het is heerlijk om zoveel koppel en vermogen achter de hand te hebben zonder daar iets van te horen. Op lange hellingen van ruim 5% of meer (Pont de Normandie!) geeft de Volvo geen krimp, hij schakelt z.n. even automatisch een tandje terug op de cruise en houdt stoïcijns de ingestelde snelheid vast. En dan haal je dus andere auto's in...
Ook in de afdaling houdt hij het tempo goed vast, ondanks hoge treingewicht en automaat. Blijkbaar blijft hij dan in de lock-up en remt hij dus behoorlijk af op de motor (ik had een diesel die dat minder goed deed).
Het gemiddeld verbruik was amper hoger, normaal 10,4/100 km, nu 9,5/100 km.
De AWD had ik enkele keren nodig (nou ja, laten we zeggen het was prettig) op de smalle lokale wegen in Normandie waarbij we bij nat weer de drassige berm in moesten bij tegenliggers. Met deze auto kun je dan blijven rijden en wat een bijzondere ervaring is om dan met 2 wielen rechts in de berm gewoon flink gas bij kunt geven en de auto dan accelereert alsof je met 4 wielen op droog asfalt wegtrekt. Zelfs geen reactie in het stuur, top!
Inmiddels loopt de garantieperiode (6 mnd) over een maand af en ik heb er veel vertrouwen in dat ik de garantievoorwaarden dan niet heb hoeven aanspreken, op het (5 min.) afstellen van de rempedaalschakelaar na dan. Het gaf wel rust om die garantie te hebben, omdat je een auto moet leren kennen en vertrouwen. Na 6 mnd weet je wel wat voor vlees je in de kuip hebt.
Op naar de 320k!
Dan nog een vraag: zijn er hier mensen met ervaringen met de modernere flexwipe ruitenwissers? Of zijn er goede redenen om t.z.t. bij vervanging het conventionele type dat in 2004 werd gemonteerd erop te zetten? En waar vind ik de wissers voor de koplampen?
Overigens inmiddels een eerste vakantie met deze fantastische auto gehad en daarin vastgesteld dat de symptomen van pendelen van het stuurhuis toch echt zo minimaal is dat ik het als toch kritische chauffeur (bij mijn vorige -lease-auto heb ik 2x het stuurhuis laten vervangen wegens een onacceptabele 'producteigenschap') dat dit een aanvaardbare producteigenschap is. Heb in Frankrijk veel bochten gestuurd en dat gaat toch als een mes door de boter.
De Peugeot 5008 wordt in het journaille als een strak sturende mpv aangeprezen, maar vergeleken met een Volvo XC70 (die ook niet als skelter te boek staat) is zo'n 5008 een dweilbak!
Voor het overige: ik ben uitermate enthousiast over deze auto. In de vakantie heeft deze auto zich nog meer bewezen. We hadden er een 550 kilo zware Holtkamper plus bagage achter hangen en zijn op de cruisecontrol naar Frankrijk gereden. Het is heerlijk om zoveel koppel en vermogen achter de hand te hebben zonder daar iets van te horen. Op lange hellingen van ruim 5% of meer (Pont de Normandie!) geeft de Volvo geen krimp, hij schakelt z.n. even automatisch een tandje terug op de cruise en houdt stoïcijns de ingestelde snelheid vast. En dan haal je dus andere auto's in...
Ook in de afdaling houdt hij het tempo goed vast, ondanks hoge treingewicht en automaat. Blijkbaar blijft hij dan in de lock-up en remt hij dus behoorlijk af op de motor (ik had een diesel die dat minder goed deed).
Het gemiddeld verbruik was amper hoger, normaal 10,4/100 km, nu 9,5/100 km.
De AWD had ik enkele keren nodig (nou ja, laten we zeggen het was prettig) op de smalle lokale wegen in Normandie waarbij we bij nat weer de drassige berm in moesten bij tegenliggers. Met deze auto kun je dan blijven rijden en wat een bijzondere ervaring is om dan met 2 wielen rechts in de berm gewoon flink gas bij kunt geven en de auto dan accelereert alsof je met 4 wielen op droog asfalt wegtrekt. Zelfs geen reactie in het stuur, top!
Inmiddels loopt de garantieperiode (6 mnd) over een maand af en ik heb er veel vertrouwen in dat ik de garantievoorwaarden dan niet heb hoeven aanspreken, op het (5 min.) afstellen van de rempedaalschakelaar na dan. Het gaf wel rust om die garantie te hebben, omdat je een auto moet leren kennen en vertrouwen. Na 6 mnd weet je wel wat voor vlees je in de kuip hebt.
Op naar de 320k!
Dan nog een vraag: zijn er hier mensen met ervaringen met de modernere flexwipe ruitenwissers? Of zijn er goede redenen om t.z.t. bij vervanging het conventionele type dat in 2004 werd gemonteerd erop te zetten? En waar vind ik de wissers voor de koplampen?
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Ik heb er bij mij, XC70 MY 2004, deze set opgezet:
Wordt gratis naar NL gestuurd
Ik vind ze beter dan de conventionele wisserbladen en het prijsverschil is verwaarloosbaar. Koplampwissertjes heb ik niet, dat mag je zelf uitzoeken
.
Gr. Marc
Wordt gratis naar NL gestuurd

Ik vind ze beter dan de conventionele wisserbladen en het prijsverschil is verwaarloosbaar. Koplampwissertjes heb ik niet, dat mag je zelf uitzoeken

Gr. Marc
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
- Locatie: Lieren
- Contacteer:
Parts4swedes levert de koplampwissertjes
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
- Koffiemolen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30
Dank heren! Sorry voor late reactie, door forumwijzigingen ontvang ik geen notificaties meer in mijn mail. Zal eens kijken of ik dat weer kan instellen.
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
- Koffiemolen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30
Volgende week laat ik 4 nieuwe Michelins Lattitude monteren. Mijn huidige achterbanden zitten op 3 mm en zijn van 2006. Die gaan weg. De voorbanden (Pirelli Scorpions) zijn van 2011 en hebben nog ruim 5 mm profiel. Ik heb ze op dit forum te koop aangeboden voor de liefhebber. Zonde om deze goede banden weg te mieteren.
Update 25/6:
Gisteren zijn de banden gemonteerd i.c.m. een algehele vakantie-inspectie. Deze banden zijn een stuk stiller en m.n. soepeler op de achtertuin, de oude Pirelli's waren 8 jaar oud en echt stug geworden.
Heb er nu ruim 8.000 zorgeloze kms op zitten. Verveelt geen seconde. Vorige eigenaar bleek per toeval in zakelijke netwerk van m'n schoonpa. Die sprak de beste man onlangs. Deze (eerste eigenaar) was blij dat de Volvo in goede handen is. Hij was erg verknocht aan zijn auto en heeft hem ivm a.s. pensionering ingeruild. Hij heeft er in die 3 ton nooit een storing mee gehad, alleen de gewone onderhoudsbeurten en 1x een reparatie op vakantie in Portugal: een gebroken voorveer. Vervelend, maar kan elke auto overkomen. Hij was erg zuinig met de auto en heeft er altijd rustig en met repsect voor de techniek mee gereden.
En het mooie is: toen ik dit allemaal nog niet wist en de eerste proefrit maakte voelde ik dit vanaf het verlaten van het P-terrein...Deze auto is er het levende bewijs van dat aantal gereden kms maar een factor is in het geheel. En zeker geen doorslaggevende. En minder is zeker niet altijd beter!! Tegelijkertijd is het prettig dat economische waarde wel omgekeerd evenredig is met de km-stand (of dat nou terecht is of niet...). Doet er uw voordeel mee!
Update 25/6:
Gisteren zijn de banden gemonteerd i.c.m. een algehele vakantie-inspectie. Deze banden zijn een stuk stiller en m.n. soepeler op de achtertuin, de oude Pirelli's waren 8 jaar oud en echt stug geworden.
Heb er nu ruim 8.000 zorgeloze kms op zitten. Verveelt geen seconde. Vorige eigenaar bleek per toeval in zakelijke netwerk van m'n schoonpa. Die sprak de beste man onlangs. Deze (eerste eigenaar) was blij dat de Volvo in goede handen is. Hij was erg verknocht aan zijn auto en heeft hem ivm a.s. pensionering ingeruild. Hij heeft er in die 3 ton nooit een storing mee gehad, alleen de gewone onderhoudsbeurten en 1x een reparatie op vakantie in Portugal: een gebroken voorveer. Vervelend, maar kan elke auto overkomen. Hij was erg zuinig met de auto en heeft er altijd rustig en met repsect voor de techniek mee gereden.
En het mooie is: toen ik dit allemaal nog niet wist en de eerste proefrit maakte voelde ik dit vanaf het verlaten van het P-terrein...Deze auto is er het levende bewijs van dat aantal gereden kms maar een factor is in het geheel. En zeker geen doorslaggevende. En minder is zeker niet altijd beter!! Tegelijkertijd is het prettig dat economische waarde wel omgekeerd evenredig is met de km-stand (of dat nou terecht is of niet...). Doet er uw voordeel mee!
Laatst gewijzigd door Koffiemolen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
- Koffiemolen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30
Update bijna een jaar later en 17.000 km probleemloze kilometers verder:
Afgelopen zomer een geweldige vakantie gehad met deze auto. Geheel probleemloos en met stip de meest comfortabele vakantie ooit. Zeker op een vakantietraject met veel verschillende soorten wegen en een kar (vouwwagen met 4 fietsen) erachter komt deze auto subliem tot zijn recht. De combinatie van motor, cruisecontrol en geartronic is dan echt subliem.
Deze motor heeft ook dusdanig veel compressie dat hij in z'n automatische lockup berg af op de snelweg ook niet versnelt, ondanks het behoorlijke treingewicht. Mijn ex-lease auto met dieselmotor liep dan wel altijd op in snelheid!
Verbruik is ruim 1 liter per 100 km meer (ipv 10,2 -> 9,3) en dat is gezien de vele km's hoogteverschil (Pyreneeen) en aanhanger heel netjes.
Het was ook erg prettig om op de manuele stand de lange afdalingen op lokale wegen te doen: de bak gaat dan in lock-up en remt op de compressie van de motor. Dat scheelt je veel rembokken en schijven en het is heel comfortabel rijden, je rijdt dan echt met 1 pedaal waarmee je zowel versnelt als afremt.
Omdat de auto kort na de jaarwisseling APK gekeurd moet worden heb ik hem deze week een beurt met APK laten geven. Daarbij had ik besloten om de bakolie te laten flushen en verversen. De automaatbak schakelde nog echt perfect (vergeleken met de andere proefritten die ik heb gemaakt), geen voelbare schakelmomenten. Overleg met de dealer waar hij aan de andere kant van het land altijd in onderhoud is geweest leerde mij dat deze ATF jaarlijks op chemische samenstelling is gecontroleerd en dat de laatste wissel bij 150k is geweest. Nu staat hij op 325k dus leek het mij tijd (hoewel hij in de zomer nog helder rood was) voor een verversing. Ik kan de goede ervaringen met Powerflush en na wat rondbellen en overleggen (er zijn verschillende leerscholen..) heb ik er na een vertrouwenwekkend gesprek met GP Powerflush voor gekozen om hun ' te laten invliegen' bij mijn garage. GP Powerflush heeft dus bij mijn garage de spoeling en het opnieuw inleren van de bak uitgevoerd.
Dat is gisteren gebeurd en ik ga de auto zo ophalen. GP was erg te spreken over de conditie en rijkwaliteiten van mijn XC70. En hij rijdt er dagelijks heel wat... Precies de reden dat mijn keuze vorig jaar op deze viel. De eerste eigenaar reed zeer bescheiden en heeft de Volvodealer altijd 'carte blanche' gegeven voor het onderhoud. Zo geldt dat ook voor mij. Volgens GP schakelt mijn geartronic nu nog mooier, ik kan niet wachten dat te gaan ervaren. Tevens heeft GP nog een foutmelding uitgelezen betreffende een schakelaar, die wordt ook vervangen (dank aan Powerflush!). En een belangrijk punt: de tussenbakolie wordt vaak over het hoofd gezien. De olie erin verdwijnt langzaam en vaak staat deze droog en gaan ze kapot. De mijne was nog niet droog maar kon verse olie gebruiken (speciale olie). Die wordt momenteel bijgevuld. Daardoor schakelt hij weer soepeler door de schakelstanden van de keuzehandel heen.
Ik zeg: op naar de 4 ton!
Afgelopen zomer een geweldige vakantie gehad met deze auto. Geheel probleemloos en met stip de meest comfortabele vakantie ooit. Zeker op een vakantietraject met veel verschillende soorten wegen en een kar (vouwwagen met 4 fietsen) erachter komt deze auto subliem tot zijn recht. De combinatie van motor, cruisecontrol en geartronic is dan echt subliem.
Deze motor heeft ook dusdanig veel compressie dat hij in z'n automatische lockup berg af op de snelweg ook niet versnelt, ondanks het behoorlijke treingewicht. Mijn ex-lease auto met dieselmotor liep dan wel altijd op in snelheid!
Verbruik is ruim 1 liter per 100 km meer (ipv 10,2 -> 9,3) en dat is gezien de vele km's hoogteverschil (Pyreneeen) en aanhanger heel netjes.
Het was ook erg prettig om op de manuele stand de lange afdalingen op lokale wegen te doen: de bak gaat dan in lock-up en remt op de compressie van de motor. Dat scheelt je veel rembokken en schijven en het is heel comfortabel rijden, je rijdt dan echt met 1 pedaal waarmee je zowel versnelt als afremt.
Omdat de auto kort na de jaarwisseling APK gekeurd moet worden heb ik hem deze week een beurt met APK laten geven. Daarbij had ik besloten om de bakolie te laten flushen en verversen. De automaatbak schakelde nog echt perfect (vergeleken met de andere proefritten die ik heb gemaakt), geen voelbare schakelmomenten. Overleg met de dealer waar hij aan de andere kant van het land altijd in onderhoud is geweest leerde mij dat deze ATF jaarlijks op chemische samenstelling is gecontroleerd en dat de laatste wissel bij 150k is geweest. Nu staat hij op 325k dus leek het mij tijd (hoewel hij in de zomer nog helder rood was) voor een verversing. Ik kan de goede ervaringen met Powerflush en na wat rondbellen en overleggen (er zijn verschillende leerscholen..) heb ik er na een vertrouwenwekkend gesprek met GP Powerflush voor gekozen om hun ' te laten invliegen' bij mijn garage. GP Powerflush heeft dus bij mijn garage de spoeling en het opnieuw inleren van de bak uitgevoerd.
Dat is gisteren gebeurd en ik ga de auto zo ophalen. GP was erg te spreken over de conditie en rijkwaliteiten van mijn XC70. En hij rijdt er dagelijks heel wat... Precies de reden dat mijn keuze vorig jaar op deze viel. De eerste eigenaar reed zeer bescheiden en heeft de Volvodealer altijd 'carte blanche' gegeven voor het onderhoud. Zo geldt dat ook voor mij. Volgens GP schakelt mijn geartronic nu nog mooier, ik kan niet wachten dat te gaan ervaren. Tevens heeft GP nog een foutmelding uitgelezen betreffende een schakelaar, die wordt ook vervangen (dank aan Powerflush!). En een belangrijk punt: de tussenbakolie wordt vaak over het hoofd gezien. De olie erin verdwijnt langzaam en vaak staat deze droog en gaan ze kapot. De mijne was nog niet droog maar kon verse olie gebruiken (speciale olie). Die wordt momenteel bijgevuld. Daardoor schakelt hij weer soepeler door de schakelstanden van de keuzehandel heen.
Ik zeg: op naar de 4 ton!
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
- Thuurc
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
- Locatie: Swalmen
Bedoel je daarmee de 4WD tussenbak of een tussenbak die met je automaat te maken heeft?Koffiemolen schreef: En een belangrijk punt: de tussenbakolie wordt vaak over het hoofd gezien. De olie erin verdwijnt langzaam en vaak staat deze droog en gaan ze kapot. De mijne was nog niet droog maar kon verse olie gebruiken (speciale olie). Die wordt momenteel bijgevuld. Daardoor schakelt hij weer soepeler door de schakelstanden van de keuzehandel heen.
Ik wil hier bij de R ook aandacht aan laten schenken namelijk. Enig idee wat de kosten hiervoor zijn/waren?
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
- Frank Selen
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:01
- Contacteer:
Klinkt positief, ik wil de automaat ook laten flushen, zit nu op ruim 170 dkm.Koffiemolen schreef:GP Powerflush heeft dus bij mijn garage de spoeling en het opnieuw inleren van de bak uitgevoerd.
Overigens leuk onderschrift!


Groetjes, Frank
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
- Kokus
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 23:10
- Locatie: Den Bosch
Flushen..?
Sta inmiddels op 515.000 km met de XC70 D5 my2003 (zelfgereden km's).
Nooit eerder gehoord van dit soort acties voordat ik op dit forum terecht kwam.
Kan natuurlijk geluk zijn (wellicht draai ik 'm morgen aan gort), maar na 170k km... dan is ie net lekker ingereden..
Aan de kar prutsen kan ook oorzaak worden van ellende.
Sta inmiddels op 515.000 km met de XC70 D5 my2003 (zelfgereden km's).
Nooit eerder gehoord van dit soort acties voordat ik op dit forum terecht kwam.
Kan natuurlijk geluk zijn (wellicht draai ik 'm morgen aan gort), maar na 170k km... dan is ie net lekker ingereden..
Aan de kar prutsen kan ook oorzaak worden van ellende.
XC70 D5 Geartronic MY2003 Ash Gold, 631.000 km (1e eigenaar)
Jaguar I-Pace 400 SE MY2020, Caesium blauw 21.000 km
V60 PIH MY2014 Seashell, Polestar-tuned (303.000 km) verkocht
VW Kever 1300 Togaweiss, MY1968 (eigenaar sinds 1988)
Jaguar I-Pace 400 SE MY2020, Caesium blauw 21.000 km
V60 PIH MY2014 Seashell, Polestar-tuned (303.000 km) verkocht
VW Kever 1300 Togaweiss, MY1968 (eigenaar sinds 1988)
- Koffiemolen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30
@Frank: wederzijds, jij hebt ook een fraai onderschrift. Ik moet de mijne updaten, want ik heb er sinds september nog een bij van hetzelfde bouwjaar: 1971! Wat grappig om te zien dat er meer gekken zijn zoals ik die DS-adept zijn en er dagelijks dan nog zo'n XC70 op na houden. En toch vind ik dat een X70 meer genen gemeen heeft met een DS dan een C5 Tourer (met stale veren dan). Ik ga je website weer eens bekijken (had ik al eens ergens anders gezien).
De GS Poweflush heeft de bak alleen nog maar mooier doen schakelen. Hij is opnieuw ingeleerd en maakt nu wat langer gebruik van het grote motorkoppel als je wil versnellen. Met matige voet hangt ie dan heerlijk in dezelfde versnelling aan het gas. Wat sneller trappen geeft een terugschakeling of kickdown nog meer. Daarin schakelt hij nu helemaal razendsnel en schokvrij door de versnellingen heen. Echt perfect.
Ik heb erover gerapporteerd in het nieuwe topic over de betrouwbaarheid vd GT.
Tussenbak: zal ik navragen welke men bedoelt, ik neem aan die aan de automaat is gekoppeld en de stand van de selectorhandel vertaalt, maar bij nader inzien bleek dat er volgens de garage meer dan genoeg in zat en stond er dus niks op de factuur.
Nog een vraag n.a.v. de factuur: vorig jaar heeft men er bij deze garage 5W40 ingedaan (5,8 liter) nu volgens de factuur 0W30 (6,0 liter). Iemand enig idee wat het beste is? Ik rijd meer km's en zwaardere km's in de zomerhitte dan in de winter (geen wintersporter).
Is het nromaal dat de olie al na 100 km koffiebruin is bij een benzinemotor? Heb het idee dat die vorig jaar lange tijd lichtgeel was. Olieverbruik is nagenoeg nihil.
En ze hebben KVS met een liter bijgevuld. Terwijl die precies midden tussen min en max in stond bij koude motor. Nu staat die bij koude motor ruim boven max. Geldklopperij? (de olie kostte 150 euro...)
De GS Poweflush heeft de bak alleen nog maar mooier doen schakelen. Hij is opnieuw ingeleerd en maakt nu wat langer gebruik van het grote motorkoppel als je wil versnellen. Met matige voet hangt ie dan heerlijk in dezelfde versnelling aan het gas. Wat sneller trappen geeft een terugschakeling of kickdown nog meer. Daarin schakelt hij nu helemaal razendsnel en schokvrij door de versnellingen heen. Echt perfect.
Ik heb erover gerapporteerd in het nieuwe topic over de betrouwbaarheid vd GT.
Tussenbak: zal ik navragen welke men bedoelt, ik neem aan die aan de automaat is gekoppeld en de stand van de selectorhandel vertaalt, maar bij nader inzien bleek dat er volgens de garage meer dan genoeg in zat en stond er dus niks op de factuur.
Nog een vraag n.a.v. de factuur: vorig jaar heeft men er bij deze garage 5W40 ingedaan (5,8 liter) nu volgens de factuur 0W30 (6,0 liter). Iemand enig idee wat het beste is? Ik rijd meer km's en zwaardere km's in de zomerhitte dan in de winter (geen wintersporter).
Is het nromaal dat de olie al na 100 km koffiebruin is bij een benzinemotor? Heb het idee dat die vorig jaar lange tijd lichtgeel was. Olieverbruik is nagenoeg nihil.
En ze hebben KVS met een liter bijgevuld. Terwijl die precies midden tussen min en max in stond bij koude motor. Nu staat die bij koude motor ruim boven max. Geldklopperij? (de olie kostte 150 euro...)
Laatst gewijzigd door Koffiemolen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74