V40 2003 1.8 benzine, phase 2

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Hallo,

Voor een auto van iemand anders heb ik even een vraag.

De klacht was een enorm geratel bij stationair draaiende motor, dit ging weg/werd minder tijdens rijden.
ANWB is erbij geweest en heeft waarschijnlijk de auto uitgelezen, heeft de stekker van de nokkenassensor eruit getrokken en nu is het geratel weg.

Na wat inlezen kom ik tot 2 dingen:

1. De nokkenassensor (is dit niet een nokkenaspositiesensor?) is kapot, geeft foute waarden aan waardoor de nokkenasversteller zijn werk niet meer goed doet. Deze versteller wordt daar toch mede door aangestuurd?

2. De nokkenasversteller is kapot wat zich uit in een sensor die verkeerde waarden aangeeft, en waardoor het lijkt dat deze sensor kapot is. Dan blijft staan dat nu de stekker eruit is, het geratel weg is.

Mijn vraag: welke optie (of een andere) is aannemelijk?
Het vervangen van deze sensor: kan iemand tips geven hoe je dit moet doen en waar deze zit?

Gr en bedankt!
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Niemand?
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Jij moet waarschijnlijk een vervangende VVT. Die lopen geregeld kapot bij deze auto's.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Wat is een VVT en hoe vervang je die? Hoeveel kost dat ongeveer?
Bedankt.
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Het is helaas een redelijke kostbare ingreep. Distributieriem moet eraf, verstandig om dus direct je distributieriem te vervangen. De VVT stelt je kleppen namelijk en die zit aan je distributieriem verbonden. Het klinkt als een klokje wanneer de VVT kapot is.

Hier staat veel informatie:
http://ww.volvo40forum.nl/forum/viewtop ... 37&t=10265

Reken op zo'n 180 a 200 euro. (het onderdeel), hierbij komen nog monteurskosten. En ook een distributieriem dus als je slim bent.

Als je het zelf durft en kunt, alstublieft:
Laatst gewijzigd door dutchlimits op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

En als je het nooit gedaan hebt... Laten doen !

VVT is idd wel iets wat nog wel eens stuk wil gaan. Hiermee moet je ook niet te lang mee rijden, aangezien het uiteindelijk schade kan veroorzaken in je blok.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Is ook niet echt een doe het zelf klusje...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

MarioC70 schreef: Is ook niet echt een doe het zelf klusje...
Er zijn doe-het-zelvers die het wel doen maar dan heb je inderdaad wel aardig wat sleutelervaring nodig.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”